Strawberry: Nye vilkår - Fra Strawberry-poeng til Spenn

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av KingBogen, 11. okt 2024.

1. turaga008

turaga008 EBD | OWS | *AG

Likes mottatt:
    578
    Bonuspoeng:
    93
    Har mye dårlig å si om det nye medlemsprogrammet, men her må si meg enig, credit where credit is due! Har hatt fem netter med Strawberry i februar og har blitt oppgradert alle stedene, alltid med et par hakk (platinum). Fikk Explorer ved Amerikalinjen, suite ved Hotel Bastion, og juniorsuite ved Hotel Gabelshus :)

indahla, eventyrer and Nordlands like this.
  2. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    13,366
    Bonuspoeng:
    293
    Presis samme her. Ville gått.

Ikke invitert, er Platinum life, men har ikke bodd der for penger siden 2024. Mange poengopphold i 2025 teller nok ikke med på hvem de ser på som lojale.

eventyrer liker dette
  3. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,040
    Bonuspoeng:
    93
    Er det i det hele tatt noen som har fått invitasjon og skal gå?

4. Satyv

Satyv Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,312
    Bonuspoeng:
    93
    Platinum for life kun via overnattinger, ikke fått invitasjon. Nesten ikke bodd på Strawberry siden overgangen til Spenn. Litt rart at de inviterer noen få utvalgte + "en venn" isteden for å heller invitere dobbelt så mange trofaste eller x trofaste medlemmer for å få litt innblikk i hvorfor vi heller har gått over til Scandic eller Radisson.

5. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,519
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke invitasjon, men hadde vel 3netter i fjor….
    Hadde reist om jeg hadde mulighet og ja jeg hadde greid ut om hvor dårlig ting har blitt.

6. tobeornot999

Likes mottatt:
    13,366
    Bonuspoeng:
    293
    De vil vel få inn en glad-gjeng til møtet da?

Som ikke forteller hvor ekstremt de kræsjet programmet da Spenn kom.

Jalla direktør for Spenn, Christopher Sundby, som har styrt invitasjonene antagelig. Hadde jeg vært ham, hadde jeg nok gjort det samme. Merkelig at Stordalen ikke ser gjennom det, for han pleier å være hands on på butikken.

Norwegian hadde vett til å holde Cashpoints som valgbar mulighet ved siden av. Strawberry/Spenn er bare verdiløst. Og jeg er er LTP.

Satyv liker dette
  7. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,268
    Bonuspoeng:
    293
    Det er nok ikke derfor. Jeg har sendt flere kritiske mailer med mange punkter siden de startet dette prosjektet. Mulig de har satt meg på en tilbakemeldingsliste.

tobeornot999 liker dette
  8. tobeornot999

Likes mottatt:
    13,366
    Bonuspoeng:
    293
    Lov å håpe.

Jeg er generelt optimist, men ikke denne gangen :D

Du sa du ikke skal du dit? Send en kompis? I så fall venter vi selvsagt spent på oppsummering :)

9. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,519
    Bonuspoeng:
    183
    Heller ikke hørt noe LTP, men få netter i fjor. Har svart ærlig hva jeg mener på surveys når de sier de savner meg.
    Skal du @Upsaker
    Hold oss i såfall oppdatert

10. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,040
    Bonuspoeng:
    93
    [slettet]

Last edited: 16. mars 2026
  11. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,040
    Bonuspoeng:
    93
    Var det noen herfra som var på tilstelningen/medlemskvelden i går?

12. marloz

marloz Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Tror jeg er på feil mailingliste, fikk invitasjon til den svenske loyalty-kvelden:

13. tobeornot999

Likes mottatt:
    13,366
    Bonuspoeng:
    293
    Bumper denne fra @morradi

Ingen som var der midt i mars, og kan gi oss andre noen hint om hva som ble sagt?

petrate and polarexpressen like this.
  14. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,474
    Bonuspoeng:
    293
    Hos meg er det omvendt. Etter at Spenn ble innført så tror jeg ikke jeg har fått en eneste oppgradering med Strawberry, selv ikke på de to hotellene jeg bor mest på, mens jeg tidligere fikk oppgradering på minst 90% av oppholdene uansett hvilket hotell det var.

15. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,789
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg var der, dog misset jeg starten og måtte i tillegg dra tidlig.

