Var det snakk om dette på møtet denne gangen? Det ble vel nevnt som en mulighet på en tidligere evening of conversation, men med innføring av LTD så skulle en jo tro at det er lavere sannsynlighet for at de gir LTG-boost i tillegg.
Var det noen som fikk stilt dette spørsmålet? Nå gjenstår det bare at man får LTS og LTP. Ellers er det jo LTD, LTG og LTM
Var vel en tidligere i tråden som hadde nevnt boost til en av sjefene og fått til svar noe sånt som:"hvorfor skal vi ikke booste dere med 45k?", så regner jo med det kommer.
Jeg hørte akkurat det motsatte når jeg stilte spørsmålet. Hvorfor skal vi booste dere med 45k poeng når dere allerede er gull? Så boost for LTG for lettere å oppnå EDB var ikke aktuelt sa Aron til meg.
Det som kanskje hadde vært det beste for SAS hvis man skulle gjøre noe slikt er å gi en boost på 45 flighter. Da treffer man de som er villige til å fly, og hopper delvis bukk over kredittkortjegere. Alle gullfordelene er allerede sunk cost, så gapet mellom gull- og diamant-fordelene vedkommende eventuelt får bør kunne rettferdiggjøres på bakgrunn av 45 flighter.
Men da forsvinner incentivet til å ha amex elite gjennom hele året, samt samle level poeng andre steder. Trenger dem ikke lenger da. Og for de som faktisk legger igjen penger istedenfor å fly på tilbudsbilletter på lav-margin ruter for å oppnå 45 segmenter, så vil det heller ikke være noe incentiv for å booke business for cash med SAS når de er dyrere. Gull-statusen er god nok for shorthaul economy, ellers tar man billigste business.
Det motsatte står uansett nederst på side 29 i denne tråden. Tipper det ikke er noen dum ide for å holde på oppmerksomheten til de som allerede har LTG og slapper litt av rundt dette med å fly med SAS, slik selskapet erfarer
Hvorfor i all verden skulle SAS gi LTG medlemmene 45 000 poeng boost til EBD? Jeg så også at flyaktivitetene sank når folk fikk LTG, men all statistikk der er vel fra *A tiden? Mange av de som oppnådde LTG har jo fått nivåpoeng fra andre aktiviteter enn å fly. 20 000 poeng fra AMEX, poeng fra SAS MC og opp til 20 000 poeng DNB Saga MC. Gull uten å fly?? Nå har SAS laget et nytt mål å strekke seg etter, 10 år sammenhengende EBD for å få LTD og da må man faktisk fly ganske mye på de 10 årene og det har nok SAS regnet på. SAS skal i første rekke være et flyselskap som skal tjene penger på å fly passasjerer og da forhåpentligvis i andre klasser enn Go og ikke på å selge bonuspoeng til aktører som AMEX og Trumf. Hvis SAS i det hele tatt skulle finne på å booste LTG til EBD må det være som @Rapolo foreslår: man må fly minst 45 flygninger og oppnå 45 000 nivåpoeng. Jeg har selv vært LTG siden 2015 og EBD i 8 av årene siden, men kommer aldri til å oppnå LTD siden jeg har 2 brudd i rekken mot LTD. Et annet moment for SAS å etablere LTD er jo at det nivået skal matche Flying Blue sitt Life Time nivå, noe LTG ikke gjør! Hva de gjør med oss som er i ingemannsland (LTG) når EuroBonus koordineres med Flying Blue er jo spennende å se for de som lever så lenge.
