Vinterferie 2026 – Dubai med 3 barn i business (hva kan gå galt?)

Tråd i 'Reisebrev' startet av DJasko, 14. febr 2026.

1. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,290
    Bonuspoeng:
    113
    Det er det sikkert andre som kan svare bedre på enn meg. Hvis de har så er det nok kun på kveldsflight. Vi fløy dag, det ble ikke delt ut noe. Jeg har alltid med meg min egen...

magnusant liker dette
  2. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    6,001
    Bonuspoeng:
    183
    Helt nydelig reisebrev. Gleder meg til fortsettelsen!

Hadde dere sånn noenlunde oversikt over 5-åringen på i business podsene til AF? Jeg synes det virker så vanskelig å se barna og bistå dem.

DJasko liker dette
  3. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    886,308
    Bonuspoeng:
    293
    Har nettopp reist nattflyging med Air France, nei vi fikk ikke pysj

DJasko liker dette
  4. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,290
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg som satt rett over midtgangen for han hadde all oversikt. Se på det som et tomt midtsete. Jeg kunne snakke fint med han uten å heve stemmen, og kunne bistå han ganske fint. Sånt sett var det ingen problem i det hele tatt. Synes denne kabinen vi reiste med ned hit var helt nydelig for reise med små barn.

kongenamundsen liker dette
  5. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,290
    Bonuspoeng:
    113
    Første morgen i Dubai – aircon-sjokk og 28 grader i sola

Alarmen ringte 09:30.

Jeg våknet i en seng med gutta, fruen med prinsessen i det andre rommet. Og vi frøs.
    Aircon sto på 22 grader, men det føltes som 18. Typisk hotell-AC som mener alvor. Jeg åpnet døra ut til balkongen – og der traff sola. 26 grader allerede. Minusgradene hjemme var glemt på sekunder.
    Sommerfølelse. Deilig.

Denne dagen var planlagt som en restitusjonsdag. Noe vi virkelig trengte.
    Vi beveget oss maks 200 meter fra rommet hele dagen. Men det viste seg å være mer enn nok å oppleve innenfor de 200 meterne.

Frokost – ro eller kaos?

Det er to restauranter som serverer frokost: Manava og Porterhouse Steakhouse.

Manava er større, mer crowded og høyere støynivå. Porter er roligere, mindre buffet – men samme utvalg. På Porter kan man bestille omelett og kaffe ved bordet. På Manava må man stå ved omelettstasjon.

Valget var enkelt.

Frokosten var solid. Omeletten var grei – jeg liker den godt stekt og glemte å si det. Cappuccinoen derimot var veldig bra. Ellers en helt fin resort frokost for en 5 stjernes resort. En ting savnet jeg, eplejuice. Tror jeg må spørre om de har det i morgen (for ordens skyld, mange andre juicer å velge mellom).
    Alt i alt: Ikke noe spektakulært, men det den skal være.

Legger ved litt bilde av hotellet og stemningen rundt der vi tuslet.
    20260216_093213.jpg 20260216_093320.jpg 20260216_093348.jpg 20260216_100300.jpg 20260216_101337.jpg
    20260216_093308.jpg
    Utpakking og bonusnisse-logistikk

Tilbake på rommet var det på tide å pakke ut. To store kofferter på til sammen 55 kg og tre håndbagasjer. Det tar sin tid.

Jeg oppdaget raskt at drikke på resorten er… priset deretter. En liten butikk inne på området solgte cola til 10 AED (ca 27 kr). 100 meter bort, i bygget ved siden av, kostet den 4 AED (ca 10 kr).

Valget var enkelt.

Mens fruen og barna pakket ut, spaserte jeg over. Interessant utvalg – mye morsomt. Handlet inn drikke, snacks og selvfølgelig et par “Dubai-sjokolader” (alle jeg har sett i Norge er produsert i Tyrkia…).
    Fant også Kinder Joy og Feastables. Ungene i ekstase.

Så kom realiteten: Hvem skal bære alt dette? Mens jeg angret på at jeg var et støttemedlem, og ikke aktivt medlem hos Move, kom. Løsningen.

En ansatt fikk streng beskjed av sjefen i kassa om å trille varene bort til hotellet. Så der gikk jeg. Og han bak meg trillende med handlevogna. Litt ubehagelig for meg – helt hverdagslig for ham.

Ved porten til Sofitel ble han nærmest forhørt og fikk klar beskjed om at han ikke kunne gå inn i bygget, kun til hoveddøra. Sånn ble det. Superhyggelig fyr – noen dirhams i hånda på vei ut.

Bassenglivet

Pakke ut ferdig, solkrem på barna og ned til bassenget.

Barna ville være ved det barnevennlige bassenget med fossefall rett utenfor bygget vårt. Da vi kom var det bare to solsenger ledige. Litt sent ute. Men en engelsk familie foran oss skulle videre – så vi fikk fire senger front row.
    Perfekt.
    Snapchat-1682535029.jpg

Vi tilbrakte flere timer der. Rolig, avslappende. Mat og drikke ble levert til solsengen. Service på resort-nivå.

100 meter lenger bort ligger activity pool med sklier. Vi tok en tur dit så barna fikk testet. For et støynivå. Veldig greit at vi valgte vårt opprinnelige basseng.

Stranda ligger rett nedenfor. Vi fikk beskjed om at det alltid er plass der. Neste rolige dag blir nok en kombinasjon av strand og basseng.

Room refresh og vannbonus

Rundt klokken 17 gikk vi tilbake for dusj og litt ro.
    Leiligheten var ryddet. Oppvasken tatt. Sengene redd opp. Og åtte flasker vann sto klart.
    Som plaster på såret for at det manglet håndsåpe på hovedbadet. Jeg hadde lagt igjen en lapp og spurt om håndsåpe – og la ved 10 AED.
    Fungerte.
    20260215_165823(1).jpg

Middag – og altfor store porsjoner

Vi gikk til restauranten i bygget ved siden av – en av fem inkludert i pakken.
    Kjempegod service. Rettene vi kunne velge blant er som følger:

Screenshot_20260216_220701_Samsung Internet.jpg Screenshot_20260216_220716_Samsung Internet.jpg Screenshot_20260216_220736_Samsung Internet.jpg

Vi gikk for tre retter. Det burde vi kanskje ikke gjort.
    Porsjonene var enorme.
    Jeg tok taco kyllingsalat til forrett – som i Fredrikstad hadde vært en hovedrett på brygga til 329 kr. Fruen tok kremet kyllingsuppe.
    Til hovedrett ble det butter chicken på meg og pasta på fruen.
    Dessert: tiramisu til meg, is til henne.
    Ungene gikk for pasta, pizza og is.
    Maten smakte ypperlig. Servicen var god. Drikke kom på rundt 180 AED (3 Pepsi og en stor flaske vann).

