Løsningen: grunnen til at denne ikke gikk igjennom var pga et av leggene med Turkish var blokkert med waitinglist (KTM-IST 7 Feb). Billettene lå tilgjengelig sa hun, men hverken hun eller jeg får lov å booke det, så det gikk ikke igjennom systemet. Ba hun om å prøve retur 8 Feb og da gikk det.
Er det slik at det påløper et ikke-refunderbart servicegebyr ved bestilling av *A-billetter? Også om man bestiller på nett?
Har vært slik lenge nå. 450kr per person i bestillingsgebyr for *A-bonusbilletter, uansett. Det kan kreves telefongebyr i tillegg avhengig av status og type billett. Du får dem kun tilbake dersom det er flyselskapet som kansellerer reisen og refunderer hele billetten.
Nå har jeg prøvd flere forbindelser fra Calgary til New York og alt jeg får er at reisene i denne klassen ikke lengre er tilgjengelig - til tross for at det står X plasser... idiotisk
Får du fortsatt dette til å fungere? Fikk det til da innlegget ble skrevet, men når jeg har forsøkt den siste uken får jeg denne feilmeldingen: "The city you have chosen doesn't seem to be valid."
Har lett litt rundt uten å finne svar, så spør her: Det er en stund siden jeg har søkt etter bonus-billetter med Star Alliance, og tidligere mener jeg å huske at når det kom opp "Saver Award" på United sin søkemotor, så kunne man regne med å kunne booke det gjennom Eurobonus. Nå ser jeg ingenting om Saver Award på United sin nettside lenger - vet noen hvordan jeg da finner ut om alternativene jeg får opp kan bookes gjennom Eurobonus?
Bruk heller https://www.sas.no/eurobonus/star-alliance-award-trips/ så få du bestilt med en gang om du får treff.
Fordi det kan virke som SAS sin søkemotor ikke alltid finner alle alternativ. Den finner jo definitivt ikke mixed class eller SQ-flighter. På United sin søkemotor får man opp det, og jeg opplever også at den finner mange flere alternativ som SAS «burde» kunne vise. Dersom noen mener det er feil oppfatning lar jeg meg veldig gjerne overbevise, evt. hadde det vært fint med svar på spørsmålet om det finnes en tommelfingerregel for å vite om United-alternativene kan bestilles gjennom Eurobonus eller ei
Bruk SAS sitt verktøy og søk strekning for strekning etter at du har funnet ting på andre steder, så vet du om de kan bestilles. Alt annet blir bare gjetting. SQ flighter står til og med et varsel øverst på siden at det ikke kan bestilles, så det burde ikke være en overraskelse.
I hht vilkårene må du avbestille en virkedag før. Avbestilling kan ikke gjøres online. Du må derfor ringe inn for å avbestille. Edit: ser ikke nå at det står i vilkårene at avbestilling må skje virkedagen før: 2.14 Kanselleringer og endring. Du kan kansellere bestillingen og få full refusjon innen tjuefire (24) timer fra bestillingen ble utført. Endring og kansellering av Star Alliance-bonusbilletter tillates frem til 24 timer før utreisetidspunktet. Så snart du har startet utreisen, kan hjemreisen ikke endres eller kanselleres. I tilfelle kansellering frem til 24 timer før utreise, vil gyldige poeng overføres tilbake til EuroBonus-kontoen (utløpte poeng kan ikke overføres tilbake til EuroBonus-kontoen). Ingen servicegebyr vil bli refundert ved kansellering. Et servicegebyr vil belastes for endring av Star Alliance-bonusbilletter. Edit 2: Her fant jeg dette med virkedag:
Gjorde en mindre endring på en bonusreise i dag rundt kl 09, fikk beskjed om at den skulle sendes til eurobonusavdelingen for billettering, Fortsatt ikke hørt noe. Ser bookingen har den fryktede meldingen " Vi har ikke gjort ferdig billettene for alle flygningene i denne bestillingen. Vennligst fullfør betalingen eller kontakt SAS Customer Service for hjelp." Hvor lang tid/mye is i magen bør jeg ha før jeg evt ringer og purrer?
Det kommer an på flyvningene som er lagt til. SK kan nok ligge uten utstedt billett helt frem til avreise, mens f.eks. EVA og ANA sletter reservasjoner etter 1-2 døgn.