USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Nei det er ikke riktig. Ingen andre land har fritt adgang til dette, heller ikke USA.
    Og selv med visum kan CBP officer'en nekte deg adgang, om han/hun finner det for godt,så det er heller ingen garanti. Men det er vel neppe noe problem for den jevne nordmann.
     
  2. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Har oppdatert innlegget mitt, thnx
     
    TommyL liker dette
  3. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Ja det er jo dette som er problemet med å lyve. Trenger man visum senere så får man trøbbel, i teorien kvalifiserer det til permanent utestengelse. Så man må ta det med i betraktningen.
     
  4. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,443
    Likes mottatt:
    8,832
    Bonuspoeng:
    183
    Joda, det er mulig, men ikke å anbefale.

    Som EBD hadde jeg selvsagt alt på stell. Verre var det da Custom Border Protection (CBP) officer sjekket min medreisende. Som den stakkarslige EBS på 9 1/2 år, så hadde han selvfølgelig ikke fått ordnet dette.

    Det som skjer da er som følger: Vi blir tatt med til secondary interview room. Se for deg "booking room" i arresten fra diverse Hollywood movies. Sånn var det. Vi var vel de eneste hvite i rommet. Til gjengjeld var vi veldig bleke etter lang flytur SVG-IAH. Masse gretne CBP offiserer med gunnere. Nåde den som prøvde å drøye ventetiden med teksting/surfing. No Phones!!

    Tenkte jeg skulle være snill og hjelpe EBS'en litt, så da det endelig var vår tur fikk jeg en meg en "hyggelig" prat med en CBP officer som foreslo at jeg kunne forsøke å fylle ut ESTA der og da hvis jeg hadde laptop. Har ikke laptop, men har iPhone som jeg ikke tør ta frem (etter å ha sett behandlingen de andre som forsøkte på den slags fikk), sa jeg.

    Lang historie, kortere: jeg fikk lov å bruke telefon, søkte ESTA online. Det ble heldigvis godkjent umiddelbart. Etter litt mer venting var alt i orden og vi ble dismissed. Alt i alt ble det vel 1t+ ekstra, i tillegg til den ene timen i køen på immigration.

    Mye hassle og ikke å anbefale mao. Moralen er å sjekke ESTA før du drar. Tror min sønn har lært nå.
     
    wilhelm, Islending, RemiWM and 3 others like this.
  5. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Snodig at dere fikk sjekket inn på flighten, trodde innsjekk skulle blitt avvist når ting ikke var på stell.
     
    Larata liker dette
  6. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Stussa litt på at du skyldte på sønnen din for at han ikke visste om ESTA ? Du skrev han var 9,5 år ?
     
    TerjeBj, Islending, Joachim and 2 others like this.
  7. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Usedvanlig urutinert av unge EBS å ikke ha reisedokumentene i orden, men bra dere kom inn.
     
    wilhelm, Dash, Henrik and 2 others like this.
  8. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg trodde faktisk det også, men når jeg tenker etter er det vel bare slik at de spør om du har husket ESTA ved innsjekk...
     
  9. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Man får ikke sjekket inne uten ESTA. Hvis man reiser med vanlig visum så får man heller ikke sjekket inn på automat, men må bruke skranke.
     
  10. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe, en verdifull lærepenge for 9-åringen, no doubt :p
     
  11. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,443
    Likes mottatt:
    8,832
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk tydeligvis det ;)
     
    Last edited: 27. juli 2015
  12. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Opplevde det samme i fjor - da innreise fra CAN - DFW, hadde akkurat vært en uke i MIA på vei til CAN.
    Da lot sjekk-inn agenten i CAN dette passere, en grusom opplevelse. Jeg var redd for at jeg ville bli sendt tilbake til CAN med AA.
     
  13. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Vi kn konsekvent ikke checke ind online når fruen er med i bookingen. Hun rejser på visum og har dermed ikke ESTA. Ulideligt i USA også - da man ikke kan bruge automaterne når man har visum, så det betyder ofte lang ventetid når hun er med på tur....

    Flyselskaberne må ikke checke dig ind uden at have tjekket visa eller ESTA. De får store bøder hvis det sker, så tror også du reddede flyselskabet for en stor bøde her ;)
     
  14. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Det finnes enkelte unntak for barn. Det er mulig at man derfor ikke har 'sperre' på barn - spesielt hvis dette har gitt mye problemer.
     
    Flemming Poulsen liker dette
  15. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Nå vet jeg ikke situasjonen akkurat her, men generelt så får selskapene bøter, uansett om passasjeren slipper inn eller ikke, så lenge det er oppdaget. CBP er litt mer fleksible her, enn f.eks. UK Border Force, og for ikke å nevne Russland.
     
    Flemming Poulsen liker dette
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Da vi sjekket inn for vår tur til Cancun via Houston ble vi faktisk spurt om vi hadde ESTA. Noe vi selvfølgelig hadde :)
     
  17. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Opplevd tilsvarende selv. Mix up med passnummer gjorde at ESTA ble lagt på feil pass. Fikk sjekket inn og alt, men det var først ved passkontroll i Vancouver dette ble oppdaget. Fikk sjekke inn helt til HNL
     
  18. Travelmate

    Travelmate Guest

    Skjønner at det sparer meg for mye surr å ha dobbelt statsborgerskap slik at jeg bare kan dra fram mitt amerikanske pass når jeg reiser til USA. Ved siste innreise brukte jeg ca 3 minutter i passkontrollen :)
     
  19. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Aiaiai.. Er i samme situasjon, og vi skal for første gang sammen til USA (SFO) i november.. Så dette har jeg faktisk lurt på hvordan løses, og det var dette jeg fryktet. Men, nå er jeg iallefall forberedt for denne ekstra ventetiden.. Takk for opplysningen! :)
     
  20. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg mener jeg har fått sjekka inn online selv med visum da jeg studerte på Hawaii.
     

Del denne siden