Verdens dårligste referat fra plenumsspørsmål: På spørsmål om sen levering av priobagasje: tracker statistikk på baggage - opp mye, 92% on time nå, opp 13 eller 30 prosent?. Anko selv vil ha mye mindre enn 8% som er for sent, mener det er altfor høyt. Tilsvarende tracking av statistikk på boarding, har begynt med boarding tidligere og go to gate, ser resultater og økt punktlighet. Noe ræl om hva som er gjort med slot på LHR, om solgt eller leaset, og åpning av sommerrute. Kort fortalt at leaset ut og lagt død. Noe om rute i Ålesund/Molde, hvorfor ikke selge billetter med KLM eller prise «bedre» eller sammenhengende reiser. Bla bla masse navlebeskuende. Kan ikke fordi det er investorer og ikke JV, og diskusjon lagt død. Bugs på nettside, opplever at appen er betydelig bedre. Anerkjennes av SAS. Helt ny nettside i 2025 en gang. Beta-side for awards er del av pilotering for ny nettside. Mer spørsmål om hva som skjer med Vestlandet og prioritering av ruter, og fra SAS generisk svar. Hub på CPH er sentralt ved utvidelse av ruter, bruker Schiphol-modellen og satser hub-and-spoke, og utelukker derfor ikke at det kan komme andre ruter når vekst legger tilrette for det. Lounge BGO domestic: DY-kjøp av WF ødelegger. Ikke nødvendigvis bra for SAS med Avinorlounge, dårlig kvalitet for prisen og de kontrollerer ikke opplevelsen. Ikke i tråd med europeisk Business hvor de vil styre forventninger og opplevelsen bedre. Vurderer nye tredjepartslounger i nettverket. Spørsmål om Cityjet skal ut? Beholdes grunnet motorproblemer med Embraer og Airbus-modellene som kunne erstatte Cityjet-ruter, forlenget «a number of years». Erstattes ikke av SAS Link. Navlebeskuende spørsmål om både flytider og catering på OSL-KRS på verdens korteste lille flight. Sier imidlertid at de tester ut servering fra kurv og ikke tralle, som mulig konsept på korte flights, hittil god respons. Ellers brukte @snus_mumrikken og jeg en god del tid på å prate med en hyggelig SAS-ansatt fra EuroBonus-teamet. Mange gode refleksjoner og høres ut som de har noe spennende i gjerde. Flere ganger gjentatt også helt fra Anko at Skyteam har et helt annet samarbeidsklima. Mye positivitet og flinke folk fra SAS som deltar. Vi foreslo konkret sjokoladeball og konfekteske som diamantfordel i Go. Fikk også med meg personlig lager i sekken, så kvelden var 10 av 10.
Legge til litt rykter etter min og @Henrik sin samtale med Aron sin kollega. Bonus billetter med SQ blir høgare prisa, litt som forventa. Det er ting på gang for samarbeid med Japansk flyselskap. Sa at forslag kunne være at Diamant fikk rabatt ved bestilling av dei «dyre» poengbilettane. Slik som vanlige bilettar for poeng. + masse anna som nevnt av Henrik.
Nevnte han noe om det blir mulig å kombinere med CT? Og om det japanske selskapet var tilfeldigvis ANA?
Er det slik å forstå at det egentlig ikke var noe om Award-tilgjengelighet & CT? Var det i såfall fordi "vi" ikke spurte eller fordi de pakket programmet uten mulighet for innspill?
Vi spurte ikke. Det var nesten bare navlebeskuende spørsmål som @Henrik sa. Ganske håpløst. Jeg fikk pratet litt med Theres som har ansvaret for loungene i Skandinavia. Fikk e-posten hennes og lovde henne en rapport under millionjakten for å vurdere SAS sine lounger opp mot resten av SkyTeam.
Ble det sagt noe om når etterregistrering av poeng kommer til å funke igjen på nettsiden og/eller epost? Hadde gjerne vært der selv for å si at jeg er i mål med millionjakten men det mangler registrering av noen og det finnes ingen måte å fikse det per dd.
Veldig hyggelig at dere fikk svar på mye forskjellig mens dere var der. Jeg hadde virkelig håpet at noen hadde stilt han 1 viktig spørsmål, og det er tilgjengelighet på award billetter etter overgangen til Skyteam som har nesten ingenting å finne ledig uansett tidspunkt på året og destinasjoner, kontra andre partnere som har trøsse vis tilgjengelig.
