USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    977
    Likes mottatt:
    790
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke testet på IAH, men fungerte aldeles utmerket på SFO for en måned siden. Besvarte spørsmålene og tok selfien mens flyet taxet inn til terminalen, og var gjennom på et øyeblikk.
     
    snus_mumrikken liker dette
  2. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,689
    Likes mottatt:
    4,103
    Bonuspoeng:
    113
    Samme erfaring på EWR for et par mnd siden. Har ankommet USA 15-20 ganger på diverse flyplsser opp gjennom årene, men dette var det desidert mest effektive noensinne.
     
    snus_mumrikken liker dette
  3. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,308
    Likes mottatt:
    17,787
    Bonuspoeng:
    293
    Erfaring med både Boston og Washington, straka vegen igjennom.

    Tips; siden du trenger internett-tilgang sånn like før, så anbefaler jeg å fikse ESIM på forhånd, hvis du trenger det.
     
    snus_mumrikken liker dette
  4. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,621
    Likes mottatt:
    6,070
    Bonuspoeng:
    183
    LAX for to uker siden. Egen kø og gjennom passkontroll i løpet av fem minutter. Kun et spm om hvor lenge jeg skulle være i USA ble stilt. Ingen andre spm.
     
    snus_mumrikken liker dette
  5. haifinn

    haifinn If u are bored flying, your standards are too low

    Innlegg:
    1,582
    Likes mottatt:
    14,127
    Bonuspoeng:
    183
    Rett igjennom i Boston for 3 uker siden :)
     
    snus_mumrikken and obay like this.
  6. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    528
    Likes mottatt:
    1,380
    Bonuspoeng:
    93
    Hei.

    Vurderer å teste dette på ATL nå i ferien, men stusser på følgende:

    Ankomst med LH444 står i i bookingen som Terminal I, mens alle søk på nett tilsier at det er F(?) Og CBP er kun tilgjengelig i Terminal E og F

    Hvor lenge i forveien kan man foreta CBP søknad? Står bare at den har limited gyldighet, og noen steder står det 4 timer(?) Dvs man ikke kan gjøre dette før avreise FRA hvis dette stemmer.

    Hjelp :p
     
  7. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,336
    Likes mottatt:
    6,519
    Bonuspoeng:
    183
    Det tar ca 30 sekunder å fylle ut skjema, så du ordner det raskt mens maskinen takser til gate.
     
    Bonusduk liker dette
  8. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,689
    Likes mottatt:
    4,103
    Bonuspoeng:
    113
    Mener du måtte bekrefte at du hadde landet før du fikk sende inn.
     
    Bonusduk liker dette
  9. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,621
    Likes mottatt:
    6,070
    Bonuspoeng:
    183
    Fyll ut gjerne på forhånd. Etter at flyet har landet og begynner å nærmer seg terminalen, kan du skru på mobildata og sende inn søknaden.
     
  10. runarg

    runarg Aktivt Medlem

    Innlegg:
    342
    Likes mottatt:
    750
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg brukte det på EWR for litt over en måned siden. Jeg slapp lang kø i den vanlige kontrollen. Skal prøve igjen på LAX neste uke.
     
    snus_mumrikken liker dette
  11. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,434
    Likes mottatt:
    4,338
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke personlig erfaring, men har lest på forum om folk som har vanskelig lesbare fingeravtrykk som har fint kommet seg gjennom nåløyet. Det kan ikke skade med en legeattest på engelsk som bekrefter tilstanden.
     
    DanH liker dette
  12. tstone

    tstone Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    1,076
    Bonuspoeng:
    93
    Støtter dette. Tror det kan hjelpe med "I hereby declare that N.N has a skin disease called XX.XX which makes her fingerprints unreadable." signert av NN, M.D.
     
    DanH liker dette
  13. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,434
    Likes mottatt:
    4,338
    Bonuspoeng:
    113
    "I declare that N.N is a smooth criminal"

    Risikoen er jo alltids der for at de mistenker at man har filt av fingeravtrykkene med vilje.
     
    tobeornot999 and DanH like this.
  14. runarg

    runarg Aktivt Medlem

    Innlegg:
    342
    Likes mottatt:
    750
    Bonuspoeng:
    93
    Da har jeg prøvd MPC på LAX. Det var en svært dårlig opplevelse. Siden jeg reiste i Business kom jeg først til Immigration av de på SK931. Den vanlige køen var som vanlig enorm. MPC køen var mye kortere, jeg kan tenke meg bare ca. 30 foran meg mot mange hundre i den vanlige køen. Men hva hjelper det når det var EN inspektør som tok MPC køen mot en mengde for den vanlige køen. Etter ca. 40 minutter kom en av vaktene og spurte høyt om alle hadde MPC, noe alle svarte Ja til. Da sa vakten: "Det går mye fortere å stille seg i den vanlige køen selv om det er flere der". Mange som kom etter meg gikk over i den vanlige køen, men jeg ble stående da jeg på det tidspunktet hadde bare 4 foran meg. Total ventetid i MPC køen var 50 minutter.
    Og da jeg kom ned til bagasjebpåndet sto det en mengde passasjerer fra mitt fly og ventet på bagasjen. Det beviste at den vanlige køen var raskere!
    Ikke lett å bli klok på dette!
     
  15. Loffen

    Loffen Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    286
    Bonuspoeng:
    53
    Helt motsatt i BOS for en uke siden. Bare gikk rett igjennom. Vi var de eneste i køen og immigration officer ba til og med meg og kompisen min om å gå til han samlet. Det har jeg aldri opplevd før når man ikke er familie. Ingen kritiske spørsmål heller..
     
    Preference liker dette
  16. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,621
    Likes mottatt:
    6,070
    Bonuspoeng:
    183
    Da var du uheldig. Jeg kom med SK931 til LAX for en måned siden og brukte MPC. Inkl. venting i kø, var jeg og sønnen min gjennom immigration etter fem minutter. Det eneste spm vi fikk var hvor lenge vi skulle være i USA. Men det var tre inspektører som håndterte MPC-køen den dagen jeg var der.
     
  17. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,136
    Likes mottatt:
    9,291
    Bonuspoeng:
    183
    De hadde nesten rett:)
    upload_2024-7-4_13-31-20.png
    https://www.cbp.gov/travel/us-citizens/mobile-passport-control

    Jeg har B1/B2 så tar jeg ikke sjansen. I tillegg så har barna ny ESTA, så selvom de er returning visa waiver er de ikke det på nytt pass så vi tasser i den vanlige køen. Må vente på bagasjen uansett.

    Er det noen som bryr seg med å ha med utskrift av ESTA lenger? Har lastet ned på laptoppen og det bør vel holde.
     
  18. Ololsen

    Ololsen M

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    1,799
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var iallefall returning Visa Waiver Program Applicants. Blir ny innreise i Miami i oktober, men da må jeg ha ny ESTA så da blir det vel vanlig kø.
     
  19. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    478
    Likes mottatt:
    636
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor lang tid bør man beregne på å få seg ESTA? Ender kanskje opp med å måtte innom på en bonusreise i sommer, men er ikke så gira på å betale 2 x 21 USD dersom vi ikke ender opp med å måtte besøke :rolleyes:
     
  20. btm

    btm Medlem

    Innlegg:
    99
    Likes mottatt:
    437
    Bonuspoeng:
    53
    Jeg og svoger søkte tidligere i vår. Begge hadde hatt ESTA tidligere. Min ble godkjent etter 12 timer, mens svoger sin ble godkjent etter en time.
     
    Preference liker dette

Del denne siden