SAS Mastercard Premium (samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av dkvt, 13. mai 2017.

1. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,437
    Bonuspoeng:
    293
    Vel, de 12.000 poengene er nok ikke det som er avgjørende for meg. Fly Premium er verdt mye, jeg booker mye long haul billetter med SAS, og sparer mye poeng på det. Så for meg er det verdt mer enn årsavgiften. For kona, derimot, ikke så mye, da jeg kan booke for begge. Så da tipper jeg at de mister en kunde der. Vi er begge LTG etter neste periode, så da er det ikke så viktig med disse kortene lenger..

Dette gjør det litt vanskeligere å få EBG uten å fly, noe som forsåvidt ikke er så dumt.

EDIT: Det er vel ikke SÅ mange som har råd til å en spend på 820.000,- i året for å ha EBG uten å fly. :rolleyes:

2. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,693
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, var det jeg fant ut jeg og. Men det må vel være et tak?

3. holmen

Likes mottatt:
    64,437
    Bonuspoeng:
    293
    Tror taket er at man har et alt for høyt forbruk om man får mer poeng enn i eksempelet. :p

tobeornot999 and Jorge like this.
  4. marekz

marekz Medlem

Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Enig. Men må strengt tatt ikke det, altså være et maksbeløp. ;) Husk at det er 25% av opptjente ekstrapoeng, ikke omsetning, som telles.

Jeg er smått overrasket over at enkelte reagerer på at man nå må omsette litt på kortet for å få statuspoeng, i motsetning til å kun måtte omsette en krone. Det er jo nettopp årsaken til at de innfører endringen. På samme måte som DNB har et omsetningskrav, har ikke tilfellet vært det samme her.

Bortsett fra prisøkningen, er dette en velkommen endring.

25% av opptjente ekstrapoeng gjør det mer rettferdig, og de som legger handelen på dette kortet vil da følgelig få mer.

5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,049
    Bonuspoeng:
    183
    Skulle man nesten tro, ja.

Men det er vel ingen som får veldig høye kredittgrenser på det kortet, så det gir seg kanskje selv en begrensning ut fra det?

Selv har jeg 100k på SAS EB master, men hvis de ikke har andre tak enn kredittgrensen så det kan jo bli en god del poeng om man fyller opp "kvoten" ;)

6. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,693
    Bonuspoeng:
    293
    Enig, men det er jo ganske mye høyere omsetningskrav enn DnB bare for å oppnå det man fikk av SEB tidligere, som er betraktelig lavere enn det DnB betaler ut

trygveat liker dette
  7. holmen

Likes mottatt:
    64,437
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis man bare bruker kortet til å kjøpe SAS-billetter, så må man ha en omsetning på 192.000,- for å få 12.000 statuspoeng i året. Hvis man bare kjøper billetter når det er doble poeng, så må man bare handle billetter for 96.000,-

:rolleyes:

milehigh liker dette
  8. marekz

marekz Medlem

Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Det er sant nok det, og godt poeng. Produktene er dog noe ulike, og jeg føler man får mer igjen for totalt sett for SAS MC - gitt at det er der man legger mesteparten av forbruket (ex Amex).

Prisøkningen totalt er dog litt spenstig.

9. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,693
    Bonuspoeng:
    293
    Ser for meg at en eventuell doble poeng-kampanje i februar, mars eller april kommer til bli uvanlig populær :D

10. jonss

jonss Metaprokrastinator

Likes mottatt:
    1,163
    Bonuspoeng:
    93
    I praksis styrer SEB/SAS nå maks statuspoeng du kan få med dette kortet, gjennom kredittgrensen de velger å gi deg.
    Forsåvidt en klassisk bukk/havresekk-situasjon.

Jeg innser at jeg nok bør bli langt mer picky med hva jeg velger å bruke dette kortet til.

11. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,061
    Bonuspoeng:
    183
    Ønsker endringen velkommen jeg! Hvis det viser seg at man kan oppnå 25% statuspoeng uavhengig av bruk så er det for meg veldig positiv endring, i tillegg til at FlyPremium gir ganske høy value for min del i tillegg. Da slipper jeg å trikse med en MR muligens i slutten av året for å akkurat tippe over til EDB

12. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    386
    Bonuspoeng:
    63
    Hmm.. Sånn jeg tolker det så må man altså omsette for i underkant av 30000 kr pr mnd for å oppnå de 1000 poengene.

