SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. OyvindN

OyvindN Skydiver

Likes mottatt:
    3,630
    Bonuspoeng:
    93
    Helt enig at det blir klønete håndtert, men det kommer kanskje mer informasjon rundt dette etterhvert. Inntjening på nye AmEx blir sannsynligvis lik Saga - men det er fordi Saga skal ned til 15/100 samtidig som det går opp til 149 per måned. Kompensasjonen skal visstnok være at det følger med 20K grunnpoeng per år også der. Gull uten flyturer blir med andre ord mulig dersom man har SAS MC Premium, DnB Saga og AmEx Elite og totalt 52K poeng! Diamant er innen rekkevidde!

2. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Med første øyekast så er det det.
    Men det har med økonomiske lover å regler å gjøre.

Amex er pålagt å gi deg tilsvarede kort, når de tar over selv.
    Men om dette er så klønete, så er det jo bare å si opp, så får du det heller ikke. Når Elite kortet blir tilgjengelig for bestilling, så bestiller du det.

Mer klønete er det ikke :)

Last edited: 21. sept 2018
    OyvindN liker dette
  3. Erlingni

Erlingni Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg vet at AmEx er pålagt å gi meg tilsvarende kort, men de er jo slett ikke pålagt å frata kunden fra å velge ett annet isteden.
    "Forferdelig" var vel ditt ord... Men ved å si opp blir det ny kredittsjekk, ny historikk og det tar dessuten garantert lenger tid, noe som igjen gir dårligere inntjening mot CT i 2018 (grace perioden). Langt i fra noen krise, men klønete vil jeg fortsatt kalle det. AmEx må dessuten produsere og utstede to kort, hvor det ene går i søpla umiddelbart.

4. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,907
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor finnes info/kilde på dette? Det at de er pålagt (av hvem?) å gi deg tilsvarende.

5. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,490
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, AmEx er ikke pålagt å gi deg tilsvarende kort og har stor frihet til å endre produktet. Hvis du vil ha det svart på hvitt.

6. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,678
    Bonuspoeng:
    293
    Kan det være et alternativ å si opp DNB Amex nå for å så bestille Amex Elite manuelt når det kommer? Spørsmålet er bare om man får tilgang til å bestille de nye kortene 1. november eller om man må vente til de som har gamle kort blir oppgradert.

7. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har opptjeningsperiode fra 1 januar på SAS. Ønsker å skaffe meg et gullkort på SAS. Da må jeg vel vente til 1 januar for å bestille Elite og få de 20.000 Eurobonus poengene? Da får jeg alle 20k på en gang?

Samme med DNB saga MC kortet mitt. Det er vel 20k der også? Vet noen om vi får alle poengene på en gang her også?

Så i prinsippet vil jeg da nå SAS gull i mai 2019 hvis man regner med de 5000 poengene fra SEB MC også?

8. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Amex har ikke fra tatt deg noen ting, de gir det et tilsvarende kort som det du allerede er godkjent for. At dette ikke passer inn i hverdagen for en bonusjeger, vet jeg. Jeg skulle jo ønske det ikke var slik, men jeg forstår at vi har regler som gjør det slik.
    Når du skal søke om Elite kortet blir det ny kredittsjekk etc... nettopp fordi du søker om et nytt kort.

Jeg beklager at jeg brukte ordet "forferdelig", det skulle vært samme ord som deg, "klønete".

Kilde er DNB, jeg ringte å snakket med dem, som forklarte meg hvordan det fungerte og hvilke lover å regler de må følge, det var en oppklarende og lang samtale.
    Når Amex overtar ansvaret fra DNB på sine kort, så er Amex pålagt å kun gi deg tilsvarende kort, som du allerede er godkjent for. Du kan selv velge å si opp kortet eller være med videre, ingen kan tvinge deg til å ha et kort.

9. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,678
    Bonuspoeng:
    293
    Amex reklamerer nå med at "du alltid har sølvkort med Elite". For å holde denne lovnaden vil jeg tro at de må gi deg 20 000 statuspoeng med en gang du får kortet, samt en gang i løpet av hver opptjeningsperiode senere.

TravelManBiz liker dette
  10. Anton80

Anton80 Senior Medlem

Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Ja det har kommet frem at de gjør

11. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,864
    Bonuspoeng:
    293
    De kommer alltid i en bolk så det ikke er mulig å dele de opp? Skjønner at det gir veldig urunde tall, men la oss si at jeg har opptjeningsperiode fra mars og allerede har opptjent gullkort i år. Da vil ikke jeg ha de 20.000 poengene før i mars og bør ikke oppgradere til elite før det?

12. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Når var fristen for å si opp de nye kortene igjen?

13. Anton80

Anton80 Senior Medlem

Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Tja... du vil jo få 20.000 på slutten av neste år også. Men ja, for mange vil det da bety 9 mnd uten gull/diamant.

Upsaker liker dette
  14. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,183
    Bonuspoeng:
    293
    Tenkte det samme. Jeg har opptjeningsperiode fra august, men har booket reiser nok til EBD allerede. Får vente med Elite til neste august da?

15. grisefod

grisefod Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er usikker på om de altid vil komme i en bunke. Hvis point følger års-gebyr og du deler dette op i 12 burde point kommer over et år.
    Ved ikke hvordan det fungere med at dele årsgebyret op. Hvis du f.eks. får 20k point med det samme og betaler gebyret over et år. Hvad sker hvis du siger kortet op efter 2 måneder? Slipper du for at betale gebyr, men beholder point? Giver heller ikke mening at du skal blive ved med at betale års-gebyr for et kort i 10 måneder du ikke har. Og at SAS IT skal kunne returnere 16k grund point lyder næsten for utroligt. Har ikke læst noget om 1 års bindingstid, så mit bud vil være at hvis du deler årsgebyret op, så vil point blive delt op. Tror dog at Amex skal svare for at vi kan få et endeligt svar. :p

Upsaker liker dette
  16. duppsko

duppsko Medlem

Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    Altså, jeg forstår virkelig ingen ting. Jeg har amex platinum, sas eb platinum amex og sas eb mastercard premium. Jeg får virkelig ingen mailer verken om dette, eb-kampanjer (generelle) eller spesielle eb-kampanjer (type doble poeng som var på sas eb MC nå i helgen).
    Vet at jeg er registrert med riktig epost-adresse som jeg har hatt de siste 10 årene. SEB henviste meg videre til sas for å skru på nyhetsbrev, som har vært skrudd på siden dag 1 (og deaktivert og aktivert igjen). Jeg mottar amex lifestyle nyhetsbrev og selvsagt flybilletter fra sas på mail. Mailene har ikke havnet i spam-filter lokalt eller på server. Er det andre her som heller ikke mottar disse epostene? </frustrasjon>

Last edited: 22. sept 2018
    TigerTravel, Liza and flying_all like this.
  17. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,678
    Bonuspoeng:
    293
    Men i såfall så vil ikke en hypotetisk person som tjener nær null poeng utenom poengene fra Elite-kortet få sølvkort før etter 12 måneder. Og det stemmer ikke med det amex sier.

Last edited: 22. sept 2018
  18. jcnorway

jcnorway Medlem

Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    18
    Mailen kom fra adressen [email protected] og ser ut som et helt vanlig SAS nyhetsbrev, men denne gangen handlet hele e-posten om Amex og overgangen fra gammel til ny ordning.

19. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    +1

20. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,386
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hadde også dette problemet tidligere.

Etter 3 runder med kundeservice uten videre hell prøvde jeg å skru av alt av varsler på min Eurobonus-side. Lot det stå en ukes tid, for deretter å skru det på igjen, og vipps var jeg med i det gode selskap.

oveovo, OyvindN, Insomnia4u and 2 others like this.

Del denne siden