Vedr Eurobonus er det litt forskjellige nyanser i hva som blir sagt. Jeg ser hva Nettavisen skriver - og de henviser til Le Figaro. I den franske artikkelen står det at AF/KLM ønsker å slå sammen programmene. Det står ikke noe om at det er besluttet. På analytikermøte fredag morgen uttalte AF/KLM følgende "Disse (Eurobonus medlemmer) kan nå vente seg et mer felles tilbud i Flying Blue, blant annet med en overførbar mynt." Jeg hørte ikke selv på det møtet. Men ut fra andre som lyttet, var det ikke like klart at programmene skulle slås sammen. Men de skulle tydelig harmonisere.
Overførbar mynt høres jo ikke så dumt ut. Kan bli litt ala Avios samtidig som man kan fortsette med sas sitt egen award chart.
Tror det teknisk enkleste er å beholde SAS EB og heller lage en felles valuta for enkel flytting mellom programmene. Da kan SAS opprettholde LTG. Tror ikke de har lyst å irritere sine beste og mest lojale kunder. Steg 2 om 5-10 år kan være at programmene slås sammen.
Hvordan er det for FB medlemmer å booke award seter? Er det like mye styr med ghostseter, seter kun for nybestillinger, agenter som ikke skjønner systemet og 20 telefoner?
Tilgangen på egne seter er langt bedre, men de må forholde seg til dyrere bonusseter og 2-3 ganger så høye avgifter.
Tipper det betyr at dem som er LTG innen 1 Juli neste år er sikre, og dem som ikke er i mål innen da, vil miste den muligheten der?
Huff og huff Betyr dette at jeg burde legge ned prosjektet for å bli LTG? Vel vel, jeg lever videre i håpet om at det vil ordne seg tilslutt for snille gutter
Jeg liker det ikke, men SAS skriver klart og tydelig at de kan avslutte Gull-medlemskap på grunn av Lifetime Gold når som helst. Se punkt 2.9 i betingelsene: https://www.flysas.com/en/legal-info/eurobonus/lifetime-gold/ Forhåpentligvis forstår SAS at en slik handling vil frastøte mange av deres beste kunder for alltid.
Jeg tviler på at SAS eller Fying blue har lov til å terminere alle LTG statusene sånn uten videre. EU har klare regler i forhold til dette, så det blir ett jævla spetakkel i rettsystemet, og der vil nok EU domstolen støtte kundene.
Flying Blue legger på fuel charge på bonusreiser på eget metall. Dette kommer på toppen av offentlige avgifter. Ja, avreise fra Norge er billigere enn avreise fra Frankrike med tanke på offentlige skatter og avgifter.
Det er en veldig interessant sak pågående i Korea nå med integrasjonen av Asiana Sitt bonusprogram inn i Korean sitt. Så langt har det vært et stort hinder med å få myndighetene (?) til å akseptere bytteforholdet, og det virker som alt som er dårligere enn 1:1 ikke godtas.
Jeg vet ikke hva AF/KLM tenker, men jeg vet at de tilbyr LTP "Lifte time Platium" for sine egne kunder på alle dem som oppnår Platinum 10 år på rad. EØS domstolen vil aldri godkjenne ett nytte av en slik avtale dårligere enn 1:1, og AF/KLM vil aldri tilby LTG, så det som trolig vil skje neste år er at kravet for å oppnå gull vil økes kraftig for å riste av seg mange av dem som bare kvalifiserte til gull, de vi kreve 90 segmenter også øke kravet til 90.000 poeng for å oppnå EBG, også fjerner de Diamant nivået med at Gull blir det nye diamant. Deretter oppgraderer de alle som har oppnådd LTG før andre halvår i 2026 da oppkjøpet er gjennomført til å bli Lifetime Platinum, også må dem som har tellende år kunne fullføre sin opptjening under enda tøffere krav enn SAS hadde før dette. Jeg tror at dette betyr for den som ikke har startet opptreningen til sitt siste år på LTG innen Oktober 2026, de vil nok merke det kraftig med 90 legs eller 90.000 poeng til gold etter dette. Dem med diamant vil ikke merke noe mer forskjell annet enn at statusen skifter navn. Så først må AF/KLM riste av seg en del av dem som er på veg til LTG og som ikke har oppnådd dette med en stor "forbedring" av programmet, også kan de tar inn dem som allerede er i mål med å oppnå LTG som LTP for å spare seg for dette med de mest lojale kundene og ikke miste dem i denne prosessen.
Føler det begynner å brenne litt under beina mine med tanke på millionen jeg hanka inn i høst/vinter. Vi planla å spare på poengene og jeg sikter meg derfor inn på diamant for å gi poeng gyldighet til 2032. Usikkerheten rundt sammenslåingen får meg til å vurdere salg, eller å svi de av på x antall biz t/r med beste tilgjengelighet. På en annen side så kan 1 en million EBP muligens få en grei verdi i FB miles også? Hva som skjer med CT vouchere er vell også et usikkerhetsmoment.
Da kan vi nok konkludere med at ingen reelle beslutninger er tatt enda. Jeg tror personlig de har mer å tjene på differensierte programmer med felles valuta, enn å slå sammen programmene. Dersom ikke, så ville jo mange flere programmer i verden blitt merget, utifra rene forretningshensyn, eks Delta / Virgin. IAG ser ut til å ha forstått dette. Fra min egen bransje vet vi at i de fleste tilfeller (=tjenester), så er tilpasning til markedet mye mer innbringende og resilient enn sentaliserte løsninger og stordriftsfordeler.
Det vil nok ta noen år i de politiske irrgangene før AF/KLM får kontroll over SAS og EuroBonus, så det går nok bra for deg som er så snill!