Streiketråden 2026

Tråd i 'Nyheter' startet av tobeornot999, 27. mai 2026.

Tags:
  1. tommyh

tommyh Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg skal fra Oslo til København...

2. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,608
    Bonuspoeng:
    113
    SAS sitt bakkemannskap på OSL er ikke del av konflikten

3. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,608
    Bonuspoeng:
    113
    Blir ikke streik hos bakkemannskaper

obay liker dette
  4. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,608
    Bonuspoeng:
    113
  5. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    15,618
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for påfyll i tråden! Det skjer noe hele tiden.

Det "kan bli" streik for 5 gang på kort tid fra forskjellige grupper ansatte. Men har gått bra så langt.

Jeg flyr fra OSL fredag, og tenker det nok går greit denne gangen også :)

Streik som virkemiddel i et overflodsland som Norge er en antikvert form for aksjon, men det er nå bare min mening og et litt annet tema :p

stekus liker dette
  6. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,618
    Bonuspoeng:
    293
    Et lite apropos. Nå er det jo flyveledere som kanskje skal streike. Hva tjener de?

Medianlønnen, altså midten av skalaen der hvor like mange i yrket tjener mer som antallet som tjener mindre, er 1.460.000 kr. Mange tjener med andre ord mer også.

Viktig jobb. Absolutt! Men allerede i toppsjiktet av lønninger for ansatte som ikke har lederansvar for masse ansatte og/eller har en 5-årig mastergrad ++

Utdanningen til flyveleder tar ca 2 år, iflg samme kilde.

Kilden er solid inkl tall fra oktober 2025, statlig nettside som bygger på SSB tall:
    https://utdanning.no/yrker/beskrive...du,2026. Tallene er samlet inn september 2025.

Vel, vel, skal slutte rants'ene nå :p Men må nok si jeg har adskillig mer sympati for kabinpersonale og forsåvidt nokså nylig utdannede piloter når det gjelder lønningene.

Oppirumpadi and Nordlands like this.
  7. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    20,638
    Bonuspoeng:
    293
    Er det kun lønn som er temaet i streiken?

trygveat liker dette
  8. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    82,920
    Bonuspoeng:
    293
    Såvidt jeg har sett er det ikke lønn som er tema i det hele tatt? Kan selvfølgelig hende at det ikke er kommunisert ut i media, men der er det andre ting som trekkes frem.

9. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,618
    Bonuspoeng:
    293
    Neida, men mener man må kunne kreve mer av folk på så høy lønn enn av andre som også jobber i en vanlig rolle (uten lederansvar) med tilsvarende nokså kort utdanning og halve inntekten til flyvelederne.

Det de vil ha er mer fri og hviletid pluss avlastning og/eller ekstra penger når de driver opplæring eller deltar i sertifisering er vel de viktigste punktene fra media.

Altså høyere lønn pr time, hvis de får samme lønn og mer fri. Å gå ned i lønn samtidig har de (som alle andre) neppe tenkt å tilby/godta :p

10. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    12,271
    Bonuspoeng:
    183
    Gjennomsnittlig levealder for flygeledere i Norge var ifølge en undersøkelse i 1993 på 65 år, mens gjennomsnittet i Norge for øvrig er 83 år, så at de får arbeidsvilkår som gjør at de rekker såvidt litt mer enn å bli pensjonister synes jeg vel kanskje ikke er for mye å kreve.

Cumulus liker dette
  11. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    1,697
    Bonuspoeng:
    93
    Så du sammenlikner forventet levealder for flygeledere i 1993, med forventet levealder generelt i 2026?

Gjennomsnittlig forventet levealder for menn i 1993 var rundt 74 (i følge SSB). Selvsagt et sprik mellom 65 og 74 den-gang-da, riktignok, men ja.

Det er jo masse andre faktorer som man må se på her også; forventet "år etter fylte 62 år" (i praksis antall år etter de har pensjonert seg), sammenlikning med tilsvarende forhold (stillesittende med høy intensitet og/eller mye bruk av overtid), etc.

Sier ikke at det ikke er grunn nok til å streike, men når du har lønninger i øvre sjiktet, så synes jeg også som andre tidligere i tråden, at det kanskje er noe smålig med streik.

Så kan en selvsagt diskutere om arbeidssituasjonen gjør at det er fare for liv og helse (tendenser man har sett hos flygeledere i USA), men usikker på om det er faktisk tilfellet her eller ei (der er jeg ikke kvalifisert til å komme med en objektiv formening).

Last edited: 19. aug 2026
  12. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    13,008
    Bonuspoeng:
    183
    Siden flygelederne i Frankrike streiker hele tiden, så skulle det da bare mangle at de skal få streike en gang her også:p

Kristian and kongenamundsen like this.
  13. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    9,220
    Bonuspoeng:
    183
  14. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,940
    Bonuspoeng:
    93
  15. leeds1979

leeds1979 Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,098
    Bonuspoeng:
    113
    Tilbud om ca 62000 ekstra i året, men streiker for de har det såpass fint at de finner pirk.
    Kunne sagt fra seg noe av lønnsveksten for å gi arbgiver penger til «livsfasepolitikk» da kanskje…..

Blant annet pauseregime for flygeledere og rammer for instruktørvirksomhet og livsfasepolitikk, sa leder for Norsk Flygelederforening, Robert Gjønnes til E24 før meglingen startet.

16. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    13,008
    Bonuspoeng:
    183
    Det at de sier fra seg de 62k og arbeidsgiver da ikke forslår endret livsfasepolitikk, tenker jeg ligger på arbeidsgiver og ikke taker

Cumulus liker dette
  17. leeds1979

leeds1979 Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,098
    Bonuspoeng:
    113
    Uten at jeg hadde tilgang til forhandlingsrommet tviler jeg sterkt på at det har sagt nei takk til 62 000 for å få litt mer fleksibilitet og mulighet for kurs/etterutdanning

18. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,618
    Bonuspoeng:
    293
    Enig!

Her er det nok grunn til å være skeptisk til hva både fagforeningen og arb giver sier i media.

Men det som er helt klart, er at de har det ganske fett når de iflg de ansatte selv har takket nei til 62000 ekstra i årlig lønn. Det ville vært samme prosent som frontfaget, flylederne har bare så sinnsykt høy lønn fra før at det blir mye kroner ut av få prosenter.

Viktig for sikkerhet, men det er mange andre også - både i flybransjen og samfunnet ellers. Uten å få de ekstreme inntektene disse folka har i et yrke med 2 års utdannelse.

RescueMe liker dette
  19. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,102
    Bonuspoeng:
    293
    De melker kua mens de kan. Akkurat som typografene i sin tid. En yrkesgruppe som ikke finnes lenger.

tobeornot999 and Eddie47 like this.
  20. magicbyte

magicbyte Medlem

Likes mottatt:
    554
    Bonuspoeng:
    93
    2 års utdannelse er vel også å ta i litt. Er vel 9 måneder skole og resten lønnet praksis :D

tobeornot999 liker dette

Del denne siden