USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,431
    Likes mottatt:
    4,335
    Bonuspoeng:
    113
    En ting å tenke på: hvis man svarer "ja" på om man er dømt, så diskvalifiserer man seg for ESTA og man må ha visum uansett.

    Vær obs på at de ikke teller ting som er "bøtelagt og oppgjort". Du finner masse informasjon om dette.

    Et datapunkt: En tidligere kollega av meg var i USA lenger enn han hadde lov til. Muligens var det noe jobbing også. Han ble ilagt innreisenekt i 5 år og kan ikke lenger bruke ESTA. Ingen andre konsekvenser enn det.

    En annen side jeg fant har ført opp:
    Nå vet vi jo ikke hva @Melwood har på rullebladet sitt, men så langt jeg kan tolke det så vil småting som fartsbøter (forenklet forelegg), bruk av hasj (strafferamme 3 måneder, mindre enn hva USA skriver om 12 måneders strafferamme og straffen du fikk var 6 måneder eller mindre) og .. eh.. ja.

    Jeg har bare en fartsbot på rullebladet mitt, så jeg svarer nei på spørsmålet. @Melwood , du må nesten selv bestemme deg for om rullebladet ditt er rent nok, og om du vil unnlate å opplyse om det hvis det ikke er rent nok.

    Og vi lurer såklart på hva din venn av en venn har gjort :)
     
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,040
    Likes mottatt:
    33,270
    Bonuspoeng:
    293
    Nå er ikke jeg jurist, men bot kvalifiserer definitivt ikke til å være straffedømt. Å være straffedømt innebærer dom i en rettsak.
     
    Maggie liker dette
  3. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,611
    Likes mottatt:
    6,043
    Bonuspoeng:
    183
    Enda mer presis, straffesak. Sivile saker, f.eks nabokrangel som havner i retten er sannsynligvis ok.
     
    Last edited: 21. jan 2023
    RoadKing liker dette
  4. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,611
    Likes mottatt:
    6,043
    Bonuspoeng:
    183
    En fartsbot som du godtok på stedet havnet ikke i rullebladet ditt. Om du ikke godtok den, og den havnet i retten og du tapte, da havnet dommen i rullebladet.
     
  5. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,431
    Likes mottatt:
    4,335
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vet, jeg bare dekker ryggen min i tilfelle noen leser dette og tror at jeg lyver på ESTA :)
     
  6. Melwood

    Melwood Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for svar . Det inntraff en søndag etter en litt for sen lørdag
     
  7. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,331
    Likes mottatt:
    869
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har en booking hos Bokking.com via viatrumf og må endre litt på dato. Har noen erfaring på hvordan det blir med tanke på trumf bonus ved endring eller burde jeg booke på nytt?
     
  8. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    884
    Likes mottatt:
    723
    Bonuspoeng:
    93
    Da slettes linken til viatrumf. Hvis du kan kansellere og booke på nytt så ville jeg gjort det.
     
    mrt liker dette
  9. Pyro

    Pyro Aktivt Medlem

    Innlegg:
    280
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Eneste måten å få trumf på er å kansellere. Har testet å,endre og da ble det sagt at det ikke var den bookingen som viatrumf gjaldt.
     
    mrt liker dette
  10. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    522
    Likes mottatt:
    1,934
    Bonuspoeng:
    93
    Litt usikker på om dette er riktig tråd:
    Dokumentasjon fullvaksinasjon Covid?! Hva kreves her nå? Reiser i morgen, så om noen har erfaringer fra siste dager, så er det fint om noen deler :)
     
  11. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,116
    Likes mottatt:
    9,251
    Bonuspoeng:
    183
    Absolutt ingen spørsmål for oss noe sted utover egenerklæringsskjema som ble samlet inn ved boarding CPH-ORD for et par uker siden.
     
    chrt liker dette
  12. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,578
    Likes mottatt:
    22,660
    Bonuspoeng:
    183
    Det samme for halvannen uke siden ved CPH-SFO.
    Jeg er fullvaksinert. Om du @chrt også er det, så er det ingen problem. Jeg tok med en print av "beviset" fra Helsenorge, just in case, men ingen spør etter det.
    Om du ikke er vaksinert, så må du ta en runde med covidsjekk og være negativ.
     
    chrt liker dette
  13. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,020
    Likes mottatt:
    2,993
    Bonuspoeng:
    113
    Vi ble faktisk hanket til siden på tilfeldig kontroll i CPH rett etter pass kontroll.
    De spurte om å få se egenerklæring og kom med oppfølging spørsmål på dokumentasjon for vaksinering på begge voksne i reisefølge. Vi hadde av gammel vane utskrift fra helsenorge med dokumentasjon på 3av3 doser.
    Ingen kontroll ved insjekk på OSL eller ankomst SFO.
     
    tobeornot999 and chrt like this.
  14. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,116
    Likes mottatt:
    9,251
    Bonuspoeng:
    183
    Alle som skulle til USA ble sluset i egen kø for innsamling av skjemaet, og jeg utelukker ikke at noen fikk kontrollspørsmål, men er temmelig sikker på at ingen mp vise noe der.
     
  15. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    522
    Likes mottatt:
    1,934
    Bonuspoeng:
    93
    Eddie47, OyvindN, indahla and 2 others like this.
  16. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,020
    Likes mottatt:
    2,993
    Bonuspoeng:
    113
    Mulig alle måtte innom den skranken etter passkontrollen, det var ingen andre reisende i passkontroll da vi ankom så regnet bare med at vi ble hanket inn tilfeldig.
    Vi ble bedt om å fremvise egenerklæringen. Den ble samlet inn under boarding.
     
    chrt liker dette
  17. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,293
    Likes mottatt:
    6,427
    Bonuspoeng:
    183
    Flyingdutchman liker dette
  18. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,578
    Likes mottatt:
    22,660
    Bonuspoeng:
    183
  19. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,842
    Likes mottatt:
    8,359
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du av helsemessige grunner ikke kan ta vaksinen og har dokumentasjon på dette så er vel det ett av de spesifikke unntakene mener jeg å huske
     
  20. runarg

    runarg Aktivt Medlem

    Innlegg:
    342
    Likes mottatt:
    749
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var overrasket da jeg sjekket inn på OSL i går for reise til LAX, via CPH. Det første han spurte om var å få se vaksinasjonsattest. Det er lenge siden sist.
     

Del denne siden