SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

  1. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    930
    Likes mottatt:
    3,432
    Bonuspoeng:
    93
    EU261 vil uansett gjelde, men det blir nok en lang og seig kamp for å tvinge dette gjennom.
     
    furlong and Shyneno like this.
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,913
    Likes mottatt:
    22,580
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det vil skje. Du vil ikke få din ekstra bagasjekvote som gullmedlem hvis du flyr med Star Alliance etter alliansebyttet.
     
  3. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    700
    Likes mottatt:
    2,057
    Bonuspoeng:
    93
    Hvordan skal man løse en situasjon hvor du har en billett med 4-5 ulike selskaper og en av flightene er kansellert?

    SAS kan ikke hjelpe (og er heller ikke ansvarlige, operating carrier er) da de ikke lenger har tilgang til *A award inventory.
    Du kan jo kanskje prøve å kjøpe en cash billett og be om refusjon fra operating carrier som kansellerte, men resten av segmentene blir jo autokansellert om "kupongene" ikke brukes i rekkefølge.
     
  4. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    930
    Likes mottatt:
    3,432
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg sa aldri at det blir enkelt, men EU261 gjelder uavhengig om SAS er i *A eller ST og om det er en ren SAS-booking eller en codeshare/bonus-booking.

    Om feks LH kansellerer en flight i en booking og hele bookingen 'faller' er LH ansvarlig for rerouting slik at man kommer seg fra . De vil helt sikkert sette seg på bakbena, men du har fullt ut loven på din side om det skulle skje. Utfordringen er om det er flighter som starter utenfor EU med flyselskap registrert utenfor EU, men også her er det håp.

    Det er nok av saker hvor f.eks SAS har blitt 'dømt' i nemda til å betale erstatning selv om det er en annen part som er skyld i forsinkelse og at SAS må anses som et ansvarssubjekt ettersom de har utstedt billetten.

    Saknr; 2023-00851, 2022-02530 og 2023-00022 er noen eksempler på at SAS er holdt ansvarlig for SK-billetter med tredjepartsflyvninger, hvor problemene har oppstått på tredjepartsflyvningene. Nå er jeg ingen jurist, og skal ikke si at kanselleringer/endringer av *A-billetter i god tid faller inn under samme presedens. Men det er i det minste ikke alltid at man slipper ansvaret fordi noen andre er operating carrier.
     
  5. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,277
    Likes mottatt:
    2,232
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig. Her er det en del avdelinger som skal gjøre sitt, i sekvens. Halvveis jobb her blir skivebom.

    Nå tror jeg AFKLM vil bidra med tanke på avtaler, også blir SAS IT/Tata en herlig jokernord.
     
    Insomnia4u and OyvindN like this.
  6. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,970
    Likes mottatt:
    2,270
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror fortsatt mest på Ankos kommentar om juni eller august. Om Ch.11 fullføres i retten 17.3 (om jeg husker rett dato), så er det også sagt at SAS må gjennom en svenske rekonstruksjonsprosess også, før de er 100% friskmeldt. Vi kan håpe at de klarer å annonsere noe i slutten av mars, og da tenker jeg på alle de ifs and buts som vi lurer på - ref. en del av de spørsmålene som ligger i tråden her, og mange til, som f.eks. hvordan EB blir mot SkyTeam osv. osv. Den infoen er det etter min mening viktig å få ut tidlig, og ikke tre dager før man bytter allianse...
     
    markus, view, The_Dude and 1 other person like this.
  7. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    1,295
    Bonuspoeng:
    113
    Det kan du si - men hvis du ikke har statusen lenger når flyreisen skjer så har du ikke fordelene heller.....

    Det er jo også slik at hvis du bestiller en reise som status member og du i etterkant har mistet statusen (fordi du ikke behold gullkortet feks) - så reiser du som statusløs. Jeg tipper det samme skjer her......
     
    Last edited: 01. mars 2024
    NoLimit liker dette
  8. saetershagen

    saetershagen Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    128
    Bonuspoeng:
    33
    Har tre reiser med SAS til Deutschland i vår. I mars, mai og tidlig juni. Anko får pent vente til jeg er ferdig :p Siste rundtur på Senator loungene.

    Når det er sagt så tror jeg min lojalitet til SAS/Skyteam kommer til å bli lav. Kommer sikkert alltid til å minimum være Gold, men trenger jo ikke fly på revenue billetter for å få til det.
     
  9. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    328
    Bonuspoeng:
    63
    Tror de nye eierne kun tenker business og ikke hva som er mest behagelig for oss reisende ifm overgangen til Skyteam. De sier jo selv at oppkjøpet var motivert av å svekke Star Alliance i følge artikkelen i DN:

    "Kjøpet ble gjort til en veldig fornuftig pris, og det har gjort det mulig å få dem ut av en konkurrerende allianse, som er sterk. De går ut av Star Alliance og over til Skyteam, det styrker oss og våre partnere, sa Smith. "
     
    eventyrer and Teknolai like this.
  10. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    884
    Likes mottatt:
    723
    Bonuspoeng:
    93
    Bare til å kjøre det gjennom retten om man har tid. Flyselskapene taper alltid slike saker
     
    SVG_flyer liker dette
  11. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    884
    Likes mottatt:
    723
    Bonuspoeng:
    93
    For forbrukeren er det irrelevant. Operating har ansvaret, men kontrakten er med ticketing carrier. Ticketing er ansvarlig for at saken blir løst, og nekter operating å ta ansvar, så utsteder ticketing nye revenue billetter og løser det seg i mellom gjennom IATA Clearing house.
     
    paron and kiev like this.
  12. pineapple_juice

    pineapple_juice Aktivt Medlem

    Innlegg:
    398
    Likes mottatt:
    771
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har formening om hvordan SAS kan komme til å håndtere følgende case med bonusbilletter:
    Før jul brukte jeg Eurobonus på en booking med EVA i oktober 2024. Jeg tenker forsåvidt å beholde den, men om jeg bestemmer meg for å kansellere reisen, nå som SAS endrer allianse i andre kvartal, vil refusjon av poeng skje som normalt? At muligheten for å endre på billetten innen Star alliance forsvinner, det sier seg selv, men håper og tror det ikke vil ha noe å si for poeng-refusjon…?
     
