USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,610
    Likes mottatt:
    6,040
    Bonuspoeng:
    183
    Har kjørt mellom New York<->Toronton (Rainbow bridge) og Seattle<->Vancouver noen ganger. Da var det helt uproblematisk og null stress. Var heller ikke særlig ventetid. Jeg leide bil i USA og det var helt uproblematisk å ta med leiebilen over til Canada. Vil jo anta det er like enkelt den andre veien.
     
    Skarven and holmen like this.
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,690
    Likes mottatt:
    872,285
    Bonuspoeng:
    293
    Da vi fløy fra Victoria til Seattle var det vanlig grensekontroll i sjøflyhavnen, alle vanlige innreisespørsmål, men vi var jo er fåtall passasjerer på flyet så det gikk fort.

    Jeg har aldri kjørt over grensen fra Canada, men på grensekontrollen i TV serien ser det ut som det er vanlig kontroll.
    Tips : ikke ta med narkotika i bilen ... de finner de
     
    holmen liker dette
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,506
    Likes mottatt:
    62,915
    Bonuspoeng:
    293
    Søren, da er jo hele turen til ingen nytte! :p
     
    Eddie47 liker dette
  4. runarg

    runarg Aktivt Medlem

    Innlegg:
    342
    Likes mottatt:
    749
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har kjørt rundt 20 ganger på I5 fra USA til Vancouver. Kontrollen er ingen problem, den tar 1-2 minutter. Men det er stor trafikk, så jeg har stått i kø opptil 1,5 timer. Det er det samme begge veier.
    Jeg har også flere ganger kjørt til Port Angeles, Washington og tatt fergen (med bil) til Victoria, British Columbia. Der har kontrollen i Victoria alltid gått raskt, selv med full ferge.
     
  5. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,811
    Likes mottatt:
    1,719
    Bonuspoeng:
    113
    Hva er trikset for å få 13,5 poeng når man har mye Trumf? Overføre til et Choice-nummer som ikke virker og sette opp automatisk overføring til EB i mellomtiden?
     
  6. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,330
    Likes mottatt:
    868
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg prøvde dette for 2 år siden og det fungerte ikke da iallfall.
     
  7. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, ikke for en vanlig nordmann på ESTA. De reglene har vore uendret siden mars 2020, se UDs reiseinfo og IATA Timatic.

    I USA må du normalt gjennom passkontroll ved internasjonal transfer.
     
    snus_mumrikken liker dette
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Ordnet ny ESTA i dag. Prosessen var helt som før, godkjent innen halvtime.

    Det er obligatorisk å oppgi kontonavn for dine sosiale medier.

    På "U.S. Point of Contact Information" og "Address While in the U.S." kan du bruke
    UNKNOWN på alle felt, utenom telefonnummer som du fyller ut med nuller (0).

    Investering; 14 USD og varer i to år, om du ikke reiser innom noen lumske land.

    https://esta.cbp.dhs.gov/
     
    Eddie47 and Maggie like this.
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,040
    Likes mottatt:
    33,270
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ganske utrolig. Hadde de gjort dette til sine egne borgere ville det blitt opprør.
    Og så kjefter de på andre stater for å være totalitære.
    Misforstå meg rett, jeg har bodd og arbeidet i USA og er veldig glad i landet og mine mange venner der borte. Men jeg kjenner at nå begynner begeret å bli fullt.
     
    Travellingalf liker dette
  10. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,578
    Likes mottatt:
    22,660
    Bonuspoeng:
    183
    Ifølge lenken du oppgir er det optional, ikke obligatorisk.

     
  11. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,431
    Likes mottatt:
    4,335
    Bonuspoeng:
    113
    Det triste er vel at mange vil oppgi det uansett "fordi de ikke har noe å skjule" eller av frykt for å få avslag.

    Kanskje det også er en måte å sondere terrenget for å se hvor mange som opplyser om det, og kan jo være at de som ikke oppgir det får en ekstra sjekk ;)

    Har aldri opplyst det, og kommer heller ikke til å opplyse om det. Hvis det blir obligatorisk vil jeg fortsatt prøve å unngå å opplyse om det. Jeg ville også ha nektet å låse opp telefon/laptop hvis jeg ble spurt om det. Da snur jeg heller i døra.
     
    Oppirumpadi liker dette
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Dere får prøve. På søknaden jeg fylte ut var det punktet obligatorisk å svare på.
     