Kvelden

Tilbake på rommet. Pysj på. Denne gangen av med aircon på soverommene.

En god og rolig dag. Akkurat det vi trengte.

For i morgen ventet 7 timer ørkensafari, dune bashing, firehjuling og camp med kameler.
    En potensielt slitsom dag.

Følg med ;)

6. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,857
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig bra reisebrev:)
    Om du skal ha handlet mer snacks og drikke ila turen kan app’en careem anbefales. Da kan du ta livet med ro og få tingene levert :)

DJasko liker dette
  7. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,290
    Bonuspoeng:
    113
    Ny dag – og ørkensafari står for tur

Ny dag, nye muligheter. Det gjelder tydeligvis også i Dubai.
    Vi våknet av oss selv rundt 09:00. Rask frokost – for i dag sto ørkensafari på planen.

Da jeg planla turen i desember booket jeg både ørkensafari og Abu Dhabi-tur via GetYourGuide (i kombinasjon med SAS julekalender – doble bonuspoeng, selvsagt). Abu Dhabi avbestilte jeg etter hvert – vi har jo leiebil. Safari beholdt jeg.

Digresjon: Det blir spennende å se om de bonuspoengene faktisk dukker opp.

4 timer eller 7 timer?

Valget sto mellom 4 timer uten camp, eller 7 timer med camp. Jeg slo på stortromma og gikk for 7 timer – midt på dagen. Kunne valgt kveldssafari med flammeshow, men med barna føltes dagtur tryggere.

Dagen før forsøkte jeg å skrive på WhatsApp for å bekrefte pickup og be om rolig dune bashing (lille prinsesse – navnet er offisielt etter AF – er litt bilsyk). Fikk noen AI-aktige svar og ga opp.

Under frokost plinget det inn melding fra sjåføren: pickup rundt 10:30.
    ChatGPT hadde anbefalt lukkede sko og evt. linbukser. Vi pakket ekstra skift, bare i tilfelle vi bommet, det ble en blanding av shorts og bukser på oss - med backup i sekken.

Kl. 10:20 fikk jeg småpanikk – vi var jo ikke klare. Så kom melding om forsinkelse pga trafikk. Perfekt. Da rakk vi Postafen til prinsessen og alt annet i rolig tempo.

Nissan Patrol og “privat” bil
    Vi ble hentet i en Nissan Patrol (8-seter) av en hyggelig sjåfør. Rolig kjøring fra hans side – alltid godt tegn.

Han forklarte at vi først skulle til en base hvor flere biler samles før man kjører samlet ut i ørkenen (sikkerhet). Der er det complimentary drikke – og selvfølgelig mulighet for dem til å selge litt ekstra opplevelser.

Han sa også at vi fikk bilen for oss selv. Ifølge ham hadde de fått forespørsel om å plukke opp to kinesiske turister, men han “fant på en unnskyldning” slik at vi slapp.

Om det stemmer? Vanskelig å si. Men han spilte kortene sine bra for tipsens skyld.
    Under booking kunne man velge privat bil – det kostet betydelig mer. Så vi følte oss heldige.

Quad-bike og skjerf.

En time kjøring fra Palmen til basen. Vi fikk sett mye av Dubai på veien.

Vel fremme kjøpte tre av oss arabiske hodeskjerf. Utover det var basen helt grei – mest en mellomstasjon.

To av barna ville kjøre quad. Det ville jeg også. :D
    Sjåføren foreslo at vi betalte for én dobbel og én enkel, og at han kunne kjøre med ett av barna. Det gjorde vi.

Det var valg mellom åpen ørken eller inngjerdet område på ca. 6 km². Inngjerdet holdt i massevis.

30 minutter kjøring, litt stopp, litt bilder. Kunne også stoppe så fruen og eldstemannen kom ut i området for å ta bilder med oss. Fin opplevelse – 420 AED for oss tre (ca 1 300 kr). Moro, men dyr moro? You decide.

IMG-20260216-WA0017(1).jpg

Dune bashing – rolig versjon
    Ved inngangen til ørkenen ble dekktrykket senket og bilen satt i sandmodus.

Vi kjørte i følge med fire biler. Lenger ute så vi et følge på minst ti.
    Vår sjåfør tok det rolig, slik vi hadde bedt om. Bilen foran oss tok det… mindre rolig. Sidelengs ned sanddyner og mye sladding. Så ut som de koste seg.
    Vi fikk en liten smakebit på det også – det holdt.
    Etter noen kilometer stoppet vi. 20 minutter pause.
    Sandboarding, aking og bilder.

Overraskende fine bilder av og med familien faktisk. Sjåføren/guiden var en strålende fotograf også, haha.
    Screenshot_20260217_002350_Gallery.jpg

På vei ut ble følget delt i to – to biler ville ha mer action, to (inkludert oss) ville ha roligere tempo.

Så ventet 10 minutter mens dekktrykket ble fylt opp igjen. Vi ble sittende i bilen – nok sol og sand for øyeblikket. Skoene våre var fylt med 1kg sand totalt. Minst.

Campen – bedre enn forventet
    En times kjøring videre til campen til OceanAir Travels.
    Sjåføren forklarte at det finnes rundt 15 camper i området. Deres var blant de bedre, mente han – større operatør, høyere kvalitet, kun for egne kunder.

Innkjøringen var imponerende. Campen også.
    20260216_144603.jpg 20260216_144611.jpg 20260216_144708.jpg

Vi fikk ny guide, vår sjåfør dro videre. Jeg takket og tipset.

Klokken var rundt 14:40. Vi kunne bli så lenge vi ville (men skulle vi følge 7 timers bookingen måtte vi dra senest 17:30).

