SAS bestiller A330-900neo og leaser flere A330-300

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 09. juni 2026.

1. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,947
    Bonuspoeng:
    113
    Hjelpes, de var helt grusomme og hvis jeg risikerer å få det igjen så lar jeg heller være å fly. Jeg håper det blir en måte å finne ut hvilket "produkt" man får på hvilken avgang.

Travellingalf and Mg15 like this.
  2. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    760
    Bonuspoeng:
    113
    Disse setene er jo ikke optimale, og ser at TG selger dem som "premium economy plus", men de er veldig gode å sove i og skal en sosialisere så kan en jo gå bak i baren som de sikkert heller ikke gjør noe med annet enn at den passer perfekt for buffeten de setter frem.

3. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,531
    Bonuspoeng:
    113
    Coffin class er helt grusomt, skikkelig 2000-talls feeling å sitte å se på sure tær før du legger deg i en trang kasse. Greit nok for ren soving, men kjipe greier å sitte oppreist eller lounge i. Håpet jeg hadde flydd i min siste kiste i 2023...

Synd om SAS nå skal begynne med sete bingo etter å ha vært en av de mer stabile i omtrent 10 år nå med god og stødig kvalitet på business setet sitt og ingen sete bingo etter A340 tok kvelden.

Ursa and Travellingalf like this.
  4. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,616
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje den tiden der «alle» fryktet å få LN-RKP på avgangen sin er på vei tilbake.

rimitone, Ursa, SAJblue and 4 others like this.
  5. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    11,309
    Bonuspoeng:
    183
    For å sitere SAS:

"Det er en meget stor opgave. Sæder, kabling, inflight entertainment og alt det andet skal ændres. Derfor vil flyene i en periode flyve med SAS’ visuelle identitet, men grundlæggende med Virgin produktet ombord."

Det vil si at de skal få SAS sine kabiner, men det er en større oppgave å konvertere et fly, så det blir nok en periode med "krokodilletårer", i-land-problemer og kav om skyhøy kompensasjon for tort og svie i form av bonuspoeng fra frequent fliers som er døden nær… :D:p

Det er jo lov å håpe at SAS kan identifisere hvilke ruter som har dette produktet når man bestiller, så man slipper det. Men vi kjenner jo SAS IT, så ville ikke holdt pusten.

eventyrer, Ursa, afirm and 14 others like this.
  6. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    12,091
    Bonuspoeng:
    183
    SAS virker ikke så lystne på å drive med korrupsjon, ref at de ikke får starte opp til Mumbai, så det begrenser en del hvor de kan ha ruter. Sør-Afrika og Vietnam scorer like godt/dårlig på transparency sin indeks, og såvidt over India. Kenya er en god del hakk under der. Mexico er enda lavere.

7. haakonks

Likes mottatt:
    11,309
    Bonuspoeng:
    183
    1. Det skjer ikke så lenge de må konkurrere med selskaper som flyr over Russland.
    2. SGN-CPH blir allerede flydd av Vietnam Airlines, så eventuelt HAN.
    3. En god kandidat... :)
    4. Tror ikke vi ser DEL før BOM er i gang, og de har testet markedet i India.
    5. Er nok også en god kandidat.
    6-7. Er ganske langt med dagens A330, så de må i så fall frigjøre kapasitet på A350.
    8-9. Har nok mer tro på MEX i første omgang, siden det er en hub for Aero Me
    xico.
    10-12. Når det gjelder USA, vil de nok prøve å koble seg til flere av Deltas fokusbyer eller huber, spesielt siden tanken er å komme seg inn i AF/KL/DL/VS-joint venture så fort som mulig. Så da har vi CLT, SLC og MSP (Delta flyr MSP-CPH som sommerrute). Delta sine fokusbyer inkluderer blant annet AUS.
    LAS tvilker jeg på at vi ser. Las Vegas er ikke hva det engang var lenger…

MEN, er ikke snakk om så mange nye maskiner i første omgang, så blir nok ikke hele lista... :)

Ursa, Kristian and Teknolai like this.
  8. bertil storr

bertil storr Nytt Medlem

Likes mottatt:
    37
    Bonuspoeng:
    13
    MEX bliver vel en udfordring med A330-300 med load og lufthavnens beliggenheden i højden? Medmindre ruten går CPH-MEX-CUN-CPH, men svært at forestille sig.

