Air France-KLM vil bli majoritetseier i SAS

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av morradi, 04. juli 2025.

1. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,753
    Bonuspoeng:
    183
    Det er meget viktig for et samfunn å eksponere seg for meninger man ikke nødvendigvis er enige i og prøve å forstå hva andre tenker og argumenterer for. Så finnes det selvfølgelig en balansegang mellom argumentasjon for sannsynlige teorier og dårlige forslag på den ene siden og argumentasjon for konspirasjonsteorier på den andre siden.
    Noe av det som er igjen etter kaffen er bare meninger jeg ikke er enig i, mens andre ting får QAnon til å si at man ikke må ha for ville fantasier. Om det er smuglerspriten som har fått ben å gå på i forkant av slike innlegg er det kun en mann som kan svare på.
    Ofte blir jeg litt imponert av ståpåviljen. F.eks. det innlegget om hvordan man skulle få amerikansk pass/green card ved å flytte til Grønland, som senere skulle annekteres av USA. Mye er god underholdning for en enslig mann i Afrika, mens noe er bare støy. IF ville vært veldig trist om det kun var fagprat.

Preference, Flyvefisken, Are and 22 others like this.
  2. Fleksnes

Fleksnes Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,050
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje den dårlige tilgangen til bonus nå er bevisst strategi, for at det skal virke som det blir en kjempedeal for bonusnisser, når de får tilgang til FB og setene dems? Forbedring av programmet kan de kalle det.

eventyrer liker dette
  3. nicolai

nicolai Medlem

Likes mottatt:
    180
    Bonuspoeng:
    33
    Man behøves ikke have en Ph.d. I revenue management eller investor relations til at skjønne hvad Anko og co sin plan er.

En af Ankos sine KPI er hvor godt han klare at lave en 180 grader turnaround med SAS, så investorerne får en kort ROI tilbage på projekt SAS turnaround. Han tænker ikke på loyalitet eller kunder som er tæt på LTG men hardcore på balance sheet. SAS har ændret signifikant kultur fra et selskab som havde backing i ryggen fra den danske, svenske og norske stat I krisetider, til nu at skulle stå på egne ben.

Ergo loyalitet hører SAS dinosaurtiden til og ikke SAS-anno 2025. Jeg tipper at Anko er blevet inspireret av Generation Z som netop ikke er loyale mod en bedrift hvis bedriften ikke kan tilpasse sig den nye generation. Hans agenda er, at de mest loyale skal tilpasse sig, men de får ikke noget i retur. Lige siden overgangen til SKY er SAS blevet signifikant dårligere (dårlig kundeservice, dårlig bonusrejse tilgængelighed, dårligere netværk, dyre billetpriser, dyre afgifter, dyre kreditkort mv.). Tipper at DY reward begynder at se en stigning i antal medlemmer når SAS har lavet selvmål igen.

Sommer summarum: Loyalitet går kun den egen vej når man snakker om SAS.

4. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,687
    Bonuspoeng:
    293
    Kan ikke tenke meg at felles valuta kommer uten devaluering

5. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,098
    Bonuspoeng:
    113
    Tenker litt høyt og leker med scenarioet hvis EuroBonus ryker til fordel for Flying Blue.

Jeg bor et kvarter fra Flesland og har ikke altfor mange direkteruter å velge mellom. Jeg må ofte innom en hub, i den nye hverdagen er det Amsterdam eller København, Paris har vi knapt avganger til.

En tur utenlands gjennom en hub gir 20 XP tur/retur i economy, litt mer på fleksible billetter.

Innenriks er den store taperen her, kun 2 XP I economy. Det er ikke godt nytt for SAS hvor enkelte innenriksruter er en gullgruve.

Kredittkort kommer også inn i ligningen, forventer at Amex tilbyr det samme som i Nederland. Der kommer det noe ekstra poengopptjening, men også noen statuspoeng.

Det ble litt høy tenking. For status lønner det seg å ha greit med ruter til en hub, men ikke bo i en hub. Sorry, Danmark.

