Ja, foreløpig har vi bare LM (Lærings Modeller), men med tiden kommer faktisk KI. Da er det bare folks frykt for det ukjente som står i veien for å bytte ut både flygere og flygeledere.
Tjaaa.. Tror vi at KI hadde klart å lande på Hudson river eller brukt mange års erfaring til å finne løsninger som ikke står i boka når boka ikke lenger strekker til? Jeg tror ikke vi er der på lenge.
Selve streikevåpenet er ikke først og fremst myntet på å skape sympati, men det er nok uansett enklere med sympati når det går ut over andre og ikke en selv.
Hvis vi slipper løs «ekte» KI, så er det nok ganske mange yrker som kan erstattes. Luftfarten er derimot en svært treg masse, så det vil være en av de siste stedene KI vil få styre. Eksempelvis fikk Boeing 747 datalink for å snakke med flygeledere i 1995. Det har ikke Norge klart å innstallere 31 år senere…
Spent om jeg kommer meg hjem på onsdag GIG-LIS-OSL….. Holder de på så lenge tro? Eller blir det tvungen før det?
Hadde jeg hatt barn som ikke allerede var "voksne" så ville jeg anbefalt yrkesskole. Det er lengre unna at ai tar fysiske jobber.
Spørsmål: Har de flyveledere som er på jobb og ikke tatt ut i streik lov til å sabotere? Bare fordi kolleger er i streik? Jeg mener og tror at de helt klart ikke har lov til det. Men alle flights på OSL i kveld fra ca 23 til 01 har 40ish minutter forsinket clearance to land og gjerne 1 time eller mer. Gitt at dette bare dreier seg om 15-20 landinger på to timer, lukter det av en boikott der hvor noen som faktisk er på jobb ikke gidder å gjøre det de får betalt 1,7m i året for. Kanskje de måtte ha en livsstil-tilpassing i kveld eller hva de kaller det Bare noen eksempler. Og ja jeg gråter for min syke mor, blir 45m forsinket selv også:
Et familiemedlem skal ut og fly grytidlig I morgen fra OSL. Kommer ting til å gå noenlunde som normalt tror dere?
Avinor sier at det går rimelig greit i morgen. De har vært dyktige så langt til å slå fast hvilke dager som blir mer og mindre rammet, inkl hvilke flyplasser og når på dagen. Tror ditt familiemedlem kommer seg helt fint av gårde fra OSL imrg tidlig.
Øhhh, er ikke dette bare knock-on effekt fra imorges når det var stengt 0630-1130? Sent utgående fly som slinges igjennom noen destinasjoner før de kommer forsinket inn til OSL til slutt? Slik jeg kjenner arbeidslivet så skal man ikke sabotere under en streik, det er å bryte reglene. Tipper de er forsiktige med å gjøre noe som helst «på kanten» ellers får de vel lønnsnemda a.k.a the spanish inquisition etter seg fortere enn svint
Knock-on 10+ timer senere? Nei, det er det ikke. Særlig flyene fra utlandet hvor rotasjonen de skulle hatt på morgenen ble kansellert. Det er knapt trafikk å snakke om en søndag etter kl 22. Typ 15-20 bevegelser i timen. Det klarer de helt fint normalt sett - og bemanningen er iflg Avinor normal på kvelden i dag. Her er det en aksjon, fra den særeste lille organisasjonen med den høyeste lønnen i Norge om man ser bort fra folk med lederansvar. De rappet bare 45 min av min søvn men multipliser det med ca 180 i kun den ene maskinen jeg var på, så danner det et bilde. Og multipliser det samme med hele den bunsjen av fly jeg postet over (som bare var et lite utdrag)
Er det noe logikk på hvilke flighter som blir påvirket? De gjør jo en form for prioritering, men etter at kritiske fly (helse/etc) er prioritert, hvordan prioriteres deretter resten? Utenlandsflyvninger over innenlands? 50/50? Skjer dette fortløpende, eller tar de for seg alle planlagte flights for en dag, og informerer flyselskapene på forhånd?