Jeg tror mest på DEL og BLR, efter succesfuld opstart af BOM. Flere ruter til Indien vil også styrke salget til USA med connections, hvis der skulle være behov for dette.

YUL ser jeg som mere oplagt kandidat end YVR, efter Air Canada har trukket sig det meste af året fra CPH til YUL. CPH-NBO også interessant, men kræver nok partnerskab med KQ først.

Spielhaug liker dette
  9. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    15,360
    Bonuspoeng:
    293
    I tillegg lov å håpe at de setter dem i en forutsigbar rotasjon.

Selvsagt ingen garantier da heller, men FR24 gir fort synlige mønstre på gitte reg's hvis disse maskinene betjener spesifikke ruter jevnlig.

Ursa and haakonks like this.
  10. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    10,080
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jo også en risiko for at SAS får et bedre produkt også. Qatar/Oman har parkerte A333 med Apex suites. Man kan jo krysse fingrene for at SAS plukker de siste flyene derfra.

Noen har kanskje innsikt i hvilke maskiner som er de mest aktuelle kandidatene.

Ursa liker dette
  11. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,360
    Bonuspoeng:
    293
    Flyene skal komme fra retur av maskiner andre selskaper faser ut, via leasing-selskapene Avolon og BOC Aviation. Dette annonserte Anko offisielt.

Dermed vet bare disse (pluss SAS selv) hvor maskinene har vært brukt før.

Men både VietJet og Malaysian har vært nevnt av mulige asiatiske selskaper, og Virgin samt Thomas Cook (det tidligere selskapet) pluss Air Europa er aktuelle europeiske ex-operatører av fly som kan havne hos SAS.

Ursa, Spielhaug and Teknolai like this.
  12. ccurrahee

ccurrahee Flyglad!

Likes mottatt:
    40,595
    Bonuspoeng:
    293
    RPK er den enkeltentiteten som har gitt meg flest bonuspoeng på konto. Hvis Sas vil fortsette å fly meg til MIA for 60k poeng og gi det samme poengene tilbake i kompensasjon så vil jeg være en lykkelig mann igjen.......

Ursa, Kristian, Spielhaug and 3 others like this.
  13. magicbyte

magicbyte Medlem

Likes mottatt:
    552
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor har du det fra at det skyldes manglende korrupsjon? Det finnes så vidt jeg vet ingen dokumentasjon som underbygger en slik påstand. Det blir en ganske grov fordom om India.

Det som er rapportert, er at indiske luftfartsmyndigheter avslo den nødvendige godkjenningen fordi SAS ikke hadde levert tilstrekkelig dokumentasjon på at de oppfylte eierskapskravet for europeiske flyselskaper. Altså et regulatorisk spørsmål, ikke en mangel på bestikkelser.

Tvert imot har India de siste årene strammet inn mange regulatoriske prosesser og da blitt mer firkantet nettopp for å gjøre dem mer regelstyrte og mindre avhengige av skjønn (som åpner for korrupsjon). Om SAS har dokumentasjonen i orden eller ikke, er en helt annen diskusjon enn om de skulle ha blitt bedt om å betale bestikkelser.

Ursa, jocke, tobeornot999 and 4 others like this.
  14. haakonks

Likes mottatt:
    11,309
    Bonuspoeng:
    183
    SAS ønsker helt sikkert å ha samme konfigurasjon på motorene.
    A330 ble levert med tre mulige motoralternativer. GE CF6, P&R PR4000 og RR Trent 700.

Så det er A330-343-varianten med Rolls-Royce Trent 700 som SAS har.

Ursa, jocke and tobeornot999 like this.
  15. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,587
    Bonuspoeng:
    183
    Damn :oops:.... Jeg som hadde håpet at SAS skulle lease noen A380 fra Emirates :rolleyes:

Ursa liker dette
  16. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    10,080
    Bonuspoeng:
    183
    Avolon har angivelig disse A333 i flåten

Hvis man skal anta at de går for samme motor vil det være maskiner fra Thai Airways (gammel VS-maskin med lik config som de SAS får fra VS), Sichuan Airlines (36 biz-seter i 2-2-2), Philippine Airlines (18 seter i biz med 2-2-2, 33 i PE i 3-3-3(!) og 3-3-3 i X, ganske tettpakka maskin), AirAsiaX (12 seter i biz 2-2-2, 3-3-3 i X), Batik Air (12 seter i biz 2-2-2, 3-3-3 i X), Capital Airlines (24 seter i biz i 1-2-1) eller Hainan Airlines (24 seter i biz 1-2-1).

