USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. torfje

    torfje Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Hei.

    Noen som har søkt esta i det siste som ikke er i arbeid som kan dele erfaring? Får man dette godkjent? Om man kan vise til at man har penger til å betale hele oppholdet så skal det i utgangspunktet gå fint i immigrasjon?
     
  2. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,380
    Bonuspoeng:
    93
    God kveld godtfolk !

    Er 4 år siden sist ESTA, og skulle "kjapt" :p Fylle ut en ny runde med søknader for familien.

    Kom så til dette spørsmålet :

    U.S. POINT OF CONTACT INFORMATION

    Det kan jeg ikke huske var krav tidligere? Greit nok at de krever en adr for første natten, men her står det følgende.

    When filling in the contact details in your ESTA application, it is important to provide accurate and up-to-date personal information. This ensures that the US authorities have the appropriate means to contact you or your point of contact if necessary.

    What if I don't have a point of contact in the US?
    Some travellers may not have a personal point of contact in the USA when completing their ESTA application. However, there are alternative options for providing appropriate contact information. Here is what you can do if you do not have a point of contact in the US:

    • Hotel contact details: If you have already booked accommodation, you can provide the contact details of the hotel where you will be staying in the USA. Be sure to get the hotel's complete information, including name, address, phone number and email address.

    Betyr dette i det store og hele at jeg bare kan legge inn navn og all info for hotellet vi skal bo på første natten i både feltet for "US Contact point" og under " Address while in the U.S" ?

    :)
     
  3. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,293
    Likes mottatt:
    6,428
    Bonuspoeng:
    183
    Riktig. UNKNOWN er såvidt jeg kan huske også et gyldig svar ifølge infoboksen i skjemaet.
     
  4. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,380
    Bonuspoeng:
    93
    Hjertelig takk :)
     
  5. Jojo

    Jojo Medlem

    Innlegg:
    88
    Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    Har selv lurt på hvordan jeg skal forholde meg til U.S. Point of Contact Information-feltet ved påfølgende innreiser til USA på samme ESTA, siden en ikke kan redigere feltet i etterkant, og den henger da igjen med hotellinfo fra mitt første besøk. Har noen opplevd noe problem eller spørsmål med dette?
     
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,690
    Likes mottatt:
    872,285
    Bonuspoeng:
    293
    Når du har fått ESTA har du innreisetillatelse til USA mange ganger frem til utløp, du trenger ikke endre noe selv om du skal til ulike steder.
     
    Sonictravel liker dette
  7. antirealiti

    antirealiti Medlem

    Innlegg:
    143
    Likes mottatt:
    285
    Bonuspoeng:
    63
    Highjacker denne tråden: Fikk ESTA-godkjent i fjor, den er "gyldig" frem til 2025 en gang. Har en tur om 1 mnd ca. - kan jeg bare reise uten å gjøre noe som helst denne gangen? Eller må jeg søke på nytt?
     
    The_Dude liker dette
  8. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,511
    Likes mottatt:
    62,932
    Bonuspoeng:
    293
    Trenger ikke gjøre noe som helst.
     
    antirealiti liker dette
  9. antirealiti

    antirealiti Medlem

    Innlegg:
    143
    Likes mottatt:
    285
    Bonuspoeng:
    63
    Takk!
     
  10. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,273
    Likes mottatt:
    5,546
    Bonuspoeng:
    183
    Er det noen grense for hvor nærme utgangen av ESTA man kan dra? Greit å være i USA en uke før utløp?

    K
     
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,293
    Likes mottatt:
    6,428
    Bonuspoeng:
    183
    Det holder at ESTA er gyldig ved innreise.

    Fra https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en:

    Do I need to apply for a new ESTA if my current travel authorization will expire while I'm in the United States?

