SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

  1. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,379
    Likes mottatt:
    10,317
    Bonuspoeng:
    183
    Click-bait er moderert litt nå da... :p:D

    Screenshot 2024-03-12 at 14.22.32.png
     
    Kristian liker dette
  2. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,205
    Likes mottatt:
    1,935
    Bonuspoeng:
    113
    Tilbake til temaet, det er en ganske stor fordel med Skyteam/KLM code share for oss som flyr innad i Europa.

    KLM har ofte gode tider, men priser seg i øvre skiktet, og når du i tillegg må betale 2 setegebyr så blir vanskelig å rettferdiggjøre framfor å ta en mer tidsmessig ukurant direkterute.

    Men hvis man som EBG/D får setevalg gratis og kan kombinere med SAS fly for billigere t/r prising så kan man ende opp med å fly bedre tider og priser som ikke er hinsides.
     
    travellers4fun, jonss, EndreD and 4 others like this.
  3. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,139
    Likes mottatt:
    7,452
    Bonuspoeng:
    293
    Og i denne andre artikkelen fra flysmart24.no er også Aron Bäckström sitert på at det kan være aktuelt å beholde code share med tidligere partnere i Star Alliance. Enda mer interessant er dette sitatet: "– Absolutt, gjennomgående reiser, opptjening og bruk av bonuspoeng er alle mulige elementer i slike avtaler. Vi håper å få gjennomført disse avtalene så raskt som mulig etter overgangen, sier han.".

    Det hadde jo vært veldig bra.. uten at jeg selv vet så mye om troverdigheten til flysmart24.no som kilde :D
     
    Teknolai liker dette
  4. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,279
    Likes mottatt:
    6,390
    Bonuspoeng:
    183
    Fortsatt samarbeid med gamle *A-partnere som SQ skal også ha blitt nevnt på Evening of Conversation i november. Tror det har potensiale til å bli ganske bra når man ser på hvordan f.eks. Virgin Atlantic samarbeider med selskap utenfor SkyTeam: https://flywith.virginatlantic.com/us/en/flying-club/airline-partners.html
     
    Lars J liker dette
  5. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,205
    Likes mottatt:
    1,935
    Bonuspoeng:
    113
    Ser man på hvor komplementere selskapene og strategiene er så tror jeg vi havner på noe sånt for code share:

    Ja:
    Singapore
    Thai
    TAP
    Aegan

    Kanskje:
    LOT
    Turkish

    Nei:
    Lufthansa Group
    United
    Air Canada

    Men hvorvidt alle samarbeid vil innebære Earn/burn er mer usikkert.

    SAS har vel ikke noe code share med AirIndia?
     
    kaijoar liker dette
  6. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    700
    Likes mottatt:
    2,057
    Bonuspoeng:
    93
    Forhåpentligvis TG pga F-muligheter og at de er rause på award. Alternativene i Skyteam blir SK, AF og KL, og vi vet jo at SAS nesten ikke slipper bonusbilletter dit, kanskje 100 business-seter totalt i vinter/vår mot Thai som slipper 20+ business hver dag.

    Så uten TG kommer det til å bli vanskelig å få booka østover..

    SQ er nesten så godt som bekreftet med videre, og NH er også en sannsynlig kandidat.
     
    NoLimit and snus_mumrikken like this.
  7. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,821
    Likes mottatt:
    12,061
    Bonuspoeng:
    183
    +1 på NH, dei har avtale med Virgin så ganske bra håp om at det går i boks.
     
  8. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,139
    Likes mottatt:
    7,452
    Bonuspoeng:
    293
    Earn: Tror vi kan forvente enten ingenting eller basispoeng på codeshare der billetten er booket gjennom SAS. Kaaaanskje ekstrapoeng på andre flights?

    Burn: Krysser fingrene!
     
  9. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,821
    Likes mottatt:
    12,061
    Bonuspoeng:
    183
    Då ser det ut som at ein kan komme seg heim frå Nepal i slutten av Mai med *A vertfall.
     
  10. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,205
    Likes mottatt:
    1,935
    Bonuspoeng:
    113
    Ser man til Flying Blue så gir de miles og XP på alle code share flights når de har KL/AF flight nr, men ikke ellers (utenfor SkyTeam):
    «All flights marketed and/or operated by Air France and/or KLM (including codeshare flights starting with an AF or a KL flight number) will remain eligible for XP and Elite bonuses even if these flights are operated by airline partners that are not part of the SkyTeam alliance.»
    https://www.flyingblue.com/en/news/programme-rules-update?country=US

    Egentlig en god regel, og kanskje man nå kan få poeng hvis man flyr AirBaltic med SAS codeshare.
     
