SAS Mastercard Premium (samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av dkvt, 13. mai 2017.

1. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    809
    Bonuspoeng:
    93
    Takk, var slikt som jeg tenkte. For meg er det uansett en begrenset glede med fly premium da 90% av reisene som bookes innalands går mellom byer uten lounge og i tillegg er det en del av flightene som tas med Widerøe, her får vi jo null glede av noe som helst ekstra.

2. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,010
    Bonuspoeng:
    293
    Det er faktisk innenlands, til København osv. jeg har brukt det mest. Og da trenger man det jo egentlig ikke, spesielt hvis man er gull+. Men i noen tilfeller er det veldig kjekt fordi det kun er SAS Plus-bonusbilletter tilgjengelig.

eddbra, milehigh, Storbaba and 3 others like this.
  3. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    809
    Bonuspoeng:
    93
    Enig, av og til er det kun pluss ledig. Dette hadde jeg glemt ut, dette er jo en god ting.

4. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,010
    Bonuspoeng:
    293
    Om det er verdt årsavgiften er en annen ting.. det kommer vel an på hvor ofte man er i den situasjonen. Uansett er jo SAS MC fortsatt et godt kort for kjøp som ikke kan gå på Amex.

Shankly, Storbaba and Skarven like this.
  5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,612
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, du er safe der som @Jorge skrev.

Eneste lille grunnen til SAS MC Premium er nettopp Fly Premium etter min mening. Men om du ikke har nytte av "plus-for-go-poeng" er kortet nokså ubrukelig.

Nedgraderte mitt og mistet FP4, men verdien var veldig begrenset uansett når SAS er så gjerrige på bonus-billetter - og særlig i høyere klasse enn Go.

Frode789 and Skarven like this.
  6. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,546
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ønsker tilgang til og kopier av gamle fakturaer for SAS MC. I DNB var det helt problemfritt og blitt bestilt (henviste til bokføringsloven og GDPR-regelverket).

SEB prøver seg med å ta gebyr på 500 kr per år med transaksjoner. Dette har de vel overhodet ikke lov til? Regner med at transaksjonshistorikk og bruksmønster går innunder personopplysninger jeg har krav på å få utlevert ihhr rett til dataportabilitet?

7. juliebjerke

juliebjerke Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei, er det noen som har både Amex elite og SAS MC Premium, og vet om kredittgrensa på amex elite har noe å si for søknad av SAS MC Premium? Jeg har Amex Elite, og skal søke SAS MC Premium. Årsinntekt på ca. 800 000 kr, lav kredittrisiko (hvis det er relevant). Er det eventuelt annet jeg bør tenke på før jeg søker?

8. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    2,053
    Bonuspoeng:
    113
    De ser på den totale kredittkortrammen din. Sånn sett har Amex Elite noe å si.

9. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,074
    Bonuspoeng:
    113
    Og SEB ser også på antall kreditter.

10. Trykkern

Trykkern Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    43
    Er det noen som vet når neste helg med doble poeng er? Sist fikk jeg ikke epost med påmeldingslink, vet ikke hvorfor.

11. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,010
    Bonuspoeng:
    293
    Alle de siste 5 årene har det vært en i februar, akkurat når har variert. Mail med påmeldingslink pleier å komme torsdag to uker før, så tidligste som er mulig er at det kommer til torsdag og at helga blir 28. februar-02. mars

Spørsmålet er om man kan stole på tidligere mønstre lenger. Black-friday-helgen har også pleid å gi doble poeng, men ikke ifjor :(

Trykkern and Nordlands like this.
  12. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    3,248
    Bonuspoeng:
    113
    Siste helg i februar var i fjor, får se om det kommer påmelding neste torsdag da for 28.feb-2.mar.

Trykkern liker dette
  13. Dusk

Dusk Nytt Medlem

Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Hvor lenge tror dere det kommer til å vare før Flypremium blir tilgjengelig for flygninger etter 1/11-2025? Hvis resultatet blir at oppgradering for samme pris ikke lenger er tilgjengelig, er det jo like greit å si opp kortet nå

14. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    17,080
    Bonuspoeng:
    183
    Hvorfor skulle det ikke være tilgjengelig? Business i Europa burde ha en langt lavere kost enn business på langdistanse.

15. Dusk

Dusk Nytt Medlem

Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Flypremium er jo fly pluss for prisen av economy. Kanskje du har rett i at det bare er prisen som blir justert, men spørsmålet er når de kommer til å åpne opp for booking av billetter. Nå er i hvert fall verken business eller plus tilgjengelig for bookinger etter 1.11 i Europa

16. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,074
    Bonuspoeng:
    113
    Det er litt uavhengig av FlyPremium, jeg regner med de ønsker å se mottakelsen og revenue bookinger for de åpner opp for bonusbilleter. Det er vel snakk om at de kun skal ha 4 rader C (kanskje med unntaksvis ekspandering?) og så er det kun 16 plasser og endel går til revenue connecting passangerer.

Men, at flypremium tabellene kanskje blir litt justert er vel ikke usannsynlig, personlig syntes jeg toppnivået engentlig er veldig gunstig (gitt at SAS hadde hatt C bonusbilletter i long haul ;)

17. Shankly

Shankly Medlem

Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    8
    Så i mitt tilfelle der jeg vurderer å søke om SAS MC Premium igjen, så burde jeg si opp mitt Straw MC først hvis jeg forstår dette rett? Har SAS Amex Elite fra før.

18. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    6,105
    Bonuspoeng:
    183
    Strawberry MC burde man si opp uansett.

Men svaret er ja.

Emma, DJasko, Shankly and 3 others like this.
  19. Shankly

Shankly Medlem

Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    8
    Da er SMC-et sagt opp og man skal søke om nytt SAS MC Premium.

Er det noen åpenbare fallgruver man må passe seg for i den prosessen?

I tilbakemeldingen fra SEB Kundeservice ved oppsigelsen opplyste de om at gjeldsregisteret ikke får informasjon om oppsigelsen før kontoen er helt ajour. I skrivende stund har jeg utestående ca 16 500,- (i forbruk siden forrige faktura) som jeg ikke får betalt før lønning i mars.

Det konkrete spørsmålet mitt er; burde jeg vente med å søke om nytt SAS MCP til etter denne fakturaen er betalt i mars - er det noe "karantene" ved en evt avslått søknad jeg sender nå istedet for å vente?

20. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,194
    Bonuspoeng:
    293
    Ja du bør vente. Det står helt sikkert som rentebærende gjeld i registeret.

Shankly liker dette

Del denne siden