USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. Hypern

Hypern Senior Medlem

Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Er dog en ting de er strenge på der borte og det er DUI også kjent som promillekjøring! Men i dette tilfellet her vil jeg ikke bekymret meg. Er visstnok ikke så mye til før man kan bli dømt for uaktsom kjøring i følge NAF så. Canada er en del strengere på det enn USA visstnok...

2. kaijoar

kaijoar Bonusnisse

Likes mottatt:
    634
    Bonuspoeng:
    93
    Ifølge denne artikkelen på boardingarena vurderer Trump å kaste hele Visa Waiver Program i søpla, og dermed kreve personlig oppmøte og intervju av den jevne nordmann for å få adgang til USA.
    Hvis dette blir hverdagen fremover vil det definitivt endre mine reisevaner kraftig. Kan ikke skjønne annet enn at USA vil tape mye på dette i form av nedgang i antallet turister?

3. vegardg

vegardg Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,104
    Bonuspoeng:
    163
    Nja, i kommentarfeltet står det:

The text in section 9a of the draft executive order reads:

“The Secretary of State shall immediately suspend the Visa Interview Waiver Program and ensure compliance with section 222 of the INA, which requires that all individuals seeking a nonimmigrant visa, undergo an in-person interview, subject to specific statutory exceptions.”

The program in question is one where certain individuals applying for a visa renewal do not need to appear in person for interview at a US consulate/embassy. This change is being made in order to bring consistency to the visa application process.

This change does *not* affect the Visa Waiver Program, of which ESTA is a component.

Tror ikke det er noe å bekymre seg for :)

kaijoar liker dette
  4. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Begynner å bli litt vel mye hysteri og dommedagsprofetier nå. Trump har riktignok gjort det han lovet å gjøre (der det absolutt er mye radikalt), men tror ikke det er så dumt å kanskje nedjustere hysteriet her i Europa bittelitt. Tror ikke vi som bor utenfor USA kommer til å merke så altfor mye av noe som helst.

5. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Satt på spissen vil dette nok ha lite å si for hvite kristne eller ateistiske europeere. Det vil nok ha langt mer å si for fargede muslimer fra blant annet Afrika og Midt-Østen.

Jeg er uansett mest bekymret over signaleffekten her, vi ser jo hvordan disse svært høyrevridde populistene får mer og mer innflytelse og oppslutning rundt over hele Europa. Når en slik også får makten i USA vil det være med på å legitimere slike holdninger.

Et lite sidespor, blir svært interessant om Trump gjør livet så mye bedre for middelklassen i USA. Kan se for meg at det i utgangspunktet er overklassen som kommer til å tjene på dette. Større forskjeller mellom folk, helsehjelp forsvinner, og mindre reguleringer av arbeidslivet kan neppe føre til bedre forhold til "the average Joe".

Nanping and Adrian E like this.
  6. olekvi

olekvi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg føler meg rimelig sikker på at det blir større forskjeller, og at det blir et dårligere land å bo i for mange. Skal en tur over dit til uka, hadde jeg visst hvordan ting faktisk utviklet seg da jeg booket så hadde den turen heller gått østover. Slik tror jeg det kan være med mange, og at USA under denne presidenten fort kan miste mange turister.

7. ArrogantBastard

ArrogantBastard Medlem

Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Nå bor jeg ikke I Europa - men I en av delstatene med grense mot Kanada. Tidligere bodde vi 15 minutter fra grensen og brukte Vancouver som vår handleby (var normat I Vancouver 3-4 ganger I uken I mange år. Så vi har krysset og krysser grensen mye. Vi ser en store endringer, vi ser og hører lokale nyheter på begge sider av grensen (vi har 5-6 Kanadiske TV kanaler) og uten å være I nærheten av hysteri - ser vi en meget skremmende utvikling:

- Daglige episoder hvor en blir spurt om hva man synes om Trump som President, og ved negative svar har Kanadiere (som også er unntatt fra ESTA og Visum) blitt avvist, Franskmenn og Briter (UK). Dette har vært omtalt I allt fra New York Times til the Guardian - CBC (Canada) og andre BC Baserte Nyhets media har daglig nye episoder, merk dette har kun skjedd ved grense passering med bil.

- Min kone som er Amerikansk Statsborger, og er som henvist overfor "hvit Kristen" (vel Katolikk) - har blitt trukket til side med inngående spørsmål om Argentina (hennes fødeland som hun forlot når hun var 18 måneder gammel) ved Peace Arch tok det 3 timer, våre 2 hunder ble passert I kennel, en uke senere når hun fløy fra YVR ble hun igjen trukket til side og avhørt om Argentina - det tok "bare 1 time. Hun jobbet for Air France under de værste Bush årene (når en matte si Freedom Fries) og pendlet til Frankrike - aldri ble hun spurt om noe som helst ved innreise tilbake til USA.

Vi er ikke hysteriske, men vi sier åpent I fra om en skremmende utvikling, som de 6 journalistene som ble arrestert på kriminelt grunnlag for at de dekket protestene mot Trumps Inauguration (New York Times skriver om dette I går og I dag).