  11. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,379
    Likes mottatt:
    10,317
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er nok ikke så positiv som dere over her...

    Hvis det er noe som overlever så er det nok et nærmere samarbeid med SQ. Så skal man ikke ser bort i fra at det blir enda tettere samarbeid med selskaper utenfor allianser (som Ethiad).

    Ellers blir det sikkert flere code-share avtaler, slik det er i dag. Ingen av disse vil gi opptjening av poeng eller mulighet for å booke bonusbilletter. Code-share er primært for salg av revenue-billetter.

    Selskaper utenfor Star Alliance som SAS har code-share med er så vidt jeg vet: El Al, Ethiad, Icelandair, airBaltic, Luxair og Widerøe.

    Av disser er det bare Ethiad (extra points) og Widerøe (basic points, men kun utvalgte ruter) man kan tjene poeng på. Widerøe er vel gitt sin nye eier på vei ut.
     
  12. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,277
    Likes mottatt:
    2,232
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror den teknologiske utviklingen har kommet et stykke siden man begynte med allianser. Det er enklere enn før å ha mange små samarbeid her og der. Begynner å tenke at allianser kanskje er gårsdagens nyheter og er på vei ut som konsept.
     
    Last edited: 13. mars 2024
  13. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,900
    Likes mottatt:
    8,167
    Bonuspoeng:
    183
    Her er jo det Aron selv har sagt til flysmart da vedr videre samarbeid. Mulighet å oppsparte bonuspoeng og mer..

    https://flysmart24.no/2024/03/11/sas-vil-fortsette-dagens-samarbeid-med-utvalgte-flyselskap/[/QUOTE]
     
    Kjetil L liker dette
  14. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    421
    Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, så lenge de fleste av oss flyr innad i Europa mener jeg det.
    Skyteam har veldig mye i Kina og sør-Amerika, men det er ikke der majoriteten av oss flyr.
    Sikkert bra for noen få, men sannsynligvis veldig kjedelig for veldig mange.
    For all del, jeg håper virkelig at jeg tar feil, men jeg er temmelig sikker på at vi forlater Eliteserien og går til Postnord-ligaen.
     
    Frode789 and Wiolenze like this.
  15. dannils

    dannils Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    71
    Bonuspoeng:
    13
    Etter å ha sett på rutenettet til SkyTeam skjønner jeg ikke hva folk mener de ikke flyr noe sted, du kommer deg jo overalt i verden fra AMS og CDG. Med mindre du har behov for obskure småplasser som man ellers må bruke vannfly for å nå ser jeg ikke noe grunn til å klage på dekning innad i SkyTeam hvertfall.
     
    Storbaba, Kalsnes, Meursalt and 3 others like this.
  16. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,379
    Likes mottatt:
    10,317
    Bonuspoeng:
    183
    ... og Nord Amerika...
    Utenom Kina har de også Korean og China Airlines (Taiwan).
     
    kaijoar liker dette
  17. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,324
    Likes mottatt:
    865
    Bonuspoeng:
    113
    Ok. Jeg flyr ikke nok i Europa til å kunne si noe om det. Jeg håper at endel ruter som idag flys av LH fra Skandinavia blir erstattet med SK eller ny partner. Flyr personlig helst til Asia. Ser at det er færre å selskaper å velge mellom, men håper samarbeid utover ST, gjerne med både earn og burn av bonuspoeng så kan det bli bra. Ting forandrer på seg, vi får håpe dette er starten på en ST opptur :)
     
  18. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,277
    Likes mottatt:
    2,232
    Bonuspoeng:
    113
    Dårlige på Afrika.
     
    dannils liker dette
  19. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,205
    Likes mottatt:
    1,935
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er jeg ikke oppdatert på hvor man ønsker å reise i Afrika, men AirFrance har vel et rimelig stort nettverk i øst Afrika. I tillegg er det endel codeshare med Etihad, og Kenyan Airways har vel endel ruter.
     
  20. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    For min del er Australia som er bekymringen.
    Vi har familie der, og Star Alliance hadde flere muligheter dit.
    Jeg tipper at det kan bli noe mer krevende med SkyTeam, men vi får vente og se, ikke mange alternativer til det uansett.
     

Del denne siden