Ja, det var veldig skuffende. Jeg hadde egentlig litt denne dagen om "dommedag" for om jeg skal gidde dette mer med den elendige tilgjengeligheten. Når man ikke får svar, så er det jo litt usikkert, men teller definitivt på knappene. Kan ikke kritisere dem som var der når man ikke gikk selv (selv om invitasjonen aldri dukket opp), men dette kunne jo SAS tatt opp selv siden de er fullt klar over situasjonen. Istedenfor ler nok Aron og co hele veien hjem i dag, om folk er mer opptatt av cateringen på KRS-OSL :/
På høy tid å innføre velkomstdrink, 3-retters og dine-on-demand på OSL-KRS! Skulle som flere andre gjerne hørt litt om tilgjengeligheten... Ble det sagt noe mer konkret om pris på SQ? Fare for dobbel pris der også?
Det ble ikke sagt noe om pris i plenum for SQ. Men ser andre har pratet direkte med Aron hvor det ble bekreftet "noe høyere pris"
Det ble jo spurt om eksempler å vise til på forumet her, men etter hva jeg har sett har ingen kommet opp med noen. Jeg ble selv skuffet da tilgangen ble strupet midt i september, men for de rutene jeg har sett på så stemmer nå tilgangen med hva de andre programmene har. Så kanskje det bare er en "pipe dream", og SAS faktisk leverer som de sier? Eller har noen plutselig noen tydelige eksempler på det motsatte?
Fun fact - om overgang til Skyteam og bytte av teknisk plattform, sa Aron på scenen at de hadde brukt 7 mnd. og det man normalt ville regnet som grei tid var 18 mnd. De hadde en overraskende vellykket cutover-helg på søndag hvor mange partneres IT-avdelinger ikke var tilgjengelig, og Anko spyttet inn at de hadde folk som spesifikt booket flyvninger som gikk som *A og landet som Skyteam. Pratet med Aron etterpå, vi lo litt av feilprising til Cayenne og forstod godt at det kunne skje litt greier når de hadde hastverk med å bytte allianse. Så ble han kuppet av noen andre før vi kom inn i mer detaljer. Hun vi senere pratet med fra EB-teamet hadde ikke på stående fot noen tydelige svar på tilgjengelighet, vi var litt inne på ulik tilgjengelighet mellom partnere, og så distraherte vi oss selv og pratet litt om at det også er innmari hyggelig at SAS ikke slenger på YQ på bonusbilletter i motsetning til andre partnere, og så gikk praten om masse andre morsomme ting.
Hjalp heller ikke at noen luringer tenkte at de kunne først ha en liten historiefortelling om hvor utrolig lojale medlemmer de var og hvor mye de fløy, før de ramset opp tre spørsmål på likt. Mange gøye faktaopplysninger fra Anko forøvrig, som med hub-and-spoke-modell og til sammenligning med KLM, trakk han frem at Nederland har 18M innbyggere og de har langt over 60 voksenfly. SAS har 12 fly fordelt på 12M innbyggere.
Virgin Atlantic og Delta har stadig betydelig bedre tilgang på bonusseter med Air France og KLM enn det Eurobonus kan skilte med. Muligens en effekt av joint venture-samarbeidet, eller at tusenlappene i «drivstoffavgift» gjør at de kan tilby dyrere seter. Oppskrift på hvordan lett finne eksempler er postet her.
Nei, det var hun riktignok. Men det var fortsatt tidlig. Men ville ikkje blitt sjokkert om det var ANA. Dei jobbar vel med fleire non *A partners. Det som blei sagt er at det blir mulig med level points hos SQ.
Det blei informert av ho Henrik og eg snakka lenge med at tilgang til award innafor skyteam var lik for alle partnere. Men her ligg det nok at heller at det er dyrare awardklasser som da er tilgjengelig men da mot ganske mange kroner i avgifter. Men ho presiserte at tilgangen er lik across partners.
Ja, sammenlignet med da de åpnet det, hvor jeg kunne finne billetter til nærmest hvor som helst og når som helst i hopetall, så er det skuffende. Det er helt tydelig at den gode tilgjengeligheten de første dagene var en "feil" de rettet opp i. Skuffende.