    No. ESTA travel authorization needs only to be valid upon arrival in the United States.
     
    milehigh, drsyk and democomputer like this.
  12. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,413
    Bonuspoeng:
    293
    Hva du vet :) Da må en bare søke ved utgang! Takker
     
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,690
    Likes mottatt:
    872,285
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan også søke selv om du vet at du ikke kommer til å reise .. oppgi et hotel.
    Greit å ha godkjent ESTA dersom det skulle dukke opp en First billett ..
     
    milehigh liker dette
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,511
    Likes mottatt:
    62,932
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan bare skrive UNKNOWN på alle felter. Funka for meg.
     
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,511
    Likes mottatt:
    62,932
    Bonuspoeng:
    293
    Har ikke testet dette selv, men nå kan man visst bruke MPC (Mobile Passport Control) også med ESTA.

    Internett sier at man ikke nødvendigvis sparer noe tid, om det ikke er egne køer for MPC. Men, det er jo verdt å sjekke ut.

    Det er en app til telefonen, også registrerer man ankomsten når man lander. (Hvis jeg har skjønt det rett)

    Står at det er for "returning visa waiver travelers", så kanskje ikke for første gang på en ESTA? Vet ikke.

    Lite info å finne på nett, det står ikke på denne siden i det hele tatt (såvidt jeg kan se):https://www.cbp.gov/travel/us-citizens/mobile-passport-control

    Men i appen står det at det gjelder også for ESTA.
     
    trygveat and markus like this.
  16. runarg

    runarg Aktivt Medlem

    Innlegg:
    342
    Likes mottatt:
    749
    Bonuspoeng:
    93
    Det var interessant. Jeg har sjekket dette tidligere, og da sto det ikke noe om ESTA. Nå står det klart på siden du linket til: "The MPC mobile app, is available to U.S. citizens, U.S. lawful permanent residents, Canadian B1/B2 citizen visitors and returning Visa Waiver Program travelers with approved ESTA.".
    Og det ser jo ut som om det er en egen kø? Det står: "Travelers using MPC will be directed to a specific processing lane for a streamlined entry process.".
    Det jeg ikke liker er at det står at man skal ta en selfie og svare på en del spørsmål etter at man har landet. Det hadde vært fint om det kunne gjøres på forhånd.
    Det skal bli spennende å se om noen prøver det snart. Min første tur er i midten av april.
     
    markus liker dette
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,511
    Likes mottatt:
    62,932
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg forstår det sånn at noen steder er det en egen kø, eller man blir ledet inn i Global Entry-køen. Men har også lest på Reddit at det er steder hvor man ikke hadde noen egen kø, så man sparer ikke noe tid i det hele tatt. Men, dette kan jo endre seg. (Og jeg vet ikke hvor det var snakk om at de ikke hadde egen kø)

    Litt upraktisk at man ikke kan gjøre alt dette før man lander på ankomststedet, men hvis det gjør at man sparer tid, så er det fint. All den tid vi ikke har tilgang til Global Entry med norsk pass.
     
  18. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde lastet ned appen og når jeg landet i LA for et par uker siden så fylte jeg ut og fikk vel en QR kode eller noe i MPC appen. Så etter en egen kø, fant ihvertfall ingen og når jeg prøvde å forhøre meg ble jeg bare sendt inn i den vanlige køen, men usikker på om vedkommende i det hele tatt hørte hva jeg spurte om.

    Når jeg kom frem til skranken så viste jeg han som satt der skjermbildet i appen, men han bare vinket den vekk og sa vel noe sånt som "we don't use/need that"
     
    Last edited: 15. febr 2024
  19. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,431
    Likes mottatt:
    4,335
    Bonuspoeng:
    113
    Du testet ikke tilfeldigvis dette @Maggie ?

    De siste gangene jeg var i USA gikk det så raskt med APC-maskinene at det ikke var noe vits i å styre med noe annet.
     
  20. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,484
    Likes mottatt:
    25,270
    Bonuspoeng:
    183
    Nei. Det var eller ikke et behov. Absolutt null kø gjennom immigrasjonen. Rett til luken:)
    Aldri kommet meg så kjapt med leiebil ut fra MIA. Nesten ikke til å tro:)
     

Del denne siden