EndreD and themichael like this.
  6. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,753
    Bonuspoeng:
    183
    Det er litt ironisk at mange loyalitetsprogram er strukturert på en måte som gjør at bonusprogrammene diskriminerer kundene som er basert i området rundt flyselskapenes huber.
    Ta feks Lufthansa. De har ekstremt mange direkteruter fra FRA og MUC, og disse er ofte dyrere enn feks om man er basert i Norge og må fly via FRA til samme destinasjon. På toppen vil de som fly direte fra FRA få færre kvalifiserende poeng siden de kun flyr et strekk. Kundene som fly direkte har ofte mindre behov for enkelte av tjenestene som følger med som statuskunde, i det minste lounge.
    Miles & More ender da opp med flere statuskunder som betaler langt mindre for statusen sin, og som samtidig koster langt mer å ha som statuskunder.

Flyselskapene har løst dette når det gjelder opptjening av ikke-nivåpoeng ved å endre opptjeningskriteriet til kroner brukt på billetten, eventuelt egne satser for de ulike billettklassene. Sistnevnte er hos SAS også linket til nivåopptjening, men hos program som FB og M&M hvor man har XP/kvalifiseringspoeng gir det ikke insentiv til å være loyal på samme måte.

Nå er innenriksmarkedet i Norge i særklasse i Europa på grunn av geo/demo/topografi, og en struktur med 2 XP per innenriksleg vil gjøre det svært krevende for veldig mange innenriksreisende å kvalifisere til en meningsfull status. Får insentiv til å fly SVG-CPH-TRD heller enn SVG-OSL-TRD.

7. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,126
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ulike betingelser i SE/NO/DK på amex, innad i EB. Hvorfor skulle alt harmoniseres i FB?

Ang felles valuta og devaluering: Dette er vanskelig å svare.på før vi ser fasiten. Det er en funksjon av poengpris og antatt poengkost.

turaga008 liker dette
  8. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,098
    Bonuspoeng:
    113
    Ta alle spekulasjoner fra meg med flere klyper salt.

Tanken er at kredittkortfordeler blir en sak mellom Amex og Flying Blue. Frankrike og Nederland har likt tilbud, og jeg ser ingen grunn for å særbehandle skandinaviske land.

Jeg sliter litt med å se annet utfall enn at SAS kun blir branding og rutenett på toppen av AF/KLMs eksisterende rigg.

NoLimit liker dette
  9. tkrunning

tkrunning Infrequent frequent flier

Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    43
    Blir spennende å se hva som blir utfallet her. Jeg oppnår LTG innen mars neste år, så dersom man får beholde en variant av dette i FB så kan jo det være positivt. Konvertering til FB Platinum Lifetime ville jo være helt optimalt, men det er vel kanskje bare ønsketenkning.

Selv om det "kun" blir mulig å overføre poeng mellom FB og EB (som med Avios) så er kanskje ikke det så galt heller. Personlig kan jeg lett tjene FB-poeng gjennom amerikanske kredittkort. Og i FB kan man forlenge varigheten uendelig så lenge man har poengopptjening annethvert år sånn ca.

Og om KLM/AF også kan få ut fingeren å kjøpe opp TAP så blir jeg veldig fornøyd nå som jeg er basert en halvtime unna LIS

EndreD and turaga008 like this.
  10. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,227
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ser også en annen mulighet der en kan fritt overføre poengene frem og tilbake mellom Eurobonus på en 1:1 ratio, hvor en beholder LTG på SAS og lar den som har opptjent LTG bli der. Eurobonus kan jo ha andre redemtions enn Fying Blue har med Etidad, Singapore, TAP og andre partnere i tillegg som FB ikke har, også har FB noen partnere de har som ikke Eurobonus har.

Da kan begge programmet harmoniseres med hverandre samtidig som de har forskjellige partnere som gir større bredde i hverandres program som helhet, så da blir SAS en raritet tilsvarende Alaska Airlines på en måte med ett godt blanda drops av partnere.

