USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Med den nye CBP-appen trenger du ikke å bruke det engang. Bare å spasere rett igjennom. :) (foreløpig kun ATL/MIA/ORD/SFO/SEA)
     
    Travelmate liker dette
  2. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Så lenge flyselskapet fanger deg opp for manuell dokumentkontroll før du går ombord, kan de organisere dette som de vil. Derfor varierer prosedyrene litt fra selskap til selakap.
     
  3. pudderjeger

    pudderjeger Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    18
    Stakkaren har vel lært at pappa ikke passer skikkelig på? Skjerpings! ;)

    Ellers bør du jo være glad dere ikke fikk en tur innom "Search and Detention Center" som jo faktisk er en mulighet i slike tilfeller. Det hadde han nok aldri glemt, ikke du heller. En historie du hadde kommet til å fortelle på gamlehjemmet, på daglig basis, når den tid kommer :)
     
  4. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har vært innok det senteret på Newark en gang - da jeg kom med 'pakka' fra ambassaden. Ble fanget opp ved døra av en betjent som, da han så hva jeg hadde, dro meg rett inn på et kontor. Fem stempler og en løftet høyrehånd senere ble jeg sluppet fri og var nede i kjelleren før kofferten min. Noen ganger lønner det seg å se ut som at man er rik, hvit og vellykket .... :p

    Har hørt om andre med langt tøffere opplevelser ...
     
    Henrik and Baldrick like this.
  5. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    Eller reise med en stor gruppe. Jeg og to andre var så heldige å bli pekt ut i Beijing og geleidet til et lite kontor der det stod en mann klar med gummihanske.

    De lot oss imidlertid gå når de så at hele klassen på 30 fulgte etter oss...
     
  6. xoxoxo

    xoxoxo EBG

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Har nå selv klart å få to forelegg fra politiet på en og samme dag. Ene for å oppgi falskt navn og andre for å ikke rette meg etter pålegg av politiet. Det resulterte i en bot/forelegg på 8500 Vil det si at jeg bare kan glemme USA-turen min i februar?
     
  7. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Forenklet forelegg er ingen fare. No worries :)
     
    xoxoxo liker dette
  8. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Så lenge dette er snakk om forenklet forelegg så skal ikke dette havne i bøteregisteret. Derfor vil ikke dette ha noe å si for din innreise. Jeg ville uansett ha hørt med ambassaden for å være på den sikre siden. Kjipt å bli avist ved grensen.
     
    xoxoxo liker dette
  9. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Det er et stikkord her, og det er "Moral turpitude". Her en liste over hvilke straffbare handlinger USA mener er moralsk forkastelig: https://en.wikipedia.org/wiki/Moral_turpitude

    Det er disse som kan skape trøbbel for deg ved innreise til USA.

    (Ser noen har skrevet at dette ikke gjelder lenger - så da vet ikke jeg) ;)
     
    Last edited: 23. aug 2015
    xoxoxo liker dette
  10. xoxoxo

    xoxoxo EBG

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Men på ESTAen så må man vel fylle inn om man har hatt noe trøbbel med politiet i det siste året, skal jeg fortsatt skrive at jeg har vært i kontakt med de da?
     
  11. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Mye dårlige råd her. Som feks å kontakte ambassaden. Hvordan ble forøvrig forelegg til forenklet forelegg?

    Og hvordan klarte du få to? Vanligvis blir de jo slått sammen. Det beste rådet er å ikke vedta. Samt skaffe kvalifisert hjelp. Politiet elsker å strø rundt seg med forelegg. Ekstremt mange som ikke vedtar ender uten sanksjon. Politiet tar ikke saken til retten av ressurshensyn om saken ikke er tindrende klar. Og det er den sjelden.
     
    tommy777 and Kjakan like this.
  12. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    484
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    93
    Er det seriøst noen som ikke tror at amerikanerne har fullt innsyn & oversikt til absolutt alt de måtte ønske lengre, uansett hvilke regler som måtte finnes på overflaten for vår egen sjelefred ?
    Om de faktisk velger å vise/benytte sin innsikt til å nekte noen innreise, vil sikkert variere mye ut ifra type saker, opprinnelseland, etc.
     
    Last edited: 24. aug 2015
  13. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Det er stor forskjell på om Jack Bauer i NSA har tilgang til denne informasjonen, og om Tony i immigrasjonen har det.
    Poenget er uansett. Du vert ikkje nekta innreise for berre eit forenkla forelegg, ferdig arbeid.
     
  14. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    484
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    93
    Joda er helt enig med den.
    Tenkte mest generellt på påstandene om at de ikke hadde hadde innsyn i våre registre jeg, for det har de nok 100% når man kommer litt opp i nivå.
    Regner uansett med at det er en viss sortering i systemet, og at den gjengse nordmann ( muligens med litt rusk på rullebladet, som trafikk forelegg/bøter, bygdefest slossing etc ) ikke vil bli utsatt for særlig pes. Med tanke på alle de som stadig reiser dit, så må det jo statistisk sett være en god del som har litt historikk med loven.
    Men om Tony virkelig skulle slå seg vrang, så har han nok muligheten til å løfte saker høyere opp i systemet, og få mer info om den enkelte.
     
  15. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, men skill nå mellom forelegg og forenklet forelegg. Her nevnes det et forelegg for å ikke etterkomme pålegg og oppgi uriktig/nekte å oppgi riktig personalia. Dette blir man anmeldt for, og man får et forelegg (IKKE forenklet). Det havner således også i strafferegisteret (populært kalt rullebladet).
     
  16. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vil oppfordre til å være litt forsiktig med å lytte til rådet ditt, for jeg gjorde nettopp det du sier her. Jeg var sterkt uenig i en bot jeg hadde fått av politiet for å "ikke følge deres påbud" og valgte å ikke akseptere den. "De gidder ikke ta saken til retten" var rådet jeg fikk. Men saken gikk til retten, jeg tapte, boten økte og det endte opp med at jeg fikk det på rullebladet. Sett i ettertid hadde det nok vært lurere å bare betale boten, men rettferdighetssansen min nektet å gjøre det.
     
    Last edited: 24. aug 2015
  17. xoxoxo

    xoxoxo EBG

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Nå blir jeg usikker på om jeg vil komme inn eller ikke. Er det sånn å forstå at det havner på rullebladet mitt, og om de sjekker så vil jeg ikke komme inn?
     
  18. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for noe. Du må være tatt for noe mer alvorlig for at det skal få konsekvenser for din innreise. Det er i alle fall sånn jeg tolker reglene.
     
    xoxoxo liker dette
  19. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig du misset den biten med kvalifisert bistand. Du kan klare det alene i retten og, dersom du er skolert/talefør nok, eller er blitt drillet og rådført først. Men den materielle saken må jo grundig vurderes selvsagt. Kan være saksbehandlingsfeil, bevisspørsmål og annet juridisk snadder.
     
  20. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Vedtatt forelegg gir en tilståelsesrabatt, gjerne et par tusen kroner, avhengig av nivået på forelegget. Går saken til retten og du taper kommer gjerne saksomkostninger på toppen, typisk et par tusen også. Men selv om det er frist for å vedta er vanlig praksis at du kan vedta når som helst senere, og politiet i den grad de velger å forfølge saken gir typisk tilbud om å vedta helt frem til rettssak. Man skal aldri la seg presse av deres vedtagelsesfrister.
     

Del denne siden