USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,387
    Likes mottatt:
    5,538
    Bonuspoeng:
    183
    Da blir det LAX 19 nov :rolleyes::rolleyes:
     
  2. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    971
    Likes mottatt:
    778
    Bonuspoeng:
    93
  3. Gabface

    Gabface Medlem

    Innlegg:
    198
    Likes mottatt:
    398
    Bonuspoeng:
    63
    jeg er mer spent på hvilken ordning det blir som viser at man er fullvaksinert og er godkjent av amerikanske myndigheter mtp adgang til restauranter, Broadway osv i statene fra 8 nov. Blir neppe EU løsningen vi bruker innad i Europa nå.
     
  4. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,292
    Likes mottatt:
    6,422
    Bonuspoeng:
    183
    Oppdaterte retningslinjer for hvilke krav som gjelder for å regnes som fullvaksinert:

    ... individuals can be considered fully vaccinated ≥2 weeks after receipt of the last dose if they have received any single dose of an FDA approved/authorized or WHO EUL approved single-dose series (i.e., Janssen), or any combination of two doses of an FDA approved/authorized or WHO emergency use listed COVID-19 two-dose series.
     
  5. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,835
    Likes mottatt:
    12,090
    Bonuspoeng:
    183
    Erfaring fra USA i Juni/Juli, henholdsvis Alaska/California.
    Maske anbefaling for alle som ikkje er fullvaksinerte innendørs.
    Så tvilar på at det blir internt regelverk i USA, litt forskjellige råd fra stat til stat men at ein må vise vaksinebevis for å komme inn på restaurant etc tvilar eg sterkt på.
    Ville blitt sett på som frihetsberøvelse.
     
  6. Gabface

    Gabface Medlem

    Innlegg:
    198
    Likes mottatt:
    398
    Bonuspoeng:
    63
    I dag må man vise til at man er fullvaksinert for å komme inn på restauranter og andre offentlige plasser i New York. Men de har lokal app der som fungerer ganske bra jfr div Google søk.
     
    snus_mumrikken liker dette
  7. runesole

    runesole Medlem

    Innlegg:
    86
    Likes mottatt:
    104
    Bonuspoeng:
    33
    Reise til USA er ytterst kryptisk i disse dager. Vurdere å bestille en tur med kun transit i USA (fra FRA). Har fått godkjent ESTA men avgang er før 8 nov. Er dette noe å gamble på at er lov. Vil jeg bli nektet avreise om jeg kommer utfra EU samme dag (Norge)?

    Om det spiller noen rolle har jeg en lei tildens til å få SSSS (nesten hver gang) grunnet ett noe unormalt reisemønster(?)
     
  8. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,508
    Likes mottatt:
    62,915
    Bonuspoeng:
    293
    Du kommer ikke om bord i flyet, ESTA hjelper deg ingenting.
     
    runesole liker dette
  9. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Er det noen som vet om det gies opptjening (evt. begrenset opptjening) på DNB MasterCard dersom man har SAS-opptjening skrudd på og bruker kortet via Curve?
     
  10. pongi13

    pongi13 Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    18
    Ja, du vil opptjene eurobonuspoeng med DNB mastercard koblet til Curve.
     
  11. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    789
    Likes mottatt:
    1,923
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk godkjent Esta på en time (på minuttet). Lite å gjøre hos Esta-folkene for tiden? :p
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,040
    Likes mottatt:
    33,270
    Bonuspoeng:
    293
    Tja, sist jeg søkte ESTA, i 2018. Fikk jeg svar på 2 minutter.
     
  13. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    I "gamle dager" gikk det på minuttet for meg også, men i 2018 tok det vel en dag eller to og jeg husker jeg var litt nervøs for hvorfor det drøyde. Leste flere rapporter fra andre at det også tok uvanlig lang tid sammenlignet med tidligere.

    Men når jeg søkte for et par uker siden så var det tilbake til umiddelbar godkjenning.
     
    RoadKing liker dette
  14. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,324
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Tok en time ca her.
     