Alt i campen var inkludert – mat, drikke, aktiviteter (unntatt souvenirer og utskrift av bilder).

Mat og aktiviteter
    Maten var buffet og organisert perfekt. Hvert bord fikk beskjed når de kunne gå. Det ble aldri kø og ting gikk raskt.

Grillen var ekstremt god. Flere typer ris, naan, ulike kjøttretter. Vi var blitt sultne, så det hjalp.
    Jeg gir maten 8/10. Desserten var litt anonym.

Vi droppet showene (dans/flammer, kamel, hester) og utforsket campen på egenhånd.

Barna:
    - Fikk henna-tatovering
    - Red kamel (to runder)
    - Holdt en falk
    - Lekte på stor lekeplass
    - Så arabiske hester

De ansatte tok gjerne bilder for oss – så man må ikke kjøpe bildene av fotografen.

20260216_161242.jpg 20260216_160159.jpg
    20260216_145045.jpg 20260216_155902(1).jpg

Nok er nok
    Rundt 16:30 var vi helt ferdige.

Sol + sand + bil + aktiviteter = slitsomt.

Vi ba om å bli kjørt tilbake og fikk ny sjåfør. Et annet par måtte vente til resten av bilen deres var klare – fordelen med “privat” bil.

Turen tilbake tok en time – denne gangen i en 2025 Land Cruiser. Like hyggelig sjåfør.

Mange ansatte fra Pakistan – alle veldig hyggelige.

Middag – og realiteter

Vel tilbake på hotellet: vaske av sand, kort pause og rett ut til samme restaurant som dagen før. Null energi til å teste noe nytt.

Kloke av skade hoppet vi over forrett denne gangen.
    Fruen tok butter chicken (min fra i går). Jeg tok braised brisket – den var skuffende smakløs.
    Camp-maten var faktisk bedre...

Dessert gikk ned.

Drikkeprisene:
    Peroni 0,5L draft: 78 AED (ca 201 kr)
    Cappuccino: 38 AED (ca 100 kr)
    Pepsi: 32 AED (ca 85 kr)

Totalt for drikke denne dagen: 254 AED (ca 660 kr).

Barnas dom
    Under leggetid spør vi alltid barna om 2 beste ting med dagen i dag, og 1 dårlig ting. Dom over dagen:

Beste med dagen:
    - “Jeg fikk skjerf til hodet”
    - “Kjøre sånn motorsykkel!”
    - “Sitte på kamel”
    - “Holde fuglen”
    - “Kjøre bil i ørkenen”
    -“Ake i sanden”

Ikke bra:
    - "Når kamelen reiser seg" (skriver under på at det er litt skummelt)
    - "Vi kjørte mye bil" (helt enig)
    - Litt høy musikk på basen

Anbefaler vi turen?
    Korte svaret: Ja.

3500 kr for alle fem, inkludert mat og drikke hele dagen, er faktisk ganske greit. Regn med ekstra hvis dere vil kjøre quad eller handle suvenirer. Ulempen er, som en kid sa: Av 7 timer ble 3 tilbrakt i bil med mye forflytning. Campen var en kjempefin avslutning, så heller 7 enn 4 timer. Selv om fruen da hun hadde fått nok etter 4 timer haha. Det er turister her, vi følte ikke det var for mange, men er jo absolutt en sånn turistgreie.

Vi sitter igjen med fine minner. Og jeg håper barna gjør det samme.

I morgen: frokost, strand, basseng og middag.
    En klassisk resort-dag.

Ikke sikkert det blir like mye dramatikk.
    Men følg med likevel

Kristian, jgroneng, Good2go and 45 others like this.
  8. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,290
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for tipset, den appen har jeg fått tips om før, så den er klar. :) Det får bli neste gang. Er jo litt greit å ha opplevd shopping også, haha :p

I morgen skal vi til Dubai Mall, så tipper vi bruker den til å forflytte oss dit, om

Schlandy liker dette
  9. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,290
    Bonuspoeng:
    113
    Aklimatisert – og klar for strandliv

Jeg våknet 07:15 lokal tid i dag. Det betyr at jeg nå anser meg selv som fullt aklimatisert til Dubai-tid (3 timer foran Norge). Fruen våknet like etter. Barna fikk sove – det er tross alt ferie.

Rundt 09:00 begynte det å røre på seg, og for å ikke miste for mange soltimer ble det rett til frokost.

Frokost ute – og Syden-kaos inne
    I dag ville vi sitte ute. Sol, varme og ferie – da må man jo det.
    Dermed ble det Manava. Den litt mer… livlige restauranten.

Først fikk vi beskjed om at det ikke var ledig ute. Så kom en servitør løpende og sa at det akkurat hadde blitt ledig et bord. Perfekt plass i skyggen.

Inne? Full Syden-stemning. Litt sånn “fellesferien på Mallorca”-vibber. Folk overalt, litt kamp om buffeten og generelt høy puls.
    Vi konstaterte raskt: Dette blir første og siste frokost her...

Strandliv og 88 AED for plast
    Etter frokost bar det rett til stranden.
    Masse ledig plass. Sjøen var ifølge fruen småkald. Jeg mener den var perfekt – akkurat kald nok til å kjøle seg ned.

Langgrunt, men med nok dybde til at det ikke føles som et barnebasseng.
    Barna måtte selvfølgelig ha bøtte og spade. Ingen av butikkene i nærheten hadde. Så sier datteren:

“Strandbaren har.”
    88 AED. For plast.
    (Det er ca 250 kroner for noe som koster 60 kr hjemme.)

Etter at jeg hadde betalt kom jeg på å sjekke Careem-appen. 20 AED og levering på 30 minutter. Dagens lærepenge.

Lille prinsesse skulle også teste kokosnøtt. To slurker. Ferdig. Ble et fint instabilde da.

Snapchat-570574753.jpg

Basseng > strand

Tre timer på stranden holdt. Kidsa ville til bassenget med sklier og fossefall.

Så resten av soltimene ble tilbrakt der. Lite dramatikk, lite action – men akkurat det vi trengte.
    En klassisk “vi gjør ingenting, men det tar hele dagen”-dag.

