SAS Mastercard Premium (samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av dkvt, 13. mai 2017.

1. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    837
    Bonuspoeng:
    113
    Mistenker at de ikke har tenkt å svare på min søknad før etter helga...

2. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,049
    Bonuspoeng:
    183
    PERFEKT oppsummering! Og det er naturlig at kredittkortselskapene tenker slik.

3. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,049
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, ikke hvis du har 14 kort og bare bruker 2-3 av dem.

For å lage et tenkt eksempel. Alle de 11-12 ubrukte kortene får verken transaksjonsgebyr eller andre inntekter. Og hvis utstederselskapet av et annet kort, feks SEB for SAS MC, ser dette antallet så tenker de selvsagt at *de* kan bli et av de ubrukte kortene når kunden har så mange kort på hånden.

4. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,691
    Bonuspoeng:
    293
    Tror det som har skjedd er at Klarna har gjort den løsningen de har der man kan betale med utsatt betaling eller "betal nå" mer synlig og løsningen der man betaler direkte med kredittkort mindre synlig. Man må bruke sistnevnte hvis man vil ha poeng. Mulig
    Ikke spesielt relevant når man ber om økt kredittgrense. Da ser de jo at du allerede bruker kortet

5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,049
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for svar! Dette kan godt være grunnen når det gjelder Klarna.

Kredittgrense, jo jeg synes det er relevant. Om du bruker et bestemt kort denne måneden eller helgen feks fordi det er dobbel bonus (eller doble grunnpoeng), så er det jo fortsatt mye mer aktuelt at du legger kortet i skuffen etterpå hvis du har 10+ andre kort hvor plutselig et annet gir bedre fordeler. Sammenlignet med om du har 2-3 kort, feks.

Kortutstederen "tar en sjanse" hver gang de gir høyere kreditter. Og den risikoen vil de gjerne få betalt for ved større inntekter fra den som har kortet. Helt vanlig i finansteori.

6. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,368
    Bonuspoeng:
    183
    Kjem an på kva transaksjonar det er. P.t. er det nok berre FX og kontantuttak som er lønsamt. Kostnadane ved den rentefrie perioden har stige bra det siste året i takt med renteendringane -> Auka finansieringskostnadar og null renteinntekter.

Henrik and tobeornot999 like this.
  7. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,000
    Bonuspoeng:
    113
    Mye sant i det, men de har også gjerne høyt forbruk i valuta som også gir solide inntekter til SEB. Tilbyr man et kort med nesten 2k i årsavgift så tilrekker man seg gjerne folk med økonomi og gode grunner til å ha 14 kredittgrenser. Men, men,
    Riktig, men i så tilfelle et ubrukt kort som de får 1855kr per år for, og som jeg allerede har, men som er ubrukt fordi kredittgrensen er for lav.

tobeornot999 liker dette
  8. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,444
    Bonuspoeng:
    93
    Husk at ubenyttet kreditt også er en risiko, dette er gjeld du potensielt kan pådra deg raskt og derfor blir tatt med i risikovurderingene til bankene.

I utlånsforskriften gjelder f.eks. at kredittkort sidestilles med rammekreditter og full utnyttelse skal legges til grunne for vurdering av betjeningsevne. Nå gjelder ikke denne forsikriften kredittkort, men praksisen vil nok smitte over på mye annet i bankverdenen.

Frode789 and tobeornot999 like this.
  9. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,368
    Bonuspoeng:
    183
    Eg vil tru mange bankar tenker slik. Ein kunde kan i teorien reise på ferie og brenne av alt vedkommande har i kredittrammer på fest og moro.

RescueMe liker dette
  10. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,145
    Bonuspoeng:
    183
    Forsåvidt et gyldig argument, men fra et compliance-perspektiv er det mye enklere å si at risikovurderingen gjør at dette ikke er ønskelige kunder/adferd. Da slipper de å dokumentere at de har gjort nødvendige og riktige vurderinger i grensetilfeller, og det blir mye lettere ved neste (intern)revisjon å kunne begrunne vurderingene og verifisere rutinene.

Grensetilfeller kommer man noen ganger godt ut av (som kreative ruter og stop-overs på flybilletter), andre ganger butter det litt mot.

tobeornot999 and Chrisljo like this.
  11. The_Dude

The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

Likes mottatt:
    2,297
    Bonuspoeng:
    113
    Tenkte mer på bonusnisser, ikke hvor mange kort man sitter med :)

tobeornot999 liker dette
  12. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,323
    Bonuspoeng:
    93
    Kan bekrefte dette. Vurderte å flytte boliglånet, men fikk da en forutsetning om at jeg kun kunne ha 50k i total kredittramme på alle kredittkort. Tilbudet deres var ikke så mye bedre, så det var uaktuelt.

13. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,426
    Bonuspoeng:
    293
    Og bankene ser ikke bare på total kredittramme, de der på hvor mye du kan ha mulighet til å betale. Så en kredittramme på 10000 kr vil tilsvare 50k på et boliglån, siden renten er mye høyere, og du potensielt må betale mye mer i renter og avdrag.

14. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,504
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er glad min kortstokk ble utdelt før gjeldsregisteret :D:rolleyes:

tobeornot999, KVTL and indahla like this.
  15. Gabface

Gabface Medlem

Likes mottatt:
    399
    Bonuspoeng:
    63
    Dobbelhelgen starter 00:00 i «kveld»?

tom_gunnar liker dette
  16. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    1,910
    Bonuspoeng:
    113
    Ja men har vært noen tilfeller av tidssoneproblematikk. Husker ikke helt hva det var men vedkommende havnet på feil side av 00:00. Jeg pleier å vente til morgenen slik at jeg er sikker.

17. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    837
    Bonuspoeng:
    113
    Ringte inn i dag. Søknaden er til manuell vurdering og dem måtte ha nokka dokumentasjon, kunne ikke svare på hvorfor jeg ikke ble varslet om det. Skal ikke gå en uke før man får svar...

Chrisljo liker dette
  18. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,390
    Bonuspoeng:
    93
    Vurderer PointEarner. Fungerer dette på samme måte som ens eget kort, slik at både ekstrapoeng (og dermed tilhørende statuspoeng nå med den nye modellen) tilfaller en selv?

19. Maverick23

Maverick23 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    780
    Bonuspoeng:
    93
    Ja :)

Mysterio liker dette
  20. Baldrick

Baldrick Cunning Planner

Likes mottatt:
    4,720
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde tilsvarende situasjon som deg. De ønsket i utgangspunktet at jeg sa opp minst 5 av kortene mine.. Men da jeg presiserte at jeg ville være fornøyd med å flytte over 10k av grensen fra NCC-kortet til SAS-kortet, noe som medfører NULL endring i risiko for SEB, sa han at han skulle sjekke med en kollega.. Etter noen minutter venting kom han tilbake og sa at dette gikk greit. Jeg måtte da "søke om" reduksjon av grensen på NCC-MC inne i Spendwise-appen, og da det var gjennomført, kunne han manuelt øke tilsvarende på SAS MC. Så det er håp..! Du, og andre i tilsvarende situasjon, bør bare prøve å ringe igjen, og booke ny tid (som man tydeligvis må..) med kredittavdelingen. Er verdt forsøket! :)

tobeornot999 liker dette

Del denne siden