American Express Centurion Line

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av HenrikE-G, 19. febr 2019.

1. michaelsh1

michaelsh1 EBG

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    43
    850 for Platinum Points Plus.

2. Busybob

Busybob Medlem

Likes mottatt:
    657
    Bonuspoeng:
    93
    Noen centurionere som vil stå frem og fortelle litt om gildet man får for denne prisen?

3. larslarslars

larslarslars Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    113
    Bonuspoeng:
    43
    hvor går grensen for folk? Hvor mye er folk villig til å betale for poeng (og andre fordeler?

4. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,658
    Bonuspoeng:
    293
    Du får et ganske riktig bilde på denne linken: https://www.kredittkortlisten.no/kredittkort/amex-centurion/

En ting jeg ikke så der er tilgang til Lufthansas First Class Lounges i Tyskland når du flyr med Lufthansa uansett klasse. Den fordelen er uansett fjernet eller forsvinner snart.

eventyrer and Xflipper like this.
  5. michaelsh1

michaelsh1 EBG

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    43
    På de fem månedene jeg har hatt Platinum har jeg hatt flere lounge-besøk, både solo og med familien, og bare der er det fort en del penger spart. Har også fått Hilton-oppgradering som jeg vil anslå var verdt minst 10k, oppgradering via Hotel Collection verdt noen tusenlapper, pluss perks til noen tusen til på samme opphold.

I tillegg har jeg nyttiggjort meg av poengopptjening tilsvarende 20 EB per 100 kr, samtidig som man har muligheten til å veksle til andre programmer, Dining by Amex, rabatt hos Hertz, nærmest umiddelbar kundeservice og sikkert noen ting jeg har glemt.

Vet fortsatt ikke helt hva jeg synes om økningen, men med mitt nåværende reisemønster blir jeg i hvert fall ikke umiddelbart skremt. Så langt har jeg fått ganske mye faktisk verdi ut av kortet, og ikke bare i form av poeng.

Det er litt som et abonnement på ‘luksus’. Ikke alt er nødvendigvis penger spart, men man kjøper seg inn i en del ting til det jeg synes er god verdi.

eventyrer, jgroneng and Schlandy like this.
  6. Jon_Noj

Jon_Noj EBD

Likes mottatt:
    636
    Bonuspoeng:
    93
    Når man først er inne på eksklusive kort med eksklusive fordeler, noen som kjenner til DNB Elysion? Skal være et "hemmelig" nivå i Private Banking og deler visstnok ut et metall Black Mastercard på øverste hylle, men finnes merkelig lite informasjon om hva som tilbys, utover et rykte om automatisk EBG nivå.

7. livinspeed

livinspeed Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,496
    Bonuspoeng:
    93
    Litt søking peker mot et betydelig antall millioner i plasserbar formue hos DNB som et krav, og da forventer vel kundene deretter i service og concierge knyttet til kortet. Nesten merkelig at det ikke gis høyere enn EBG, men de flyr kanskje ikke så mye med almuen uansett:p

8. Storg

Storg Medlem

Likes mottatt:
    105
    Bonuspoeng:
    43
    Hvordan er det med disse status når man får inkludert disse i kortene. Er det slik at man fortsatt kan tjene seg oppover fra nivået? Eller starter man helt fra bunnen og må tjene 90.000 for å bli EBD?

9. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    768
    Bonuspoeng:
    113
    Tror grensen er 100 mill i plasserbar formue, tror det ligger litt mer info her om du søker. Var snakk om discounts hos dyre merkevarer etc.

Angående centurion er det ingen spesiell grunn til å ha dette utover at det var en drøm da du var 25 år, eller at dattern din synes det er stas å gå forbi alle platinums i kø på Centurion lounges i USA.

10. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    768
    Bonuspoeng:
    113
    På dette nivået har vel en uansett et forbruk så en ville fått Diamond med Eb Mastecard på spend.

FlyerOslo liker dette
  11. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,677
    Bonuspoeng:
    113

12. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,677
    Bonuspoeng:
    113
    Har hatt UK Centurion i 26 år, og fjerning av LH-F loungene vil nok ikke nå savnes så mye etter at SAS gikk ut av *A. I ekte IF-ånd pleide jeg å booke transfers i MUC/FRA med en god buffer/marineringsmulighet...;)
    MEN: Vurderer nå å flytte mitt UK til Norge, får ikke noe klart svar på hvor mange tilleggskort man kan ha uten ekstra kostnad og ikke minst: Hvilken valør?

obay liker dette
  13. turaga008

turaga008 EBD

Likes mottatt:
    717
    Bonuspoeng:
    93
    Har noen spørsmål, om du gidder :)
    Er det FX gebyr på UK Centurion kortet? Og gir det evt. 2x poeng på foreign spend slik gull (men merkelig nok ikke platinum) gjør? Og er Centurion fordelene, typ credits, events, og andre tilbud veldig London-fokusert slik de er med gold og plat?

