American Express Q&A (Ikke SAS Amex)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av DJViking, 15. april 2024.

1. KVTL

KVTL Senior Medlem

Likes mottatt:
    641
    Bonuspoeng:
    93
    Her er vilkårene for verving for denne Platinum kampanjen

Attached Files:

2. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,636
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kan verve. Har Platinum, og fungerer fint å lage link her.

Gjerrig av Amex å gi presis 0 fordeler for dem som verver nye kunder til dem, men jeg gir gjerne bort fordelen til IF folk :)

Screenshot_20250309_141329_Gmail.jpg

3. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    6,193
    Bonuspoeng:
    183
    Litt urettferdig å kritisere Amex for å følge norsk lov. Det er ikke lov med vervepremier til den som verver.

4. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,636
    Bonuspoeng:
    183
    Kan du gi meg referanse som sier det er mot norsk lov?

5. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    6,193
    Bonuspoeng:
    183
    Korrigerer fra norsk lov til Finans Norges bransjenorm. Det praktiseres i det minste som et forbund og det er en god del år siden man startet å etterleve dette.

upload_2025-3-9_14-54-15.png

Last edited: 09. mars 2025
    tobeornot999, trygveat and Storbaba like this.
  6. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,018
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ihvertfall en forskjell mellom Norge og Sverige siden svenskene faktisk får vervepremier. Derfor er det mindre sannsynlig at det er Amex sin vilje det står på

Jeg har ikke lest noen kilde på at det ikke er lov selv, men DnB hadde vervekampanjer med vervepremie da de hadde Eurobonus amexkortene, så lovendringen må isåfall ha skjedd etter dette

tobeornot999 liker dette
  7. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,630
    Bonuspoeng:
    113
    Fint med eksakt svar, har lurt på dette. Etter litt sjekk ser det ut som den ble vedtatt i 2017 og alle som er medlem av Finans Norge har forpliktet seg til å følge den.

Er nok smart også at det ikke er for mye push på dette, vi har nok med den diskusjonen som har vært om man skulle forby tilleggsgoder i kort som bonusopptjening. I Danmark har man jo ikke muligheten til slik opptjening.

8. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    6,193
    Bonuspoeng:
    183
    Er det månedlig bruksgrense på Amex eller kan man bruke 'ubegrenset' på en måned så lenge man betaler inn på kortet underveis?
    Og er det fortsatt slik at man kan ringe inn for å midlertidig øke grensen ved behov?

9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,335
    Bonuspoeng:
    293
    Dette spørsmålet kommer vel sånn ca en gang i måneden. Det er mulig å betale inn på CC regningen når du vil, men CC selskapene liker det ikke og slik jeg har oppfattet tilbakemeldingene postet her tidligere, så hjelper det ikke på beløpsgrensen automatisk.

Det er alltid mulig å ringe inn, spesielt hvis du vet at du skal ut med et større beløp om et par dager, så er det lurt å ringe på forhånd og avtale. Det liker de.

Preference and Rapolo like this.
  10. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,636
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for svar, den er en jo tydelig nok. Men som du sier: ikke norsk lov.

Og Amex sin virksomhet i Norge drives fra Madrid. Så de trenger i prinsippet å bry seg noe som helst om hva Finans Norge mener som en rådgivende norm.

Hvis de nå skulle føle seg bundet av normen, er de vel allerede i grenseland når et nytt medlem får verdier (poeng) for 6000 kr (ifølge Amex selv) hvis de blir vervet av en som er medlem allerede. Selv om ikke medlemmet får noe.

NoLimit liker dette
  11. Storbaba

Likes mottatt:
    2,630
    Bonuspoeng:
    113
    1: Hadde de vært medlem i Finans Norge hadde de vært forpliktet til å følge normen. De er dog ikke medlemmer, men har tydeligvis valgt å følge den - det sparer de selvsagt penger på, men jeg tror nok at de ikke ønsker henges ut ift. "alle andre" siden de i Sverige gir belønning også til den som verver.

2: Normen begrenser kun at ververen ikke skal belønnes, den som blir vervet kan man gi fordeler til og være helt i tråd med normen!

Uansett vi får ingenting, med mindre vi er ett år uten kortet....

12. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Ser at Amex skal "forbedre" bort en fordel om kort tid:
    "Hvert år får du som SAS Amex Elite-medlem 20 000 EuroBonus-nivåpoeng, som gir deg minst Sølv-medlemskap i SAS EuroBonus. *F.o.m. den 1. april 2025 erstattes nåværende 20 000 Nivåpoeng per år med en kontinuerlig poenginntjening der du får 6 Nivåpoeng per 100 kr som du forbruker på ditt kort."
    Og vips, så var Amex straks mindre attraktivt...

13. Storbaba

Likes mottatt:
    2,630
    Bonuspoeng:
    113
    Lenge siden dette ble annonsert. For oss som bruker kortet for å opptjene 2 CT er det positivt! Med bruk over 333 TNOK/år så opptjener en mer nivåpoeng enn de 20k, og opptjeningen av nivåpoeng på Amex er høyere enn det en får via SAS MCP så for oss er det en forbedring :cool:

Preference and holmen like this.
  14. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Men for oss som vil tjene 20000 statuspoeng på DNB Saga, så skal det mye forbruk til for å kunne opptjene 20000 poeng også hos Amex.
    Tenkte å skaffe Amex kun for disse 20000 nivåpoengene, dvs. betale 6000 kroner for 20000 poeng.
    Om jeg benytter meg av vervekampanjen nå, vil jeg da få disse 20000 statuspoengene med en gang, eller vil jeg kun få poeng etter den nye (og for meg, kjipere) modellen ?

15. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    67,856
    Bonuspoeng:
    293
    Tipper det er akkurat på grunn av dette at Amex endrer på opptjening av level points? ;)

Rapolo, kiev and Storbaba like this.
  16. Storbaba

Likes mottatt:
    2,630
    Bonuspoeng:
    113
    Det er 20k om du får innvilget kort i mars..

17. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Ganske sannsynlig, og ganske sannsynlig at færre velger å betale for Amex...

18. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Og det store spørsmålet da er om jeg rekker det om jeg lar meg verve i disse dager, m.a.o. hvor lang tid tar dette ?

19. DJasko

DJasko Pharmacist

Likes mottatt:
    234
    Bonuspoeng:
    43
    Hvis det økonomiske er i orden er søknaden godkjent på 30 sekunder. Poengene tikker inn rett etter.

20. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Høres bra ut.
    Da får jeg se om noen vil verve meg :)

Del denne siden