SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

  1. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,379
    Likes mottatt:
    10,317
    Bonuspoeng:
    183
    Australia er jo et svakt punkt i Star Alliance også da.
     
  2. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,205
    Likes mottatt:
    1,935
    Bonuspoeng:
    113
    Heller ingen ekspert på Australia, men Etihad har vel noe hvis det samarbeidet blir bedre. Og hvis Singapore Airlines forblir partner er det kanskje en opsjon.
     
  3. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,096
    Likes mottatt:
    1,688
    Bonuspoeng:
    113
    Prøvde i åresvis å finne 4biz til australia uten å lykkes så for min del kan ikke australia blir noe dårligere enn det er i dag. Jeg ser ST har en rekke flyvninger til australia fra hele asia og et par fra usa. Så dersom tilgjengeligheten på bonusbilletter i ST er bedre enn i *A vil Australia være en klar forbedring i ST.
     
    travellers4fun and kaijoar like this.
  4. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,607
    Likes mottatt:
    6,030
    Bonuspoeng:
    183
    Basert på det jeg kan finne, vet jeg ikke om jeg vil si Skyteam dekker Australia dårligere enn Star Alliance...

    upload_2024-3-13_11-40-18.png

    upload_2024-3-13_11-40-54.png

    upload_2024-3-13_11-41-32.png

    En liten digresjon, New Zealand er heller ikke dårligere dekket enn Star Alliance.
    upload_2024-3-13_11-47-31.png
     
    Last edited: 13. mars 2024
  5. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Du har nok rett, men jeg tenkte nå bonus billetter i biz, og jeg har hatt god erfaring med LH+ANA f. eks. eller Singapore.
    Dekningen i SkyTeam ser ikke verst ut, men det kommer til å koke ned på hvor vanskelig det vil være å oppdrive billetter :)
     
  6. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,607
    Likes mottatt:
    6,030
    Bonuspoeng:
    183
    Ut ifra innlegg som jeg har lest skrevet av bonusjegere på Taiwan, har medlemmer med CI-bonuspoeng forholdsvis bra tilgang til bonusbilletter hos f.eks. KE, MU, AF, KL, DL og VN. Så jeg personlig føler ingen grunn til å være pessimistisk med tanke på tilgang til bonusbilletter til Australia og New Zealand etter overgang til Skyteam på nåværende tidspunkt.
     
    magnusant, EndreD, RoadKing and 3 others like this.
  7. cothom

    cothom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    371
    Likes mottatt:
    548
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har flydd tre ulike *A-selskaper (NH, SQ og TG) til/fra Australia på award, og har ett til bestilt (BR), så det er jo ikke et så svakt punkt :)
     
  8. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,139
    Likes mottatt:
    7,452
    Bonuspoeng:
    293
    Men hverken Star Alliance eller Skyteam har et medlem lokalt, noe Oneworld har i Qantas
     
    cothom and TravelManBiz like this.
  9. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,277
    Likes mottatt:
    2,232
    Bonuspoeng:
    113
    Tror det er lite her som matcher ET i pris, frekvenser og destinasjoner i forhold til Afrika totalt.
     
    eventyrer liker dette
  10. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,379
    Likes mottatt:
    10,317
    Bonuspoeng:
    183
    Og med SkyTeam kan du fly KE, CI, MU, VN og GA til Australia... ;)

    Hverken SkyTeam eller Star Alliance har et australsk selskap i alliansen. Qantas er i OneWorld.
     
    cothom liker dette
  11. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    163
    Likes mottatt:
    163
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som har funnet foretrukket ny *A kortutsteder? Personlig er det gullkort og luligheter for oppgradering med poeng som er viktig (som jo har vært tragisk med EB utenom SAS). De siste 12 mnd ser set ut til at LH, SQ. United og Turkish har vært de viktigste "bidragsyterne", men reisemønsteret mitt endres stadig
     
  12. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,379
    Likes mottatt:
    10,317
    Bonuspoeng:
    183
    Ville sittet litt på gjerdet. Det kommer nok tilbud om status-match (eller challenge) fra flere selskap når det nærmer seg at SAS går ut.