De innrømmer at de har sviktet de mest lojale kundene, og at de selv var sjokkerte over å se på tallene mtp. utvikling i spend og netter hos Platinum-kunder, osv. Er veldig fokus for dem å fikse dette, og ba om innspill fra oss på hvordan.

De var veldig positive til alle forslagene og betraktningene jeg kom med – men vi får se hvor mye av det de faktisk gjennomfører.

For øvrig veldig bra mat og drikke.

16. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,040
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for referat, @Jan Fredrik !

Det at de er sjokkerte over å se hvordan folk som bor mye på hotell reagerer på denne endringen viser bare at de ikke gjorde nødvendig research - om noe - i forkant av overgangen til spenn. Man trenger ikke se spesielt dypt for å se at dette var en voldsom forringelse av programmet. Slike forringelser treffer selvsagt hardest på de som overnatter mest og det må da påregnes at mange av disse tar konsekvensen av dette.

Det er fint at de (Strawberry) merker nedgang i netter/spend hos statusmedlemmer - forhåpentligvis gjør dette at de forbedrer programmet.

livinspeed, Emma, Maggie and 2 others like this.
  17. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,077
    Bonuspoeng:
    183
    Det manglet ikke på advarsler. Head of loyalty og Petter selv fikk denne feedbacken på forhånd, og valgte å ignorere den. De trodde rett og slett på sitt eget svada om at dette er endringer som er gjort fordi kunden har etterspurt det, og at dette er til det bedre for kunden. Dette til tross for at de fikk en veldig ærlig tilbakemelding signert av 50-70 av deres platinum-kunder. Det ble uttrykt i klartekst at overgangen til Spenn fører til at det ikke er interessant i samme grad som før å booke Strawberry, og at Scandics dans med SAS kom til å stjele mange kunder pga bedre insentiv.
    At ledelsen i Strawberry nå er sjokkerte og tilsynelatende prøver å gjøre noe med problemet viser jo bare at de ikke tar kritikken på alvor før det smerter dem økonomisk. Det er synd det må gå sånn, men da har de forhåpentligvis lært at de må lytte, også i forkant. Svaret fikk de for 18 måneder siden
    Kanskje den største strategiske bommen var å ikke få til noe med SAS. Jeg er ganske sikker på at det å tiltrekke seg SAS-kunder er mer lukrativt i lengden enn NAS-kunder. Med Scandic-dealen er dette toget gått.

18. tombom

tombom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    400
    Bonuspoeng:
    63
    Spenn, med alle sine partnere, har i mine øyne potensiale til å være et attraktivt program men pr. nå virker det ikke som om noen tror på det.
    Norwegian har valgt å beholde cashpoints. Reitan gikk inn som deleier for straks et år siden men er enda ikke påkoblet.
    Opptjening og bruksverdi må komme på et helt annet nivå for å vinne lojale kunder tilbake. Dynamisk prising av poengnetter er et forvirrende feilgrep.
    Pr. nå er det rått parti i favør SAS/Scandic/Norgesgruppen.

Baldrick, livinspeed, petrate and 2 others like this.
  19. tobeornot999

Likes mottatt:
    13,366
    Bonuspoeng:
    293
    Har litt tro på at Spenn kunne blitt bra, men først må det gi noe nyttig tilbake.

Litt slik som SAS pøser ut EBP: det hjelper ikke med flere 100k på konto hvis det er vanskelig å få noe for p(o)engene. Norwegian CP er genialt på den måten, siden det er en håndfast valuta som kan brukes på alle billetter man vil.

Jeg flyr mye Norwegian flex (som Premium medlem og dermed høyste CP-prosent), og samler mye CP etter å aktivt ha valgt bort Spenn.

Som mangeårig platinum lifetime har jeg ikke vært på et betalt Strawberry opphold i hele 2025 og så langt i 2026. Ikke som protest, bare fordi andre options er langt bedre.

Strawberry har holdt på med Spenn en stund nå. Spenn var jo deres "baby" til å begynne med. Det er bra de er "sjokkert av statistikken" - men de har sikkert gode systemer for å sammenstille nedgang i spend/opphold for de medlemmene som bodde mest tidligere. Endringer burde ha kommet, og Spenn-sjefen burde ha blitt sparket for elendig forarbeid/research før det ble innført.

20. tobeornot999

Likes mottatt:
    13,366
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for update! Veldig interessant å høre fra noen som var der :)

Del denne siden