USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    369
    Bonuspoeng:
    63
    Er det noen som vet hvor strenge flyselskapene er på mellomnavn i pass til USA. Vi har reist flere ganger til USA uten å ha lagt inn dette, men så ble det nevnt i en samtale av noen at amerikanske flyselskaper kan være litt vanskelige på dette. Vi skal fly med United i mars (første gang), men jeg har ikke mellomnavn til min kone og min sønn i billettene. Noen som har erfaring med om det kan by på problemer? Får vel uansett ikke SAS til å endre navn hos andre flyselskap?
     
  2. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,281
    Likes mottatt:
    2,238
    Bonuspoeng:
    113
    Må bare si at jeg er sjokkert over SAS (igjen). Har kjøpt en billett til YYZ med flyvning via EWR. Når jeg tar kontakt med dem og spør om jeg trenger noen papirer for USA, så henviser de meg til ambassaden... det er jo latterlig, de har jo solgt meg reisen. De kan jo dette.

    Uansett - skal jeg bare søke om ESTA her og ferdig med det? Er ESTA one-time, eller er man god for en periode?
     
  3. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,431
    Likes mottatt:
    4,335
    Bonuspoeng:
    113
    - What's the purpose of your travel?
    - Vacation.
    - What do you plan to do during your vacation?
    - Relax.
    - And what do you do to relax?
    - Nothing.
    - Where are you staying during your vacation in the united states?
    - Hotel.
    - Do you know the name and address of this hotel?
    - Yes.

    :cool:

    Fikk meg til å tenke på

    [​IMG]

    Ikke akkurat en kunstform, men noen nordmenn (hei Mamma!) har kanskje en tendens til å ville fortelle livshistorien sin til CBP, men andre er mer "hva er det minimum av ord jeg må si for å komme meg igjennom denne samtalen?".

    Min erfaring er at det stort sett går greit om man svarer i en hel setning, og at man av og til får et oppfølgingsspørsmål som de på ingen måte bryr seg om, de vil bare se om du virker sannferdig.

    Fikk en gang et spørsmål om hva jeg har som levebrød.
    - project manager.
    - and what kinds of projects do you manage?
    - eh.. øh.. [den type prosjekt jeg jobber med]

    Hadde ikke forventet det siste spørsmålet, men det gikk jo fint denne gangen også.
     
    tobeornot999 and Flyingdutchman like this.
  4. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,293
    Likes mottatt:
    6,428
    Bonuspoeng:
    183
    Du må være klarert for innreise til USA selv om du bare skal mellomlande. For de fleste nordmenn innebærer dette maskinlesbart pass, ESTA og Covid-sertifikat som viser at du er fullvaksinert / to doser. ESTA er gyldig for ubegrenset antall reiser i opptil to år / til passet går ut på dato.
     
    The_Dude liker dette
  5. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,396
    Likes mottatt:
    10,387
    Bonuspoeng:
    183
    Klarer ikke helt å se hvordan du kan klage på SAS her.
    Hva du trenger av papirer vil jo variere ut i fra mange faktorer. Vanlige norske statsborgere med norsk pass trenger bare ESTA, men det er masse untak her hvor man faktisk må søke visum.

    Edit: Hvis man kan reise med ESTA så har en godkjent ESTA varighet i 2 år.
     
  6. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,281
    Likes mottatt:
    2,238
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, og forventer jeg et svar som f.eks dette: "Er du norsk statsborger, vil du sannsynligvis bare trenge ESTA. Du kan søke på denne linken <link>. Om dette ikke innvilges, bør du kontakte den amerikanske ambassaden".

    Da er man kundefokusert og har spilt saken videre det amerikanske systemet. Case closed. Å trekke på skuldrene og si "aner ikke" er jo for dumt - spesielt når de faktisk aner.
     
  7. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,205
    Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Er det fremdeles et krav at man må være fullvaksinert for å komme inn i USA? Ikke at det er et problem for meg, men trodde dette var frafalt.
     
  8. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,293
    Likes mottatt:
    6,428
    Bonuspoeng:
    183
  9. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,495
    Likes mottatt:
    3,967
    Bonuspoeng:
    113
    Absolutt ingen spørsmål om koronasertifikat for noen dager siden, men greit å ha med allikevel. Fikk spørsmål om ESTA, men ville ikke se papirene. De får vel kanskje opp på skjermen at ESTA er godkjent når de sjekker passet.
     
  10. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,250
    Likes mottatt:
    8,666
    Bonuspoeng:
    183
    Uendelig mye mer komfortabelt å legge ansvaret på de reisende selv, og det er mer forutsigbart for alle parter. Som transportør skal SAS kunne verifisere at du har de nødvendige dokumentene, men det hadde vært unødvendig komplisert å trene opp personell til å navigere all verdens innreisekrav for alle mulige pass, og kunne konsekvent levere korrekt informasjon.
     
    kaijoar, braathens safe and Flyrlavt like this.
  11. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,242
    Likes mottatt:
    8,578
    Bonuspoeng:
    183
    Du verden!

    Som et annet medlem på forumet her pleier å si ;)
     
    braathens safe liker dette
  12. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,495
    Likes mottatt:
    3,967
    Bonuspoeng:
    113
    +1 og det er ikke kun SAS som opererer slik. I løpet av de 2 siste ukene har jeg fått feilinformasjon om papirarbeid og tilganger fra både Swiss, ANA og United. Da er det fint at man har gjort nødvendig research på egenhånd i forkant av reisen.
     
    jgroneng liker dette
  13. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,281
    Likes mottatt:
    2,238
    Bonuspoeng:
    113
  14. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,297
    Likes mottatt:
    17,751
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel du som reisende som har ansvaret med å skaffe deg det som er påkrevet av reisedokumentasjon som feks pass, visum, vaksinekort, reiseforsikring ++
     
    tobeornot999 liker dette
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,511
    Likes mottatt:
    62,931
    Bonuspoeng:
    293
  16. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,974
    Likes mottatt:
    2,275
    Bonuspoeng:
    113
    Hvorfor ikke bruke appen Reiseklar fra UD som inneholder det man trenger - for hele verden... Fungerer helt utmerket.
     
  17. Flighter

    Flighter World Traveler

    Innlegg:
    90
    Likes mottatt:
    130
    Bonuspoeng:
    33
    Fruen og jeg har booket en bonusreise til Panama via JFK i USA til høsten. Har forsøkt å lese meg litt opp på temaet transit visa for Nordmenn som reiser via USA. Ser at SAS skiver i bookingen at vi må fylle inn APIS, (Advance Passenger Information). Er det noen som vet om man må fylle ut ESTA i tillegg, og i så fall hva koster det?
     
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,511
    Likes mottatt:
    62,931
    Bonuspoeng:
    293
    Du må ha ESTA ja. Tror det koster $21 nå, gikk opp fta 14 for en stund siden. Husk å gå via den offisielle siden, så du ikke betaler mer enn nødvendig.
    https://esta.cbp.dhs.gov/
     
    RoadKing, Flighter and Eddie47 like this.
  19. Flighter

    Flighter World Traveler

    Innlegg:
    90
    Likes mottatt:
    130
    Bonuspoeng:
    33
    Takk
     
  20. Duxton

    Duxton EBG - SIXT Diamond

    Innlegg:
    200
    Likes mottatt:
    204
    Bonuspoeng:
    43
    Stemmer det at en peruansk statsborger som reiser fra Peru til Norge, med transit på JFK på 2 timer må ha visum?
     

Del denne siden