USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. ABA123

    ABA123 Nytt Medlem

    Innlegg:
    13
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Så bra!
    Synes også det er vanskelig å fylle ut City / State, region, province. Tenker at City må være byen min, og State må være fylket (feks Vestland). Fikk godkjent ESTA uansett, men vil unngå problemer på reisen underveis …
     
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,690
    Likes mottatt:
    872,285
    Bonuspoeng:
    293
    Min datter har to Ø-er i sitt inngiftete etternavn og i passet står det OE, men på flybillettene hun hadde t/r YVR nylig sto det O!
    Flybillettene var utstedt av Air Canada. Hun måtte argumentere hardt på YVR for å komme med flyet til YYZ fordi det var ulike navn på billetten og passet!
     
    RoadKing liker dette
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,511
    Likes mottatt:
    62,932
    Bonuspoeng:
    293
    Og derfor måtte jeg spørre SAS 3 ganger for å være sikker på at det er greit, for jeg er redd for at det faktisk ikke stemmer. OE for å være på den sikre siden.
     
    OyvindN, braathens safe and RoadKing like this.
  4. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    477
    Likes mottatt:
    3,481
    Bonuspoeng:
    93
    I min grenseløse naivitet trodde jeg også at O og OE var sidestilte, det fikk jeg erfare at det ikke var på en bonustur til New Zealand og Australia rett før Covid. Mye tasting av en senior i Oslo før avreise OSL-BKK-AKL så var det i orden for utreisen. På betalt posisjoneringsflyvning AKL-SYD var det kun for de vi reiste i Business at Air NZ hjalp oss med innreisebiten til Australia siden billetten var med O og passet hadde OE. Etter den gang har jeg aldri tatt sjansen på noe annet enn OE for min del.
     
  5. AB69

    AB69 Medlem

    Innlegg:
    140
    Likes mottatt:
    256
    Bonuspoeng:
    63
    Det er null problem med by/fylke, det som har gitt folk problemer er om navnet i passet ikke stemmer med billetten.
    I min siste ESTA skrev jeg TRD på State/Province/Region siden det ikke er noen som bryr seg. For ikke å nevne all tiden jeg sparte!:
    upload_2024-4-15_8-20-45.png
     
    Preference and holmen like this.
  6. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,910
    Likes mottatt:
    2,023
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig med de som skriver at de benytter OE for Ø osv. Blir helt tullete at SAS sier det "er det samme", når det åpenbart ikke er det for veldig mange, inkl SAS sine outsourcede innsjekk på utestasjoner samt ESTA og API. Bare krøll og må tas manuelt i skranke er min erfaring, selv om det da som regel løser seg.
     
    trygveat liker dette
  7. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,184
    Likes mottatt:
    7,530
    Bonuspoeng:
    293
    Det virker som om SAS sin nettbestilling for tiden endrer ø til o og æ til a (ihvertfall ved star-alliance bookinger), så veldig upraktisk hvis dette skaper ekstraarbeid ved innsjekk...
     
    Last edited: 15. april 2024
  8. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,293
    Likes mottatt:
    6,429
    Bonuspoeng:
    183
    ... mens Star Alliance-motoren fortsatt bruker ae oe aa. Herlig inkonsekvent.
     
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,511
    Likes mottatt:
    62,932
    Bonuspoeng:
    293
    Hos meg blir Ø til OE på SAS-bookinger (siden jeg har Ø i navnet som ligger inne i profilen), mens på Star Alliance-bookinger blir det O. Går og venter på første tur hvor det ikke funker med O, selv om SAS sier at det gjør det..
     
  10. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,495
    Likes mottatt:
    3,968
    Bonuspoeng:
    113
    Booket på telefon nylig og selv om jeg gjentatte ganger sa «Æ-Ægir» og at det ikke var E så kom det en E, burde holdt linjen til jeg fikk mailen, men var heldigvis ikke noe problem å få endret når jeg ringte inn igjen.
    Tryggeste må jo være å ha det samme som står nederst i passet.
     
  11. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,184
    Likes mottatt:
    7,530
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har samme erfaring ja. Og på telefon så varierer det med agenten og kan ende opp som det ene eller det andre.
     
  12. runarg

    runarg Aktivt Medlem

    Innlegg:
    342
    Likes mottatt:
    749
    Bonuspoeng:
    93
    I går prøvde jeg for første gang MPC. Det var ved ankomst med SAS til EWR. Siden Stockholm-flyet kom rett før, var det LANG kø i vanlig immigrasjon. Mange hundre mennesker. Så jeg fulgte pilene til MPC, og der var det 3 i kø. Det tok 5 minutter fra jeg kom til immigrasjonen til jeg var ute. Som andre har nevnt, var de ikke interessert i QR koden. Jeg bare leverte passet, de tok bilde, de spurte hva hensikten med besøket var, og så "God tur"! En fin opplevelse.
     
    democomputer, KRS, vegasbaby and 7 others like this.
  13. Loffen

    Loffen Medlem

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    250
    Bonuspoeng:
    53
    Brukte også MPC i februar på SFO. Vi var 3 stk hvor en aldri hadde vært i statene før. Ingen QR-kode sjekk og alle tre var gjennom på 5 minutter. Nesten så jeg håper at folk ikke finner ut av det :D
     
  14. Ololsen

    Ololsen M

    Innlegg:
    269
    Likes mottatt:
    1,673
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg prøvde å bruke MPC på EWR i mars, men ble blankt avvist og måtte pent stille meg i den meget lange andre køen. Det var kun US og Canadian passport de godtok i den køen fikk jeg beskjed om. Forsøkte på nytt i april på IAD og da fungerte det utmerket.
     
  15. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,184
    Likes mottatt:
    7,530
    Bonuspoeng:
    293
    Køvaktene på EWR hadde nok gått på samme skole som agentene på SAS kundeservice. Også kjent som bingosystemet...
     
    Amhtravels and Ololsen like this.
  16. Mikkel10

    Mikkel10 Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Dette spørsmålet har sikkert blitt spurt 100 ganger før, beklager at jeg stiller det på nytt! Jeg skal søke Esta gjennom Esta appen. Der hvor det står kontakt person i Usa skriver jeg unknown, da jeg ikke kjenner noen, men så er det er felt hvor det står at telefon nummeret til denne kontakt personen må fylles inn, det går ikke å skrive unknown der, hva gjør jeg?
     
  17. FlyMCO

    FlyMCO Senior Medlem

    Innlegg:
    579
    Likes mottatt:
    776
    Bonuspoeng:
    93
    Du skal slå inn "zeros".
    Jeg slo inn 10 nuller og det gikk fint.
    For full walk-thru video er denne fin å gå gjennom.
    Søk til å ca 15min kommer ditt spørsmål opp.
     
    milehigh liker dette
  18. Mikkel10

    Mikkel10 Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Supert!! Tusen takk for hjelpen.
     
  19. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,835
    Likes mottatt:
    12,094
    Bonuspoeng:
    183
    Er det folk som har brukt MPC her nylig? Skal til IAH i Juli kan jo vere greit og slippe litt kø.
     
  20. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,200
    Likes mottatt:
    1,980
    Bonuspoeng:
    113
    Er det noen som har erfaring på innreise til USA uten fingeravtrykk? Min kone har en sjelden hudsykdom og hun har ingen synlige fingeravtrykk på noen av fingrene sine.
     

Del denne siden