SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

  1. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,491
    Likes mottatt:
    62,821
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tolket det sånn ut i fra det som står på nettsiden til SAS.
    Men, etter å ha lest det en gang til, så er jeg litt usikker. Det kommer an på hva de mener med rebooking. Gjelder det også deler av en reise?
    Snag_fa7e0c8.png
     
  2. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,728
    Likes mottatt:
    31,975
    Bonuspoeng:
    183
    Vi betalte 45kr for 2 pers BCN-CDG-OSL. Men det er kanskje som hos BA, så snart du skal utenfor Europa så er det hinsides?

    PS; å booke med Qatar OSL-DOH-OSL å bruke BA valuta koster nesten ingenting i avgifter ift BA flights
     
    tobeornot999 and Insomnia4u like this.
  3. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,971
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    Ettersom det er kurant på en betalt billett så ser jeg ingen grunn til at det ikke går på en bonusbillett. Hver leg er en separat del av en reise ift. oppgjør.
     
  4. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    10,365
    Bonuspoeng:
    183
    Det varierer fra flyselskap til flyselskap.
     
  5. Woodswing

    Woodswing Aktivt Medlem

    Innlegg:
    300
    Likes mottatt:
    1,501
    Bonuspoeng:
    93
    Det aner meg at det kan bli rift om F flightene utover i august?
    Kanskje jeg skal lagre opp noen CT så jeg har til å knekke til i månedsskiftet?
    Fruen har jo bursdag 1. sept. Så en hel dag i FCL ville vært gave nok får jeg håpe.

    Godt med en dato.
     
  6. Klokkesamler

    Klokkesamler Senior Medlem

    Innlegg:
    502
    Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    Ref. mailen fra SAS i dag.

    Jeg har en reise booket for mars 2025 med CT. Vil jeg kunne avbestille denne f.eks. oktober 2024, få igjen CT og poeng for deretter å booke i SkyTeam?
     
  7. Bettan

    Bettan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    406
    Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, fra https://www.sas.no/eurobonus/skyteam/:
    Avbestilling:

    • Du kan kansellere din Star Alliance Bonus-reise (frem til 31. august 2024 og etter 1. september 2024) akkurat som i dag, inntil 24 timer før avgang på utreisen ved å kontakte SAS Kundeservice. Når du har begynt reisen, kan du imidlertid ikke ombestille returreisen.

    • Alle poeng og kuponger som ikke er utløpt, vil bli returnert til den originale EuroBonus-kontoen.
     
  8. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    1,047
    Bonuspoeng:
    93
    Vil tippe at det går ikke å bestille bonusreise hos ITA og Air Europa da begge er "på vei" ut av alliansen.

    Jeg blir særdeles skuffet hvis poenget får ikke brukt hos

    Korean Air
    China Airlines
    China Eastern
    Vietnam Airlines
    Garuda Indonesia
    Virgin Atlantic

    Det er de flyselskapene som jeg ser fram til å fly med, da de flyr i Asia og til Australia/New Zealand. (Virgin har rute til PVG).
     
  9. Ololsen

    Ololsen M

    Innlegg:
    264
    Likes mottatt:
    1,625
    Bonuspoeng:
    93
    Har booket tur til Miami i oktober i eco med Virgin Atlantic bortover og KLM hjem igjen. Er diamant med SAS, men statusløs i Flying Blue. Håper jeg får satt på EB nummeret mitt så vi får lounge adgang likevel :)
     
    Lnbre and Spielhaug like this.
  10. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,971
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    Vet ikke om det er slurv, men en interessant deltalj under endring av Skyteam-bonusreiser - der mangler den den delen jeg har uthevet fra *A.
    Blir det større fleksibilitet? Eller er det noen som ikke har vært presis? Litt rart om det er sistnevnte siden de har fått det med på *A...

    PÅ STAR ALLIANCE FLYSELSKAPER
    Ombestilling:
    • Frem til 31. august 2024 kan du booke om Star Alliance-bonusreisen frem til 24 timer før avgang på utreisen, avhengig av tilgjengelighet, akkurat som i dag, selv om avreisedatoen er fra 1. september 2024. Når du har startet din reise vil du imidlertid ikke kunne ombooke hjemreisen.
    PÅ SKYTEAM FLYSELSKAPER
    Ombestilling:
    • Bonusreiser bestilt hos SkyTeam flyselskaper vil kunne bookes om.
     
    milehigh, Jomik and benair like this.
  11. benair

    benair Medlem

    Innlegg:
    146
    Likes mottatt:
    239
    Bonuspoeng:
    43
    At SAS fjernet muligheten for å kansellere / endre bonusreiser kostnadsfritt for en stund siden var for meg den største devalueringen av hele Eurobonusprogrammet i de årene jeg har vært medlem.
    Så det er lov å drømme om en restart etter september med gebyrfri kansellering eller endring.
     