  15. DrJens

    DrJens Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    559
    Bonuspoeng:
    93
    Søkte for en måned siden, det tok ca tre - fem minutter. Gikk fort i alle fall. Så nå får vi bare se om det blir LA 25. nov.
     
  16. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,489
    Likes mottatt:
    1,428
    Bonuspoeng:
    113
    I en stadig jakt på den perfekte "kortstokk" tar jeg et kritisk blikk på bunken min...

    Shell Mastercard har dessverre tapt seg de siste årene.
    Først ble ble Vipps/Payr unntatt Trumf, så ble bonusen satt ned fra 1 til 0,75%.

    For en som bruker Trumf til NCC/EB og allerede har NCMC og SAS MC Premium er Shell Mastercard nesten ubrukelig.

    1000 kr brukt med NCMC gir 100 NC-poeng og 1000 kr brukt med Shell Mastercard gir 112,5 NC-poeng.
    Regnestykket for SAS EB er i SAS MC Premiums favør, med god margin (1000 kr brukt = 200 EB vs 75 EB).

    Shell Mastercard har blitt værende på nåde, men nå blir valget enkelt:

    upload_2021-11-19_20-50-59.png

    Kortet er vel ikke lenger best på noe?
    3% rabatt på enhver bensinstasjon med DNB MC slår 40 øre per liter hos Shell any day of the week.
     
    Last edited: 19. nov 2021
  17. AndersWE

    AndersWE Medlem

    Innlegg:
    142
    Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    43
    Se her ja, har også beholdt det etter at jeg fikk SAS MCP, siden det er gratis.

    Har ikke DNB så tror jeg beholder det til tanking på Shell, er stort sett dem som har 98 oktan som jeg må ha til mororsykkelen.
     
    freddyen liker dette
  18. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    1,244
    Bonuspoeng:
    93
    Hvorfor ikke bytte til ST1 Shell Mastercard? Jeg bruker det til bilvask og bensin. Kommer du over 5000 Superduper poeng så har du 50% Trumf bonus på bilvask (inkludert vaskehefter). Drar opp mot 50000 EB poeng per år på bilvask og bensin med 2 biler hvorav den ene er fossil
     
    freddyen liker dette
  19. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,489
    Likes mottatt:
    1,428
    Bonuspoeng:
    113
    Det virker litt halvhjertet og overflødig dette kortet.
    Kortet gir ingen bonus utenfor Shell annet enn "superduper-poeng" som kun kan brukes til å stige i gradene og få høyere Trumfbonus på bensin og bilvask hos Shell.

    Da gir det kun mening å bruke kortet hos Shell. Det vil ikke lønne seg å gi fra seg omsetning på andre kort for bygge superduper-status.
    På høyeste superduper-nivå er bensinrabatten 55 øre pr liter (ca 3% ved pumpepris på 18 kr). Helt på det jevne sammenlignet med andre bensinkort.

    Da gjenstår 50% Trumf-rabatt på bilvask og det kan være gunstig med høyt forbruk.
    Om du håver inn 50K EB i året på kortet, så er det nok rett for deg! :)
     
  20. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    1,244
    Bonuspoeng:
    93
    Den påstanden er jeg uenig i. For min del har jeg et forbruk på rundt 15000 årlig på bensin og vask. Det gir 3000 poeng. Da fyller jeg opp med 20000 i annen omsetning så jeg holder meg akkurat over grensa for øverste nivå. På de 20000 i omsetning taper jeg 4000 poeng jeg hadd fått om jeg hadde lagt det på Amex. Men jeg får 50% bonus på bilvask i steden for 25% og det utgjør rundt 1800 trumf kroner og 24000 poeng per år. Så å holde seg akkurat over grensa er definitivt lønnsomt.

    Men bruker kortet som "nisjekort" til dette og ikke utover det. Ellers går alt av omsetning til Amex eller DNB Saga. Har kun 10000 i limit på det kortet:)
     
    freddyen liker dette

Del denne siden