USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Si ifra når du har prøvd :)
     
  2. cahudtwa

    cahudtwa Medlem

    Innlegg:
    65
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    8
    ja, fått det 3 ganger per. De sjekker ikke.
     
  3. cahudtwa

    cahudtwa Medlem

    Innlegg:
    65
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    8
    Hvorfor det? Helt vanlig KYC for bedrifter i tredjeland det.
     
  4. Jojo

    Jojo Medlem

    Innlegg:
    88
    Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    Du mener hvorfor jeg ikke fullfører verifiseringen av brukeren min? I så fall fordi jeg ikke ser poenget, siden jeg uansett ikke kommer til å bruke tjenesten pga. de andre begrensningene som likevel kommer etterpå.
     
  5. Volt

    Volt Medlem

    Innlegg:
    187
    Likes mottatt:
    84
    Bonuspoeng:
    28
    Dersom du har kredittkort fra Santander (feks Flexi Visa) så gir de 160 kr i kickback på Hudya-abonnement.

    Blir riktignok fint lite eurobonuspoeng utav det (0), men penger er vel fint det også? :)
     
  6. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,483
    Likes mottatt:
    25,259
    Bonuspoeng:
    183
    Er det gjennom det kichback systemet dems?
    Hva er vilkårene til hudya?
     
  7. Volt

    Volt Medlem

    Innlegg:
    187
    Likes mottatt:
    84
    Bonuspoeng:
    28
    Stemmer. Må bestilles gjennom santander.kickback.no. Jeg kjenner ikke noe særlig til Hudya, så det kan jeg ikke svare på.
     
  8. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Litt usikker på om dette er korrekt tråd å bruke eller spørre om dette på, men gjør et forsøk uansett. (Og nei, jeg har ikke lest igjennom alle de 110 sidene i denne tråden.)

    Det er mange nettbutikker som bruker Stripe og PayPal som betalingsløsninger. Selv har jeg et par nettbutikker jeg både eier og drifter som kan motta betaling fra ovennevnte tjenester.

    Spørsmålet er altså:
    Får man Eurobonus ekstrapoeng for disse type kjøp og transaksjoner ved å bruke et Eurobonus poengkort som underliggende kort?


    I så fall, hva hindrer det folk i å opprette egne små nettsider der man kan ta imot betaling for en vare ved å bruke f.eks Stripe med SAS Mastercard som underliggende kort? Vil man ikke da få ekstrapoeng på lik linje som om man skulle handlet fra AliExpress, Nelly, Elkjøp eller liknende nettbutikker?

    Hvis dette er tilfelle, så er jo det nærmest ingen øvre grense for hvor mange ekstrapoeng man kan teoretisk klare å samle. På ekstremt kort tid!

    Am I missing something?
     
  9. DamnStraight

    DamnStraight In ebretro we trust

    Innlegg:
    57
    Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    18
    Ja man får bonuspoeng ved å ha amex/sas mc etc som underliggende kort for betaling gjennom paypal (anntar likt for stripe).

    Er ikke egentlig noe hinder. Men det _kan_ føre til at AMEX oppdager at penger bare går i sirkel -> bannable offence.
    Du betaler kortgebyrene i din egen nettbutikk. Det er en ting jeg vil påpeke. For paypal pr vel det i overkant av 1.75%(?) iZettle har skyhøye online gebyr(sammenlignet med kort i butikk) samme med vipps som har 2.99% på online betalinger. Blir fort dyre poeng.
     
    Xflipper liker dette
  10. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar. :)

    Det var egentlig som jeg mistenkte. Skjønner at det kan bli noe problematisk når penger/poeng går fra og til samme kortholder. Men fra person til selskap burde være innenfor (på lik linje som et hvilket som helst annet kjøp egentlig).
     
  11. samtom

    samtom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    903
    Bonuspoeng:
    93
    Spent på hvordan du har tenkt å regnskapsføre dette i firmaet ditt. Lukter bokettersyn lang vei :)
     
  12. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Amex Elite:
    Vil tro de mest ivrige her, har en paypal sirkel eller noe lignende.
    f.eks. paypal tar 3,5% i gebyr. Så når du overfører 300.000kr koster det deg 10500kr, og du får 2x CT og 60 000EB poeng (som tilsvarer 4800trumf kr.).

    Dobble dette for man og kone.

    Også bruker du kanskje Amex premium i tillegg for vanlig forbrukt igjennom året.
    (man og kone selvfølgelig).

    Da sitter du med 6 CT i året og ca. 285 000EBpoeng, for ~35000kr.

    Er du 1,3,5 eller et fotballag, så bestiller du enkelt billett på den siste, så du får den til halv pris.

    Noen har sikkert onkler og tanter også... men der er ikke jeg.
     
    Last edited: 09. des 2019
  13. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,206
    Likes mottatt:
    3,144
    Bonuspoeng:
    113
    Om jeg ikke er for trøtt blir det samme pris for 1 CT og 2 Pax som 2 CT og 2 Pax ;)
     
    awt liker dette
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,506
    Likes mottatt:
    62,913
    Bonuspoeng:
    293
    Stemmer det.
    Alternativt kan man bruke 1 CT hver vei, og kjøpe enveis. Da kan man endre returen etter avreise.. Men kaster bort en CT.
     
    Xflipper liker dette
  15. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    He he. :D Ikke noe dramatikk altså, blir jo enkel varehandel som vanlig kjøp. Bare at det betales med kort og en betalingstjeneste, istedenfor en PDF-faktura som betales i nettbanken.

    Dessuten må de gjerne ta bokettersyn - hater når ting ikke er skikkelig gjennomført! Vi har dessuten alltid fått skryt av revisorer for meget god og oversiktlig regnskap. Så lenge ting gjøres korrekt og etter boka er alt innenfor. Å benytte seg av "smutthull" og tenke litt utenfor boksen er ikke skadelig. (Igjen; så lenge alt gjøres innenfor lovens armer!) ;)
     
  16. AlexH

    AlexH Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    13
    Noen som kjenner til andre elektronikk nettbutikker en Elkjop.no som tar paypal eller apple pay? Har SAS Amex Elite, så tenkte å bruke det til å handle PC utstyr og slikt, og samtidig får EB poeng :)
    Kolonial.no tar Apple pay, så kan samle bonuspoeng via daglivarehandel der :)
     
  17. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    huff...ja :rolleyes:
    Det var dårlig skrevet, det gjelder kun når vi er 3 eller 5stk.
     
    Xflipper liker dette
  18. Travelbear

    Travelbear Aktivt Medlem

    Innlegg:
    284
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Om du kjøper fra apple-nettsiden så tar de amex såvidt jeg husker, samme med lenovo-nettsiden.
     
  19. ChrisTW

    ChrisTW Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    På Microsoft sine sider tar de også Amex :)
     
  20. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,431
    Likes mottatt:
    4,335
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg eier et AS, har avtale med Stripe, og kan fint ta i mot amex som betalingskort. Men dette må jo bokføres som noe, og hvis pengene skulle ha gått en annen vei tilbake til en person, så må jo det også bokføres, og da er vi plutselig inne på finansielle tjenester som krever konsesjon før du vet ordet av det..

    Hvis det kniper på slutten av året for å nå CT, så kunne jeg i teorien ha dratt amex-kortet mitt i egen nettbutikk, ventet til etter nyttår og kreditert beløpet, men jeg må fortsatt betale Stripe-gebyret. Og det er jaggu i gråsonen, så det har jeg ingen planer om å gjøre :)
     
    FlyingMoney liker dette

Del denne siden