På førehand unnskuld for å grave opp ein gamal tråd, men ser det er ei viss relevanse i tråden mtp det eg står utfor: Eg har to pass (norske), men kun pass B har det amerikanske visumet. (Eg søkte visum pga gamal fartsovertredelse som enda i samfunnsteneste). Passet vart sendt til USA og homeland security og kom i retur med visum. No har det seg slik at reisebyrået som booka reisa med SAS, har oppgjeve passnummeret til pass A i bestillinga. Dette oppdagar eg no, knappe 24t før avreise. Eg retta det på SAS sine sider med éin gong, men der stod samstundes at slikt skal vere inne seinast 72 timar før avreise. Reisebyrået skal få seg ei skrape, men kan slikt skape krøll ved boarding på OSL eller ved ankome på EWR?
Med det hysteriet amerikanerne legger for dagen er det sannelig ikke godt å si. Men du har vel neppe noe alternativ enn å satse på at det går greit?
Jeg har en ferdig godkjent ESTA for besøk til San Fransisco. Nå er reisen endret til at det kun blir transfer i Chicago for videre reise til Mexico. Trenger jeg å gjøre noe med eksisterende ESTA?
Hvis du hadde lagt inn ankommende flight # og første bostedsadresse i San Francisco må du nok regne med å bli spurt i Chicago. Men det bør være helt greit med "change of plans". Jeg hadde ikke giddet å oppdatere det.
Ja og nei. Søknaden i seg selv trenger ikke endres, men strengt formelt sett skal man oppdaterer port of arrival, vessel og første adresse på den allerede godkjente søknaden.
I ESTA-søknaden står det i alle fall nå at det er valgfritt å oppgi både by og adresse. Husker ikke om det alltid har vært slik.
Ja det er valgfritt å oppgi når du søker om ESTA, men det skal oppgis 72 timer før reise. Det er det cbp.gov ønsker, men det går nok seinere også, billetter kan jo kjøpes mye nærmere avgangstid enn det.
Av bekvemmelighetsgrunner og ren latskap blir det ikke gjort endringer på ESTA. Satser på at alt går bra på den lille og oversiktlige flyplassen i Chicago.
Tja, nei, ja, jo. Jeg har ved både innsjekk i skranke og ved gate fått lagt inn første natts adresse. Dette ble sist sjekket for et par måneder siden. Skulle reise OSL-EWR, men plutselig nye planer og reiste CPH-EWR. Da ble det stilt spørsmål ved innsjekk i CPH om første natts adresse.
Hei Noen som har erfaring med å søke ESTA og/eller visum til USA etter nylig tur til Iran ? Hvordan gikk det? eventuell fremgangsmåte ?
Ikke personlig, men en jeg deler kontor med her var akkurat gjennom dette. ESTA går ikke, men han fikk visum uten problemer ved oppmøte på ambassaden i Oslo.
Har også en kollega som har gjort det. Han måtte søke vanlig visum. Var ikke noe problem å få innvilget. De bare spurte hva han hadde gjort i Iran, og hvor lenge ha hadde vært der. Slik reglene til USA er nå så er du utestengt fra å bruke ESTA på livstid hvis du har besøkt Iran, Irak, Sudan, Syria, Libya, Somalia, eller Jemen etter 1. mars 2011.
En slektning var i denne situasjonen i fjor høst. Han ble da innkalt til personlig intervju ved ambassaden i Oslo. Forklarte formålet med turen til Iran og annet gpp. Fikk så visum for 10 år til USA. Det koster mer (du må betale et saftig gebyr) og er veldig til ulempe for de som ikke bor i Oslo. På den annen side, er du hyppig over dammen så er det praktisk å ha et visum på 10 år istedenfor 2.
Bra poeng. Ta turen innom (den nye flotte) ambassaden i Oslo, betal 160 USD og få visum for 10 år (B-2). Så kan du loffe så mye du vil innom nevnte land i etterkant uten å måtte gjøre noe paperwork før innreise/transit USA (selv om CBP vil bruke ekstra tid på deg).
Er nok en del som ikke får visa. Grunnet utstrakt reisevirksomhet til div land og/eller manglende bånd til Norge (ekteskap, barn, egen bolig, fast jobb).