Tilbake til temaet, det er en ganske stor fordel med Skyteam/KLM code share for oss som flyr innad i Europa. KLM har ofte gode tider, men priser seg i øvre skiktet, og når du i tillegg må betale 2 setegebyr så blir vanskelig å rettferdiggjøre framfor å ta en mer tidsmessig ukurant direkterute. Men hvis man som EBG/D får setevalg gratis og kan kombinere med SAS fly for billigere t/r prising så kan man ende opp med å fly bedre tider og priser som ikke er hinsides.
Og i denne andre artikkelen fra flysmart24.no er også Aron Bäckström sitert på at det kan være aktuelt å beholde code share med tidligere partnere i Star Alliance. Enda mer interessant er dette sitatet: "– Absolutt, gjennomgående reiser, opptjening og bruk av bonuspoeng er alle mulige elementer i slike avtaler. Vi håper å få gjennomført disse avtalene så raskt som mulig etter overgangen, sier han.". Det hadde jo vært veldig bra.. uten at jeg selv vet så mye om troverdigheten til flysmart24.no som kilde
Fortsatt samarbeid med gamle *A-partnere som SQ skal også ha blitt nevnt på Evening of Conversation i november. Tror det har potensiale til å bli ganske bra når man ser på hvordan f.eks. Virgin Atlantic samarbeider med selskap utenfor SkyTeam: https://flywith.virginatlantic.com/us/en/flying-club/airline-partners.html
Ser man på hvor komplementere selskapene og strategiene er så tror jeg vi havner på noe sånt for code share: Ja: Singapore Thai TAP Aegan Kanskje: LOT Turkish Nei: Lufthansa Group United Air Canada Men hvorvidt alle samarbeid vil innebære Earn/burn er mer usikkert. SAS har vel ikke noe code share med AirIndia?
Forhåpentligvis TG pga F-muligheter og at de er rause på award. Alternativene i Skyteam blir SK, AF og KL, og vi vet jo at SAS nesten ikke slipper bonusbilletter dit, kanskje 100 business-seter totalt i vinter/vår mot Thai som slipper 20+ business hver dag. Så uten TG kommer det til å bli vanskelig å få booka østover.. SQ er nesten så godt som bekreftet med videre, og NH er også en sannsynlig kandidat.
Earn: Tror vi kan forvente enten ingenting eller basispoeng på codeshare der billetten er booket gjennom SAS. Kaaaanskje ekstrapoeng på andre flights? Burn: Krysser fingrene!
Ser man til Flying Blue så gir de miles og XP på alle code share flights når de har KL/AF flight nr, men ikke ellers (utenfor SkyTeam): «All flights marketed and/or operated by Air France and/or KLM (including codeshare flights starting with an AF or a KL flight number) will remain eligible for XP and Elite bonuses even if these flights are operated by airline partners that are not part of the SkyTeam alliance.» https://www.flyingblue.com/en/news/programme-rules-update?country=US Egentlig en god regel, og kanskje man nå kan få poeng hvis man flyr AirBaltic med SAS codeshare.
Jeg er nok ikke så positiv som dere over her... Hvis det er noe som overlever så er det nok et nærmere samarbeid med SQ. Så skal man ikke ser bort i fra at det blir enda tettere samarbeid med selskaper utenfor allianser (som Ethiad). Ellers blir det sikkert flere code-share avtaler, slik det er i dag. Ingen av disse vil gi opptjening av poeng eller mulighet for å booke bonusbilletter. Code-share er primært for salg av revenue-billetter. Selskaper utenfor Star Alliance som SAS har code-share med er så vidt jeg vet: El Al, Ethiad, Icelandair, airBaltic, Luxair og Widerøe. Av disser er det bare Ethiad (extra points) og Widerøe (basic points, men kun utvalgte ruter) man kan tjene poeng på. Widerøe er vel gitt sin nye eier på vei ut.
Jeg tror den teknologiske utviklingen har kommet et stykke siden man begynte med allianser. Det er enklere enn før å ha mange små samarbeid her og der. Begynner å tenke at allianser kanskje er gårsdagens nyheter og er på vei ut som konsept.
Her er jo det Aron selv har sagt til flysmart da vedr videre samarbeid. Mulighet å oppsparte bonuspoeng og mer.. https://flysmart24.no/2024/03/11/sas-vil-fortsette-dagens-samarbeid-med-utvalgte-flyselskap/[/QUOTE]
Ja, så lenge de fleste av oss flyr innad i Europa mener jeg det. Skyteam har veldig mye i Kina og sør-Amerika, men det er ikke der majoriteten av oss flyr. Sikkert bra for noen få, men sannsynligvis veldig kjedelig for veldig mange. For all del, jeg håper virkelig at jeg tar feil, men jeg er temmelig sikker på at vi forlater Eliteserien og går til Postnord-ligaen.
Etter å ha sett på rutenettet til SkyTeam skjønner jeg ikke hva folk mener de ikke flyr noe sted, du kommer deg jo overalt i verden fra AMS og CDG. Med mindre du har behov for obskure småplasser som man ellers må bruke vannfly for å nå ser jeg ikke noe grunn til å klage på dekning innad i SkyTeam hvertfall.
Ok. Jeg flyr ikke nok i Europa til å kunne si noe om det. Jeg håper at endel ruter som idag flys av LH fra Skandinavia blir erstattet med SK eller ny partner. Flyr personlig helst til Asia. Ser at det er færre å selskaper å velge mellom, men håper samarbeid utover ST, gjerne med både earn og burn av bonuspoeng så kan det bli bra. Ting forandrer på seg, vi får håpe dette er starten på en ST opptur
Nå er jeg ikke oppdatert på hvor man ønsker å reise i Afrika, men AirFrance har vel et rimelig stort nettverk i øst Afrika. I tillegg er det endel codeshare med Etihad, og Kenyan Airways har vel endel ruter.
For min del er Australia som er bekymringen. Vi har familie der, og Star Alliance hadde flere muligheter dit. Jeg tipper at det kan bli noe mer krevende med SkyTeam, men vi får vente og se, ikke mange alternativer til det uansett.