Last edited: 08. juli 2025
  11. stashorizor

stashorizor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    150
    Bonuspoeng:
    43
    Unpopular opinion:

Jeg hadde støttet om SAS tar grepet og fjerner diamant, hever kravene til sølv og gull (kall det for noe annet slik at man ikke føler seg devaluert) og overhauler tjenester på sine egne hubs for statuskundene. Det fins altfor mange med tilgang til lounges eller prio checkin. Loungen er av elendig kvalitet, bortsett fra den nye på Arlanda. Gullstuen på flagship CPH er en ren frekkhet. SK har gjennom årene prøvd å melke EB og generere mest mulig kunder for å få dem om bord Europas eldste og dårligste bordprodukt for jobbreisende. Nå er de i en turnaround og burde satse på å heve kvaliteten og det også for statuskundene. Det er vilt at folk som flyr 10 legs innenriks per år sitter i køen for LTG fordi de i tillegg betaler tre kredittkort for en avgift av en halv business class billett. Og før det blir fakkeltog, jeg har 9 legs på SK metall i år og er rekvali til diamond igjen nettopp grunnet dette...

De har muligheten nå å heve kvaliteten og tilnærmer seg MM/Flying Blue også mtp den kommende mulige sammenslåingen. Hvorfor ikke hever kvaliteten og gir sterkere insentiver å bruke SK produkter internasjonalt, generere større kundestrøm og tillater lavere pris..
    Svært skuffende hvis SAS prøver å beholde nåværende kundeopplevelse for status medlemmer, men samtidig sletter mange ut under fusjonen med Air France/KLM ..

Subsea, Kristian, Insomnia4u and 10 others like this.
  12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Syns du er inne på noe. Jeg har 17 legs i år, men med unntak av long haul til California i mars og dobbelt med poeng og ellersGo Light innenriks, så kommer resten fra SAS MC og jeg mangler ikke stort på å fornye Diamond.

I forhold til en som flyr mye og dyrt må det oppleves veldig urettferdig.

Nå skal det sies, at det er gjort innstramninger. Det er blitt vanskeligere å kvalifisere enn det var. Ikke mye, men litt. Så det går jo den retningen. Jeg syns det er bra. Nå forsvinner jo gullstuene, så da trenger man ikke bekymre seg over at det er så dårlige. Men det blir jo da større plass for alle å boltre seg på.

"Ulempen" er selvsagt alle EBG4L, tror mye av den ekstra belastningen på lounger kan komme derfra. Kan hende avvikles denne statusen for å bedre eksklusiviteten. Men når det er sagt, KLM sine lounger på AMS er jo smekkfulle også.

Jeg har selv vært EBG siden rundt 2001 (husker ikke helt presist) med unntak av 2-3 år innimellom hvor jeg var utro og reiste mye BA (dette var før statuspoeng på cc, eller iallefall før jeg fikk meg det). Den gangen var det stas på oss som var EBG, nå til dags er det jo noe alle har.

Insomnia4u, EndreD, biaop and 2 others like this.
  13. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,126
    Bonuspoeng:
    113
    SAS er motiverte av profitt. Om du går 8000 i pluss pga flyvning eller kredittkortbruk er litt underordnet. Aller best om du går 16000 i pluss pga kredittkort OG flyvning.

Strategien til SAS og andre fullservice er klar: Det skal selges mer premium. Da må du tiltrekke deg kunder som har evne til.å betale, og deretter konvertere den evnen til vilje.

EndreD and Storbaba like this.
  14. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,227
    Bonuspoeng:
    183
    Litt rar logikk som er ute å går angående dem som flyr 10 legs og når gullstatus på dette og blir LTG, at de fyller opp stua. Det er nok heller dem som pendler mellom to byer og når 45 legs på den billige måten som fyller opp stua. Så kanskje fjerne kravet om segmenter helt og heller ha kvalifisering på poeng alene og droppe segmenter som mulighet til å kvalle til Gull.

