Heller ingen ekspert på Australia, men Etihad har vel noe hvis det samarbeidet blir bedre. Og hvis Singapore Airlines forblir partner er det kanskje en opsjon.
Prøvde i åresvis å finne 4biz til australia uten å lykkes så for min del kan ikke australia blir noe dårligere enn det er i dag. Jeg ser ST har en rekke flyvninger til australia fra hele asia og et par fra usa. Så dersom tilgjengeligheten på bonusbilletter i ST er bedre enn i *A vil Australia være en klar forbedring i ST.
Basert på det jeg kan finne, vet jeg ikke om jeg vil si Skyteam dekker Australia dårligere enn Star Alliance... En liten digresjon, New Zealand er heller ikke dårligere dekket enn Star Alliance.
Du har nok rett, men jeg tenkte nå bonus billetter i biz, og jeg har hatt god erfaring med LH+ANA f. eks. eller Singapore. Dekningen i SkyTeam ser ikke verst ut, men det kommer til å koke ned på hvor vanskelig det vil være å oppdrive billetter
Ut ifra innlegg som jeg har lest skrevet av bonusjegere på Taiwan, har medlemmer med CI-bonuspoeng forholdsvis bra tilgang til bonusbilletter hos f.eks. KE, MU, AF, KL, DL og VN. Så jeg personlig føler ingen grunn til å være pessimistisk med tanke på tilgang til bonusbilletter til Australia og New Zealand etter overgang til Skyteam på nåværende tidspunkt.
Jeg har flydd tre ulike *A-selskaper (NH, SQ og TG) til/fra Australia på award, og har ett til bestilt (BR), så det er jo ikke et så svakt punkt
Og med SkyTeam kan du fly KE, CI, MU, VN og GA til Australia... Hverken SkyTeam eller Star Alliance har et australsk selskap i alliansen. Qantas er i OneWorld.
Noen som har funnet foretrukket ny *A kortutsteder? Personlig er det gullkort og luligheter for oppgradering med poeng som er viktig (som jo har vært tragisk med EB utenom SAS). De siste 12 mnd ser set ut til at LH, SQ. United og Turkish har vært de viktigste "bidragsyterne", men reisemønsteret mitt endres stadig
Ville sittet litt på gjerdet. Det kommer nok tilbud om status-match (eller challenge) fra flere selskap når det nærmer seg at SAS går ut. Hva som er det letteste programmet for kvalifikasjon vil nok sikkert endre seg. Turkish er kjent for være ganske lett. De har dog gjort ganske kraftige devalueringer i priser for bonusreiser. Aegean er også kjent for å være relativt lett, men dårlig for uttak av bonusreiser. I Lufthansa er det mye vanskeligere å opprettholde Star Gold (LH Senator) hvis ikke man flyr mye betalt Business eller First). Ingen andre Star Alliance selskap enn SAS tilbyr kredittkort på det norske markedet. Når det gelder oppgradering for poeng på andre selskap i Star Alliance så er det samme opplegg som hos SAS hos de andre selskapene, kun et fåtalls billettklasser som kan oppgraderes. Det er et felles Star Alliance-system for oppgradering.
Hvordan blir det evt. hvis man booker award-billetter i forkant av en overgang til Skyteam? Vil disse bli annullert hvis utreisen er etter allianseskiftet?
Nå har jeg ikke scannet alle poster om dette temaet, men turer vi gjør med Star Award har jo SAS PNR på boardingpasset. Hvordan vil lounge entry systemene lese dette etter skiftet? Slår Skyteam opp PNR og tenker SK = entry, eller finner de operating carrier og (et *A selskap) sier nei?
Tirsdag kveld forlater trolig flyselskapet SAS konkursbeskyttelse i New York og får godkjent sin plan. Men det kan bli dyrt. SAS skal nemlig bytte allianse til Skyteam som følge av at de har fått nye eiere. For å forlate Star Alliance blir de imidlertid avkrevd en avgift – en «exit fee» – på minst 25 millioner dollar, melder Dagens Næringsliv. Summen tilsvarer nærmere 270 millioner kroner, og kan være høyere – tallet er ikke kjent. Tidligere har denne summen rammet brasilianske TAM og amerikanske US Airways. Det som skjer klokka 13 lokal tid, eller klokken 18 norsk tid, i New York er en avsluttende høring i konkursprosessen. Trolig vil SAS' planer for å hente kapital og slette gjeld bli godkjent av dommeren. Fra Finansavisen
Det er rett, men det finnes kort utenfor Star. Du får Mastercard for Flying Blue levert av Resurs bank. Nå hjelper det kanskje ikke akkurat om man søker et alternativ til SAS og Skyteam...... https://www.resursflyingblue.no/flying-blue-premium