Porterhouse Grill – dagens høydepunkt

Kvelden ble derimot dagens høydepunkt.
    Før vi gikk inn så vi noen biler foran inngangen. Ferrari. Porsche. Lamborghini. Ungene måtte ta bilder med bilene, de ville ha bakgrunner.

20260217_182207.jpg

Vel inne i Porterhouse ble vi møtt av en vegg full av priser og utmerkelser. Ingen jeg kjente igjen – men det så imponerende ut.

Vi ble ført til en fin bås med rundt bord. Barna fikk tegneark som barnemeny. Smart trekk. Vi voksne fikk meny som passet mer til establishmentet:
    20260217_183925.jpg

En kuriositet her nede. Hvis flere bestiller lik drikke (feks alle barna våre bestiller Pepsi), ja da kommer de med 3 stk Pepsi og 3 glass med masse is og 1 limeskive. De fyller opp glassene og resten av Pepsien helles over i en karaffel så alle kan ta når det passer dem. Liker det.
    20260217_185036.jpg

Forrett
    Jeg gikk for steak tartare. Fruen valgte Caesar-salat.

Vi ble anbefalt en “signaturdrink” – veldig Instagram-vennlig lovet servitøren.

“Jeg er ingen influencer,” sa jeg. Bestilte den likevel. Det kom røyk ut under den...

20260217_184507.jpg

Smakte helt greit. Men jeg burde gått for whiskey sour.

Tartaren var god. Smakfull og frisk. Angret ikke på valget. Fruens salat var litt mer “helt grei”.

20260217_190839.jpg

Hovedrett
    Begge gikk for Grilled Brazilian Beef Tenderloin, medium. Før retten ble servert fikk noen en slakterkniv hver... Ja hva skal man si.
    20260217_191559.jpg

Biffen kom perfekt medium. Saftig, mør og veldig god.
    20260217_192044.jpg

Broccolini som tilbehør kom i solid mengde. Fruen som ikke bestilte tilbehør fikk litt av meg. Ellers hadde det blitt svinn.

Barna gikk for sliders som hovedrett og de ville ta bilde av maten sin også da...
    20260217_191924_001.jpg

Dessert
    Dessertmenyen:
    IMG-20260217-WA0004.jpg

Jeg valgte profiteroles. Fruen gikk for ostekake.
    Presentasjonen på min dessert var pen. Smaken… midt på treet. Den retten som skuffet mest.

20260217_195054.jpg

Jeg spiste opp alt likevel. Selvfølgelig.

Ostekaken var, “veldig kompakt – om du skjønner hva jeg mener”(sic) i følge fruen. Vet egentlig ikke om jeg skjønner.

Jeg avsluttet det hele med en cappuccino, fruen med en peppermynte-te.

Dagens regning
    Dagens regning bestod av både drikkevarer og 'supplement fee' - som er et tillegg som kommer for mat som er litt 'ekstra' i forhold til hva som er inkludert i halvpensjon.

Regningen kom på 565 AED (ca 1500 NOK).

Vi begynner å lære oss nivået;
    Dubai leverer luksus – og priser deretter.

Oppsummering av dagen
    Rolig stranddag.
    Litt plast-økonomi-sjokk.
    Veldig god biff (dårlig dessert).

I morgen skal vi være turister igjen.
    Går vi i noen turistfeller?
    Bruker vi penger på unødvendige ting?
    Leverer dagen som forventet?

Oddsen er 2.00 på alle utfall.
    Plasser innsatsen nå – svaret kommer om 24 timer.

Last edited: 17. febr 2026
    Kristian, jgroneng, Good2go and 39 others like this.
  10. SundalBonus

SundalBonus Medlem

Likes mottatt:
    140
    Bonuspoeng:
    43
    Knallbra reisebrev. Akkurat nok informasjon til at jeg må fortsette å lese. ikke for mye mikk-makk. Små-detaljer og gullkorn. 10/10

Travellingalf, DJasko and Spielhaug like this.
  11. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,290
    Bonuspoeng:
    113
    Dubai Mall-dagen – CT, logistikk og fontenekaos
    Enda en ny dag, og enda nye muligheter i Dubai.

I hvert fall når man våkner til e-post fra Amex om at årets første Companion Ticket er tjent. Det gir jo muligheter. Plutselig ble Dubai bare et stopp på veien til neste prosjekt.

Logistikk eller late dager?
    Vi vurderte halv dag strand og halv dag Dubai Mall med akvarium og fonteneshow. Men etter litt vurdering bestemte vi oss for en lat morgen, sen frokost og rolig start før vi tok Uber til Dubai Mall.
    Tre barn + bading + Mall + middag + fonteneshow = mye logistikk. Vi valgte å spare kreftene.

Uber > Careem
    Opprinnelig hadde vi tenkt å kjøre selv. Men usikkerhet rundt parkering og generell hassle gjorde at vi gikk for drosje.
    Careem var dyrere enn Uber akkurat da, så valget falt på Uber.

UberXL til Dubai Mall: 125 AED.
    Vi ble hentet i en fancy Mercedes V-klasse. 30 minutter senere var vi fremme.

Det finnes egne drop-off og pick-up soner i parkeringshuset for Uber/Careem.
    Tips: Hvis du skal ta Uber tilbake, gjør deg kjent med hvor du blir sluppet av så du enklere finner ut hvor du skal ta drosjen hjem igjen fra. Det blir mye lettere å finne veien tilbake med litt innsats her.

Førsteinntrykk – “helt normalt senter”
    Vi ankom rundt 12:15. Perfekt tidspunkt – fortsatt relativt rolig.
    Fra utsiden får man ikke helt inntrykk av hvor stort det er. Inne, på første øyekast, virker det som et helt normalt storsenter.

Den illusjonen varer cirka fem minutter.
    Så skjønner du at dette ikke er et senter. Det er et økosystem.

Sephora-effekten
    Vi skulle rett til akvariet.
    Men på veien fant lille prinsesse Sephora. Fruen fant Charlotte Tilbury.
    Så røyk det noen lapper før vi i det hele tatt hadde begynt.
    20260218_121753.jpg

Akvariet – større enn forventet
    Skiltingen i Dubai Mall er god. I tillegg finnes interaktiv veiledning – vi brukte den flere ganger. Enkelt å søke opp butikk eller attraksjon og forståelig veibeskrivelse.