  13. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,578
    Likes mottatt:
    22,660
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har ikke behov for ESTA før 2022, så jeg drøyer søknaden. Forrige gang jeg søkte var i 2019 og da kunne det se ut som obligatorisk, men var ikke det.
    Om de har endret reglene, får de oppdatere FAQ tilsvarende. :)
     
    Travellingalf and Edvard like this.
  14. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,431
    Likes mottatt:
    4,335
    Bonuspoeng:
    113
    "I do not have an online presence."
    Siden FAQ sier det er optional så ser jeg ingenting galt i dette alternativet.
     
    milehigh and Oppirumpadi like this.
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Å svare usant til amerikansk grensekontroll på noe som en 7-åring klarer å sjekke, det høres fornuftig ut. Mulig det ikke vil påvirke ESTA-søknaden, men jeg vil anbefale å ikke lyve til immigrasjonsmyndigheter.
     
    Last edited: 02. juli 2021
  16. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,431
    Likes mottatt:
    4,335
    Bonuspoeng:
    113
    Det er såklart et godt råd, og noe jeg støtter. Da er det sånn sett bedre å skrive "optional" eller "not applicable" i en av tekstfeltene :)
     
  17. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    At du har innreisetillatelse til USA et al. og får fly til landet betyr ikke at du automatisk slipper inn. Dette bestemmes ved grensekontroll.

    Om du Googler «denied entry to X» så kan du lese historier og eksempler.

    Dersom du nektes innreise, blir du passet på og sendt tilbake. I Norge er internering på Trandum et vanlig ventested om du må overnatte.

    Normalt vil retur være med samme flyselskapet som du kom inn på. Om du ikke har billett som kan endres og carrier ikke er fleksibel, kan det være at du må betale change fee/fare difference eller kjøpe ny billett hjem. Du blir uansett satt på et fly ut av landet.

    At du har vore nektet innreise før kan påvirke framtidige besøk og søknader, men det kommer helt an på din sak og forholdet lagt til grunn.

    Om du ved passkontroll er et tvilstilfelle blir du tatt videre til secondary inspection. I et slikt tilfelle har CBP tilgang på mer informasjon enn du tror, så vær ærlig på alt.
     
    Eddie47 liker dette
  18. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,835
    Likes mottatt:
    12,090
    Bonuspoeng:
    183
    Hugsar ein gong eg var på jobb i USA, blei med på seilas frå Galveston til Coatzacoalcos i Mexico.
    Hadde fly derifrå til Houston, fekk dei fire *SSSS på boardingkortet mitt. Men flyet blei kansellert p.g.a dårleg vær. Sammen med kollegaer satte me oss i ein bil å køyrde til Villahermosa for å fly ut neste dag sidan alle fly hadde blitt kansellert ut frå Coatzacoalcos så det ville sannsynlegvis bli vanskeleg å fly ut sjølv når uværet roa seg.

    Neste dag fekk eg ikkje dei 4 S'ane på boardingkortet, men det var mykje spørsmål når eg skulle inn i Houston.
    Blei spurt om eg var her for å sei opp jobben min, vel eg hadde faktisk vore på intervju i Noreg å fått tilbud om ny jobb som eg skulle diskutere med min sjef i Houston.

    Så ja, dei veit/kan finne ut meir enn du trur....
    Så alltid vær ærleg.
     
    RoadKing, Eddie47 and Edvard like this.
  19. Raffen

    Raffen Nytt Medlem

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    8
    Usikker hvilket forum jeg skal spørre i. Prøver dette.
    Azimo som er en britisk firma med en nettside og App som lar deg overføre penger fra blant annet kredittkort til bankkonto i utlandet veldig enkelt og til rimelig lav pris.
    Jeg går ut fra at dette blir behandlet som et minibank uttak eller ren pengeoverføring selv om det kom opp at det var betaling til Azimo Ltd. som kom opp som betalingsinformasjon på nettsiden hvis man bruker et kredittkort?
    Det står nå i nettbanken (brukte debit kort) at det er en pengeoverføring slik at cashback eller bonus poeng kan man antakelig se langt etter?
    Foreløpig er overførsel bare reservert på kortet selv om pengene er tilgjengelig på konto i det landet pengene ble overført til.
     
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 21. sept 2021
    milehigh and Eddie47 like this.

Del denne siden