Siste etappen hjem
Vel 6 timer etter avgang fra Doha var jeg plutselig tilbake i Amsterdam. Jeg hadde bestilt et King Room på Radisson Blu Schiphol for natten, og tok shuttelbus fra flyplassen. Denne skulle tilfeldigvis til å gå akkurat da jeg kom, men går vel ellers hvert 20-30 minutt. Jeg ble oppgradert til et Business room.
Rommet og hotellet var helt kurant, men shuttelbussen brukte en god stund både til og fra hotellet: Den stopper på en del andre hoteller og også noen parkeringsplasser, så her gjelder det å beregne god tid ved avreise fra hotellet.
Turens siste flygninger stod SAS for. SAS holder til i "Departure 1", og jeg fikk bruke fast-track gjennom sikkerhetskontrollen. Turen tilbake skulle imidlertid vise seg å by på dramatikk: Avgang fra Amsterdam ble forsinket med 30 min, og med nesten 20 minutter taxiing begynte det å se mørkt ut for den opprinnelige forbindelsen fra Oslo til Bergen. Vi tok igjen noe av den tapte tiden i luften, og parkerte ved gate drøyt 20 min før avgang for Bergensflyet. Dermed ble det løping fra ytterst i den nye piren, til gate A10.
Oppsummering
Vel hjemme i verdens vakreste by kan jeg oppsumere med å si at jeg har hatt en fantastisk tur - jeg har virkelig storkost meg! Dette var min første reise med Qatar i business, og selv om det ble 777 med et relativt utdatert hard product på alle flygningene, har Qatar sitt soft product virkelig levert: Maten har på de fleste flygningene vært meget bra, drikkeutvalget godt, servicen upåklagelig og bakkservicen i Doha med Al-Mourjan loungen utrolig! Hva gjelder service er det mange hos SAS som virkelig har noe å lære! Jeg kommer utvilsomt til å fly mer med Qatar i fremtiden, selv om det nok blir en liten stundt til neste langtur av denne typen! Det er godt det er langhelg! Inntil neste gang, takk for følget!
Poengopptjening
Helt avslutningsvis tenkte jeg å gjøre opp status for antall opptjente poeng som reisen har gitt (inkludert bonus og kampanjer):
SAS Eurobonus: 1874
Qatar Airways Q-miles: 43 024
Qatar Airways Q-points: 130
Club Carlson: 22 089
Hilton Hhonors: 20 137 (+ 460 Eurobonuspoeng)
Last edited: 28. mai 2017