SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

  1. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,111
    Likes mottatt:
    1,505
    Bonuspoeng:
    113
    Har aldri betalt for sete på star... enda en "forbedring" =)
     
    NoLimit liker dette
  2. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,971
    Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    113
    SAS har også tatt betalt for setevalg på biz for egne kunder, unntatt EBG+, i en god periode nå - som alle andre selskaper gjør. Men i *A slapp vel alle med *AGold dette på tvers av selskapene tror jeg, så her synes betingelsene å være dårligere - selv om det også er noen som har rapportert at de har fått velge sete med KLM intercont uten å betale..
     
    magnusant liker dette
  3. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,281
    Likes mottatt:
    6,394
    Bonuspoeng:
    183
    Gratis setevalg er ikke en felles *G-fordel, hos Lufthansa måtte man f.eks. betale for setevalg i Economy og Premium Economy med status fra SAS. Enn så lenge gratis setevalg i LH Business, men dette endrer seg nok med Allegris.
     
    magnusant liker dette
  4. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,191
    Likes mottatt:
    8,521
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor i all verden har du dette fra?

    Jeg er Gold hos BA, og ikke helt upartisk. Men om jeg plukker en tilfeldig flyning, og ikke er innlogget, så koster billig-billetter neste uke 370GBP t/r mellom LHR og JFK. Valg av sete koster 27 GBP per leg i tillegg, om man ønsker det.

    Altså 5000 kr for billettene t/r, og ekstra 750 kr hvis du vil plukke seter fritt.

    Valg av sete i biz er ikke dyrere heller. Men selve biz-billetten er sykt dyr, hvis det var det som var poenget :)

    Booking på kort varsel kan lett koste 3000 GBP èn vei, altså over 40.000 kr. Og man plukker fritt seter 24t før avgang, eller betaler en lav sum for gleden før det hvis man ikke har status.
     
    jgroneng and NoLimit like this.
  5. runarg

    runarg Aktivt Medlem

    Innlegg:
    342
    Likes mottatt:
    749
    Bonuspoeng:
    93
    Merkelig. Jeg hadde ingen problemer med å få valgt sete gratis i Business hele veien OSL-AMS-LAS-AMS-OSL. Jeg er EB Gold.
     
  6. lohelle

    lohelle EBD

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Og du har ingen status hos KLM fra før? Hvilken flytype har du AMS-LAS? prøver å finne en sammenheng.
    Jeg ser dog at flere nevner at det ikke nødvendigvis er industristandard å få velge gratis med alliansestatus, men likevel...
     
  7. turaga008

    turaga008 EBD | OWS

    Innlegg:
    118
    Likes mottatt:
    114
    Bonuspoeng:
    43
    Da jeg forsøker å velge sete i Business med AF så koster det typ 1800kr per sete. Forhører meg med kundeservice om det kan bli gjort gratis, men ellers er det vel samme opplegget med at man kan velge noen dager før avgang. Kjedelig at dette ikke er inkludert i Skyteam Elite Plus.

    ellers ser det ut som at Flying Blue status match ikke lenger er mulig for verken nordmenn eller de som er bosatt i UK, så får ikke kjøpt meg FB status der heller dessverre!
     
  8. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,909
    Likes mottatt:
    2,023
    Bonuspoeng:
    113
    Nå var det business som ble nevnt, og du kan bare glemme å booke business sete uten status for £27, minsteprisen begynner på £62 per strekning. Problemet er at en del av setene selgeres for mer, så du kan begynne å nærme deg en norsk tusenlapp per passasjer per strekning her.
    Men for status kunder er ikke dette noe å tenke på, Bronze /oneworld ruby får også fritt velge med noen restriksjoner på exit row. Bronze får man jo på første t/r business til USA så ganske lett å oppnå.
     
    tobeornot999 liker dette
  9. martinm94

    martinm94 Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    3
    Her er fra seat conditions på KLM og det stemmer med det jeg har opplevd før. Har fått valgt gratis economy comfort seter med Skyteam Elite Plus og 50% rabatt på disse setene med Skyteam Elite.


    1.2 KLM provides extra comfortable seats in Economy Class. Delta Air Lines provides Delta Comfort + Seats in Economy Class. Reserving 1 of these seats, if available, involves an additional charge.

    1.3 Flying Blue Elite members and SkyMiles Elite members can reserve specific extra comfortable seats and regular seats for free or at a discount.

    Nå får jeg ikke en gang valgt standardseter gratis, men SAS har bekreftet at dette er et problem mange opplever så blir nok fikset etter hvert.