Akvariet:
    Her lønner det seg å forhåndsbestille. Man sparer noen hundre dirham avhengig av gruppestørrelse.

Først tunnel.
    På vei inn tas det bilder av gruppa.
    For meg er tunnelen mektigere på bilder enn i virkeligheten – men barna elsket det. Og bildene ble fine.
    20260218_125221.jpg

I enden står de klare med ferdig fotomontasje, av bildene de tok av oss tidligere, inn i diverse undervannsscenarier.

De prøver å selge. Du kan prute.
    Jeg fikk dem ned til 60 % av opprinnelig pris. Jeg sto fast på 50 %.
    Vi ble ikke enige.

De printer bildene uansett og kaster dem hvis du ikke kjøper. Litt vondt å se, egentlig. Man får QR-kode og kan kjøpe digitalt senere.

Dubai Aquarium – nesten en dyrehage
    Etter tunnelen bar det opp to etasjer til hoveddelen. Billettene scannes på nytt (ikke kast dem om du kjøper ved inngangen).

Der selges det ekstra pakker: undervannstur, mating av pingviner osv. Det hoppet vi glatt over. Vanlig billett holder i massevis.

Overraskelsen:
    Dette er mye større enn man tror.
    Ikke bare fisk.
    Krokodiller. Edderkopper. Slanger. Øgler. Papegøyer. Otere.
    Og dovendyr. Ja, dovendyr.

Barna (og vi) syntes det var skikkelig bra.
    Beregn 1,5–2 timer. Du kan løpe gjennom på 1 time, men det er synd. Kan bli crowded enkelte steder.

20260218_130609.jpg 20260218_131824.jpg 20260218_132452.jpg

Lunsj – Bosnian House
    Utgangen fra akvariet leder rett til food court.
    Som 1. generasjons innvandrer til Norge for 34 år siden er det alltid en glede å se mat og annet fra hjemlandet. Så det ble Bosnian House.
    Anbefales på det sterkeste.
    Her får man:
    - Ćevapi
    - Pita (børek)
    - Grillmat
    - Tradisjonelle søtsaker

Vi bestilte:
    - To ulike pita (potet og ost)
    - Én porsjon ćevapi
    - Ayran og cola
    - Hurmašica og bosnisk kaffe

Alt kom på 250 AED. Prisene var faktisk helt innenfor.
    P. S. Bosnian House finnes på 5-6 lokasjoner i Dubai. Du må ikke til Dubai Mall for å smake denne herligheten ;)
    20260218_134305.jpg 20260218_135453.jpg 20260218_140804.jpg 20260218_142330.jpg

Shopping og “ingen utganger”
    Klokken var blitt 15:15. Vi ruslet videre med liten handleliste: godis man ikke får i Norge, leker, klær.

Energien begynte å dale.

En ting vi merket oss: Det finnes ingen ordentlige utganger. Det er bygget for at du skal bli inne er følelsen jeg sitter igjen med.

“Se! Utgang! La oss få litt luft!” sa fruen.
    Det var en Apple Store.
    Den har veranda med utsikt. Luft fikk vi.
    Kjølig? Nei. Kokende varmt.
    Palmen føles faktisk mer behagelig med litt havbris enn sentrum i Dubai.

PlayDXB – VR og jackpot-billetter
    Så opp til barneavdelingen og PlayDXB.
    En kombinasjon av fornøyelsespark, arcadehall og VR-område.

Vi kjøpte kort med penger på og slapp barna løs.
    Først noen karuseller i 1. etg. Deretter trampolinepark. 30 minutter pusterom for oss foreldre.
    Så opp i 2. etasje til arcade.
    Har du vært i arcade før, har du sett det meste.
    Men barna elsket det.

Tips: Har du barn over 5 år – gå rett opp til 2. etasje.
    Vi spilte. Vi vant. Vi fikk nesten 1000 billetter.
    Det var fortsatt penger igjen på kortet.
    Men klokken nærmet seg 17:30. Joe’s ventet.
    20260218_193807.jpg

Joe’s Café – Instagram og Ramadan-felle
    Jeg fant Joe’s via en Instagram-reel. Booket i desember og ba om første linje mot fontenen.

Vi ankom 17:30. Kø utenfor. Flere uten booking ble avvist. Noen ble aggressive.
    Hyggelig betjening. Vi fikk bord ute på verandaen som bestilt.

Utsikten? Nydelig.

Joe’s får fonteneshowet litt fra siden, men til gjengjeld har man ekstremt god utsikt mot Burj Khalifa og resten av skyline. I solnedgang var det magisk. Når lysene kom på, enda bedre.
    20260218_174728.jpg 20260218_183909.jpg

Maten?
    Typisk turistfelle. Overpriset. Helt gjennomsnittlig smak.

Vi tok pasta alle sammen. Jeg tok Wagyu-pasta. Kjøttet var godt, sausen smakløs.
    Vi var heller ikke særlig sultne.
    Tips: Møt opp sulten.
    20260218_181413.jpg

Ramadan-øyeblikket
    Kl. 17:59 sto alle klare med telefoner.
    18:00.
    Ingenting.
    18:01.
    18:05. Ja da skjønte vi noe ikke stemte

Første dag i Ramadan.
    Første show starter ca 19:20. 1 time etter iftar.
    Der sto vi. Halvannen time til å slå i hjel.

Dessert, kaffe og lysshow
    Tiden gikk raskere enn fryktet.
    Dessert:
    Joe’s Dubai Chocolate (meg)
    Tiramisu (fruen)
    Is til barna
    Flat white til meg, peppermynte-te til fruen.

Porsjonene er store (og kompenserer noe for prisen). Det holder med hovedrett og dessert.
    20260218_184717.jpg
    20260218_184645.jpg
    Fruens Tiramisu (med kaffe du selv infusjonerer - er det et ord?)

