You are invited to An Evening of Conversation

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av SVG_flyer, 02. okt 2024.

1. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,551
    Bonuspoeng:
    183
    Mine tre år med EBP sammenfalt med introduksjonen av EBD, så jeg ble aldri registrert som EBD. I denne perioden ble nok Pandion håndtert delvis manuelt pga de mange unntakene på perks osv. Derfor tipper jeg at IT-systemet til SAS, populært kalt SK-IT, har registrert meg som gold disse tre årene. Men vi får se, jeg har håndfaste bevis så vil nok ta den krangelen med SK-IT om/når den kommer.

Preference liker dette
  2. Olelink

Olelink EBP

Likes mottatt:
    144
    Bonuspoeng:
    43
    Aah, ser den :)

kiev liker dette
  3. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    735
    Bonuspoeng:
    93
    Vekker liv i denne tråden.
    Noen som vet eller hørt noen nye rykter om LTD kan være på gang i nær fremtid ?
    Kjedelig om det blir kun med praten.

kiev and Shyneno like this.
  4. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,271
    Bonuspoeng:
    183
    Har ikkje hørt noko meir, enn det som var nevnt her. No kom eg på at me fekk skjema til å fylle inn med ytterligere spørsmål/feedback etter eventet men det har eg gløymt.

kiev liker dette
  5. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    735
    Bonuspoeng:
    93
    Kjør på med skjemaet og hold oss oppdatert :)

kiev and snus_mumrikken like this.
  6. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,224
    Bonuspoeng:
    293
    Siden EBD ikke har noen ekvivalent på tvers av ST, vil fordelen være begrenset og bare gjelde SAS. Så verdien begrenset.

På den positive siden kan man jo si at da trenger i alle fall ikke SAS vente på alliansen før de innfører LTD. Men de har neppe noen hast, siden de som er EBD er det allerede, og de har neppe veldig mange "i kø" som har hatt diamant i 10 år non-stop.

Frode789 and kiev like this.
  7. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    735
    Bonuspoeng:
    93
    Neida, køen er der ikke nå, men det burde være i selskapets interesse å skape et insentiv for å vedlikeholde diamantstatus i årene som kommer (les. kjøpe flybilletter).
    Ellers er det mye hipp som happ om man gidder å anstrenge seg så mye, siden de fleste aktuelle antakelig har LTG forlengst.

kiev and tobeornot999 like this.
  8. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,224
    Bonuspoeng:
    293
    Absolutt ikke uenig i logikken din.

Jeg bare antar fortsatt at SAS ikke føler de har noen hast med dette.

NoLimit and kiev like this.
  9. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    735
    Bonuspoeng:
    93
    Og det er en smule snodig.
    Å ikke ha hast med å få inn penger på en måte som ikke koster dem mye, virker som en slapp økonomisk sans, spesielt gitt den økonomiske situasjonen de befinner seg i...

10. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,571
    Bonuspoeng:
    113
    Du overvurderer nok hvor mye dette har å si økonomisk sett...

Preference and NoLimit like this.
  11. chrt

chrt EBD og litt annet ...

Likes mottatt:
    2,016
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er en av de som har GFL men velger å fly litt ekstra i år for å opprettholde rekken med Diamant. Når mai er omme har jeg klart det 10 år på rad.

@snus_mumrikken @kiev @Tore og evt. andre:

Spørsmål til dere som har vært med på SAS-conversations sist, og kanskje hørt mer om Diamond for life via Danmark / Sverige. (Jeg fikk ikke vært med i år :( )
    - Blir det 10 år som gjelder - eller tenker de andre muligheter?
    - Tror dere at noe skjer i kalenderåret 2025? Evt. blir det 2026?

Jeg er ikke så opptatt av "perks" per i dag, men LTD ville jo vært bedre enn LTG når vi vet hvordan forbedringer foregår over tid, og om 10 år så er det et hav av gull-medlemmer og LTG ...

kiev and tobeornot999 like this.
  12. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,268
    Bonuspoeng:
    93
    De har jo aldri sagt noe annet enn "vi har hørt forslaget men har andre prioriteter akkurat nå" ift LTD. Så alt annet som blir skrevet er jo ren gjetning/spekulasjon/ønsketenkning.

For min del opprettholder jeg Diamant fordi at jeg spekulerer i at AFKL kommer til å kjøpe seg opp i SAS når den tid kommer (gir mening ift slots og begrensningene både Amsterdam og Paris opplever). Videre spekulerer jeg i at Eurobonus på ett eller annet senere tidspunkt blir slått sammen med Flying Blue, og Flying Blue har et nivå som tilsvarer ca. det vi kan tenke oss at LTD kan bli: Platinum for life etter 10 sammenhengende år med Platinum (som er ett hakk over Gold, og Gold er den laveste statusen med loungetilgang, så det hadde gitt mening å likestille SK Diamant med FB Platinum).

Men, det kan selvfølgelig også gå andre veien, at Eurobonus aldri blir innlemmet og/eller at de finner ut av at de ikke ønsker å tilby LTD. Tiden får vise, og alle har nok en forskjellig tilnærming til sannsynligheten av senarioene.

chrt and larsmagnus like this.
  13. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    115,762
    Bonuspoeng:
    350
    Det er jo helt riktig det @steve0 skriver. SAS har aldri sagt LTD kommer. Det de har sagt er at de har snusa på tanken, men at det ikke er aktuelt med det første og ei heller ligger i noen planer.

