USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. vegasbaby

vegasbaby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    Kan oppdatere denne selv. Åpner seg mulighet til å legge inn nødkontakt/ adresse først dag ved sjekk inn i app’en.

2. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,318
    Bonuspoeng:
    183
    Spiller det noen rolle om det er ny eller gammel ESTA? Man er vel fortsatt reurning Visa Waiver program applicant?

3. Ololsen

Ololsen M

Likes mottatt:
    1,951
    Bonuspoeng:
    93
    Usikker

4. Loffen

Loffen Medlem

Likes mottatt:
    286
    Bonuspoeng:
    53
    Vi var 3 stk og alle kom fint igjennom. Jeg hadde en gammel ESTA jeg har vært i USA på tidligere, en hadde en ny ESTA og har hatt en rekke gamle, sistemann hadde aldri vært i USA før og hadde da første reise på ESTA noen gang. Alle tre kom fint igjennom MPC :)

Jeanette, Ololsen and jgroneng like this.
  5. Jensemann

Jensemann Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,256
    Bonuspoeng:
    93
    Landet på EWR med SAS 1. Juli. MPC var skiltet og samme kø som US passports. Tok under 10 minutter fra vi kom frem dit til vi var klare.

Last edited: 24. juli 2024
    FlyMCO, Jeanette, vegasbaby and 2 others like this.
  6. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    821
    Bonuspoeng:
    113
    Om en uke blir det første USA tur på meg siden før 9-11 tider. Så dette blir spennende. Flyr til MSP med LH biz. Esta er i boks. Hva er så fremgangsmåten for å komme seg fortest mulig ut av flyplassen der borte?

7. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    686
    Bonuspoeng:
    93
    Landet i Houston (IAH) den 1. august. Her var det flere reklameskilt for MPC, men i selve hallen for kontroll var det ingen skilt til MPC line. Måtte derfor gå sammen med resten av gjengen i den lange køen. Basert på mine observasjoner og indikasjoner fra kontrolløren antar jeg at vi kanskje skulle gått i samme kø som "US Passports"? Tok ikke sjansen på det siden det var skiltet såpass mange ganger veldig tydelig "ONLY US Passports"

Kommer til å forsøke å unngå å måtte innom USA på fremtidige reiser. ESTA tok under én time å få da :p

8. 1884derby

1884derby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    832
    Bonuspoeng:
    93
    Om en har lang connection i USA (11 timer), kan en da velge å bli på flyplassen for å spare utgiftene til ESTA?
    Reiserute til Karibien:
    OSL-AMS-BOS-AUA

9. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    686
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, du må hente ut bagasjen og ha ESTA selv for "kun transfer"

1884derby liker dette
  10. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,085
    Bonuspoeng:
    93
    Nei. Det finnes ikke internasjonal transitsone i USA. Du går alltid gjennom immigration selv om du skal videre.

1884derby liker dette
  11. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,626
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, du slipper ikke ombord på flyet til BOS uten ESTA eller visum. USA har ikke opplegg for internasjonal transitt, slik at du uansett må gjennom immigrasjon før neste flight.

1884derby liker dette
  12. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
    Har kort transfer på IAD lørdag 1,5timer.

Kommer inn med LH og skal videre med United.

Har ESTA og lastet ned og lagt inn i MPC appen for begge.

Noen som har praktiskte tips, eller noe jeg bør tenke på i forbindelse med å komme jeg igjennom.

Jeg skal selvfølgelig lete etter MPC fil i imigrasjon. Og høre i FCT om de kan ha noen på IAD som kan følge oss igjennom.

Bagasje drop er ved utgangen.

Noen som har en fast track / eller tips til hvilken sikkerhetskontroll som er raskere på IAD?

13. Ololsen

Ololsen M

Likes mottatt:
    1,951
    Bonuspoeng:
    93
    Brukte MPC på IAD for noen mnd siden. Igjennom på 2 min, er samme kø som diplomater synes jeg å huske. Offiseren spurte ikke etter receipt eller MPC appen engang

14. Points4Fun

Points4Fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,966
    Bonuspoeng:
    93
    Samme erfaring fra 14 dager siden. Følg skilting og så bør du være igjennom på kun kort tid.

15. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    2,921
    Bonuspoeng:
    93
    Merk at IAD har 2 immigrasjonspunkt, "Main" for ankomst og "Midfield" for noen typer transfer. Finner forskjellige erfaringer, noen sier det gjelder ved transfer til United, andre at alle ble rutet til Main. Man må velge mellom disse i MPC app, uten at jeg vet om det betyr noe om man så går på den andre.

Har bare erfaring fra Main med ankomst SAS på B, samme sted som LH lander. Da var det mobile lounge til main. Ned en trapp og inn i immigrasjonskø, der var godt merket. Første cirka 10 stk til venstre vanlig kø, så 1 stk for crew, 1 stk MPC, så noen tomme, helt til høyre diplomat og global entry køer.

Bagasje var allerede tatt av og stod oppstilt ved siden av bånd når vi var gjennom passkontroll, så kommer man gjennom et rom hvor man kan sjekke inn bagasje på nytt for transfer.

Sikkerhetskontroll har ingen priority utenom TSA Pre / Clear, men tidlig ettermiddag var det null kø, gjennom på 2 min. Jeg synes det virket raskest å ta aerotrain til C for å komme til United lounge, men om du får gate D kan det være raskere å ta mobile lounge.

Spielhaug liker dette
  16. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
  17. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg og familien skal til USA nå om knappe 2 uker. Har ordnet ESTA. Har lest litt om denne MPC-appen. Hvordan fungerer den egentlig, hva må vi gjøre på forhånd, og fungerer den på små barn også?

18. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    2,921
    Bonuspoeng:
    93
    Bare last den ned, og legg inn detaljene på deg og alle som reiser sammen med deg - OBS: Informasjonen skal først sendes inn etter landing i USA. Ser ikke noe unntak for barn. Straks etter du har sendt det inn får du en bekreftelse på at du kan gå i kø merket MPC i immigrasjon med noen timer frist. Det du egentlig gjør i appen er å sende inn bilde på forhånd og svare på enkle spørsmål, så de ikke trenger å spørre så mye under selve kontrollen.

Må fortsatt skanne fingeravtrykk i kontroll. Jeg ble ellers bare spurt om hvor lenge jeg skulle være, selv om jeg reiste på enveisbillett for 1 mnd siden.

Forresten fikk jeg problem med at MPC appen ikke klarte å koble seg på nett når jeg ankom USA, løste seg med å reinstallere appen.

Magnus77 liker dette
  19. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,924
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tenkte at siden det er så mange SAS flyvninger til USA, så tenkte jeg at det var på overtid å åpne en tråd angående det å gjennomføre en internasjonal transit i USA. Jeg vet at SAS flyr til; EWR, JFK, IAD, BOS, ORD, ATL, MIA, LAX, SFO, og SEA. For min del er det å bruke en bonusreise til å fly på BIZ til en av disse, for så å sjekke inn på en seperat flybillett ned til Mexico, men er også interessert i Mellom Amerika. Jeg vet at jeg må sjekke inn i USA, for å sjekke bagasjen videre i slike tilfeller, så da ønsker jeg å vite hvor lang tid en slik prosedyre tar ved disse flyplassene og for andre del kan de også fortelle om det var ryddig transit mellom fly på reiser via disse flyplassene i USA eller ikke.

Jeg har litt erfaring med YYZ i Cananda, og det at en veldig enkel prosdyre, hvor jeg sjekket inn i landet med sånn self service kiosks, så tenkte da om slike kiosker finnes på andre flyplasser i USA, også vil jeg gjerne vite hvor lang tid en trenger for å gjøre en ryddig, trygg og ikke for stressende transit der over dammen til den andre desitasjonen en reiser til.

Så med det så kan dere starte med å dele deres erfaringer med å gjøre transit, men merk gjerne om det var gjennomgående billett eller to seperate flybilletter dere gjorde det på, så tråden er åpnet :)

Last edited: 21. sept 2024
  20. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    2,921
    Bonuspoeng:
    93
    Vi har allerede en tråd om innreise i USA, hvor flere har delt erfaring ved transit til videre fly. Det spiller egentlig ingen rolle om du skal videre internasjonalt, du må gjennom samme kø i immigrasjon uansett. Er vel ingen steder i USA med self service nå, men du kommer i kortere/raskere kø med MPC som er beskrevet på de siste sidene i den andre tråden.
    USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

mathiasfe, Flyrlavt and holmen like this.

Del denne siden