Rundt 19:00 startet lysshowet på Burj Khalifa. Fantastisk utsikt fra Joe’s. Båtene begynte å fylle fonteneområdet. Man skjønner at noe skjer.
    20260218_191601.jpg 20260218_191116.jpg
    19:20.
    Musikken starter.
    Vannet skyter opp.
    Lysene danser.
    Det er magisk.
    Og samtidig… litt “var det dette?”.
    Begge deler kan være sant.
    20260218_192656.jpg

Regningen
    Kl. 19:30 betalte vi og gikk.
    3030 kroner ifølge Amex.
    Utsikten rettferdiggjør prisen, hvis du er opptatt av slikt ;)

Lang kø utenfor. Restauranten hadde nok ikke planlagt at alle skulle sitte i to timer. Vi håpet å få med oss 3 shows, men glad det til slutt ble et.

Vi fikk tips om lasershow kl. 20:15, men vi var ferdige.

Arcade-runde 2
    Vi foreldre var klare for hotell.
    Barna ville bruke opp resten av poengene.
    Så vi gjorde det.
    Resultat til slutt: 1700 billetter totalt.
    Resultat når de ble løst inn: pose med ræl vi sikkert kaster etterhvert.
    Vi kunne valgt én bra ting.
    Umulig med 3 barn.
    20260218_195047.jpg

Hjem igjen
    Lang vei tilbake til P1. Senteret er imponerende – butikker for enhver smak og lommebok.
    Uber ble bestilt idet vi kom til pickup. Full klaff med en gang. Nesten ingen ventetid. Yukon denne gangen.

Sjåføren sa at det nå var rett etter iftar – og det ville bare bli verre utover kvelden. Hele byen skulle ut.
    20260218_204221.jpg

Oppsummering
    Tilbake på hotellet var vi ferdige.

Dagen var bra. Lang. Full av minner. Full av Amex-spend på vei mot ny CT.
    Vi voksne tenkte at vi burde delt den opp.
    Barna var strålende fornøyde.
    Resort credit gikk tapt i dag.
    I morgen (i dag) skal vi bruke den – og kun bygge opp lageret av D-vitamin ved bassenget.
    Og det trenger vi.

Kristian, jgroneng, Jeanette and 42 others like this.
  12. leeds1979

leeds1979 Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,061
    Bonuspoeng:
    113
    Dette reisebrevet leverer sterkt :)

Jeanette, DJasko and Travellingalf like this.
  13. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,290
    Bonuspoeng:
    113
    Bassengdag, Ferrari og den moskeen som glapp
    Dagen i går ble akkurat slik jeg varslet: ved bassenget.

Vi testet ny taktikk. Ferdig kledd i badetøy under klærne på vei til frokost, sikre solsenger først, deretter spise. Ingen unødvendige turer frem og tilbake.
    Effektivt.

Vi skulle prøve det største bassenget denne gangen.
    Det var fint. Stort. Jacuzzi i hjørnet.
    Alt man kan ønske seg.
    Men.
    Man ligger langt unna selve bassenget. Og har ingen innsyn til bassenget pga mye planter og blomster. Veldig hyggelig og gir privatliv.

20260216_100300.jpg

For en familie med små barn er det lite praktisk. Så etter et par timer pakket vi sammen og flyttet oss tilbake til favorittbassenget vårt – der vi kan se barna uten å måtte reise oss hvert tredje minutt.

Middag på Laguna
    På kvelden spiste vi på Laguna, nede på stranden.
    Magisk stemning. Vann rett ved bordet. Myk belysning. Veldig ferie.

Menyen var tung på sjømat. Vi er ikke akkurat en sjømat-familie, så det var fint at det fantes alternativer.

Jeg gikk for lamb chops. Fruen valgte burrata risoto. Til dessert tok jeg sorbet.

20260219_194808.jpg

Smaken var bra. Ikke wow. Ikke skuffende. Midt på treet.

Vi tok mocktails hele gjengen (vi drikker ikke alkohol under Ramadan).

Terningkast 5 – mest for service og atmosfære/utsikt mot skyline.

20260219_193349.jpg 20260219_193359.jpg

Abu Dhabi – siste planlagte utflukt
    I dag var det klart for Abu Dhabi. Siste planlagte utflukt hjemmefra.

Ferrari World og Sheikh Zayed Mosque.

Google Maps sa 1 time og 15 minutter til Ferrari World.

Kjøreturen
    Når du først er ute av Dubai, er det smooth sailing.

Brede veier. God skilting. Kameraer overalt.
    Fartsgrensen varierer mellom 120 og 140. Cruise control på 120 gjør turen ekstremt behagelig.
    IMG-20260220-WA0040.jpg IMG-20260220-WA0039.jpg

I Norge ville du vært kongen av E6 i den farta. Her er du henvist til filen nest til høyre sammen med lastebilene. Uten at du føler deg som en treg snegle. Tvert imot. Du føler deg fornuftig.

Ferrari World

Vi parkerte i et gigantisk parkeringshus som føltes tomt, rett ved fornøyelsesparken.

Inngang: 1160 AED for oss alle.
    Med ledsagerbevis for eldstemann fikk vi rabatt. Nettpris uten rabatt var rundt 1560 AED.

Her må jeg si: De er veldig gode på tilrettelegging.
    Personer med ulike diagnoser og funksjonsnedsettelser får respekt og fordeler, helt uten diskusjon.
    De godtok ledsagerbevis (og godtar legebrev) uten å stille spørsmål.
    Som far til en gutt med Down syndrom setter jeg enorm pris på det.

Ferrari World i seg selv?

Strengt tatt en hvilken som helst fornøyelsespark – bare kledd i Ferrari. Med noen gater som gir deg Italia følelsen.
    20260220_123549.jpg
    IMG-20260220-WA0004.jpg IMG-20260220-WA0007.jpg 20260220_133906.jpg 20260220_135127.jpg

Verdens raskeste berg-og-dalbane finnes her. Må prøves. For barna finnes en miniversjon – som selvfølgelig var stengt uken vi er her.

Attraksjonene er delt inn i soner:
    Familie
    Voksne
    Italia-tema
    Racing
    Oversiktlig og lett å finne frem.

Vi holdt oss mest i familieområdet, men gikk gjennom hele sulamitten. Totalt brukte vi rundt 3 timer.

Ærlig talt?
    For oss voksne føltes det litt bortkastet. Dette kunne vi gjort på Tusenfryd.

