USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,281
    Likes mottatt:
    2,238
    Bonuspoeng:
    113
    Skal prøve dette on 2 uker på ORD.

    Eller er det APC-maskiner der også? Eneste erfaring jeg har er EWR, som var elendig.
     
  2. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,431
    Likes mottatt:
    4,335
    Bonuspoeng:
    113
    Tror vi brukte APC-maskinene på EWR i fjor, og det gikk ganske raskt. Men av og til ser det ut til at det er mindre kø hvis man går utenom maskinene..

    Noe helt annet nå enn da jeg først flydde til USA og det var 90 minutters ventetid

    Jeg forventer imidlertidlig å måtte vente i 60 minutter hver gang, og blir positivt overrasket.

    Eneste som er en god indikator på at du vil få en dårlig dag i imigrasjonen er hvis USA ikke har blitt enige om nytt budsjett og har en shutdown. DA går det tregt da.
     
    The_Dude liker dette
  3. runarg

    runarg Aktivt Medlem

    Innlegg:
    342
    Likes mottatt:
    749
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor var det? På EWR, LAX og SFO har ikke APC-maskinene vært i bruk siden før COVID. Sist gang jeg sjekket var i høst.
     
  4. runarg

    runarg Aktivt Medlem

    Innlegg:
    342
    Likes mottatt:
    749
    Bonuspoeng:
    93
    Da kom du ikke med SAS til terminal B? Jeg var der sist i november, og de var fortsatt ikke i bruk.
     
  5. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Var ikke i bruk 26. januar i år heller på LAX
     
  6. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,396
    Likes mottatt:
    10,387
    Bonuspoeng:
    183
    view liker dette
  7. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,293
    Likes mottatt:
    6,429
    Bonuspoeng:
    183
    Mobile passport control fungerte veldig bra på SFO. Under 10 minutter fra SK935 parkerte ved gate til jeg var ute.

    Last ned appen, legg inn navn, svar på et par spørsmål og ta en selfie. Deretter kan man følge skilt til Global Entry/Mobile passport control hvor det i dag var null kø. Hos CBP-betjenten viste jeg kun pass, for så å bli raskt vinket videre etter den vanlige "why are you here/how long are you staying".
     
    holmen liker dette
  8. runarg

    runarg Aktivt Medlem

    Innlegg:
    342
    Likes mottatt:
    749
    Bonuspoeng:
    93
    Måtte du vente til du var framme med å svare på spørsmålene og ta en selfie? Eller kunne du gjøre det på forhånd?
     
  9. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,910
    Likes mottatt:
    2,023
    Bonuspoeng:
    113
    Det høres jo lovende ut må jeg si.

    Er det noen som vet om man kan benytte MPC ved nytt ESTA (ikke nytt pass)?
     
  10. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,293
    Likes mottatt:
    6,429
    Bonuspoeng:
    183
    Siste steg før lagring/innsending ber deg bekrefte at du har ankommet. Uklart om appen husker svarene om man legger den bort uten å lagre. Det er uansett en kjapp sak med ja/nei-spørsmål om hva man har med seg over grensen, kjent fra det gamle tollskjemaet.
    Screenshot_20240217-053830.png

    Det bør dog være mulig å klargjøre med navn og foto under Travelers-fanen før man reiser:
    Screenshot_20240217-053812.png
     
    Earl, holmen, Eddie47 and 1 other person like this.
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,293
    Likes mottatt:
    6,429
    Bonuspoeng:
    183
    Det står ikke oppgitt noen forbehold rundt nytt pass eller ESTA i appen:
    Screenshot_20240217-054912.png
     
    holmen, Eddie47 and view like this.
  12. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,431
    Likes mottatt:
    4,335
    Bonuspoeng:
    113
    Ok, så det ser ut til at MPC nå erstatter hva APC-maskinene gjorde. Spør deg hvilket fly du landet med, om du har med deg ting etc? Men forskjellen er at du kan registrere passet på forhånd, så i teorien er dette en bedre idé enn APC-maskinene?
     
  13. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,273
    Likes mottatt:
    5,546
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg testet for meg og pointearner på EWR i helgen. Fylte inn og lagret alle opplysninger på forhånd i appen. Da jeg landet trykket jeg send og fikk beskjed om å ta bilde av oss.

    Det var null kø i immigrasjon, hvert fall for oss som kom først ut av flyet:D, men jeg spurte da jeg kom til første sortering hvor jeg skulle gå med MPC. Det var skiltet mot MPC også. Fikk beskjed om å gå dit det var skiltet for amerikanere. Ellers opplevdes samtalen med immigrasjonsbetjenten helt lik som ellers.

    K
     
    Feqzz and holmen like this.
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,511
    Likes mottatt:
    62,932
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk bare lagt inn navn på forhånd. Men får du lagt inn all info om du trykker på "new submission"?
     
  15. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,273
    Likes mottatt:
    5,546
    Bonuspoeng:
    183
    Ja

    Har nå to reisende registrert, så dem kan jeg huke av for, og så velger man ankomststed og krysser av for at man ikke har med bomber, granater og basilusker, velger om man er turist (WT) eller forretningsreisende (WB) med ESTA og trykker lagre. Så er det en kjapp send/bilde når du er framme.

    K
     
    Feqzz and holmen like this.
  16. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,646
    Likes mottatt:
    3,974
    Bonuspoeng:
    113
    Måtte fylle ut nytt ESTA nå. I motsetning til tidligere måtte jeg laste opp bilde av passet, og informasjonen hentes direkte derfra. Problemet er at de mangler det siste sifferet i passnummeret, og det får man ikke endret. Noen som har vært borti det samme?
     
  17. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,431
    Likes mottatt:
    4,335
    Bonuspoeng:
    113
    I forbindelse med søknad om å bli OBC, ref denne tråden, så søkte jeg om nye ESTA i dag for oss. Funksjonen med kamera var jo veldig fin! Nå skal det sies at jeg ikke dobbeltsjekket passnummeret så nøye, jeg antar jo den har en sjekksum? Det er kanskje håpløst naivt av meg.

    Forøvrig tok det ca 1 time fra jeg søkte til det var godkjent.

    I eposten som kom så var det link til å kunne laste ned ESTA-app for å søke og sjekke status (litt sent nå, siden jeg har fått det innvilget?) og i tillegg link til Mobile Passport Control, som er MER interessant.

     
    OSLflyer liker dette
  18. OSLflyer

    OSLflyer Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Da grunnen for ESTA-søknaden var ønske om å ta oppdrag som OBC antar jeg at du ikke hadde noen besøksadresse USA å oppgi. Fikk du likevel søkt og godkjent ESTA uten å måtte legge inn besøksadresse i USA?
     
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,511
    Likes mottatt:
    62,932
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan skrive UNKNOWN på alt av adresser. Trenger ikke vite adresse når du søker.
     
  20. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,910
    Likes mottatt:
    2,023
    Bonuspoeng:
    113
    MPC erfaring fra LAX i går: helt fantastisk. Gikk inn i egen kø med et par stykker foran og var for første gang på båndet før bagasjen kom.

    Jeg kom gjennom immigration før crew fra SAS flyet, så ingen andre fra flyet utenom amerikanere/Global Entry så tydelig at mange ikke har fått med seg dette.

    Dette var på en helt ny ESTA forøvrig, så null stress.

    Antar jeg sparte 45-60 minutter i kø.

    La oss håpe de utvider MPC antall skranker, det var kun 2 og hvis "alle" begynner med dette blir det jo kø etter hvert.
     
    democomputer, jgroneng and trygveat like this.

Del denne siden