Om man er gullkortjuksenisse (som meg), så blir nok min rute slik:

DNB: Betale for eks sydentur + div forbruk. Balansere forbruk for å nå 200k i spend = 20000 statuspoeng

SAS Amex: Elite med velkostkampanje og 20000 status, nedgradere andre halvdel av året, repeat.

SAS MC Premium: resten av forbruk "utover det nødvendige". Henter vel 2-3000 poeng her, og resten klarer jeg enkelt med det som måtte bli av flyturer uansett.
    Egentlig så er det mer sannsynlig at jeg bruker SAS MC som før (til pluss-billetter), og bare tar med EN liten tur til Europa hvert år.

edit: og innimellom så kan det bli veldig store beløp som kanskje kan ordnes gjennom kortet.. Bil osv. Noen som har prøvd å forhåndsbetale inn 1mill på kortet? :=)

13. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    837
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har forhåndsbetalt inn sist det var doble poeng. Var heldig at jeg fikk lov til å bruke opp de pengene som jeg hadde satt inn, vanligvis godtar dem ikke det, sa kundeservice. Sto i butikken og skulle betale for en masse materialer til huset...
    Har lest her på forumet at en person fikk det til hos amex dog. Sitter akkurat of lure på om jeg skal prøve det nå, met helt nytt elite kort. Er dog litt betenkt etter alle formaninger jeg fikk hos SAS EuroBonus MC

14. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,693
    Bonuspoeng:
    293
    Du får nok en telefon fra SEB ganske fort hvis du betaler inn så store beløp. Og enkelttransaksjoner begrenses til maks kredittgrense, muligens lavere. Betale inn underveis i måneden for å få kortet i null igjen er derimot sjelden noe problem, med mindre du bruker kortet langt over evne uten å kunne forklare det med egen eller samboers inntekt.

15. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,049
    Bonuspoeng:
    183
    Da kan du være ganske sikker på å få en telefon veldig fort fra SEB :D

Edit: Eh, ja, @Jorge sa det jeg ville si, bare raskere. Skal lære meg å lese hele tråden før jeg svarer.

16. jonss

jonss Metaprokrastinator

Likes mottatt:
    1,163
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk beskjed om at månedskvote ikke gikk ned før avregningsdato litt tidligere i år. Jeg ønsket å betale inn tidlig. Kanskje uflaks..

17. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,049
    Bonuspoeng:
    183
    Litt usikker på hva du mener?

Men hvis jeg forstår deg riktig: Også jeg har mange ganger betalt ned midt i måneden og med det fått øket gjenværende kredittgrense for resten av måneden. Aldri et spørsmål eller problem med det.

jonss and Jeanette like this.
  18. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,693
    Bonuspoeng:
    293
    Samme erfaring her. Flyttet litt kredittgrense fra SAS Mastercard til Nordic Choice Mastercard pga Bill Kill og har et par ganger etter det måttet hjelpe til med ekstra nedbetalinger. Har gått helt fint.

Lurer på om jeg burde redusere for nccmc og øke igjen for sasmc nå som Bill Kill har sluttet å være verdt det og det blir viktigere å ha omsetning med saskortet.

19. Frode789

Frode789 Medlem

Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Skuffende. Man må handle for 26 666 kr per mnd for å opprettholde 1000 status poeng per mnd ved de nye reglene, i tillegg til 560 kr i økt pris for noen med hovedkort + pointearner.
    At det skulle være noe sammenheng med forbruk synes jeg for så vidt er fornuftig (selv om Amex Elite IKKE har dette), men forholdet på kun 25% er svakt..

20. ina

ina Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,510
    Bonuspoeng:
    93
    Sjekket at forbruket på kortet siste året er akkurat rundt 48000 EB. Hadde tenkt å bruke Amex Elite mer for CT x 2.
    Men ser med endringene blir vanskelig å oppfylle krav til omsetning på alle kortene. Hva setter dere høyest verdi? SAS Mastercard Premium oppgradering eller CT 2 for 1?

Del denne siden