  13. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    567
    Bonuspoeng:
    93
    EuroBonus består, du får igjen poengene dine akkurat som vanlig
     
    The_Dude and pineapple_juice like this.
  14. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    700
    Likes mottatt:
    2,057
    Bonuspoeng:
    93
    Kontrakten er med ticketing carrier, men eu261 gjelder kun for operating carrier. Så beste du kan få til er en refund.

    Kanskje man kan vinne i transportklagenemda når sas ikke engang gidder å svare, men hadde neppe holdt i retten.
     
    paramberg and NoLimit like this.
  15. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    884
    Likes mottatt:
    723
    Bonuspoeng:
    93
    Det er riktig at det er operating som skal betale, men ticketing skal løse saken for deg. Det er nettopp en av grunnene til at vi har IATA clearing house. Er billetten utstedt på 117 stock, så sitter SAS på pengene, og det vil aldri bli avskrevet til en tredjepart når man booker om etter irr-ops. Det er nok derfor flyselskapene taper slike saker i forliksrådet, ticketing carrier innkludert.
     
    magnusant, Lnbre and oslo.to.unknown like this.
  16. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    700
    Likes mottatt:
    2,057
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, grunnen til at vi har et clearing house er for å håndtere oppgjøret mellom flyselskapene for avtalte salg av hverandres flyvninger og tjenester. Eksistensen at et clearinghouse forbedrer ikke sjansen for at EVA vil betale følgeskader av forsinkelsen til europa av en EVA flight til HKG videre med tre andre selskaper. Det gjør det bare praktisk å overførene netto-skyld for det man har avtalt å betale.

    Ticketing carrier sin rolle er å formidle reservasjon og penger til operating carriers og ansvar er begrenset oppad til beløpet du har betalt. De har intet ansvar knyttet til EU261 eller Montreal-konvensjonen.

    Så ticketing carrier sin rolle er ikke så veldig ulik en betalingsformidler.

    upload_2024-3-2_22-22-10.png

    MEN. EU-domstolen har sagt en flyvning med flere mellomlandinger og operatører fra A-B skal regnes som én hvis man ender opp i EU, så ved en forsinkelse forårsaket av en non-EU carrier kan man kreve penger av EU-carrier.

    Når mange nok skal håndheve rettigheter ment for betalte billetter på award tickets blir det bare dårligere tilbud for alle oss andre. Det er kanskje medvirkende til alle begrensninger som er innført på connections på awards de siste årene.
     
    Last edited: 02. mars 2024
    Insomnia4u, kiev, paramberg and 2 others like this.
  17. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    884
    Likes mottatt:
    723
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke gjør det mer komplekst enn det faktisk er. Nå har jeg booket om en god del award billetter til revenue ved irr-ops, og ved en omskriving så ligger opprinnelig fare til grunn uavhengig av hvilken billettype det er. Det kjøres uansett igjennom clearing house, og man «straffes» ikke for å rydde opp i en kansellering, når man eier dokumentet.Dette med å ikke booke om gjennomgående billetter, men å peke på hverandre for så stå med toede hender har dessverre blitt mer fremtredende med årene, noe denne diskusjonen kanskje gjenspeiler:rolleyes:
     
    Teknolai liker dette
  18. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    700
    Likes mottatt:
    2,057
    Bonuspoeng:
    93
    Fint om du holder alle hendelser som går under selskapenes konfidensielle reprotection agreements samt irrops iht IATA-regler 0-1 dager før unna dette.

    Og jo, man "straffes" ved å rydde opp i en kansellering.

    Reglene internasjonalt er som følger:

    Irrops 0-1 dager AWARD: Opprinnelig operating carrier betaler 50% av ny fullpris
    Irrops 0-1 dager vanlig: Ny carrier overtar prorated verdi av billetten iht km.
    Irrops 2+ dager: Kommersielle avtaler, vanligvis er award unntatt og billetter prorates som pkt 1.

    Alle andre hendelser: Ticketing carrier belastes 100%. Da ticketing carrier ikke kan belastes for annen operating carriers kansellering så medfører det heller at billetten som helhet kanselleres hvis det er award.
     
    magnusant, Insomnia4u and NoLimit like this.
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,013
    Likes mottatt:
    33,209
    Bonuspoeng:
    293
    Med andre ord er det ikke slik at award har samme rettigheter som kommers ved irrops?

    Men når det spørsmålet er stilt… Vi er fullstendig på jordet i forhold til trådtema.
     
  20. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    700
    Likes mottatt:
    2,057
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg slettet det opprinnelige svaret da det egentlig var copy paste av hva jeg skrev.

    Vi som bonusjegere har samme rettigheter ved irops samme dag dagen før etter. Dette etter internasjonale konvensjoner og IATA-regler. Er enig med deg at vi som bonusjegere blir behandlet dårlig i enkelte tilfeller, samtidig skal man trå forsiktig her da man mottar F og C reiser til en brøkdek av prisen. Hvor lenge varer det når SAS må betale fullpris for hver eneste forsinkelse på de kreative routingene folka her klarer å lage?
     
    Last edited: 03. mars 2024

Del denne siden