Men barna elsket det. Masse kule biler å ta bilder med. Stor Ferrari-butikk. Karuseller.

Og det er jo egentlig det som betyr noe.
    20260220_154020.jpg 20260220_153850.jpg 20260220_125336.jpg 20260220_125302.jpg

Moskeen – nesten

Klokken ble 16:00 da vi gikk mot bilen.
    Vi hadde booket inngang kl. 16:30.
    Moskeen stenger 18:00 for besøkende på grunn av iftar.

Vi ankom 16:30 ved gate 4. Parkerte, sammen med en haug andre biler. Fruen ante ugler I2 mosen, det burde jeg også gjort. Burde ikke vært så mange her nå da det straks er iftar.

Ut av bilen og bort til en inngang der blir vi spurt:
    "Are you joining for Iftar?”
    Nei, vi skal bare besøke.
    “Then you need gate 6.” alt veldig hyggelig og proft.

Moskeen har syv innganger.
    Allerede da visste jeg at dette kom til å bli vanskelig.

Inn i bilen igjen. Kjøring mot gate 6.
    Halvveis dit: bom stopp. Kø. Mange skulle dit for iftar.

Og der, i køen, innså jeg nederlaget.
    Jeg burde planlagt det annerledes. Moskeen åpnet først 14:30 (fredagsbønn), og da var vi i Ferrari World.

Vi tok noen bilder fra bilen og snudde.
    IMG-20260220-WA0008.jpg IMG-20260220-WA0009.jpg

Fin solnedgang på vei tilbake til Dubai. Men følelsen var tom.

IMG-20260220-WA0010.jpg

Krangling og tomt batteri

Barna kranglet på vei bort.
    De kranglet i Ferrari World.
    De kranglet i bilen.
    De kranglet da vi gikk ut av bilen ved hotellet.

Jeg var tom.
    Tom for energi av å kjefte hele dagen. Tom for energi av å gi tomme trusler hele dagen. Og full av dårlig samvittighet for begge deler.

Sånn er det å være far (forelder) noen dager. Ikke alle dager er Instagram.

Tilbake på hotellet:

Krangel om hvem som skulle trykke på heisknappen.
    Krangel om etasjeknappen.
    Krangel om nøkkelkortet.

Jeg kjeftet. Sa det ikke ble is.

Samme regla om igjen.

Jeg ler litt nå når jeg skriver det. Ikke da.

En halvtime på rommet. Så middag på restauranten i gata. Pysj. Leggetid.

Vi snakket om dagen. Om krangling. Om at pappa kanskje hadde kjeftet litt mye, og at jeg var lei meg for det.

Da sa lille prinsesse:
    “Du og onkel krangla sikkert hele tiden da dere var små. Det er det søsken gjør. Og du sier jo at det betyr at vi er trygge på hverandre og at vi blir veldig gode venner når vi blir voksne.”

Der satt jeg.

Hva kan gå galt?

Overskriften på tråden er “Hva kan gå galt?”

I dag føltes det som det meste gikk galt.
    Moskeen glapp. Energien glapp. Tålmodigheten glapp.

Men barna klarte likevel å nevne to fine ting med dagen.

De fleste handlet om karuseller og Ferrari World.

De neste tre dagene er ikke planlagt.
    Så på dag fire kommer hjemreise.

Vi vurderer:
    Global Village
    Dubai Marina
    Gamle Dubai
    Eller bare strand

Vi får se hva energi og motivasjon tillater.

God natt fra Dubai

14. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,470
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er virkelig ett av de bedre reisebrevene her inne! Setter stor pris på at du deler med oss og jeg er veldig imponert over at du tar deg tid til å dele. Fortsatt god ferie!

Spielhaug and DJasko like this.
  15. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,290
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg svarer deg, men retter egentlig denne til alle dere som tar dere tid til å kommentere. Det setter jeg virkelig pris på. :)

Jeg prøver bare å skildre turen slik den faktisk oppleves – på godt og vondt. Ikke glansbilde, ikke reklamebrosjyre, men ekte familieliv med reise på poeng, puls og småkrangling mellom rides og resort credit. Andre ville kanskje opplevd det annerledes – og det er jo litt av poenget.

Jeg var faktisk nær ved å droppe hele reisebrevet. Har aldri skrevet noe særlig før. Men når man får så mange hyggelige tilbakemeldinger – fra dere bonusnisser som vet forskjellen på CT, ledsagerbevis og lounge-nivå – da er det faktisk verdt å bruke en time på kvelden.

Så jeg setter meg ned, skriver ned inntrykkene før de forsvinner, finner noen bilder som kanskje gir litt verdi (eller i det minste underholdning), og trykker publiser.

Og hvem vet – om 10 år kan dette være små memoarer fra en svunnen tid da vi jaget CT, prutet på akvariebilder og diskuterte om 3030 kroner for pasta med fonteneutsikt var innafor eller ikke.

Igjen – tusen takk for at dere følger med.
    Vi har fortsatt fire dager igjen her nede. Det er mer enn nok tid til både nye høydepunkter og klassiske bonusnisse-feilvurderinger.
    Stay tuned

Kristian, jgroneng, Jeanette and 30 others like this.
  16. obay

obay Veteran

Likes mottatt:
    7,314
    Bonuspoeng:
    183
    Meget gjenkjennelig :p:)

Flott reisebrev så langt!

DJasko liker dette
  17. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    13,239
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for supert reisebrev! Godt skrevet, og spennende å følge :)

Bitteliten justering: Ferrari world hadde verdens raskeste berg og dalbane frem til 31.12.25. Da åpnet Falcon's flight i Saudi, og den har siden det vært verdens raskeste.

240 km/t i Dubai, 250 km/t I Saudi. Raskt nok, begge deler!

Vet det tilfeldig for jeg er litt geek på slike ting, og planlegger reise ene og alene for å teste Falcon :p

18. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,290
    Bonuspoeng:
    113
    Hah, der kan du se. Viktig å ikke stole blind på ting som skrives i brosjyrer, samt dobbeltsjekke alt før man legger ut!

Regner med det blir et reisebrev av den turen? ;)

19. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,290
    Bonuspoeng:
    113
    Rolig start på dagen

I dag våknet vi alle tidlig, rundt kl. 08. Alle gårsdagens krangler var glemt. Plutselig var vi verdens mest harmoniske familie igjen. Fascinerende hvor raskt barn nullstiller.

