American Express Q&A (Ikke SAS Amex)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av DJViking, 15. april 2024.

1. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    6,193
    Bonuspoeng:
    183
    Ganske sannsynlig at de som bare var ute etter noen enkle statuspoeng velger bort Amex. Dette er helt sikkert et resultat av alle de som signerte opp, fikk poengene, kansellerte kortet. Amex prøvde å blokkere dette med bindingstiden, men det virker som et eller annet tilsyn har reagert på det. Enden på visa bli det vi ser nå.
    For de som faktisk hadde kortet og betalte 6,000 i året kun for 20,000 statuspoeng, men ikke hadde interesse av CT ser jeg ikke helt nedsiden. Om de 20,000 poengene gjorde at man fikk gull/diamant så er de sikkert like tjent med å bruke de 6,000 på perks tilsvarende gull/diamant, for de flyr åpenbart ikke nok til at det burde koste så mye. For Amex slipper de å betaler for gratispassasjerer, så det er neppe noe økonomisk tap for dem.

For min egen del som er på jakt etter CT, så endrer dette veldig lite da jeg får tilsvarende med statuspoeng som før. Jeg vil faktisk si t det er en oppside for Amex, for tidligere har jeg ikke brukt kortet for en krone mer enn 300,000 da det ikke har gitt noen merverdi tidligere. Jeg vil tro at de som er mest irritert på at Amex endrer på dette er de samme som var årsaken til endringen.

holmen and kiev like this.
  2. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,018
    Bonuspoeng:
    293
    Det er nok endel som bare bruker kortet nok til en CT, men som hadde Elite fordi de trenger de 20000 poengene som er irritert også. Spesielt siden muligheten til å nedgradere til Premium også er fjernet.

3. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Nedsiden er helt klar for meg.
    Jeg har mer enn 200000 kroner i trafikk på DNB Master Saga pr. år, noe som gir 20000 nivåpoeng.
    Skal jeg optimalisere opptjeningen med Amex, vil det si at jeg må ha 333333 kroner i trafikk på Amex for å få 20000 nivåpoeng kontra de 6000 kroner som det inntil nå har kostet.
    333333 kroner er en del mer enn 6000 i mitt hode, ergo en klar bakdel for å opptjene nivåpoeng.

4. DJasko

DJasko Pharmacist

Likes mottatt:
    234
    Bonuspoeng:
    43
    Men 333 333 kroner er jo bruk du likevel hadde brukt. Sånt sett er det jo ingen kostnad. I tillegg får du også 2 CT business class i verden for det bruket av 333 333 kr.

Helt klart, har man ikke et forbruk på over en halv mill, så får man ikke både DNB og Amex nivåpoeng. Og da er endringen ikke bra. Men som nevnt over, er du avhengig av de 20k nivåpoeng for gull feks, lønner det seg mer å bruke årsavgiften til å kjøpe goder gull gir deg.

5. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Det er akkurat poenget mitt.
    Istedenfor å måtte bruke 533333, så ville det vært greiere med 206000.
    Skal jeg ha over en halv mill. i trafikk, så måtte jeg enten skru opp forbruket en god del eller bruke Bill Kill på Amex.
    Selv da tviler jeg på at jeg runder en halv, så jeg vil anta det er mindre attraktivt med Amex for de fleste etter "forbedringen".

6. DJasko

DJasko Pharmacist

Likes mottatt:
    234
    Bonuspoeng:
    43
    Joda den ser jeg. Men kostnaden for kortet blir likt.

Amex lever av at brukerne bruker kortet deres. Sånt sett er det veldig forståelig at de gjør endringene. De går praktisk talt i minus hvis alle skal hente nivåpoeng og la kortet ligge i skuffen. Det er bad business.

kiev and Storbaba like this.
  7. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    6,193
    Bonuspoeng:
    183

Poenget mitt er at om du er avhengig av 40,000 statuspoeng fra kredittkort så flyr du så pass lite med SAS og SkyTeam at det er irrasjonelt å jage gullkort eller diamantkort til en relativt høy pris. Tolker det også dit hen at du ikke jakter CT. PS: Jeg tar forbehold om at du ikke har opp mot 44 flighter i Go Light i løpet av opptjeningsperioden, for da stiller ting seg veldig annerledes. Samtidig tenker jeg at de som har opp mot 44 flighter i løpet av et år som oftest reiser i jobbsammenheng, og dermed flyr nok til at man tjener inn nok poeng til å klare seg med et av de kortene du tjener poeng på.

For de godt 7,500,- du betaler i kredittkortgebyr kan du bruke ganske mye per flytur på de godene et gullkort gir deg. La oss si det er et par t/r per år så vil du mest sannsynlig kunne ha alle disse i SAS+ og likevel ikke ha brukt den summen du ellers ville brukt på kredittkortgebyr.

