SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

  1. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,139
    Likes mottatt:
    7,452
    Bonuspoeng:
    293
    Er akkurat den muligheten jeg vil tro at det er størst fare for å miste. Og for å dra det tilbake til trådens tema.. Jeg blir ikke spesielt overrasket om vi etter overgangen til Skyteam må klare oss med det vi finner når vi søker fra feks Oslo til destinasjon. Det er forsåvidt noe jeg kan leve med hvis tilgjengelighet generelt går opp, men vi får en mye vanskeligere hverdag hvis ikke. I tillegg liker jeg muligheten til å ta en kveld og en natt i en by på veien og få utforsket verden enda litt mer :(
     
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,012
    Likes mottatt:
    33,209
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror det blir vanskelig for selskapene å lage en sperre mot kreativ routing uten å også å
    ødelegge eller iallefall komplisere for kommersielle billetter. Måtte evt bli at man strammer til på antall legs.
     
  3. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    366
    Likes mottatt:
    304
    Bonuspoeng:
    63
    Kjenner at det dukker opp mange worst case scenarios for den USA-turen med LH/Swiss i mai nå. Her er det mange fallgruver om det skulle komme en endring på bookingen eller noe, men man får vel bare håpe at det er for tett på til endringer i reiserute hvertfall og ellers krysse fingrene for at overgangen blir utsatt til over sommeren...
     
  4. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    681
    Likes mottatt:
    639
    Bonuspoeng:
    93
    Har Star Alliance billetter til Kuala Lumpur i oktober i turistklasse. Dritten er vel at mitt SAS gullkort mest sannsynlig ikke gir noen som helst fordeler med lounge tilganger da. Eller vil det være en overgang på lounge tilganger med når jeg har billetter kjøpt før
    Hva om det blir kanselleringer/endringer på reisen min, kan dette potensielt være en utfordring?
     
    Shyneno liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,012
    Likes mottatt:
    33,209
    Bonuspoeng:
    293
    Håpet er jo at med SAS' exit vil det komme tilbud om statusmatch fra forskjellige selskaper innen *A, med en slik kan man da få en form for soft landing.
     
    EuroB86, Earl, Skarven and 3 others like this.
  6. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,607
    Likes mottatt:
    6,030
    Bonuspoeng:
    183
    Etter overgangen er det rimelig å anta at man kan booke om med ST-selskaper hvis det skjer noe med *A-bonusbookingen din. Så vidt jeg kan se, er KUL greit dekket av ST-selskaper. Jeg har selv en bonusreise til HND i september og er pr. nå ikke bekymret på noen som helst måte. Jeg vil begynne å bekymre meg om det er annonsert noe som gir meg grunn til bekymring.
     
    magnusant, Earl, Skarven and 4 others like this.
  7. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    681
    Likes mottatt:
    639
    Bonuspoeng:
    93
    Det går nok fint, SAS lever tross alt av kundene sine :)
     
  8. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    366
    Likes mottatt:
    304
    Bonuspoeng:
    63
    Det er vel lite i deres generelle kundeservice som tyder på at det står fremst i pannen på organisasjonen...
     
  9. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,470
    Bonuspoeng:
    113
    Du vil jo få det samme som tilsvarer i skyteam alliancen vil jeg tro. Gullkortet kan jo ikke være 0 verdt. Samtidig skal jo de beholde trofaste kunder.
     
  10. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,470
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som vet om hva som kommer til å skje med dem som sparer til 10år som gull medlem? Vil dette bli videreført over til skyteam?
     
  11. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,821
    Likes mottatt:
    12,061
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, du vil få 10 år Eurobonus gold. Dette vil fortsette, Eurobonus består. Det er jo Eurobonus gold for life, ikkje Star Alliance eller Skyteam gold for life.
     
    Skarven and kiev like this.
  12. Sykkelthor

    Sykkelthor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    371
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, man får noe som tilsvarer Gold ved overgang til Skyteam, men i @Skarven sitt case har han allerede billetter med et annet Star Alliance selskap og de kommer til å bry seg fint lite hvis han dukker opp med hva enn gull han måtte ha i Skyteam dersom SAS forlater Star Alliance før Skarven flyr til Kuala Lumpur.

    @Skarven : Det kan jo tenkes at du er så heldig at det dukker opp awardbilletter hos Skyteam som du kan booke om til etter overgangen, men det blir litt som å spille Lotto uten å vite hva det koster for en kupong.
     
    Skarven and kiev like this.
  13. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,281
    Likes mottatt:
    4,648
    Bonuspoeng:
    113
    Det er nok riktig. Så spørs det bare hva som kommer først: egen død eller at Eurobonus forsvinner.
    Jeg håper det blir riktig lenge til begge deler.
     
  14. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,109
    Likes mottatt:
    1,504
    Bonuspoeng:
    113
    Mest sannsynlig kommer det masse status matcher når dette eventuelt skjer.. så dette kommer mest sannsynlig ikke itl å være et problem uansett!
     
    Skarven and kiev like this.
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,012
    Likes mottatt:
    33,209
    Bonuspoeng:
    293
    Hysj, hysj, ikke fortell dem det… :rolleyes:
     
    Wiolenze, Are, Skarven and 2 others like this.
  16. WingmanWizard

    WingmanWizard Medlem

    Innlegg:
    80
    Likes mottatt:
    94
    Bonuspoeng:
    18
    Ser ut som Alliansen består til over sommeren: SAS-sjefen tilbakeviser brudd med Star Alliance før sommeren: – Nei, det skjer ikke | DN
     
  17. mrtrond

    mrtrond Nytt Medlem

    Innlegg:
    27
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    3
    Har en tur i november med LH, håper virkelig ikke lounge-tilgang og slikt ryker da. Usikkerheten er det verste!!
     
  18. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,909
    Likes mottatt:
    2,023
    Bonuspoeng:
    113
    Star Exit planlagt innen utgang oktober da, siden Anko sier IATA sommersesongen, trolig mellom august-oktober en gang. Greit å vite at det ikke blir på denne siden av sommeren da.

     
    Teknolai, WingmanWizard and Kristian like this.
  19. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,279
    Likes mottatt:
    6,390
    Bonuspoeng:
    183
    Ville ikke blitt overrasket om det legges opp til et løp tilsvarende som da Continental byttet fra Sky til Star i 2009, hvor de brukte siste uken av oktober på å melde seg ut, legge om systemer og signere de siste avtalene før gikk inn i ny allianse noen dager senere: https://www.travelagentcentral.com/...es-announces-date-for-switch-to-star-alliance

    Med tanke på terminaler, feed og koordinering mellom selskap må det være nokså smidig å legge alliansebyttet så tett som mulig på overgangen mellom sommer- og vinterprogram.
     
    Teknolai, Flymunda, Gribb and 5 others like this.
  20. Sykkelthor

    Sykkelthor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    371
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis turen din er i november er mye usikkerhet om at SAS og Star Alliance har skilt lag til den tid. Hvis du reiser i økonomi får du krysse fingrene for statusmatch.
     
    mrtrond liker dette

Del denne siden