Streiketråden 2026

Tråd i 'Nyheter' startet av tobeornot999, 27. mai 2026.

Tags:
  1. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    1,697
    Bonuspoeng:
    93
    De kan ta seg en bolle om dette påvirker utreisen min til Sør-Amerika på tirsdag.

Kanskje det kunne vært et marked for BYOATC («Bring Your Own Air Traffic Controller») for de som ville sikret seg ved streik? :D

Zendus91 liker dette
  2. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    890,709
    Bonuspoeng:
    293
    Skal flygelederne erstattes av KI?

3. Jon_Noj

Jon_Noj EBD

Likes mottatt:
    644
    Bonuspoeng:
    93
    Den avisartikkel jeg leste om dette sa at de hadde avvist tilbudet om 62.000 i lønnsøkning, ikke at de hadde frasagt seg det, og lederen deres var sitert på at det handlet mest om andre ting enn lønn. Hva som er riktig her betyr ganske mye.

Hadde gjerne sett at avisene rapporterte litt mer detaljer om disse skrekk-eksemplene på lange vakter, under hvilke forutsetninger og hvor ofte skjer dette, hva er egentlig regelverk og typiske arbeidstider i dag. Samt hva som ligger i kravene for "livsfase-tilpasninger".

Spielhaug liker dette
  4. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    15,618
    Bonuspoeng:
    293
    God stemning så langt på OSL i alle fall.

Mitt fly til London 1 time ut i streiken gikk på rute. Om man kikker på resten av dagen i Avinor appen har alt annet også gått fint opp til nå.

Det kan se ut som både SAS og Norwegian har kansellert preemptivt noen flights på høy-frekvens ruter innenlands (BGO/SVG) og CPH (SAS Central), men ellers er trafikken uberørt.

Ikke så mye "trøbbel i tårnet" med andre ord :D

Leste at det er rundt 550 flyveledere i Norge. Da må vel fort en god halvdel jobbe ved de store flyplassene. Minst. Dermed skulle man tro at streik hvor 12 er tatt ut ikke hadde potensiale til å bety så mye.... Men ikke dermed sagt at ikke de kan utvide streiken selvsagt.

Lukter tvungen lønnsnevnd lang vei etter at OSL og BGO etter planene blir totalt stengt for trafikk en halv dag på søndag.

Last edited: 21. aug 2026
  5. bounce

bounce Nytt Medlem

Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg ble ombooket til Oslo-London-Seattle. Første leg er SAS, andre er Virgin Atlantic.

Blir bagasjen gjennomsjekket helt til Seattle? Jeg har ikke ETA, så kan vel ikke hente ut bagasje i London.

6. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,618
    Bonuspoeng:
    293
    Ja. Samme allianse, så de tar seg godt av hverandres kunder.

Uansett har det vært og er interlining mellom de to også.

bounce liker dette
  7. strikerbird

strikerbird Medlem

Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg ser at flyet mitt i morgen ikke lenger er tilgjengelig for salg, men på SAS profilen min står det fortsatt som planlagt. På Avinors nettside står det også at flyet skal gå som normalt. Jeg er derfor bekymret og lurer på om flyet kan bli kansellert...

8. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,618
    Bonuspoeng:
    293
    Flyselskapet selv vet dette best. Så hvis SAS sier de flyr, så gjør de nok det.

9. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,618
    Bonuspoeng:
    293
    DN kjører overskrift om flyledere nå på forsiden:

Screenshot_20260821_184218_DN.jpg

Og i teksten:

Screenshot_20260821_184405_DN.jpg

Jeg skal ikke si "hva var det jeg sa". Men dette er 2026 sine heismontører.

Man kan trygt regne med at Avinor sine tall er riktige her. Ellers ville de blitt tatt i fusk på noen få mintter.

Det er bare en begrenset tid man kan være så cocky at man sier nei takk til 62000 i årlig lønnsoppgang, men istedet velger å streike for å få mer fritid og beholde de "små" 1600000 i lønn.

Er vel et stjerne-eksempel på at folk ansatt i monopol som kan lamme hele samfunnet ikke kan ha streikerett. Når den misbrukes så hardt. De graver sin egen grav.

DN følger opp med:

Streik er det siste Avinor trenger nå
    Flyvelederne har tapt krav om pauser i to rettsinstanser. Nå prøver de å streike seg til dem.

Norske flyveledere har ikke vært i streik siden 1998. Den gang fikk det store konsekvenser for all flytrafikk inn og ut av Norge, og streiken endte i tvungen lønnsnemnd etter noen dager.

Konsekvensen ved dagens streik kan også bli store, selv om Norsk flygelederforening (NFF) i første omgang kun tar ut 12 flyveledere på Gardermoen og Flesland. En konsekvensanalyse fra Avinor Flysikring viser store forsinkelser ved Gardermoen og Flesland allerede fra dag en. Forsinkelsene kan også spre seg til andre flyplasser, ifølge analysen.

