I går landet jeg på EWR med SAS. Jeg hadde fylt ut MPC-appen på forhånd, og tok bilde og sendte den inn da vi landet. Da jeg kom til immigrasjonen, var det kjempelang kø til vanlig immigrasjon, mange hundre. Jeg fulgte skiltene til MPC, slik jeg har gjort før. Ved inngangen sto det en vakt: "Er du Amerikansk statsborger" "Nei, men jeg bruker MPC" "Vi bruker ikke MPC her" "Men i appen står det at jeg skal følge skiltene til MPC" "Hørte du ikke hva jeg sa? Vi bruker ikke MPC her" "Sist jeg var her, i sommer var det en egen MPC inngang" "Hvis du ikke gir deg må du reise hjem igjen. Der er køen" Han pekte på den vanlige køen som hadde blitt enda lengre under diskusjonen. Jeg endte opp med 1:15 timer i immigrasjonskø.
Samme forrige uke i Boston. MPC-maskinene mørklagt og ute av drift. Kanskje de har samme SW-problem som Trumpern påstår at valgmaskinene har?
Fant en tråd på reddit hvor noen hadde fått litt annen beskjed "ingen MPC i dag", med begrunnelse at MPC er det første de stenger på EWR om det er færre ansatte på jobb enn planlagt. Dårlig de ikke endrer skiltingen da, og lite gjennomtenkt når 1 MPC skranke sannsynligvis tar unna dobbelt så fort som vanlige skranker... Mener du global entry maskinene? Var ingen "maskin" for MPC når jeg brukte det på IAD i sommer, kun en egen kø for MPC og bemannet skranke.
Mulig. På Logan var det egen kø til høyre som var stengt, og mørklagte maskiner helt nederst. Kun manuell behandling og ikke maskiner for scanning av pass, bildetaking osv. Har uansett ikke lagt inn MPC app så kikket ikke etter dette, bare reagerte på at slike maskiner som tar unna langt flere brukere ikke var i bruk. Ganske dårlig sammenlignet med boardingsystemet på Logan som nå er helautomatisert. Ved innsjekk scanner man billett og pass, og blir tatt bilde av. Ved boarding titter man inn i kamera, og så spaserer man bare rett ombord uten å vise noe som helst. Funker veldig bra faktisk. (Mulig noe personverngreier, men det tenker vi naive nordmenn ikke på )
Ankom nettopp Boston, info i MPC-appen ble fyllt ut da vi taxet inn. Man går først forbi "rød" kø for US Citizens, deretter forbi blå kø for ESTA. Rett etter dette var det en "manuell bom" som var merket med MPC og Accessible. Så stengt ut, men var bare en sånn bom man dyttet på så kom man inn. Ingen drage her. Kom rett inn til en egen kø som ledet til en ledig skranke. Skippet nok forbi 100+ i den vanlige ESTA-køen. Usikker på hvor mye de rent faktisk bruker av infoen fra MPC-appen, leverte pass og ble tatt bilde av pluss de vanlige spørsmålene. Men da det var sambo sin tur til bildetaking, sa han bare "oh, I already have your picture".. Begge tok selfie i appen. Aldri vært gjennom immigration så raskt før, 10 av 10. Merkelig at ikke flere bruker MPC, men på den annen side håper jeg jo at det forblir en (lite skjult) hemmelighet slik at det ikke blir like lange køer her også. Ps: Maskinene du så var Global Entry ja..
Takker! Det var nok den bommen ja. Jeg skal tilbake om en måned, og da blir det å skyve på alt som ser stengt ut!
Atlanta for noen uker siden med MPC; Viste appen til en ansatt når vi var med immigration-området, og ble sluset inn i en egen kø. Denne endte opp foran de samme lukene som den vanlige immigration-køen. Ble så gjennom den vanlige luken med de vanlige spørsmålene, men slapp å ta bilde siden vi hadde tatt dette i appen.
Ikke så godt kjent med innreise i USA, men om man ankommer MIA fra Europa dag 1 og tar en sviptur til Mexico på dag 2, kan man møte problemer ved ankomst USA igjen? Eller bør det gå uten de store problemer?
MPC på EWR erfaring: Ble henvist til lang kø for vanlig immigrasjon; men ignorerte bare han som sa jeg trengte US passport og gikk til skilting mot US passport / MPC. Gikk veldig kjapt og slapp hele køen. Så mitt tips er å bare ignorere eller si du har US passport og gå i denne køen Virker som alt er på pass da ingen sjekker app.
Andre som har problemer med å komme inn på Esta-sidene? Verken app eller web funker for meg. Mistenker det er det som gjør at jeg ikke får sjekket inn til morgendagens flight. Står at jeg ikke har Esta der…