Shyneno and chrt like this.
  14. chrt

chrt EBD og litt annet ...

Likes mottatt:
    2,016
    Bonuspoeng:
    93
    Det var vel dette som "ikke ble utelukket" i et av de første intervjuene med sjefen selv - men inntil videre skulle Eurobonus bestå selvstendig uten endringer for oss passasjerer. Inntil videre kan det jo være greit å beholde Diamant i påvente av "forbedringer" i 2025-2026 ;)

15. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,271
    Bonuspoeng:
    183
    Det einaste som har blitt sagt som nevnt her tidligare er at dei såg på ein modell der LTG skulle få 45k poeng «boost» mot diamant. Men ingenting ana enn nevnt over for LTD. Men dette skulle da gi eit initiativ for LTG’s til å gå for diamant. Men som sagt dette var nokon dei skulle sjå på og ingenting er bestemt.

chrt liker dette
  16. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,227
    Bonuspoeng:
    183
    Når jeg ser på Direktiv 93/13/EØF om urimelige avtalevilkår i forbrukeravtaler, så blir det svært vanskelig for SAS Eurobonus og bare kaste ut LTG-Kunder sånn uten videre.

For ved et oppkjøp gjelder juridiske prinsipper om universalsuksesjon, som innebærer at kjøperen overtar både eiendeler og forpliktelser til selskapet. EU’s fusjonsforordning (Rådsforordning (EF) nr. 139/2004)

Avtaleloven (Norge) § 1, § 36 Lifetime Gold er en bindende avtale, og EU-direktiv 93/13/EØF Artikler 1-7 Beskytter forbrukere mot urimelige kontraktsendringer, mens Markedsføringsloven § 7, § 8, § 10 vil beskytte mot Villedende praksis, sånn som å fjerne LTG uten videre. Forbrukerkjøpsloven § 17, § 18 vil i ett slikt tilfelle kreve samtykke fra begge parter, "Noe som aldri vi skje", og Fusjonsforordning (EF nr. 139/2004) Artikler 1-3 dekker Universalsuksesjon ved selskapskjøp.

I lys av dette så har AF/KLM to veier å gå i forhold til oppkjøp av eurobonus:

1. De kan la programmet være som det er, og la kundene fortsette som før, noe som trolig er det de vil gjøre de første årene, mye på grunn av kompleksiteten av Eurobonus Programmet.

2. De kan konvertere programmet, og de vil da kanskje prøve seg på ett samtykke. Men da er det viktig å se på Forbrukerkjøpsloven § 17, § 18 vil i ett slikt tilfelle kreve samtykke fra begge parter, altså hvis de ikke får mitt samtykke til dette så kan de ikke bare legge ned Eurobonus sånn uten mitt samtykke uten å kompensere meg tilsvarende eller bedre. Det vil si gi LTG Lifetime Platinum, noe de sikkert har regnet i forhold til kostnadene, og mitt stalltips er at dette ikker så alt for dyrt for AF/KLM med tanke på hvor mange LTG kunder det er, og hvor mange ganger de kommer til å nytte seg at fordelene for dem som ikke flyr nok.
    *** Dette kommer de kanskje til å gjøre noen år lengre nede i gata.

Hva kan AF/KLM juridisk lovelig gjøre, for å unngå for mange LTG før en fusjon?

Eurobonus igjennom ledelse av AF/KLM kan stoppe nye medlemmer i forhold til å å tjene inn LTG og øke kravet for fremtidige kunder til til å kvalifisere seg til LTG. Det betyr at muligheten ikke vil være der lengre for nye kunder, og andre kunder vil "Bli granfaderet in" det betyr at så lenge de står løpet ut uten å droppe ut, så vil de tjene seg inn til LTG etter gamle regler før de begynte på løpet sitt.

AF/KLM kan følge opp dette med å gjøre det vanskeligere for granfaderete kunder å rekvalifisere seg til Gullstatus ett par år igjennom å "Forbedre programmet for inntjening". Det betyr at de kan enten øke kravet for å tjene inn til gull opp til 60.000 poeng eller mer, eller senke inntjeningen på status poeng for flyvninger, det siste er mest sannsynelig. Slik kan de få medlemmer til å droppe ut av løpet til LTG.

Uansett, de kan ikke bare fjerne LTG kunder, så dem som allerede er i mål vil se enten at de forblir gullkunder resten av livet i SAS, eller blir Platinum kunder for resten av livet i FB slik jeg ser det.

17. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    735
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg antok at kunder som fortsetter å betale til SAS istedenfor å fly med andre selskaper lønner seg, men...

18. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,902
    Bonuspoeng:
    113
    Det gjør det, men som Shyneno sier så overvurderer du det nok. Hadde det lønt seg veldig, så hadde SAS allerede implementert det. Sannheten er nok at de som allerede har LTG er "nok i SAS-båsen" og insentivert nok med fordelene de har til at de i mange tilfeller uansett vil velge SAS over andre selskap

Shyneno liker dette
  19. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,126
    Bonuspoeng:
    113
    Hva om SK drar en BA? 200k i året for å bli D.

kongenamundsen liker dette
  20. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    19,245
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke gi de ideer nå.

Del denne siden