USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. NordicLane

    NordicLane Medlem

    Innlegg:
    64
    Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg skal reise til LA i morgen (ferie på 9 dager i California) og fikk min ESTA godkjent på lørdag ila 2 timer.

    Nå er jeg blitt oppmerksom på at jeg missforstod nedenstående spørsmål som jeg vel burde svart nei på (jeg tenkte på transitt via CPH).
    Det er nå ikke mulig å legge inn adresse for første overnatting.

    TRAVEL INFORMATION

    Is your travel to the US occurring in transit to another country? Yes


    Går dette greit eller bør jeg søke ny ESTA nå i kveld?
    Noen erfaringer/anbefalinger?


    Ser nå at @trygveat og @RoadKing og @haakonks drøftet tilsvarende i januar 2023 og det virket gå greit. Har dere noen oppdatering å gi?
     
    Last edited: 14. mars 2024
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,040
    Likes mottatt:
    33,270
    Bonuspoeng:
    293
    Går helt greit. Det er i og for seg et tåpelig spørsmål de stiller, de har stålkontroll på dine hvem/hva/hvor før du forlater landet.
    Men de drev jo å spurte om du var krigsforbryter/spion fra andre verdenskrig lenge etter at siste soldat var i grava og.
     
    NordicLane liker dette
  3. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,297
    Likes mottatt:
    17,751
    Bonuspoeng:
    293
    MPC fungerte utmerket i Washington. Ingen kø, gjennom på null komma niks … (det som tok tid var å lagre bildet som måtte sendes inn)
     
  4. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,646
    Likes mottatt:
    3,974
    Bonuspoeng:
    113
    Er det ingen med nytt passnummer (9 siffer) som har vært i USA i det siste? ESTA søknadsskjema godtar ikke 9 siffer, kun 8 som i de gamle passene. De henter det fra scanning av passet, og er ikke mulig å endre. Lurer på om det har noen betydning så lenge passasjerinformasjonen er riktig?
     
  5. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,293
    Likes mottatt:
    6,429
    Bonuspoeng:
    183
    Passnummeret må stemme 100%. Var ingen problem her ved sist fornying av ESTA og nytt pass med tre bokstaver + seks siffer.

    [​IMG]
     
    Rscott liker dette
  6. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,611
    Likes mottatt:
    6,043
    Bonuspoeng:
    183
    Tok en test på ESTA-siden nå. Fungerte bra da jeg lastet opp bildet av passet mitt. Passnummeret mitt, tre bokstaver og seks tall, ble lest inn og fylt ut riktig.
     
    Rscott liker dette
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,511
    Likes mottatt:
    62,932
    Bonuspoeng:
    293
    Har hatt to ESTA på det nye passet, ikke hatt noen problemer med å legge inn her.
    Jeg har ikke scannet passet, men lagt inn manuelt.
     
    Rscott liker dette
  8. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,646
    Likes mottatt:
    3,974
    Bonuspoeng:
    113
    Merkelig. Jeg forsøkte to ganger. Får se om jeg tør å forsøke på nytt nå som det bare er tre dager til avreise.
     
  9. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,293
    Likes mottatt:
    6,429
    Bonuspoeng:
    183
    Du har vel ikke så mye valg om du vil reise, med mindre du allerede har gyldig ESTA knyttet til aktivt pass?

    Edit: Kontroller at du er på den offisielle siden (https://esta.cbp.dhs.gov/). Her klarte den å lese av korrekt passnummer, det er også mulig å korrigere innlest nummer i skjemaet.
     
    Rscott and holmen like this.
  10. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,646
    Likes mottatt:
    3,974
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, jeg bruker alltid den siden du linker til. Har hatt en del ESTA de siste 20 årene, og også den nye ble godkjent med nytt pass. Samme i appen. Men jeg satser på at det går greit siden jeg har godkjenning. Lover at dere skal ble de først til å vite det hvis jeg må vinke farvel til LH F på tirsdag :)
     
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,293
    Likes mottatt:
    6,429
    Bonuspoeng:
    183
    Så lenge godkjenning er knyttet til fullstendig passnummer burde det gå bra. Litt uklart fra tidligere poster om du har åtte eller ni tegn i søknaden :)
     
  12. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,646
    Likes mottatt:
    3,974
    Bonuspoeng:
    113
    Har 9 i passet og 8 i søknaden
     
  13. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,293
    Likes mottatt:
    6,429
    Bonuspoeng:
    183
    Rscott and jgroneng like this.
  14. duppsko

    duppsko Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    MPC på MIA: Null kø i immigration i utgangspunktet (3-4 pax i hele hallen), men henvendte meg til kø-dragen likevel og spurte hvor jeg skulle gå for MPC. Ble sluset til en egen skranke helt til venstre i hallen (line 4), og var gjennom immigration kanskje 30 sekunder senere.

    Veldig bra! Når det er sagt; jeg forstår virkelig ikke hva dette egentlig er og hva det faktisk blir brukt til. Det virker ikke å være linket opp mot ESTA eller passnummer da man ikke oppgir dette i appen. CBP-officer tok uansett nytt bilde i skranken, så hva de bruker bildet til vet jeg ikke. Ville ikke se QR-koden fra appen. Spørsmålene man svarer på i appen er de samme spørsmålene man tidligere fylte ut på det skjemaet (customs declaration) man fikk utdelt på flyet før landing. Dette skjemaet har de vel ikke brukt de seneste par årene såvidt jeg vet. Spørsmålene jeg fikk i skranken var kun purpose of travel samt hvor mye cash jeg hadde med meg. Begge delene forsåvidt allerede besvart i MPC-appen.

    Skjønner med andre ord ikke hvilken besparelse de får ut av at folk bruker MPC appen all den tid de ikke lenger samler inn customs declaration form, men hey, så lenge det funker og man sparer potensiell kø så får man vel være fornøyd :)
     
    jgroneng and trygveat like this.
  15. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,293
    Likes mottatt:
    6,429
    Bonuspoeng:
    183
    Informasjonen blir høyst sannsynlig linket opp ved å matche navn og/eller bilde. Det er oppgitt på MPC-siden at det ikke lenger er behov for scanning av QR, så det er nok erstattet av noe automatikk.
     
  16. ABA123

    ABA123 Nytt Medlem

    Innlegg:
    13
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei.
    Har fylt ut og sendt inn ESTA for innreise til USA, men jeg har skrevet «O» i stedet for «OE» som en representasjon av bokstaven «Ø». Er begge disse godkjent?
     
  17. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,918
    Likes mottatt:
    22,597
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fløy til USA med O istedetfor OE for mange år siden. Litt tilsnakk i innsjekking hos SAS, men ellers gikk alt fint.
     
  18. ABA123

    ABA123 Nytt Medlem

    Innlegg:
    13
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    ok, dette er ikke navn, men jeg har en Ø i «city», altså byen jeg bor i (?)
     
  19. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,192
    Likes mottatt:
    36,767
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tipper det går bra.
     
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,511
    Likes mottatt:
    62,932
    Bonuspoeng:
    293
    Sist jeg booket bonusbilletter på telefon med SAS sa de at O og OE er sidestilt nå. Jeg spurte 3 ganger, for å være helt sikker.
     

Del denne siden