For Batik Air er dette nesten alle bredbuksflyene, så de vil gjerne fortsette med dem. De er også knapt 9 år gamle. Det logiske er å ta den ene maskinen fra TG som har samme kabin. Hvis de tar fly med små biz-kabiner eller 3-3-3 i X kan jeg ikke se for meg at disse settes i drift før de får ny kabin. Maskinen fra HU/JD hadde vært det beste alternativet.

Ursa, Teknolai and kongenamundsen like this.
  17. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    12,091
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg viste i oversikten til Transparency International sin indeks, som vel er det nærmeste man kommer en objektiv oversikt, og ikke en fordom.

Det som er pussig med forklaringen som er gitt er for det første at den danske staten, AF/KLM og danske Lind eier mer enn 50 % av SAS og for det andre at det er avtalt mellom Skandinaviske og Indiske myndigheter i MoU'er:

"4. Designation of Airlines
    4.1 It was agreed that each Contracting Party shall be entitled to designate one or more airlines for operation of the agreed services. Article 3 (Designation of Airlines) of the existing Air Services Agreements shall stand amended accordingly.
    4.2 The delegation of Denmark, Norway and Sweden advised that SAS shall be their jointly designated airline. Appreciating that the position of SAS differs from that usually obtaining in civil aviation matters, it was agreed that the Aeronautical Authorities of the Government of India shall not exercise powers against SAS under paragraph (4) of Article 3 of the Air Services Agreements, which relates to substantial ownership and effective control remains in the hands of the Governments of Denmark, Norway and Sweden, and/or their nationals."

At SAS skal trenge ukesvis på å dokumentere noe de for det første enkelt kan dokumentere og for andre ihht mellomstatlige avtaler ikke behøver å dokumentere gir ikke mening.

Ursa liker dette
  18. magicbyte

magicbyte Medlem

Likes mottatt:
    552
    Bonuspoeng:
    93
    Så du hopper rett til konklusjonen at det må være mangel på vilje til korrupsjon??

Ja det er mye korrupsjon i India, men ikke på sånne ting som dette. De Indiske myndighetene er veldig klar over ryktet de har og hvordan det ser ut i utlandet og er ekstremt påpasselig med å fjerne mulighetene for korrupsjon og de har begynt med det som påvirker utlendinger.

Jeg har bodd i India de par siste årene med jobb og det er et system nå hvor du er nødt til å gjøre alt akkurat etter boka med stempler og signatur på nøyaktig riktig plass etc - om ikke så stopper ting opp (jeg ble bedt om å signere 3 av 20 signaturer på nytt når jeg skulle åpne bank konto fordi de 3 signaturene ikke var like nok signaturen i passet).

Det er absolutt frustrerende, men det handler ikke om korrupsjon, kanskje snarere det motsatte.

Vi i Skandinavia er mer godtroende og regner med at det meste ordner seg fordi vi generelt stoler på hverandre og ikke har onde hensikter. Tipper SAS har tenkt litt det sånn når de uansett sendte flyet på vei da de jo egentlig hadde ting på stell men ikke helt hadde ordnet det 100% etter boka.

Korrupsjon etc handler mest om interne anliggender i India. Eks. Om du blir stoppet av politiet eller gjør business mellom to selskaper.

eventyrer, jocke, Eddie47 and 2 others like this.
  19. Lillegutt

Lillegutt Lonesome traveler

Likes mottatt:
    1,910
    Bonuspoeng:
    93

Med tanke på at SAS har 32Biz i sine 330'er i dag er det vel naturlig å anta at de asiatiske "silde tønnene" ikke er aktuelle (for vår del) og at de legger seg på Thai, Capital eller Hainan nivå, hvis de skal rett ut i produksjon :rolleyes:

Ursa and Spielhaug like this.
  20. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,360
    Bonuspoeng:
    293
    Mener bestemt jeg har lest fra offisielt SAS hold at Anko sa A333 ikke skulle rett i produksjon, men omkonfigureres først. Hvor mye endring de gjør i den sammenhengen blir likevel bare gjetting.

Avanserte biz seter er temmelig dyre, mens setene i eco koster mye mindre å bytte.

Teknolai liker dette

Del denne siden