Så at det ikke berører dere, så opplever vi endringer hver eneste dag som skremmer oss. (and don't get me started on Health Care (Goodbye) and Social Security Retirement !!)

anders82, Omaniac, morradi and 5 others like this.
  8. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Skremmende!
    Når sjefen legger føringer så filtrerer det nedover i systemet slik at det blir akseptabelt med det som før ville vært helt fremmed oppførsel fra ansatte på grensa. Selv om det ikke har blitt gjort noen endringer i policy.
    Bølleoppførsel, rett og slett.

9. Anders88

Anders88 Medlem

Likes mottatt:
    82
    Bonuspoeng:
    28
    Dersom jeg har en gyldig ESTA men har fått nytt pass (duplikat pass) og dermed har et annet passnr, må jeg da søke på nytt?

Altså jeg rekner med at ESTAen må stemme overens med det aktuelle passnr, og at det ikke er noen vei utenom dette ?

Noen tanker?

10. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,727
    Bonuspoeng:
    293
    ESTA er bundet til passnummer, så ja, det må du.

11. Tove

Tove Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Vi skal reise til USA til sommeren, men en av oss har en gammel sak for 20 år tilbake.
    Hvordan er det hvis man likevel svarer nei på alle spørsmålene i Esta-skjemaet?
    Vil dette bli "oppdaget" på noen måte?

12. Sindre

Sindre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke lyg på ESTA, det er det dummeste du kan gjøre.

Stuttfeiten liker dette
  13. Tove

Tove Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Har samme spm egentlig.
    Vi skal reise til USA til sommeren, men en av oss har en gammel sak for 20 år tilbake.
    Hvordan er det hvis man likevel svarer nei på alle spørsmålene i Esta-skjemaet?
    Vil dette bli "oppdaget" på noen måte? Hvor nøye er de på å sjekke opp?

14. Tove

Tove Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Skjønner det kan være dumt, men hva er sjansen for at det blir oppdaget? Er usikker på om vedkommende kan få innvilget visum. Nå er som sagt denne saken 20 år gammel, dumt om han ikke får reise med resten av familien for noe han gjorde da han var "ung". Vet at det er konsekvenser for alt man gjør....

15. Hypern

Hypern Senior Medlem

Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Det kommer jo an på hva slags sak dette er da. Er jo forskjell på noe som gir en bot og ubetinga fengsel i lang tid, men i og med at saken er såpass gammel regner jeg ikke med at det er noe stort problem. Hvis du vil være helt sikker kan du søke visum og få en politiattest på det.

16. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,727
    Bonuspoeng:
    293
    Det er delte meninger om praksis her.
    Selv har jeg vært heldig og holdt min sti ren.
    Imidlertid, det jeg ville tenkt i en slik situasjon, er at i Norge er lovgivningen slik at saker foreldes og blir strøket av "rullebladet" ditt.
    Ergo, er det tilfelle, vil en vandelsattest fra politiet ikke inneholde denne saken.
    Jeg ville da svart nei, og skulle det bli et spørsmål ville jeg vist til vandelsattest og si at jeg handlet i god tro.
    Svarer du evt ja, vil man bli innkalt til intervju og overlatt til dagsform og personkjemi til intervjuer. I tillegg til et kraftig gebyr. Blir du godkjent får du imidlertid et visum for 10 år.

Utfordringen er hvis du har prøvd før, sagt ja og blitt avvist. Da har du ikke noe valg, men å si ja igjen. En elefant glemmer aldri.

17. Sindre

Sindre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Sjansen til at det blir oppdaget er nok absolutt til stedet og da er du "screwed". Som Roadking skriver er det fortsatt mulig å komme inn, men du må søke om offisielt visum.

18. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,727
    Bonuspoeng:
    293
    Men. Det er til syvende og sist en personlig avgjørelse.
    Skal man til intervju handler det i allefall om å kle seg pent, fremstå ydmyk og formulere seg høflig og vel.

19. Tove

Tove Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Tror det var noe mariuana, bruk og oppbevaring. Han fikk 30 dager betinget og en liten bot. Blir alle stoppet når man skal inn eller hvor strenge er det på dette? Han bor også langt unna ambassaden så det å reise til Oslo på intervju er også litt problematisk. Skjønner at det er et sjansespill for vedkommende, og at hvis man blir oppdaget så er det utestengelse. Jeg prøver bare å hjelpe og finne ut om det er verdt bryet å ta fri fra jobb, reise til Oslo hvis det likevel går ved å svare nei på skjemaet

20. Hypern

Hypern Senior Medlem

Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Dette er nok ikke noe problem i og med at saken også er veldig gammel og han har holdt sin sti ren siden, men man kan aldri være sikker hva CBP gjør. 30 dager betinga og bot er ganske mild straff, dvs han har ikke sona noe i fengsel. Men visum er det eneste sikre her - tror konsulen vil vektlegge at det er en gammel sak og ingenting nytt siden

Del denne siden