Likevel er det en sjanse for å bli nektet innreise hvis han reiser inn til ambassaden? Ærlighet varer lengst sies det, men i visse tilfeller kan det være lurt å unnlate sannheten også. Og spørsmålet nå er om det er nå han kan unnlate å svare ærlig på alt? Hvor stor er sjansen for å bli stoppet? Han skal over for å besøke slektninger sammen med sin familie.
Det er alltid en sjanse å bli nekta innreise med mindre man ikke er amerikansk statsborger. Ingenting verken innvilga ESTA eller visum garanterer i prinsippet for noe som helst.
Skjønner... Men om han nå bestemmer seg for å svare nei, hvor stor er sjansen for at han blir stoppet? Er det utvidet attest de forlanger så vil vel saken stå der vil jeg tro. Da dette handler om en gammel sak, bruk og oppbevaring av mariuhana. 30 dager betinget og en lite bot. Stopper de alle for å sjekke?
De stopper alle og passene blir scannet. Men hva slags informasjon som popper opp på skjermene deres aner jeg ikke. Jeg har en sak selv som er drøye 20 år gammel og det inkluderte noen uker med pallespikring på statens regning, en relativt stor bot og noen år uten førerkort. Jeg har likevel alltid svart nei og har vært i USA mange mange ganger etter min første tur dit i -98 uten problemer.
Gress er dessuten snart legalisert over hele fjøla der borte. Jeg tenker dessuten, at får du automatisk ja på online esta. Blir du neppe gjenstand for ytterligere utspørring der borte. Med mindre man er en av de tilfeldig utvalgte.
Nå er jo en av disse spørsmålene man må svare på relatert til narkotika. Så om man har spikret paller pga narkotika uansett hvor lenge siden det er så tror jeg man bør svare ærlig. Om man har vel mulighet til å søke for vedkommende via ambasaden, så blir det lettere å legge frem saken sin. Fartsovertredelser er det vel ikke spørsmål om ved søknad om ESTA, så mulig derfor de ikke har hengt seg opp i dette.
Uten at jeg vet hva din sak er så er det kanskje ikke noe du blir spurt direkte om ved søknad om ESTA? Når det gjelder narkotika derimot så får man spørsmålet: " Have you ever violatedany law related to possessing, using or distributing illegal drugs?" Jeg ville tenkt meg veldig godt om før jeg svarte uriktig der. Edit: @Fredrik81 svarte ca akkruat det samme som meg mens jeg skreiv mitt svar ser jeg
Svaret er også avhengig av hvor viktig det er for vedkommende å kunne reise til USA senere, enten ferie eller jobb (og husk det gjelder alle mellomlandinger og). Hvis jeg ikke var avhengig av å dra til USA senere, jeg bodde langt fra ambassaden, skulle reise snart, hadde en gammel sak, vel så er det jo mer convenient å få en ESTA, og du får svarte relativt kjapt. Jeg har selv sett sirkuset på ambassaden og grinende folk. Det er ikke bare plankekjøring (eller pallesnekring) å få 10 års visumet heller.
alltid jug på esta er det jeg fikk beskjed om fra politiet i norge. USA har ingen mulighet til å sjekke (fikk jeg også beskjed om fra politiet) Hvis du svarer ja på noen av spørsmålene blir din ESTA automatisk ikke godkjent btw. Og hvis du prøver igjen med nei blir den også ikke godkjent
Nå er det sånn at USA ikke har direkte tilgang til norske strafferegistre, i alle fall ikke offisielt. Så lenge dommen ikke er blitt kjent på annen måte er det nok liten risiko. Men: det er faktisk straffbart i seg selv å lyve på ESTA eller visum-søknad, og selv småfeil har en tendens til å blåses opp der borte. Det gjør at reaksjonen HVIS man blir oppdaget er relativt stygg. Hadde selv en greie for noen år siden, hvor jeg glemte å fylle inn mellomnavnet mitt på ett eller annet skjema. Det tok tre timer med relativt intense forhør, og åpenbart kommunikasjon mot Norske myndigheter, før jeg slapp videre. Moral: don't do it...
Å unnlate sannheten er noe helt annet enn å lyge. Hadde det stått "har du noe annet du tror vi burde vite" hadde jeg ikke nølt med å la være å si noe, når du må svare ja/nei derimot..
Er flere her som har krysset nei ved slike gamle saker uten problemer. Vil ikke ta det for gitt at staten deler ut personopplysninger slik, så de har nok ikke noen mulighet til å vite hvem som røkte gress 20 år siden som 17åring..
Noen som husker ambassade-saken for noen år tilbake? Det var tidligere norske politmenn som holdt hus i nabobygget til den amerikanske ambassaden hvor de bedrev ymse aktivitet hvor de ikke skattet av lønn. Unndragelse av skatt var hovedtemaet i avisene, men det som kom frem i tillegg var at disse personene brukte sine kontakter i politiet for å hente ut rulleblad på enkeltindivider. I tillegg til andre snuskete aktiviteter. Jeg tolker dette som følger USA har ikke tilgang til straffe-/bøteregisteret på en automatisert måte Det er lite trolig at de vil prioritere søk i overnevnte registrer på en helt ordinær innreise-sak dersom det krever manuelt arbeid - særlig om det må gjøres ved hjelp av mindre legitime metoder. Ingen regel uten unntak. Om du fremstår veldig nervøs eller shady vet man aldri hva de finner på. USA har nok mulighet for å spørre norske myndigheter formelt om hva den enkelte har av tidligere kriminell historikk, dog antar jeg dette er en lengre byråkratisk prosess hvor det kan ta dager, uker eller måneder før de eventuelt får svar. Guesswork så det holder, men tålig sikker på at jeg har rett ;-)
Barnemat dette ift india visa .....navn på foreldre, hvilket land de er født i......er det pakistan....Eller andre land vi ikke liker....da blir det noen ukers behandligstid.