Man kan også skrive "unknown" på kontaktperson. Lurte litt på disse spørsmålene når jeg søkte om ESTA på nytt før sommeren, og fant da at de hadde gjort dette for blant annet prøve å fange opp folk som kom tilbake fra Syria som fremmedkrigere etc.
Hva bruker dere som kontaktperson da? "Unknown" eller navn på en eller annen vilkårlig hotellansatt..?
Det er ikke så nøye hva man skriver i selve "søknaden" til ESTA siden man allikevel må fylle ut API (advanced passenger information) ved avreise. Et ESTA er jo gyldig i to år, man er så klart ikke bundet til det hotellet/adressen man oppga første gang. Det kommer an på hvilke type visum det søkes om, for eksempel får næringsdrivende/forretningsreisende prioritet på ambassaden her i Oslo. Selv brukte jeg ca fire dager på hele prosessen, inkludert intervju og behandling av pass.
Å mellomlande i USA er litt som å mellomlande på OSL hvor du selv må hente bagasjen ved ankomst for fortolling. Noe som da betyr at du først må gjennom immigrations og er dermed "inne" i USA.
burde kanskje skrevet at jeg skal videre med en int flight så det er ikke at jeg skal fra int til dom flight
Det finnes et par unntak, men de er few and far between. Sjekk med ditt flyselskap. Men ESTA er kjekt å ha uansett i tilfelle noe skjærer seg. En hotellseng er klart å anbefale fremfor fengselscellene transittfasilitetene som finnes der det er mulig å gjøre direkte transfer.
Sønnen min sitt pass går ut og må derfor fornyes. Må vi da søke nytt ESTA på alle fire eller blir det kun 14dollar for endring?
Dette står på esta sine egne sider "Dersom du får utstedt et nytt pass, eller det blir gjort endringer i ditt nåværende pass, må du søke om ny reisetillatelse, og betale gebyret forbundet med behandlingsprosessen" Slik jeg tolker det, (skal ikke stole blindt på det) så holder det å søke kun for han.
Ja, tror ikke det gjør noe å ha "to ESTA", altså en i en gruppe og en alene. Så lenge du bruker det nye passet får de i passkontrollen opp ESTAet som tilhører det. Det har i hvert fall fungert slik for oss tidligere.