Det er litt patetisk at når jeg mottar denne som Diamond så er det allerede fullt. Hadde ikke tenkt meg hit (da jeg er ute å reiser selvsagt) men de burde kunne håndtere dette bedre. Ser frem til fyldig referat med unnskyldninger fra Aaron og Anko.
For meg er leg-bookinger veldig viktig. Rett å slett for å kunne ha muligheten til å reise der jeg ønsker å reise til. Selv med Star Alliance var det vanskelig å få tak i billetter der en ville til det tidspunktet en ville uten bruk av leg-bookinger. Jeg husker blant annet et tilfelle, som var som følger: OSL - STO, og STO-ADD var ledig, men ikke OSL - ADD med teknisk stopp i STO. Reisen ble bestilt med leg-bookinger, med det resultat at jeg kunne gjennomføre hele reisen uten å forlate flyet . Uten mulighet til leg-bookinger fremstår Eurobonus som lite attraktiv.
For min del har jeg vel hatt 6-7 bonusreiser til/fra buenos aires siste året. Eneste gangen jeg ikke har ringt inn var jomfruturen min på poeng, og da ble det eco begge veier siden jeg rett og slett ikke var klar over Leg for leg hacken. (rimelig jævlige 31 timer i eco med ethiopian) Ellers har jeg måtte ringe inn for å koble til flights og har "alltid" fått reiser på business nesten uansett hvilke datoer jeg ville reise på. Fikk for eksempel booket FRA-ADD-EZE på nettsiden 5dager før avreise, deretter ringte jeg inn og la til OSL-FRA (LH) og retur EZE-FRA-ALC (LH). Dette var første halvdel av Juli, altså midt i fellesferien, og den hadde ikke vært mulig å få til uten å sy sammen Leg for Leg. Etter overgangen til Skyteam er det ekstremt få dager det neste året jeg finner business med å søke OSL-EZE. Men jeg har funnet noen reiser hvor man kunne tatt turen vi Atlanta om det var mulig å ringe inn Leg for Leg. Ikke er Aerolineas Argentinas implementert heller, noe som gjør at man ikke får tilgang på tilslutnigsflighter hos de fra f.eks Brasil hubs. Minnes noen i SAS gikk ut før overgangen og sa att tilgjengeligheten og destinasjonene i Sør Amerika ville få seg et betydelig løft med Skyteam. Etterspurte dette til Diamantmailen for en ukes tid siden og fikk til svar: "Regarding your enquiries I am afraid that if the answer is not published on our website, then there is nothing more I can provide you with. The transition is obviously not complete yet so please refer to the website for any updates." Kort summert er det faktisk "Nødvendig" for meg å bokke leg for leg skal jeg få brukt EB poengene mine fornuftig. Derfor er EB poeng+ evt CT ubrukelig for meg per dags dato siden jeg ikke kan bestille tidligere enn 3-4måneder frem i tid. Det handler ikke om å få en spektakulær reise med flest mulig selskaper eller mest mulig tid til å helle ned med bobler "gratis", men å komme seg komfortabelt fra A til B. Men jeg har ikke gitt helt opp enda, velger å sitte stille i båten enn så lenge, har jo tross allt bare gått en måned og det kan vel ikke gå enda lengre nedover nå? GOL er også delvis eid av KLM/Air france så kan jo håpe på et samarbeid der også etterhvert og da burde mulighetene straks være bedre.
Nå bør vel SAS inn og trykke litt på O/D-reglene sine for flighter til LHR. https://check-in.dk/sas-etablerer-codeshare-med-virgin-atlantic/ Aftalen betyder, at SAS får Barbados, Antigua og Jamaica på rutekortet.
Cluet her er å unngå sinnsyke LHR-avgifter. Og da må det billetteres tvers gjennom UK, ja... Med under 24 timer stopover. Codeshare har ingenting med saken å gjøre. Det eneste som trengs (hvis man har baggasje å sjekke inn, som jeg aldri har) er en interlining avtale. OG enda viktigere: mulighet hos SAS til å kjøpe billettene med EBP. Og det er jo nettopp her det totalt stopper opp.
“Vi er meget glade for at lancere dette nye codeshare-partnerskab med Virgin Atlantic, der udvider SAS’ globale rækkevidde og tilbyder vores kunder endnu flere rejsemuligheder til nye og spændende destinationer som Barbados, Jamaica og Antigua.” SAS-direktøren oplyser, at der senere vil blive tilføjet yderligere destinationer, og samtidig får EuroBonus-medlemmerne udvidede muligheder for at optjene og indløse point på tværs af Virgin Atlantics omfattende rutenetværk." Yeah right....
Er avgiftene like ille på MAN? Er det en oversikt over hvilke flyplasser som har hvilke avgifter noe sted?
