De første dagen var det faktisk feil, hvor søket returnerte seter som ikke lot seg booke eller kunne søkes opp andre steder. Etter dette har tilgangen på AF/KLM svingt litt opp og ned, fra ca. samme nivå som andre partnere til omtrent ingenting. Status nå virker å være noe midt i mellom.
Takk for i går; registrerte meg for betaversjonen via QR, men ikke fåttverken lenke eller mail; anyone?
Samme som deg Pingus, registrert, men ikke fått noe. Når det gjelder q&a, godt det ikke bare var meg som synes nivået på spørsmålene var lave, og veldig små ting, som for all del sikkert er viktig for hver enkelt. Sannheten er at de snakket litt for lenge på egne temaer, og kuttet tiden på spørsmål. Det var mange spørsmål som ikke ble stilt, tross hender i været. Jeg hadde heller hatt mer tid til spørsmål enn at alt var så bra. Det sagt, det er mye spennende fremover som er å like, biz, loungeheving etc etc
Det var som nevnt her langt fra nok tid til alle som rekte opp hånda. Sto heilt bak og det var ein person som pekte på klokka til gjengen framme fleire ganger. Så tiden til spørsmål var redusert. Men personen me snakka med sa at tilgangen innafor kvar billettklasse er lik over heile skyteam across partners. Det samme blei jo svart i Sverige eller Danmark. Men forstod at det var fleire klasser, ein ser jo f.eks i KLM sin app at det er forskjellig prising. F.eks Vietnam airlines forklarte ho at billettane var mykje dyrare for dei, men også bedre tilgjengelighet. SQ blir som sagt dyrare men kor masse fekk me ikkje svar på, tippar at forhandlingane fortsatt går. Og ja når gjelder lifetime diamond så var det igjen nevnt at LTG skulle kunne få 45k booster. Ingen dato på dette. Tippar me får feedback form, så kan jo spørre spørsmål der antagelig.
Flying Blue har dynamiske priser med ulike klasser på egne flights, men alt som slippes til partnere har samme bookingklasse -- med beviselig ulik tilgjengelighet for ulike partnere.
Enig at det var utrolig lite spørsmål som ble stilt, og ingenting mot award tilgjengelighet Kan dog nevnes at det ble gitt applaus når Anko nevnte Ringi - så lite trolig at de prøver å fjerne denne igjen på en god stund
Svaret ligger gjerne mellom linjene her. SkyTeam-selskapene tilbyr de samme awardsetene til alle selskap, men med ulike priser for setene (selv innenfor samme bookingklasse). Så får det være opp til hvert enkelt selskap hvor dyre seter de ønsker å betale for, og dermed hvilken tilgjengelighet de har. Vi så jo noe av det samme i *A at andre selskap hadde bedre tilgang enn SAS fordi SAS ikke ville betale for de dyreste bonussetene. Dette var vel tilfellet med Lufthansa om jeg ikke husker feil. Eventuelt at DL, VS, AF/KL har noe i TATL-JV-avtalen som gir ytterligere bonustilgang utover det som deles i SkyTeam, og gjemme det bak at det ikke er SkyTeam, men en egen JV-avtale. Hvis det er noe i den duren så hadde det i det minste vært ryddig av SAS å opplyst om det heller enn å late som at de viser alt de har tilgang til og at det er det samme som andre selskap viser.
LTD (life time diamond) har eksistert siden Diamond ble «oppfunnet». Kvalifisering var (er?) ti år som Pandion og passert 60 år. Noe lignende LTG som tidligere krevde ti år som gull og passert 60 år. Tipper at den aldersgrensen var for å unngå opphopning av LTD blant hyperaktive forumfolk. Dessuten reiser eldre mindre. Teoretisk sett, igjen unntatt enkelte her på forumet Blir interessant å se når og hvordan LTD blir implementert. Jeg har en nesten uavbrutt rekke med diamant, men dessverre avbrutt av noen år da jeg ikke fikk det pga denne hersens Pandion. Med lang erfaring fra SAS IT-systemer tipper jeg derfor at jeg ikke kvalifiserer Kanskje på tide å opprette en egen tråd for LTD?
Uten å ha fasit, så tipper jeg at alle med LTG da starter opptjening på 45k poeng, sånn at 45k poeng holder for å få EBD. Det hadde jeg vært veldig fornøyd med.
Så først bruker man kredittkort i en årrekke for å få LTG. Deretter fortsetter man som før, men siden man startet på 45k lander man EBD hvert år. SAS må definitivt øke drikkebudsjettet sitt om de implementerer dette. Jeg forstår man ønsker å gi LTG noe, men 45,000 statuspoeng ‘gratis’ er veldig raust. Det hadde gitt mye mer mening for SAS om de fikk dobbel nivåpoeng på flighter eller noe slik.
Problemet kan også løses med at det blir umulig å opptjente status med kun nivåpoeng fra kredittkort. At man må ta deler av kravet ved å fly, eller at det blir krav til x antall flights på sas-metall for å gå opp i nivå.
Dette er en modell flere selskap bruker den dag i dag og det gir mening. Nedsiden er at det straffer dem som reiser mye med andre SkyTeam-selskap enn SAS selv. Fordelen med kortnisser er at de ikke nødvendigvis flyr så mye og dermed ikke opptar for mye kapasitet eller påfører SAS for mye kost. På den andre siden kan det være at SAS er veldig bevisste på å sørge for at det er mange som er kredittkort-gull. På denne måten sørger de for at reisende som ellers ikke ville vært ‘låst’ til et selskap velger SAS på de x-antall reisene i året. Mange kredittkort-gull-reisende hadde kanskje valgt Norwegian om de ikke hadde hatt status hos SAS. Det er vel fort en mellomgruppe som ikke fly veldig mye, men flyr nok til at de gidder å tegne seg opp til, og betale for kredittkort, for å få SAS-status.
Det som blei forklart var at LTG då får 45k booster altså 50% av poenga som trengs for å nå Diamant. Men forstod at ingenting var satt i stein, men var nevnt både i Oslo + på andre events.
Hint om rollover der? Hva om jeg drar inn 180.000 poeng ett år, Eller jeg som LTG drar inn 135.000 poeng er det automatisk i to år som diamant da?
Hvordan forstyrret pandion den rekken av år med EBD? Jeg ber hvert år om en egen avregning for opprinnelig opptjeningsperiode for å få bekreftet at EBD også er oppnådd, når det er sagt, den forespørselen har ikke de på pandion support sett nytten av uten forklaring hver gang «Du vil ju uanset vara diamond om du inte rekvalifiserar, varfor trenger ni at veta at ni har rekvalad tils diamond?»