Strawberry: Nye vilkår - Fra Strawberry-poeng til Spenn

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av KingBogen, 11. okt 2024.

1. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    921
    Bonuspoeng:
    93
    Ingen som har epost adressen til Hr Stordalen?

2. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    4,033
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er litt som om du låner kompisen din 10.000 kroner og så når dagen kommer og han skal betale tilbake så vil han bare betale deg 3.000 kroner. Hadde du tenkt at det var helt OK? Sannsynligvis ikke. Tilgjengeligheten kommer til å bli dårligere og dårligere etter hvert som det går opp for folk at de er i ferd med å bli ranet.

Angående Eurobonus fremstår SAS som et blodseriøst selskap sammenlignet med amatørene som styrer på i Strawberry så bonusbilletter med SAS er jeg ikke veldig bekymret for på sikt.

EndreD and Oppirumpadi like this.
  3. Fleksnes

Fleksnes Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    849
    Bonuspoeng:
    93
    Moralen er; ALDRI ha for mye bonuspoeng innestående. Du vet aldri når det devalueres.

jgroneng, watchaddicted and trygveat like this.
  4. watchaddicted

Likes mottatt:
    4,033
    Bonuspoeng:
    113
    I utgangspunktet enig, vi er jo vant med devalueringer fra tid til annen. Men dette er ikke devaluering, dette intet annet enn simpelt tyveri når de velger å stryke poengene og tillegg ikke gir en reell mulighet til å bruke dem opp.

5. AB69

AB69 Medlem

Likes mottatt:
    302
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg vet ikke hva slags kompiser du henger med, men eksemplet ditt er ekstremt langsøkt. Dette er som at jeg har lånt ut 10.000 og så får jeg beskjed om å hente pengene innen 14 måneder.

En bonusnatt koster typisk 15-25k poeng, selv med mine 190kp er det null problem å tømme den kontoen innen fristen og jeg tipper at det er de færrste av kundene deres som har så mye mer enn det.

Det kan hende det sitter en håndfull trumfnisser med millioner av poeng og skjegget i postkassen nå, men Strawberryprogrammet er ikke laget for dem, det er de 99,8% som gjenstår som er interessante. Vi som faktisk bor på hotell innimellom...

6. AB69

AB69 Medlem

Likes mottatt:
    302
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har prøvd å finne de tallene, hvor fant du dette?

7. Trotamundos

Trotamundos Medlem

Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18

Er jo fint for deg at dette går fint med slike brå endringer av vilkår.

Vi som faktisk bor veldig mye på disse hoteller, har langt større mengder poeng til enhver tid.

For oss og for mange som ikke får med seg slike endringer med små skrift, så vil dette bli veldig negativt.

Derfor blir da all fremtidige hotellovernattinger for min del og i all business, da på Scandic.

8. Trotamundos

Trotamundos Medlem

Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18

Tallene står klart og tydelig i Strawberry Holding,s konsernregnskap, i notene.

Dette slår da ut for alle kunder i Norden.

Man ble lovet en smooth overgang til Spenn.
    Norwegian fikset dette fint i form av å beholde utløpstid.

Herr Stordalen gjør det på verst tenkelig måte, i form av å scamme sine kunder.
    Alternativt kunne han latt kundene veksle inn Strawberrypoeng i Spenn, men da måtte han ha kjøpt Spenn.

Han tenker han kan glede seg over mange millioner i finansgevinst, men det som vil skje er at mange kunder vil rømme.

watchaddicted liker dette
  9. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,076
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har uttrykt min misnøye i to mailer foreløpig, og kommer til å fortsette. Det første svaret jeg fikk var at det kan komme muligheter for veksling. Jeg synes det er veldig merkelig hvis det ikke blir en slags overføring, spørsmålet er mer hvor bra kursen blir.

10. watchaddicted

Likes mottatt:
    4,033
    Bonuspoeng:
    113
    Faktum står seg fortsatt godt, poengene strykes og reell mulighet til å bruke dem når det passer oss blir mindre og mindre desto nærmere vi kommer 31.12.25. I min verden er det simpelt tyveri. Du skal selvsagt få tenke akkurat det du vil, men dine antakelser om at det blir superenkelt viser forøvrig bare at du har null kunnskap om tilbud og etterspørsel.

Hvis du mot formodning er kjent med denne type fondelsprogrammer vet du også at devaluering skjer både titt og ofte, men at man stryker alle poeng, det hører til sjeldenhetene.

tobeornot999 and Oppirumpadi like this.
  11. AB69

AB69 Medlem

Likes mottatt:
    302
    Bonuspoeng:
    63
    Spar meg for de ynkelige forsøkene dine på hersketeknikk. Jeg har sjekket, det er plenty bonusnetter tilgjengelig, også i fellesferien 25, og det uten platinumfordelen med garantert bonusnatt. At du mener dette er tyveri lever jeg fint med.

God kveld.

12. watchaddicted

Likes mottatt:
    4,033
    Bonuspoeng:
    113
    Edit:

OK.

Last edited: 20. okt 2024
  13. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,582
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har ikke kvalitetssikret tallene selv, men jeg tar utgangspunkt i det som ble rapportert over: at utestående bonuspoeng beløper seg til flere 100 millioner kroner.