Takk! Jeg har British Airways Premium kortet + gold i dag, etter å ha nylig nedgradert fra platinum, ble litt smør på flesk hvis man alt har flystatus følte jeg. Også litt for London-fokusert for meg, men fremover blir det veldig mye tid og spend i London, og da kan det være nyttig med norsk innspill til britisk kort, om tilbudet om oppgradering skulle komme :)

14. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,677
    Bonuspoeng:
    113
    Kort svart: UK-kortet er definitivt London/UK-fokusert, og dette er nok hovedgrunnen til at jeg vurderer vurdere å overføre det til Norge. Det gir IKKE doble poeng på foreign spend.
    UK har blitt sære; for å få nytt kort må du ha en UK-adresse, vet ikke om dette gjelder en endring av allerede etablert kundeforhold.

turaga008 liker dette
  15. turaga008

turaga008 EBD

Likes mottatt:
    717
    Bonuspoeng:
    93
    Godt å vite mtp doble poeng og London-fokus. Har UK-adresse, men snart endrer inntekten min seg fra britisk til norsk og da er jeg også nysgjerrig på om dette vil påvirke fremtidige nye britiske kort jeg skulle bytte til. Noe å tenke på, takk!

16. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,669
    Bonuspoeng:
    183
    Hyggelig med golfturneringer, fotball events m.m.
    Ellers er det noe ekstra på de dining middagene, også er det med en michelin middag hvert år hvor de i år har de byttet til Savage. Veldig bra den.
    Veldig gode fordeler når man booker hotell via conciergen, men også med alle de ulike statusene som følger med.
    Hyggelig å hente ut en porsche hos sixt når man har booket en skrap bil:p
    De gangene jeg har hatt behov for bordreservasjon på full bookede restauranter så har de stilt opp i 9 av 10 tilfeller å fått det fikset.

Blir spennende å se hva de gjør med nye centurion loungen på AMS om man får eget område som centurion eller ikke. På Arlanda er det veldig bra, men synd man ikke flyr så mye derifra.

Man har og tilgang til centurion lounge på manhatten i New York. Ikke prøvd den:oops:

Elite er enda inkludert i årsavgiften, og på sist centurion event jeg var på i juni så sa country manageren at de skulle komme med en god del flere muligheter for å tjene poeng på centurion kortet med multipliers, da de så at mange i skandinavia med centurion bruker elite for å tjene opp CT m.m.
    Så får vi se hva de gjør med det:p

DJasko, turaga008, Spielhaug and 3 others like this.
  17. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,677
    Bonuspoeng:
    113
    Hvilke tilleggskort er inkludert i Norge? I UK er det ett ekstra "spouse" Centurion + 4xPlat.

18. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    768
    Bonuspoeng:
    113
    Ett ekstra Centurion til kona også noen grønne kort. Jeg har gratis Amex Elite, men tror det er fjernet for nye medlemmer.

Last edited: 12. aug 2026
  19. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    768
    Bonuspoeng:
    113
    Manhatten loungen er jo egentlig bare en restaurant, har riktignok bare vært der til lunsj noen ganger. Utsikten er god.

De kunne jo gjerne kommet med noen perks da når de setter opp prisen med 10000kr, inkludert points plus f.eks. Håpløst at vi ikke kan bestille hotell online, men de svarer kanskje på e-post døgnet rundt nå.skulle også gjerne settkrav om 60% og ikke 75% betalt med Centurion for at reiseforsikringen skal gjelde.

Sixt gir bra oppgraderinger, men kan være praktisk med Hertz i USA der du får 4timers graceperiode. Veldig ok også at en slipper enveisgebyr. Betaler også stort sett samme for noen prestige modeller som samme størrelse standardbiler.

20. Jon_Noj

Jon_Noj EBD

Likes mottatt:
    636
    Bonuspoeng:
    93
    Vet det er kommentert på over her at de vurderer endringer men er ganske meningsløst at en som har et Centurion kort må legge et Elite på bordet for å få bedre opptjening av fordeler.

Del denne siden