Så skal dere slanke befolkningen i stua så bør det heller tas tak i dem som flyr inn gullkortet på de billigste leggene på SAS, og får gullkortet for 15 000 kroner uten å bruke ett rødt øre på årsavgift på kredittkortene sine. Det er dem som er dyre for SAS å beholde.

Men dem som har oppnådd LTG får beholde dette, for gjør de om på det så går de alt det er som kryper og går av tilsyn på nakken, og det vil ødelegge så mye for SAS at de ikke vil bry seg om å prøve på å fjerne dette tipper jeg.

Last edited: 09. juli 2025
  15. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,264
    Bonuspoeng:
    93
    Støtter denne. Det må være sykt mange hvis de flyr 10 legs i året (5 t/r), og Gullstua er full av dem året rundt. Finnes det så mange i Norge da...? Tviler.

16. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,268
    Bonuspoeng:
    93
    Sikker på det? Ingen som har lovet at loungetilgang kommer til å forbli en del av gullstatus til evig tid :)

biaop liker dette
  17. biaop

biaop EBG

Likes mottatt:
    108
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg synes det er veldig interessant å lese om meningene til erfarne bonusjegere rundt dette med gullstatus.
    Hva enn min mening er verdt i diskusjonen, som fersk jeger, er også at det var overraskende lett å gå gullkort. Og de få jeg kjenner som samler poeng er alle gull, uten å fly mye.
    Nå var jeg nettopp litt ekstra heldig med Amex screw-up (til min fordel), men det er gått 1 mnd i ny opptjeningsperiode og jeg er over halvveis til gull uten å ha flydd en meter. Det føles ufortjent :rolleyes:

Av ren nyskjerrighet. Hvilke innstramminger er dette?

18. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,264
    Bonuspoeng:
    93
    1. Ja, det er lett. Men hva er poenget med gull om du kun flyr til Syden 2-3 ganger i året? Det er ikke de som fyller opp gullstua, strengt tatt.

2. Det er lett, men det koster. Nivåpoeng er ikke gratis. Du må enten betale i dyre dommer, eller ha et sykt høyt forbruk.

3. Tror han mener at SAS fjernet sølv, gull og diamant boost på nivåpoeng ved flyvninger for par år siden.

Are, Frode789, turaga008 and 2 others like this.
  19. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Selvfølgelig skal det være profitt, men da kan de jo legge ned flyselskapet og gå i konkurranse med Priority card og loungekey :)

20. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Før den siste omleggingen fikk du alltid like mye status (level) poeng som basis (reise) poeng. Nå er disse skilt, og du får fortsatt en del basis poeng, men level er mye lavere.

For begge gjelder at poengmengden nå følger prisen i stor grad. Så reiser du Go Light i billigste booking klasse er det ikke stort du får. F.eks OSL -TRD sist jeg reiste så var det 175 basis poeng og 100 level poeng.

I gamle dager dro du gjerne inn 500 på begge og fikk status bonus på toppen (EBD == 30%)

I riktig tidligere tider, da verden var ung, så var det fast sats. Reiste du økonomi fikk du alltid det samme antall poeng. Hva enten du hadde den dyreste eller billigste øko billetten. Samme gjaldt på biz. Forskjellen var mao x poeng i biz og y poeng i eco, pluss statustillegg, prisen du hadde betalt spilte ingen rolle.

I tillegg var det også fast sats på kredittkortene. Du fikk dine hhv 20000 (amex) og 1000/mnd (SAS MC) uansett om du bruke kortene eller ikke. For de som ikke bruker kortene eller har lavt forbruk har denne endringen vært negativ. For meg som bruker kortet (bare SAS MC, det er for mye styr med Amex, amatører) mye så har endringen til å bli styrt av forbruk utelukkende vært positiv. SAS MC generer 2000-3000 pr måned for meg i snitt.

Del denne siden