Hvorfor streikes det?

Det er ikke lønnskravet som er problemet. Det er det enighet om. Men ifølge Riksmekler Mats Ruland var det uenigheter om pauser/hviletid, rammene for instruktørvirksomhet og livsfasepolitikk for flyvelederne det var umulig å bli enig om i meglingen.

Flyvelederne har kjempet om pausene før. Norsk Flygelederforening gikk i 2021 til sak mot Avinor for å få slått fast at EU-reglene ga flyvelederne rett til reelle, oppgavefrie pauser. Foreningen tapte både i Oslo tingrett og Borgarting lagmannsrett i 2022. Nå forsøker NFF å få bedre pause- og hviletidsordninger gjennom tariffavtalen isteden.

Etter det DN forstår har flyvelederne på de største lufthavnene og kontrollsentralene rundt tre pauser på til sammen to timer i løpet av et skift. For svært mange ansatte i andre krevende jobber ville nok det vært nok.

10. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    864
    Bonuspoeng:
    93
    Så da mener man at enkelte yrker ikke skal ha samme mulighet som andre til å kjempe for bedre vilkår?
    Streik er et lovlig virkemiddel.

At de har relativt grei lønn i utgangspunktet er vel helt ok, og er ikke det samme som at de ikke fortjener det.
    Dessuten dreier dette seg om andre ting enn lønn, selv om arbeidsgiversiden elsker å fremstille det sånn.

At de trenger pauser for å klarne tankene er helt på sin plass.
    Ingen av oss ønsker en ukonsentrert flygeleder.

Alt i alt synes jeg de bør være i sin fulle rett til å streike for bedre vilkår selv om det selvsagt er kjipt at det går ut over oss passasjerer.

11. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    10,418
    Bonuspoeng:
    183
    SAS gjør dette om det er risiko for irrops. Samme skjedde da det var dårlig vær i påsken. På den måten kan de styre kapasiteten ørlite bedre, samt unngå dårlig kundeopplevelse ved å selge en flight som potensielt blir kansellert. I tillegg blokker de gjerne gjenværende seter med tanke på ombooking. At en flight ikke er til salgs er ikke ensbetydende med at de ikke skal fly.

Cumulus and strikerbird like this.
  12. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,618
    Bonuspoeng:
    293
    Ja.

Vi er nok grunnleggende uenige om flere ting her.

13. baniii

baniii Medlem

Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    Fråga. Får flyselskapene erstatning eller "avslag" hos Avinor når Avinor ikke kan levere varene grunnet streik? Eller er det force majeure og alt det der...

14. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,618
    Bonuspoeng:
    293
    De får avslag på å lande. Ikke nødvendigvis erstatning.

Samme skjer rundt hele verden når en flyplass er stengt.

15. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    864
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, diktatur appellerer ikke til meg :)

Rapolo and NoLimit like this.
  16. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,618
    Bonuspoeng:
    293
    Selv elsker jeg diktatur. Åpenbart ikke.

Kom du ikke opp med noe bedre som svar?

Oppirumpadi liker dette
  17. bighc

bighc Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,758
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor mye pausetid i løpet av en vakt har en gjennomsnittlig norsk lege og kirurg til sammenligning kan være en rimelig sammenligning :) Og hvor er streikeretten deres om temaet…

Preference liker dette
  18. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    864
    Bonuspoeng:
    93
    Trodde ikke du elsket diktatur, så det var en spissformulering, og det tror jeg du egentlig skjønte.
    Desto snodigere å forfekte en løsning der de over skal bestemme alt uten at de under skal ha noe å stille opp med.

Finn gjerne et bedre ord for noe som blir diktert ovenfra og de under bare må stå med hatten i handa og godta, så skal jeg med glede bruke det, men inntil videre, og i mangel av noe bedre, mener jeg diktatur passer greit.
    Du vet; if it walks like a duck, osv...

Last edited: 22. aug 2026
  19. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    864
    Bonuspoeng:
    93
    De har streikerett på papiret, men ikke i praksis, noe som også gjelder enkelte andre yrkesgrupper der staten griper inn med tvungen lønnsnemnd.

Det er uansett ikke noen god mal for hvordan det bør være i et samfunn der styre og stell snakker så varmt om den norske modellen og partssamarbeid.

Hvorfor skal ikke en nordsjøarbeider eller en lærer kunne streike på lik linje med andre arbeidere ?
    Å gripe inn med begrunnelsen samfunnssikkerhet er rent tøv, og erfaringen med tvungen lønnsnemnd er stort sett et resultat som arbeidsgiver liker.

Cumulus, Bri1 and paron like this.
  20. RBingham

RBingham Nytt Medlem

Likes mottatt:
    50
    Bonuspoeng:
    18
    Rett til å streike betyr ikke nødvendigvis rett til å få sympati.

Jon_Noj, petrate and Oppirumpadi like this.

Del denne siden