For meg har det fungert med AF sin app, både som EBG og EBD. -Logget inn med Flying Blue bruker i app -Legg til booking via booking nr -Velg sete gratis på KL og AF legs
Dette fungerte for meg, med å legge ved EBD/EBG prefiks som hovedforskjell, takk! Sist jeg reiste long haul business med AF fikk jeg valgt bulkhead seter gratis for meg og samboer, men dette er kanskje endret til å koste hvis jeg har lest tråden riktig?
Har noe endret seg her hos AF? Har en bonusreise fra GIG til OSL. KL via AMS på utreisen og AF via CDG på returen. Har fulgt oppskriften som beskrevet over og den har alltid fungert tidligere. Nå får jeg kun velge gratis sete hos KL mens AF vil ha betalt. Har slettet EB-nummer flere ganger og lagt inn på nytt både via AF-app og SAS-app, men alle setene prises uansett. Var på chat med AF også og de bekreftet prisen og mente jeg burde høre med SAS...
Har hatt samme problem, fikk valgt i AF app på CDG-SGN og RUN-CDG, men på CDG-SIN og CDG-ICN får jeg ikke. Har da fått valgt seter gratis vha. diamant epost på de.
På HND-CDG-AMS-BCN fikk jeg valgt gratis sete på de to siste strekningene (KLM, intraeuropa). Første leg (AF, 777 ny kabin) gikk overhodet ikke selv etter å ha prøvd samtlige triks i ludo som er nevnt i denne og i KLM-tråden, pris oppgitt ca ~1600 kr per sete. Er EBD. Agent på chat i sas-appen fikset det imidlertid på 1 min, fikk sågar også rad 9 (bulkhead) gratis selv om jeg forstår at disse nå egentlig skal koste penger uansett.
Har en artig situasjon der jeg får valgt sete gratis på retur, men ikke på utreisen. Returen er med A350 (SGN-CDG). Fikk valgt sete både tur og retur på samme strekning i en nå avbestilt reise. Men utreise i nåværende reise er med 777 (ny kabin, den med ny La Première) og der koster alle setene 1600nok.. (Edit: business setene som koster 1600 ) Får prøve å ringe.
Får velge gratis i appen hos AF på biz award. Regnet meg det var pga EBD. Men gjorde en booking til der de reisende ikke har status. Fikk overraske også valgt seter gratis der. Trodde det kostet?
Jeg er også EBD, fikk ikke valgt i appen til SXM. Marco på diamantmailen bekrefter : Jeg beklager i skal betale for sæderne. Men i følge SkyTeam hjemmeside skal i betale for det i Business. Når jeg forsøger at ligge sæder ned får jeg desværre restricted, så jeg kan ikke ligge sæder ned. Det beklager jeg. Hav en god dag!
Jeg sliter med det samme (er EBG). Skal fly HND-CDG-OSL i september (bonusreise biz), og får kun valgt sete gratis på CDG-OSL. For HND-CDG skal franskmennene ha kr. 1656. Fløy motsatt vei i januar iår (bonus biz), og da gikk det greit å velge seter på begge strekningene - uten kostnad. Mulig det er litt tilfeldig, eller at de har begynt å stramme inn. AF chat'en svarte: SAS Gold (SkyTeam Elite Plus) status does not include complimentary advance seat selection in Business Class on Air France flights. Any applicable seat selection benefits are subject to Air France's policies and fare conditions. For SkyTeam Elite Plus members, seat selection benefits may be available at a discounted rate or free of charge starting 72 hours before departure, depending on the fare conditions and seat availability. Flying Blue medlemmer med sølvstatus eller høyere får gratis setevalg. Og på SkyTeam sine sider er det oppgitt at fritt setevalg gjelder økonomi:
Har en bonusreise booket i dag med AF, CDG-KIX i 787-9 og retur HND-CDG i 777-300. 787 får jeg booket seter uten kostnad, også bulkhead. Dette er jo ikke nye hardproduktet. 777-300 da koster alle seter ca 1600kr.
Jeg booket HND–CDG–XXX i går for neste år (jeg er EBG), og denne gangen opplevde jeg akkurat det samme som deg. Jeg kunne velge sete på den videre flyvningen, men ikke på HND–CDG. I morges chattet jeg med SAS. De sa at de ikke kunne velge sete for meg og ba meg kontakte Air France. Da jeg fortalte at Air France hadde bedt meg kontakte SAS, ba jeg agenten om å prøve én gang til. Da fungerte det – men jeg kunne ikke velge bulkhead-setene (rad 9). Alle de andre vanlige setene kunne derimot velges uten problemer. Jeg lurer derfor på om det, slik flere medlemmer her har nevnt, er slik at den nye kabinen med den nye La Première-konfigurasjonen ikke lenger tilbyr gratis setevalg? Sist jeg fløy ICN–CDG, som også hadde den nye kabinen, kunne jeg velge sete gratis allerede da jeg booket i fjor. Men senere, da jeg ønsket å bytte til et annet sete, måtte jeg plutselig betale over 1 600 kr.
Prøvde meg på diamantchat i appen, men glemte å følge med på den. Så Marco booket meg like greit inn på bulkhead på 777 uten ytterligere innspill fra meg. Så får vi se om det holder helt fram til avgang Forøvrig så kan det være verdt å sjekke om det kan bookes seter på https://www.tarom.ro/en/ Det så ut som det kunne gå an å velge andre seter der.
Jeg har et litt annet problem. Jeg fikk valgt alle setene på AF flighter under booking. Siste etappe fra CDG til OSL (via CPH) er dog med SAS. Her får jeg ikke valgt sete uten å betale selv om jeg er registrert med Gull. Prøvde både på sas.no og Air France sin nettside. Jeg ringte også inn til SAS i dag for å høre om de kunne gjøre det via telefon. Svensken forsøkte, men fikk det heller ikke til. Han sa det eneste han kunne foreslå var å betale og sende inn claim. Noen som har noen tips? Hva er sannsynligheten for at jeg får igjen gebyret om jeg betaler?
Jeg setter en tier på at EB-nummeret ditt ligger feil eller ikke ligger på SAS-flighten. Når dette ligger riktig skal det være null problem å velge seter på SAS-flightene.
Det har særlig en tendens til å skje hvis man først booker det andre og så legger på SAS feed etterpå.