En ting å tenke på: hvis man svarer "ja" på om man er dømt, så diskvalifiserer man seg for ESTA og man må ha visum uansett. Vær obs på at de ikke teller ting som er "bøtelagt og oppgjort". Du finner masse informasjon om dette. Et datapunkt: En tidligere kollega av meg var i USA lenger enn han hadde lov til. Muligens var det noe jobbing også. Han ble ilagt innreisenekt i 5 år og kan ikke lenger bruke ESTA. Ingen andre konsekvenser enn det. En annen side jeg fant har ført opp: Nå vet vi jo ikke hva @Melwood har på rullebladet sitt, men så langt jeg kan tolke det så vil småting som fartsbøter (forenklet forelegg), bruk av hasj (strafferamme 3 måneder, mindre enn hva USA skriver om 12 måneders strafferamme og straffen du fikk var 6 måneder eller mindre) og .. eh.. ja. Jeg har bare en fartsbot på rullebladet mitt, så jeg svarer nei på spørsmålet. @Melwood , du må nesten selv bestemme deg for om rullebladet ditt er rent nok, og om du vil unnlate å opplyse om det hvis det ikke er rent nok. Og vi lurer såklart på hva din venn av en venn har gjort
Nå er ikke jeg jurist, men bot kvalifiserer definitivt ikke til å være straffedømt. Å være straffedømt innebærer dom i en rettsak.
Enda mer presis, straffesak. Sivile saker, f.eks nabokrangel som havner i retten er sannsynligvis ok.
En fartsbot som du godtok på stedet havnet ikke i rullebladet ditt. Om du ikke godtok den, og den havnet i retten og du tapte, da havnet dommen i rullebladet.
Jeg har en booking hos Bokking.com via viatrumf og må endre litt på dato. Har noen erfaring på hvordan det blir med tanke på trumf bonus ved endring eller burde jeg booke på nytt?
Eneste måten å få trumf på er å kansellere. Har testet å,endre og da ble det sagt at det ikke var den bookingen som viatrumf gjaldt.
Litt usikker på om dette er riktig tråd: Dokumentasjon fullvaksinasjon Covid?! Hva kreves her nå? Reiser i morgen, så om noen har erfaringer fra siste dager, så er det fint om noen deler
Absolutt ingen spørsmål for oss noe sted utover egenerklæringsskjema som ble samlet inn ved boarding CPH-ORD for et par uker siden.
Det samme for halvannen uke siden ved CPH-SFO. Jeg er fullvaksinert. Om du @chrt også er det, så er det ingen problem. Jeg tok med en print av "beviset" fra Helsenorge, just in case, men ingen spør etter det. Om du ikke er vaksinert, så må du ta en runde med covidsjekk og være negativ.
Vi ble faktisk hanket til siden på tilfeldig kontroll i CPH rett etter pass kontroll. De spurte om å få se egenerklæring og kom med oppfølging spørsmål på dokumentasjon for vaksinering på begge voksne i reisefølge. Vi hadde av gammel vane utskrift fra helsenorge med dokumentasjon på 3av3 doser. Ingen kontroll ved insjekk på OSL eller ankomst SFO.
Alle som skulle til USA ble sluset i egen kø for innsamling av skjemaet, og jeg utelukker ikke at noen fikk kontrollspørsmål, men er temmelig sikker på at ingen mp vise noe der.
Takk @milehigh @Flyingdutchman og @Magnus1001 !! Jeg har nå printed HelseNorge-attesten, en Esta-kopi og egenerklæringen. Da er det bare å ønske seg selv "God tur"
Mulig alle måtte innom den skranken etter passkontrollen, det var ingen andre reisende i passkontroll da vi ankom så regnet bare med at vi ble hanket inn tilfeldig. Vi ble bedt om å fremvise egenerklæringen. Den ble samlet inn under boarding.
Alle besøkende (over 18 år) må være vaksinert før innreise til USA, kun noen svært spesifikke unntak: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/proof-of-vaccination.html#faq-exceptions
Takk for rettelse! Vil tro det er et "ikke tema" for de fleste her inne, men man kan ha grunner til å motsette seg vaksinasjon og kanskje den grunnen kvalifiserer til unntak og en form av særbehanding.
Hvis du av helsemessige grunner ikke kan ta vaksinen og har dokumentasjon på dette så er vel det ett av de spesifikke unntakene mener jeg å huske
Jeg var overrasket da jeg sjekket inn på OSL i går for reise til LAX, via CPH. Det første han spurte om var å få se vaksinasjonsattest. Det er lenge siden sist.