    Hva som er det letteste programmet for kvalifikasjon vil nok sikkert endre seg. Turkish er kjent for være ganske lett. De har dog gjort ganske kraftige devalueringer i priser for bonusreiser. Aegean er også kjent for å være relativt lett, men dårlig for uttak av bonusreiser.

    I Lufthansa er det mye vanskeligere å opprettholde Star Gold (LH Senator) hvis ikke man flyr mye betalt Business eller First).

    Ingen andre Star Alliance selskap enn SAS tilbyr kredittkort på det norske markedet.

    Når det gelder oppgradering for poeng på andre selskap i Star Alliance så er det samme opplegg som hos SAS hos de andre selskapene, kun et fåtalls billettklasser som kan oppgraderes. Det er et felles Star Alliance-system for oppgradering.
     
    Teknolai, Rapolo, Eddie47 and 3 others like this.
  13. wheitmann

    wheitmann Medlem

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    345
    Bonuspoeng:
    53
    Hvordan blir det evt. hvis man booker award-billetter i forkant av en overgang til Skyteam? Vil disse bli annullert hvis utreisen er etter allianseskiftet?
     
  14. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,096
    Likes mottatt:
    1,688
    Bonuspoeng:
    113
    Nei men man kan miste statusfordelene. Feks lounge og fasttrack hvis man reiser på økonomi.
     
    wheitmann liker dette
  15. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,277
    Likes mottatt:
    2,232
    Bonuspoeng:
    113
    Nå har jeg ikke scannet alle poster om dette temaet, men turer vi gjør med Star Award har jo SAS PNR på boardingpasset. Hvordan vil lounge entry systemene lese dette etter skiftet?

    Slår Skyteam opp PNR og tenker SK = entry, eller finner de operating carrier og (et *A selskap) sier nei?
     
  16. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,279
    Likes mottatt:
    6,390
    Bonuspoeng:
    183
    Loungetilgang bestemmes av flightnummer, kabinklasse og eventuell status på reisetidspunkt.
     
    Eddie47 and The_Dude like this.
  17. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,685
    Likes mottatt:
    872,249
    Bonuspoeng:
    293

    Tirsdag kveld forlater trolig flyselskapet SAS konkursbeskyttelse i New York og får godkjent sin plan. Men det kan bli dyrt.

    SAS skal nemlig bytte allianse til Skyteam som følge av at de har fått nye eiere. For å forlate Star Alliance blir de imidlertid avkrevd en avgift – en «exit fee» – på minst 25 millioner dollar, melder Dagens Næringsliv.

    Summen tilsvarer nærmere 270 millioner kroner, og kan være høyere – tallet er ikke kjent. Tidligere har denne summen rammet brasilianske TAM og amerikanske US Airways.

    Det som skjer klokka 13 lokal tid, eller klokken 18 norsk tid, i New York er en avsluttende høring i konkursprosessen. Trolig vil SAS' planer for å hente kapital og slette gjeld bli godkjent av dommeren.

    Fra Finansavisen
     
    Kristian and Spielhaug like this.
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,012
    Likes mottatt:
    33,209
    Bonuspoeng:
    293
    Jøss, det svir å forlate *A gitt…
     
  19. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,970
    Likes mottatt:
    2,270
    Bonuspoeng:
    113
    Det er rett, men det finnes kort utenfor Star. Du får Mastercard for Flying Blue levert av Resurs bank. Nå hjelper det kanskje ikke akkurat om man søker et alternativ til SAS og Skyteam......
    https://www.resursflyingblue.no/flying-blue-premium
     
    1884derby liker dette
  20. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,277
    Likes mottatt:
    2,232
    Bonuspoeng:
    113

Del denne siden