Jeg synser litt her, men basert på media og intervjuer med aktørene. Avinor har lagt, og vil fortsette å distribuere, alternativ-planer basert på tilgjengelige flyveledere i forskjellige skift. Dette var feks grunnen til stengning av OSL på søndag formiddag i endel timer. Det å kansellere eller endre avganger er opp til flyselskapene selv, basert på den samme informasjonen. Norwegian har feks sagt at de vil prioritere å opprettholde ruter som går sjelden, mens OSL-BGO som et eksempel kan få lavere frekvens enn det vanlige.
Det er eksakt det som skjer når en flymaskin kjører 6-8 leg på en dag med 35-45 minutters turnaround-tid. Det skal lite til før forsinkelsen spiser opp all buffer og forplanter seg resten av døgnet. Et par eksempler fra linjene du selv trekker frem: DY1743 (Barcelona): Maskinen startet dagen med at morgenturen fra Trondheim (DY747) ble skjøvet fra 08:00 til 12:35. Denne dominoeffekten fulgte flyet videre via Billund tur/retur, og gjør at det letter fra Barcelona 22:21 i stedet for 20:30. DY1043 (Krakow): Flyet tilbrakte hele formiddagen og ettermiddagen på 5 innlandsruter mellom Oslo og Stavanger. Små forsinkelser utover dagen gjorde at avgangen OSL-KRK ble forskjøvet, som igjen ga avgang fra Krakow 23:00 i stedet for 21:50. DY1057 (Gdansk): Landet 00:06 (rutetid 00:05). Flyet dro med seg en liten forsinkelse på utreise og tok av 22:59 fra GDN, men hentet inn tid i luften og landet i praksis i rute. Ser man i tillegg på ankomster før og etter utsnittet lander de fleste til oppsatt rutetid (+/- 15 min). Alt i alt, tynt grunnlag for å hevde ureglementert aksjon fra flyvelederne i Avinor. BA784, med ankomst 24 minutter etter oppsatt tid?
Avinor ser på skiftplanen hvor mange som flygeledere som er tilgjengelig. Basert på dette settes et tall på hvor mange fly man kan håndtere i timen. Dette tallet meldes inn til Eurocontrol i Brüssel som da tildeler tidsslotter til alle flyplasser i Europa. Kjenner ikke til at det går an å prioritere innenriks foran utenriks eller motsatt i det systemet. Jeg pleier dra fram denne: https://www.public.nm.eurocontrol.int/PUBPORTAL/gateway/spec/ Kartet til høyre viser hvor mye forsinkelse det er, og kartet til venstre viser luftrommene der det er lagt inn restriksjoner. Mener tidsslottene tildeles 4-5 timer på forhånd, så dersom flyselskapene velger å kansellere før denne tid, så er det en strategisk vurdering av om de klarer å gjennomføre resten av dagens ruteprogram med den maskinen
Takk for at du tar deg tid til å sjekke fakta før du konkluderer! Det er slike innlegg som bidrar til en konstruktiv tone og er bra faglig nivå på forumet. Ha en nydelig uke alle sammen!
Slik jeg tolker det havner ballen tilbake til flyplassene (i praksis Avinor) etter at tidsslotter er tildelt, hvor de da må assigne konkrete flights til hver tidsslot... så da blir jo spørsmålet hvordan dette gjøres i praksis? Om Avinor kan prioritere helse/osv inn på tildelte tidsslotter, så kan de jo også helt fint i teorien prioritere innenriks over utenriks, eller vice-versa?
Nei, det stemmer ikke. Brüssel tildeler slottene til spesifikke flyginger, og de kan ikke avvikes. Feks SK380 skal ta av 1406, og ta kan den ta av med +/- 5 min. Det er Avinor som bestemmer hvor mange slotter man kan ha (i praksis hvor mange fly i timen), men tildelingen er altså sentralt styrt. Ambulanse, SAR og militært er untatt fra slotsystemet, og får således ikke tildelt noe tid. Dette legges inn i flygeplanen som også sendes til Brüssel og distribueres derfra