    Staralliance liker dette
  12. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    3,879
    Bonuspoeng:
    113
    Den tyske siden Travel Dealz skriver at vi sannsynligvis kommer til å få gratis bagasje selv i de billigste billettene så lenge man har minst sølv, ettersom det i følge dem skal være standard i SkyTeam. Noen som vet mer om det? Hvis det stemmer, så er det jo ganske gledelig.

    https://travel-dealz.de/news/sas-austritt-star-alliance/

     
  13. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,971
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    Det + innsjekk er bekreftet av det SAS - dette er fra ST-siden til SAS:
    • EuroBonus Silver-medlemmer vil nyte fordeler som ekstra bagasje og prioritert innsjekking hos de fleste SkyTeam-flyselskaper
    En kurositet om EBS får det hos ST, og ikke hos SAS......
     
    Insomnia4u, stekus and themichael like this.
  14. lohelle

    lohelle EBD

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Sånn som skjer det når folk bestiller masse businessreiser som de ikke egentlig har tenkt å benytte seg av. Vet også om folk som reserverte Oslotur for to hver eneste helg i månedsvis, og endte vanligvis med å ikke bruke en eneste en..

    Hadde dog kanskje vært bedre om du hadde et par "fripass" på avbestilling.. Irriterende, men forstår hvorfor de gjorde det.
     
    lMartin, Travellingalf, Liza and 12 others like this.
  15. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,971
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    Dessverre alltid "noen" som misbruker ordningene slik at det går ut over alle etterpå, ref. også Payr etc. Hadde vært suverent om man hadde hatt et system med en viss kvote for endringer/kansellering kostnadsfritt.

    Akkurat nå er jeg dog mest spent på hvilken tilgang til reiser ST vil gi oss, og til hvilken poengkostnad og avgift. Men det drøyer nok noen måneder siden det ikke ser ut som en vil kunne booke noe med ST før 1.9 selv om en vil reise langt ut i 2025..
     
    Jeanette liker dette
  16. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,211
    Likes mottatt:
    1,950
    Bonuspoeng:
    113

    Ironisk nok har Flying Blue nylig innført gratis avbestilling for Platinum.
     
    Xflipper and Storbaba like this.
  17. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,971
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    En konsekvens av det SAS har kommunisert nå innebærer at
    • EBS må bli SkyTeam Elite (jfr. ekstra bagasje og prio. innsjekk)
    • EBG og over = SkyTeam Elite Plus
    Det har jo vært noen spekulasjoner om det ville bli ovenstående eller om EBG ville bli kun Elite og EBD/EBP ble ElitePlus, men det synes nå avklart siden de har bekreftet lounge for EBG. For de som er EBS blir det jo spennende å se om dette medfører at SAS justerer noe på EBS-fordelene hos SAS.

    https://www.skyteam.com/en/about/faq/elite-elite-plus/
     
    Preference liker dette
  18. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,296
    Likes mottatt:
    17,734
    Bonuspoeng:
    293
    For produktet/tjenesten Payr så la de selv opp til at folk kunne maks poengopptjeningen. Det var vel inntil 30000,- pr måned.
    Det å skylde på at «noen» misbrukte det bli å skyte feil spurv.

    Men nå har vi BillKill, og så får vi se om «misbruket» blir like ille der …
     
    milehigh liker dette
  19. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    3,441
    Bonuspoeng:
    93
    Du booker gjennom SAS og SAS legger ikke drivstofftillegget i skatter og avgifter. Du refererer vel til at Flying Blue gjør dette, men det gjør også feks Lufthansa. Ellers er skatter og avgifter styrt av landets myndigheter/flyplassen for destinasjonen du flyr via. Sånn sett er flyplassavgiftene du som passasjer betaler for en bonusbillett lil uavhengig av flyselskap for hver enkelt flyplass. Man kan på en måte si at *A har noe høye avgifter i form av at man gjerne må innom LHR/FRA/BRU som jeg opplever har blant de høyeste avgiftene. Kjenner ikke til nivået for AMS og CDG som helt sikkert blir mye besøkt fremover.
     
    indahla and 1884derby like this.
  20. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    709
    Likes mottatt:
    982
    Bonuspoeng:
    93
    At det står "most Skyteam airlines" bryter vel ikke særlig med hvordan vi har det i dag i *A?

    Foruten en kortvarig glitch har vi jo ikke kunnet bestille SQ awards på årevis
     

Del denne siden