Vi på forumet oppdager og diskuterer disse "forbedringene" først.
    Mannen i gata, altså hovedinnehaveren av poengene, reagerer normalt senere.

Det er mulig at tilgangen på bonusnetter er god nå, men det vil fort endre seg når samtlige gamle poeng må brukes i 2025.
    Jeg håper fordelen om garantert bonusnatt består, men jeg er redd den ryker så snart pågangen blir stor nok.

McBuljo, Oppirumpadi, Maggie and 2 others like this.
  14. Trotamundos

Trotamundos Medlem

Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18

Vi snakker om vel 400 millioner NOK for Strweberry gruppen i dag.
    (sum for Norge og de andre land, der det samme røveriet skjer av poeng)

Om vi tenker at det benyttes ekstra mye poeng kommende år (om det lar seg gjøre basert på tilgjengelige rom), så vil det uansett være snakk om en finansgevinst for hr Stordalen på ca 200 mill NOK.

På bekostning av sine kunder.

Her må man bare reagere og få de til å ta til fornuften.

Deres 50% partner i Spenn, Norwegian, gjorde jo dette helt perfekt.
    Dagens poeng beholder dagens utløpsdato.

15. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,676
    Bonuspoeng:
    113
    Synes Strawberry med denne endring tar «muligheten for at endre vilkår» til et nytt lavmål….

16. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor i konsernregnskapet finner du disse tallene? Strawberry Group sin liste over aktuelle årsrapporter er skuffende tom hos meg, så siste jeg fant offentlig tilgjengelig var et konsernregnskap for Strawberry Holding fra 2021. Der ser jeg hittil ingen så eksplisitte tall i notene.

I årsrapporten for 2022 rapporterer de 2,4 millioner medlemmer, og det betyr rundt 150 kr i snitt per person i verdi hvis vi beregner inn en svak vekst i antallet medlemmer. Det tallet synes jeg intuitivt virker høyt, hvis vi bruker en verdisetting på 10 øre per poeng betyr det da at gjennomsnittsmedlemmet har 15.000 poeng og det er med inntil 3 års varighet - så det betyr at snittet er at hvert medlem legger igjen rundt 5000 kr i året på hotell og tilhørende restaurantdrift.

Noe kan jo tenkes å komme fra kredittkortbruk også, men det er et kredittkort som koster penger og jeg vil tro det er langt flere av de 2,4 millioner medlemmene som heller har et Trumf- eller Coopkort de samler opp cash på. Skal ikke spekulere i prosentandelen, men slik jeg ressonerer virker dette tallet høyt og jeg klarer ikke å se at så mange medlemmer har i snitt så mange poeng utestående.

upload_2024-10-21_8-16-31.png

Attached Files:

17. WingmanWizard

WingmanWizard Medlem

Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Note "23 i Strawberry Holding for 2023 indikerer MNOK 328 knyttet til lojalitetsprogrammet. Årsregnskap regnskapsåret 2023 for 985430764

Attached Files:

Trotamundos and Henrik like this.
  18. Trotamundos

Trotamundos Medlem

Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18

Jeg leser da de fulle og komplette årsregnskaper for Strawberry Holding AS, som er toppselskap i konsernet.

Pr 31.12.23 var forpliktelsen bokført til 328 milloner
    (en økning på 112 millioner fra 2022)

Om man tenker samme økning i år, så er forpliktelsen på vel 400 millioner.
    Tar men også med at hotellpriser og omsetningen til Strawberry har økt bra i 2024, så nærmer denne forpliktelsen seg nok mer 500 millioner pr dags dato.

Alle da som ikke får med seg denne endringen med små skrift, eller ikke rekker å bruke opp sine poeng, er da med å sende noen hundre millioner i gave til hr Stordalen når vi kommer til 31.12.25.

Attached Files:

19. WingmanWizard

WingmanWizard Medlem

Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Ikke helt uenig i resonnementet ditt. Nå er det nok slik at den avsetningen er et beste estimat på verdien av poengene. Når 2024 regnskapet avlegges er det med nye forutsetninger så jeg forventer at verdien er drastisk redusert allerede da og helt borte året etter. Så vil også konseptet med spenn slå inn, men sånn det ser ut blir det kanskje noe enklere å verdsette over tid.

20. Trotamundos

Trotamundos Medlem

Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18

Tror du misforstår regnskapsføringen her.

De er forpliktet til helt nøyaktig å bokføre verdien av utestående poeng.

Denne forpliktelsen stiger da år for år, i takt med økt aktivitet hos medlemmene.

Når årsregnskapet 2024 kommer, vil den være mye høyere enn 2023, ref stigningen året før.

Disse bokføres på samme måte som gavekort utestående.
    Når mange kunder "glemmer" å benytte gavekort, blir de inntektsført hos Strawberry som finansinntekt.

De vil 31.12.25 få da en voldsom inntektsføring i og med at ekstremt mye poeng vil utgå.

Grunnen til at de gikk tilbake på opprinnelige plan som var å la medlemmene veksle de inn i Spenn, er da at Strawberry må kjøpe Spenn for samme beløp vi snakker om her.

Del denne siden