Hei, Hiver meg på - hvert pass får en unik ESTA, barnas pass (som skiftes altfor ofte) må derfor "bestilles" igjen. Nye 14 daler coming your way.
Har aldri hørt om gruppe ESTA. Vi har 2 barn født med ca. 22 måneder forskjell, Det å holde orden på pass-utløps datoer er et mas. Søk nytt pass til Poden. Betal. Søk ny ESTA for poden. Innvilget. Reis. God tur.
Det er endel styr med disse barnepassene, er det ikke det ene barnet som må ha nytt så er det det andre Takk for hjelpen.
Jeg ble for ca to måneder siden anmeldt og siktet for uaktsom kjøring og brudd av paragraf 31 ledd 3. Jeg ble da fratatt førerkortet og ble anmeldt på stedet, og jeg samtykket da til førerkortbeslag. Men etter ca. 2 uker fikk jeg førerkortet tilbake mot et forelegg da jeg er avhengig av dette i jobben min. Jeg fikk da et forelegg på 6000 og ble siktet for brudd på vegtrafkklov 3. Det jeg lurer på et om jeg, på grunnlag av dette må søke om turisvisum for innreise til USA? Jeg er nervøs for at dette skal gjøre at det ikke bare er til å søke om ESTA-visum for neste USA-tur som allerede er bestilt til sommeren, men at jeg må reise til Oslo for å søke om turisvisum for å kanskje bli avvist. Jeg tok forresten kontakt med ambassaden i Oslo og de sa at de anbefalte alle som hadde fått et forelegg om å søke om turistvisum. Dette fikk jeg til svar fra ambassaden: "Vi anbefaler at man søker om et visum dersom man har noen gang blitt arrestert eller dømt (herunder akseptert et forelegg) før man reiser til USA Det eneste unntaket er parkering, fartsovertredelse eller rutine trafikk billetter (så lenge det var ingen alkohol, narkotika eller ulykker involvert). Hvis man har blitt dømt eller utstedt en bot for parkering, fartsovertredelse eller rutine trafikk billetter, kan man fortsett bruke Visa Waiver-programmet (ESTA).". Men er dette nødvendig? Håper på svar her!
Heisann og velkommen til Insideflyer Ingen problem, du kan ta det helt med ro. Trafikksaker mv er ikke på radaren til amerikanske myndigheter.
Vel, svarer du feil på tippekupongen på ESTA må du til ambassaden. En del spørsmål er litt opp til deg.
NB! Husk at brudd på veitrafikkloven ikke er det samme som "straffedømt" etter straffeloven.. Så om de spør om du er straffedømt kan du svare nei med god samvittighet. Burde gå helt fint
Husk forskjellen mellom forenklet forelegg og forelegg i trafikken. Sistnevnte er etter anmeldelse og kommer i bøteregisteret.
Tror ikke jeg skal gi noen råd som ikke står seg på førstesiden til VG, men noen ganger må man ta en selvstendig vurdering.
Jeg kjente noen som hadde en nabos bror som huket av på ingen fortid selv om vedkommende en gang i fortiden hadde sett en politimann igjennom en kikkert. Og det gikk fint... Det står forøvrig en liste i søknaden over hva som er å anse som kriminelle forhold. Tror ikke trafikkforseelser står der.
Cbp har en detaljert, noenogførti-siders instruks til sine ansatte som du kanskje kan finne svarene du lurer på, samt do's and don'ts på hva du ikke bør si/trenger å si. Fant den på en åpen offisiell side i august 2014 og leste hele greia. Se om du kan finne den
Man er ikke bannlyst, men man må søke visum hver gang. Dette gjelder i prinsippet også om man har blitt arrestert og frikjent om jeg ikke husker feil. Tror dog ikke de har 100% kontroll på dette ..
Jeg er rimelig sikker på at det må være en slags foreldesfrist for jeg har i alle fall ett par mindre dommer fra min hårde ungdom som aldri har medført noen problemer med å reise til USA.
Det er det mange som har. De har ikke tilgang til norske registre, så dette ville jeg tatt med knusende ro.