Skulle du mot forodning ha mål om å opptjene en/to CT ser jeg fortsatt ikke noen stor nedside for din del med den nye ordningen til Amex. Flyr du biz så har du alle fordelene uansett og dermed spiller poengopptjeningen på kortet fortsatt ingen rolle for din del.

markus and DJasko like this.
  8. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Har LTG, så det er ikke tema for meg.
    Jeg har imidlertid lyst til å beholde diamant en stund til, og ihvertfall til jeg ser hvor det ender med LTD.
    Har vært noe snakk om det, men fortsatt ingen avklaring.
    Blir det aktuelt, vil det være kjipt om jeg hadde et års opphold i diamanten.
    Er derfor villig til å betale noen kroner til det kommer en avklaring.
    Flyr m.a.o. plenty, men akkurat ikke nok til diamant.
    Satser derfor på at noen vil verve meg til Amex Elite så jeg kan gjøre det beste ut av poengopptjeningen der.
    Regner med at Bill Kill blir nødvendig også.

Last edited: 13. mars 2025
    haifinn liker dette
  9. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    6,193
    Bonuspoeng:
    183
    Problemstillingen er for såvidt den samme hvis man trenger 40,000 staturpoeng for å kvalifisere til diamant, spesielt om man må ty til Bill Kill. Vi er åpenbart forskjellige, men jeg synes det er interessant å se at noen er villige til å bruke potensielt 7,500-16,500,- per år (avhengig av hvor mye som må via Bill Kill) for å være i posisjon til en potensiell LTD.

10. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Javisst, men antakelig billigere enn å kjøpe nok flybilletter for å opptjene like mange poeng.
    I mitt tilfelle er det ikke snakk om så mye, men tenker at det kan lønne seg kontra å kjøpe de poengene man mangler.

11. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Da har jeg blitt Amex-bruker, så her kommer det er par nybegynnerspørsmål jeg ikke finner svar på, verken her eller hos Amex.

1. Krediterer de fra første til siste dato i kalendermåneden, eller har de en annen periode ?

2. Jeg har funnet ut at de har forfall på faktura den 27. hver måned.
    Betyr det at, dersom svaret på første spørsmål er ja, så er det forbruket fra forrige kalendermåned som forfaller den 27. måneden etter ?

3. Når kommer poengene inn på Eurobonuskontoen, straks etter den 27., eller er det annen dato som benyttes ?

Det jeg forsøker å komme frem til er når det vil "lønne seg for meg" med et litt større forbruk på Amex.
    Min opptjeningsperiode hos SAS slutter 30.04., og jeg har allerede plenty nivåpoeng for å beholde status, så jeg ønsker at det heller skal komme mer når man bikker mai måned.
    Om det er slik jeg håper, så kan jeg bruke Amex til mye i april, og så betale gjelden 27. mai og få nivåpoengene i mai...

Last edited: 17. mars 2025
  12. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    3,253
    Bonuspoeng:
    113
    Poeng fra Amex blir overført for hver transaksjon, typisk dagen etter. Du må altså vente til 1.mai med kjøp om du vil ha poeng i din neste periode.

Fakturaperiode varierer fra kunde til kunde og avhenger av når du fikk kortet. Jeg hadde f.eks. forfall nå 10.03 for periode 24.01-24.02.

13. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Okay.
    Gjelder det både vanlige poeng og nivåpoeng?
    Trodde kanskje nivåpoeng kom i etterkant siden de er et resultat av forbruket...?

14. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,018
    Bonuspoeng:
    293
    Nivåpoeng kommer til å komme på fast dato i måneden. Den 8. Usikker på om det da er poeng for forbruk på forrige faktura som gjelder eller for kalendermåneden før den 8.

Det er forøvrig mulig å endre fakturadato og dermed betalingsfrist ved å kontakte kundeservice. Den du har fått tildelt er basert på når i måneden du søkte om kortet

15. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Tenkte det var en bestemt dato, ja, siden det er avregnet fra omsetningen.
    Den 8. er fast og likt for alle, eller ?
    Da gjenstår å finne ut hvilken periode som gjelder for avregningen.
    Her teller alle poeng.

16. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,018
    Bonuspoeng:
    293
    Det er den 8. for alle ja. Noe som burde peke på at det er kalendermåned som gjelder, men man vet jo aldri

17. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,196
    Bonuspoeng:
    293
    Sikker på at du ikke blander med Mastercard nå? Vi har ikke begynt å opptjene statuspoeng hos Amex enda og vilkårene definerer ikke en fast dato. Kun at de ikke betaler ut opptjente poeng hvis kortet blir sagt opp før de utbetales og at de kan trekke tilbake ved ikke betalt faktura. Veldig likt DNB.

18. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,018
    Bonuspoeng:
    293
    OleMarius liker dette
  19. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,196
    Bonuspoeng: