Anko ..
SAS-sjef Anko van der Werf gjør seg klar til sommeren: – Vi vil ha tilgang til en større del av verden – E24
I snart 30 år har SAS-kunder kunne samle og bruke Eurobonuspoeng til å fly billig over hele verden.
Men når selskapet kommer ut av rekonstruksjonsprosessen i USA, blir det store endringer.
Da skal Star-alliansepartnere som Lufthansa, United og Singapore Airlines byttes ut med Skyteam, og flyselskaper som KLM, Delta og Korean (se faktaboks).
Flytter
SAS-sjef Anko van der Werff bekrefter at SAS vil ha såkalte code-sharing-avtaler med Skyteams største aktører allerede før utgangen av juni.
– Det vil bli implementert i andre kvartal. Senere i sommer, men ikke i andre kvartal eller før høysesongen, forventer vi å flytte fra Star og over til Skyteam, sier SAS-sjefen til E24.
Code-sharing er avtaler om å markedsføre og selge seter på en rute som driftes av et annet flyselskap. Fordeler for de reisende er ofte bedre forbindelser, enklere bestilling, innsjekking og bagasjehåndtering.
SAS-sjefen venter også at flere eksisterende code sharing-avtaler med Star Alliance-partnere vil bli videreført.
– Fra samtalene og forhandlingene vi har virker det som at mange av dem fortsatt ønsker en kommersiell relasjon med SAS, sier van der Werff.
– Ingen pågående diskusjoner
Allianseskiftet innebærer også Skyteam-avtaler for Eurobonus, som ble lansert av SAS i 1992 og per i dag har nær åtte millioner medlemmer.
Van der Werff gjør det klart at lojalitetsprogrammet tilhører SAS.
– Selv om vi slutter oss til andre flyselskaper, så vil programmet, nivåene, måten det brukes på og måten vi kommuniserer med passasjerene på, fortsatt være med SAS, sier van der Werff på en telefonkonferanse med investorer og analytikere torsdag.
Han avviser også spekulasjoner om at Eurobonus vil skifte navn.
– Det er ingen pågående diskusjoner om integrasjon eller navneendring. Det er ingenting av den slags overhodet, sier SAS-sjefen.
– Ville ha fungert
Han gjør det også helt klart at Eurobonus ikke vil bli del av Air France-KLMs lojalitetsprogram «Flying Blue».
– Og det er det en god grunn til. Air France-KLM vil kun eie 19,9 prosent (av SAS etter rekonstruksjonen, journ.anm.). Så med mindre, og inntil, dette endrer seg betydelig, vil faktisk ingenting endre seg, sier van der Werff.
Han legger til et SAS selvsagt utforsker de kommersielle mulighetene mellom Eurobonus og Skyteam.
Samtidig gjentar han, halvt på spøk, at «Flying Blue» er et godt navn.
– Det ville ha fungert for oss. Vi elsker å fly, og vi elsker blått. Men, det er ingen diskusjoner, ingen forhandlinger, selv om navnet har noe for seg, sier SAS-toppen.
Nærmere samarbeid
Under telefonkonferansen presiserer nederlenderen at SAS er en stolt grunnlegger av Star Alliance, med nære bånd til partnerne.
Samtidig har alliansen aldri gjort SAS i stand til å forhandle seg inn i det som har blitt den nye formen for lønnsomme flysamarbeid; joint venture, mener van der Werff.
Det både tror og håper han vil endre seg med Skyteam.
– Det vil forhåpentligvis realisere noe som SAS og SAS’ kunder aldri har vært vant til. Allianser er flott for å komme seg rundt, men man kan ikke ha planlagt felles rutekapasitet med ens partnere, sier van der Werff.
– Vi jobber med å få SAS med i vår joint venture med Delta og Virgin, men dette er en langvarig prosess, sa toppsjefen under en telefonkonferanse med analytikere.
– Større del av verden
SAS-sjefen påpeker også at joint ventures er lengre spor, og at det i første omgang er snakk om utvidet code-sharing, både med Skyteam- og Star Alliance-medlemmer.
– Vi ser at ikke hele nettverket, alle prispunktene, eller destinasjonene i nettverket har tjent SAS, sier van der Werff.
– Gjennom forhandlingene som vi nå har med KLM og noen av dets partnere, så tror vi at vi vil ha tilgang til en større del av verden, som forhåpentligvis starter denne sommeren, avslutter han.
Vis alt...