APD gjelder hele UK, med unntak av direktefly fra Nord-Irland: https://www.gov.uk/guidance/rates-and-allowances-for-air-passenger-duty
+ CPH-PVG ble tatt ut av programmet som frigjør et A350, hvor planlegger dere å benytte den? Øke frekvensen på et eksisterende rute eller lansere nytt rute? + nå har det vært stille mtp at flere partner kan bookes med poeng, så langt har det blitt lagt inn Aeromexico uten at teksten om hvilke partner kan bookes idag ble oppdatert. Når kommer dere i gang med å få flere partnere med i bonusreiser? Også lurt å si det rett til dem: «Vi vil ha destinasjoner annet enn Europa, USA og Carribean, de er blitt for kjedelige, dessverre» eller heller si: «vi vil reise til Asia» Det signalisere fra vår side at eurobonus er kraftig devaluert nå som kjent at Asia er utrolig mye vanskeligere å få bestilt med poeng. + hva er din respons til dem som streiker mot å samle eurobonuspoeng i lys av disse utfordringene som står nå på? Hilsen «en» frustrert lojal poengsamler.
Et eller annet spørsmål rundt Millonaire-kampanjen virker å være på sin plass når man ser den massive responsen både her og ute i verden. Hvordan vil utdeling av millioner av Eurobonus-poeng påvirke tilgangen på bonusbilletter fremover og kan SAS forsikre at det ikke blir en påfølgende devaluering for å dekke denne kostnaden?
Og: Har dere til hensikt å utdele en million poeng til de som har flydd 15 Skyteam-selskap iht reglene, men hvor flyvningen ikke er kreditert pga SAS sine IT-problemer? Hvorfor har Virgin Atlantic og Delta og andre Skyteam-partnere større tilgang på Air France og KLM enn SAS? Filtrerer dere populære ruter for å spare penger? Vil det bli mulig å booke Etihad og Singapore Airlines via den nye bookingmotoren, og vil det bli mulig å bruke CT? Vil dere åpne flere destinasjoner med Etihad? Vil dere forsøke å gjøre det mulig å hvertfall tillatte noen kombinasjoner av non-sky partnere? Feks AF/KL + Etihad.
Hvor mange tror vi faktisk gjennomfører dette? Det kan da ikke være så mange hundre mennesker som begir seg ut på en slik reise. På IF er det en god håndfull eller to, kanskje vi er halvparten av de norske? Så er det dobbelt så mange i Sverige og omtrent like mange i Danmark? Kanskje 100 amerikanere og 100 kinesere? Og tilsvarende 100 fra 'andre'?
Aron ba vel ett eller annet sted om eksempler på avvik og sa at de skulle være identiske, så om noen har det er det jo bare å fyre avgårde, så kanskje vi får et svar?
Kanskje noen kan spørre hva de gjeldende regler er for CT bestilling og det å legeg til legs med partnerselskap. Man får meget varierende svar på telefon. Noen agenter er 100% uvillig til å gjøre noe som helst, mens andre prøver og av de som prøver er det også forskjellige meninger om hva som er lov og ikke. Noen (her på forument) får lagt til flygninger med partnere på tvers av bookingklasse, andre får nei og at det kun går med SAS. Så, hva gjelder, og kan det kommuniseres både internt (til de som jobber med kundeservice) og eksternt (til oss via sas.no) samt passe på at informasjonen på begge steder faktisk er i samsvar med hverandre.
Er vel ca 30 amerikanere som holder på med dette bare på seats-discorden. Noen prata om en kinesisk whatsapp-gruppe med over 300 stk. Det er en del prat om dette på BC, FT, FB og andre steder. Så det er bare de jeg har sett. Jeg tror tallet ligger nærmere 1000-2000. SAS har nok undervurdert hvor mange semi-autistiske bonusjegere det er der ute
Blir spennende å se om SAS annonserer noe resultat av denne kampanjen totalt sett. Får håpe disse amerikanerne og kineserne bruker alle poengene sine på TPAC-flights og feedeflights knyttet til disse. Så lenge de ikke ligger langflate etter long-haul t/r Europa bør det ikke være noe stort problem for oss nordmenn.
Her har du et meget viktig poeng: Hvorfor har Virgin Atlantic og Delta og andre Skyteam-partnere større tilgang på Air France og KLM enn SAS? Filtrerer dere populære ruter for å spare penger? Jeg ser på awardfares at er du AF/KLM Flying Blue medlem spesielt så finnes det så mange ledige Business seter til alle destinasjoner i verden fra OSL,BGO,SVG osv... søker man blant annet som Eurobonus kunde så for man ikke opp noen ting. Er egentlig ganske sykt dette her. Og jeg håper virkelig at noen her inne fra forumet spør han der Vanko duden om hva er det som foregår her? Folk har poeng men for ikke bruke dem. For å ikke nevnte andre partnere, samme opplegg og Virgin Atlantic skiller seg spesielt ut her. De har omtrent like god tilgjengelighet som AF/KLM. Jeg mistenker at dette er gjort bevist mot SAS Eurobonus.
Hvem herifra deltar? Interesse for et glass eller 5 før og eller etter? Sleng over en PM eller skriv i tråden her da vel