Vi latet oss en times tid før vi tuslet bort til frokost. Vi droppet gårsdagens “badetøy under klærne”-taktikk, men stakk likevel innom bassenget først, hentet håndklær og gjorde klassisk håndklemafia-move: sikre de beste plassene – så rusle rolig til frokost som om ingenting hadde skjedd.

Frokost, rom, skifte – og så tilbake til bassenget.

Det var merkbart færre folk på resorten nå, men det strømmer jevnlig til utover dagen. Litt lek i bassenget, mest 'lillebror i midten'. Fruen og jeg tok et raskt “møte” (les: 3 minutter på solsenga) og bestemte at dagens resort-måltid skulle tas til lunsj, og at vi skulle teste Dubai Marina på kvelden. Vi hadde hørt det var koselig å gå der.

Mer bading. Mer sol. Det blir rimelig varmt i sola her, selv i februar.

Plutselig var klokken 14 og det var tid for lunsj. Litt overrasket over at menyen var identisk med middagsmenyen. Det ble tacosalat til forrett, pizza til hovedrett og tiramisu til dessert. Trygt, effektivt, mettende.

Da vi var ferdige ville ikke barna tilbake til bassenget. De ville slappe av på rommet. Overraskende voksent trekk. Vi pakket sammen og dro opp. Det var faktisk helt nydelig å sitte på verandaen i sola og se på 5-mila.

Housekeeping kom. De fikk beskjed om å bytte håndklær, ta søpla og re opp sengene. Det holder. De spurte tre ganger om vi ikke ville at de skulle vaske gulvene. Vi sto imot. Sterke i beslutningen.

Dubai Marina

Rundt kl. 18, ferdig dusjet og klare, bestilte vi Uber til Dubai Marina Mall. ChatGPT hadde anbefalt det som startpunkt – enten gå Marina Walk eller videre til JBR Beach.

Bilde fra kjøreturen
    20260221_174635.jpg

Uber-dropoff var enkel. Rett inn i 1. etasje. Marina Mall er et ganske stort senter, men mer “norsk senter”-følelse. Normale butikker. Ikke bare LV, Chanel og gullbelagte håndvesker.
    20260221_180553.jpg

Ut av senteret og rett på promenaden.
    Det var folksomt. Sola var på vei ned, iftar nærmet seg – men likevel mye mennesker. Selgere kom bort for å selge båtturer. Desto eldre vi blir, desto mindre mas ønsker vi. Vi er blitt allergiske.
    20260221_180754.jpg 20260221_180757.jpg

Det var likevel fascinerende å se alle skyskraperne. For en gutt fra Fredrikstad, hvor bystyret får nervøse rykninger av alt over seks etasjer, er dette ganske spektakulært. Jeg ble oppriktig fascinert.
    20260221_181014.jpg 20260221_181545.jpg

Etter noen hundre meter bestemte vi oss for å finne veien til JBR Beach. Marinaen var rett og slett for masete for oss. Vi hadde sett for oss en rolig familietur. Naivt.

Veien til JBR var litt kronglete. Vi gikk og gikk. Det føltes som en evighet, men var i realiteten kanskje 25 minutter. God skilting, mye trafikk. Fikk tatt noen fine bilder over brua.

JBR Beach

Vel fremme ble det mørkt fort. Ain Dubai lyste opp i det fjerne. Veldig fint. Fine bilder her også.
    20260221_184605.jpg

En liten spasertur langs stranda var hyggelig – men også her var det mye folk.

Ungene begynte å bli slitne av å “gå så mye” og ville sette seg. Vi fant et bakeri – og det var dagens høydepunkt.
    20260221_185920.jpg

Fruen bestilte San Sebastian cheesecake. Jeg gikk for croissant med krem og jordbær. Smoothie til meg.
    20260221_191020.jpg 20260221_191008.jpg
    20260221_190446.jpg
    Kakene var himmelske. Sebastian-kaken var 11/10.
    Smoothien hadde sikkert tre bær for fargens skyld – resten var is og vann. 2/10.

Er dere i området: dra dit for kakene. De hadde også et lite lekeområde som holdt barnaokkupert så vi fikk spise i fred. Gull.

Tilbake til Marina Mall

Vi tuslet tilbake mot senteret. Hadde sett noen butikker med søtsaker, og familien hjemme i Norge hadde bestilt dadler. Det måtte fikses.
    Gåturen over brua i mørket ga flere fine bilder.
    20260221_193620.jpg

Vi kjøpte cirka 1,2 kg dadler – fire forskjellige sorter.

Så var det Uber-tid.

Sjåføren var 3 minutter unna. Klarte å svinge feil. 3 minutter ble til 11. Mens vi ventet prøvde flere å få oss til å kjøre med dem. Virket som piratdrosje. De var innpåslitne og spurte alle som kom ut. Bare å ignorere.

Endelig kom sjåføren. Han skrev i appen og ba oss iherdig om å ikke kansellere. I dag var jeg i godt humør, så vi ventet.

På vei hjem svingte han feil to ganger. 18 minutter ble til 28. Jaja.

Vel fremme ble vi fraktet videre med golfbil til bygget vårt. Skifte, rett i seng for barna. Klokken var nesten 21:30.

Konklusjon

Jeg anbefaler ikke Dubai Marina (spesielt om du har barn). For masete, lite oversiktlig, og egentlig ikke så mye å se utover store bygg og masse båter. Det virket dog som det var mange bra restauranter der.

Skal du dit – ta heller drosje rett til JBR Beach. Mye hyggeligere.

Marina Mall kan være et fint alternativ til Dubai Mall for litt shopping, selv om “alle” sier Dubai Hills Mall er stedet.

I morgen vurderer vi gamlebyen – eller den lille “fake-gamlebyen” her på Jumeirah. Alternativet er å bli på resorten.

Vi ser an energinivået.

Følg med

20. leeds1979

leeds1979 Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,061
    Bonuspoeng:
    113
    Nydelige innlegg, og kan fort se ut som en mal for flere sine planlagte turer dette:)

DJasko liker dette

Del denne siden