    Men ser faktisk nå mens jeg skriver dette at Skyteam sine sider er endret iløpet av siste uken. Der står ikke preferred seating lenger som fordel. Legger ved screenshot fra 2 september og idag 9 september.
     

    Attached Files:

    Frode789, sutenai, Insomnia4u and 2 others like this.
  10. FlyMCO

    FlyMCO Senior Medlem

    Innlegg:
    573
    Likes mottatt:
    751
    Bonuspoeng:
    93
    Ganske sikker på at det ble vist pre selecting seat cost i en av "Matts" videor for BA.
    Er også ganske sikker på at prisen for pre selectin "at time of booking" vindu sete i biz var 799£ eller 899£,da han ikke var spessiellt imponert over dette,men det kan hende det var en billett booket med poeng,men litt av hans poeng var at når man kjøper en billett til 7000€ må du betale 800£ extra for setevalg ved booking. Litt mange videor og lete i,men skal oppdatere hvist jeg kommer over den.
    https://www.youtube.com/@MattsPlanet/videos
     
  11. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    931
    Likes mottatt:
    3,439
    Bonuspoeng:
    93
    Som Senator får man ikke engang valgt sete gratis på Eco Light-flighter med LH ved innsjekk.

    På OSL-AMS-CDG-ABJ i biz fikk jeg valgt seter gratis med KQ-status. Tilsvarende fikk jeg valgt seter i eco på returen. At andre regler gjelder for SK enn KQ høres rart ut. Jeg velger å tro at det er en teknisk begrensning som gjør at man ikke får valgt seter gratis med EB-nummer på bookingen, og at dette løses på sikt. I mellomtiden anbefaler jeg dere å ta kontakt med KL/AF på Messenger, de svarer fort og er som oftest til hjelp.
     
  12. puckno

    puckno Aktivt Medlem

    Innlegg:
    258
    Likes mottatt:
    367
    Bonuspoeng:
    63
    Preferred seating står fremdeles oppført som en Skyteam EBG/EBD fordel på SAS sine sider, for eksempel
    https://www.flysas.com/ca-en/eurobonus/membership-levels/

    upload_2024-9-9_13-32-43.png

    Jeg sendte inn et spørsmål til SAS noen dager tilbake på hva det konkret betyr, gitt min kontekst hvor setevalg på skyteam awards booking med Air France vil koste 2*186 EUR
     
    Last edited: 09. sept 2024
  13. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,111
    Likes mottatt:
    1,505
    Bonuspoeng:
    113
    Håper du kan melde svaret her
     
  14. avis

    avis Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Ingen problemer med å få valgt sete gratis i business LAX-AMS-OSL (KLM).
    Air France OSL-CDG-CAY - 1... kr. per sete
    Jeg er EBGold
     
  15. Monkeycat

    Monkeycat Mmmm...beer...

    Innlegg:
    202
    Likes mottatt:
    363
    Bonuspoeng:
    63
    Så denne litt sent, og det er jo uansett ikke relevant lengre, men de fant flightene men nektet å endre bestillingen. Tror ikke helt de forstod hvorfor selv.
     
  16. Monkeycat

    Monkeycat Mmmm...beer...

    Innlegg:
    202
    Likes mottatt:
    363
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk aldri noen begrunnelse. Selv om de bekreftet at de kunne se ledige bonusseter. Det var forresten en SAS flight jeg ville ha inn, og det gjør det hele enda mer merkelig.
     
  17. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,909
    Likes mottatt:
    2,023
    Bonuspoeng:
    113
    Det er fordi de har ikke seating fee til USA. Muligens noe med Delta/JV å gjøre.
     
  18. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    433
    Likes mottatt:
    722
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde ingen problem med å velge Business-seter på SVG-AMS-MEX // CUN-AMS-SVG på en booking jeg nettopp gjorde.

    Edit: glemte å nevne har elite plus
     
    Last edited: 09. sept 2024
    Rapolo and Skarven like this.
  19. turaga008

    turaga008 EBD | OWS

    Innlegg:
    118
    Likes mottatt:
    114
    Bonuspoeng:
    43
    Har en LHR - NCE - CDG tur med AF business, der gikk det fint å ringe SAS og få valgt setene (som jeg verken kunne i SAS eller AF appene/nettsidene.

    Men på en AF CDG - KIX tur i business gikk det altså ikke, der må vi enten betale, være FB silver, eller vente til online check in åpner! Skulle veldig gjerne ha valgt sete på business uten å betale dyre dommer, men..
     
    Shyneno liker dette
  20. travellers4fun

    travellers4fun SK LifeGold/Strawb Plat/HH Gold/Sixt Plat/Hertz PC

    Innlegg:
    84
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Disse er nå avsluttet.
     

Del denne siden