Jo, man kan fortsatt kvalifisere med 90,000 poeng. Det blir litt som at man ved å gi 45,000 poeng ikke treffer de som flyr 60-70 flighter i løpet av et år, men som stort sett flyr økonomi. Jeg tør også å påstå at de som er LTG og fly sjelden, men i biz i utgangspunktet ikke har behov for EBD. 1) Drikke får man uansett 2) Man har mest sannsynlig booket den flighten man vil ha og trenger ikke endring samme dag 3) Man har sjelden behov for å prate med SAS, og premium-kundeservice er mindre viktig 4) Gi bort gullkort er gøy, men jeg tipper majoriteten gir bort til +1 eller reisepartner, og flyr man allerede biz eller med en LTG så har man alt av fordeler Hadde jeg vært LTG og skulle fly betalt biz to ganger i året, så er jeg usikker på om 45,000 statuspoeng hadde vært utslagsgivende for valget. Men vi er alle ulike, heldigvis. Det vil alltid være fordeler og ulemper den ene eller andre veien. Baktanken med lifetime er vel my i grunn at man skal gi et insentiv for at kunden skal bruke SAS mye over tid, og at man dermed har SAS som sin foretrukne leverandør også når man flyr sjeldnere (ettersom man fortsatt får alle fordeler). Det er sikkert en vanskelig sak for SAS også, for man vanner jo litt ut EBD ved å gi LTG en snarvei. En annen løsning hadde kanskje heller vært at man fikk LTD ved 20 år som gull, som på sett og vis er det samme som 10 år som diamant. Eventuelt at man innfører rollover for LTG, da blir det enklere å bli EBD, men SAS gir det ikke bort så lett som ved å gi 50% av opptjeningen. Det hadde vært interessant å sett reisemønsteret til kundene i perioden fra rekvalifisering og frem til starten av ny opptjeningsperiode. Jeg merker selv at søken etter andre flyopplevelser er betraktelig mer interessant når jeg har oppnådd målet for inneværende periode.
Mye klokt i dette! Det som I alle fall er sikkert er at SAS sitter på massevis av metrics og kan kjøre simuleringer basert på data de har. Jeg selv trodde de aldri ville innføre EBD, og ser fortsatt ikke rasjonalet. Hvis EBG LT (nesten) slutter å fly, så medfører de verken kostnader eller inntekter for SAS. Så det kan I alle fall ikke være grunnen. På den andre siden kan de ha sett, og dette er mest sannsynlig, at det blir et element av gameification som mange har hoppet på for EBG LT og hvor folk gjør rare/dyre ting for å ikke bryte rekken av år. Så vil de trekke med samme folk til samme gaming for EBD. Hvis man flyr nok til å få EBD, betyr det bla dyre SAS billetter i store mengder. Det er ikke sinnsykt mange som oppfyller EBD-kravet på bare å fly, er min påstand. Men selvsagt: endel gjør. Essensen er vel antagelig at SAS tjener såpass mye (de sier det jo selv) på poengsalg til alt fra banker til Egon at hele EB sjappa egentlig er en veldig god butikk som ikke har så mye med flyreiser å gjøre? Når de I tillegg gjør det skikkelig tungt å få fornuftig verdi i form av business flyreiser, som er der eneste poengene kan brukes til, så er sirkelen sluttet.
Jeg tror det ble misforstått det der. Det han sa, rett til meg, var hvorfor SKAL vi gi dere det? Jeg går langt på vei i å garantere at det aldri kommer til å hende. LTG er LTG. Diamond krever ekstra mye, og sånn skal det være. Det skal (se bort fra kredittkortpoeng) være vanskelig å få Diamond. Det er for de beste kundene, og da ønsker de nok ikke inflasjon i EDB. Mange som har LTG og mange som flyr nok/tjener nok poeng til EBG fortsatt.
Okke som, blir det for mye stress for å beholde diamant, så blir det rett og slett mer flyging med det som passer best og til den beste prisen. Jeg har uansett LTG, og så mye mer er ikke diamant verdt. Tipper mange tenker sånn, og om ikke SAS er litt påpasselige, så mister de kunder
Et spørsmål til dere som var på Conversation i Oslo OG er kvalifisert til LTD: Jeg så ikke mitt navn på skjermen som scrollet, selv om jeg har vært Diamant i 10 år. Er det flere av dere som opplevde det samme selv om dere var påmeldt arrangementet? Eller er det kanskje noen som ikke kom på scenen, men som så sitt navn i listen? Må jo bare innrømme at det har skapt litt usikkerhet, før en formell lansering blir gjort.
Det ble sagt at de visste det var flere tilstede som var kvalifisert, men de hadde bare plukket ut noen få til å komme på scenen. Utfra krav til personvern vil det også være naturlig om de bare kunne vise navn til de som var påmeldt arrangementet.
Under covid da det ble lite reising på mange og SAS fornyet Diamond likevel, får vi det året som tellende? Det er 2020-21 for min del, jeg reiste ingenting en periode der, ser jeg står med 12 000 nivåpoeng og 91 flights. Husker jeg fikk fornyet Diamond likevel, så da teller det vel?
Det kan noen sjekke i sin LTG oversikt. Dersom de har fått gull tellende under covid uten å ha kvalifisert så vil det samme gjelde diamant.